aanrijding nordschleife aansprakelijkheid

Interssant topic dit, ik denk dat er maar zéér weinig mensen er zich van bewust zijn dat er verkeersregels gelden, als op de Ring gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Interssant topic dit, ik denk dat er maar zéér weinig mensen er zich van bewust zijn dat er verkeersregels gelden, als op de Ring gaan rijden.
En er wordt gecontroleerd met camera's. een paar weken gelden nog met mijn auto iemand rechts ingehaald, omdat die de hele tijd links bleef rijden. Die was schijnbaar ook onbekend met de regels (Rechtsfahrgebot). Bij het uitrijden, werd ik mooi gestopt en kreeg ik een dagverbod voor de baan ivm niet links inhalen (geen bekeuring, maar toch).

Er is zelfs een klein stukje bij Adenau met een snelheidsbeperking (ik meen 70km/h). Formeel zou de Polizei daar kunnen flitsen. Zou leuk zijn voor de staatskas, maar zoiets bedenken om daar te bekeuren en om genaaid te worden gebeurd alleen in Nederland ;)
 
En er wordt gecontroleerd met camera's. een paar weken gelden nog met mijn auto iemand rechts ingehaald, omdat die de hele tijd links bleef rijden. Die was schijnbaar ook onbekend met de regels (Rechtsfahrgebot). Bij het uitrijden, werd ik mooi gestopt en kreeg ik een dagverbod voor de baan ivm niet links inhalen (geen bekeuring, maar toch).

Er is zelfs een klein stukje bij Adenau met een snelheidsbeperking (ik meen 70km/h). Formeel zou de Polizei daar kunnen flitsen. Zou leuk zijn voor de staatskas, maar zoiets bedenken om daar te bekeuren en om genaaid te worden gebeurd alleen in Nederland ;)

_O- :Y
 
even los van wie er nou schuld heeft aan dit "ongeval",
vind ik de actie van de BMW rijder nou niet bepaalt de schoonheidsprijs verdienen.
 
Totaal niet mee eens.

Je wilt zo,'n rondje zo snel mogelijk rijden. Wat doen we daarvoor? Buiten, binnen, buiten. Elke geit met een beetje verstand weet dat je zowel met motor als auto weer naar buiten komt na zo'n bocht omdat je meer snelheid maakt. Had die BMW-rijder makkelijk in kunnen schatten.

Ik denk dat je genaaid wordt door die regels van links inhalen die er blijkbaar zijn en dat dit geoorloofd is. Wat mij betreft is die BMW schuldig; hij moet je naar buiten hebben zien komen en kon daar wel op anticiperen maar ramt hem gewoon door. Spiegels kijken in zo'n bocht is ook amper te doen, als we spiegels gaan kijken lopen we alleen maar meer wijd naar buiten...

Jij kijkt naar hoe je verwacht dat men op een circuit rijdt en rekening houdt met elkaar.
Leuk, maar hier niet van toepassing.

Als dit op de openbare weg was gebeurd dan was het toch duidelijk ?
Je dient zoveel mogelijk rechts te houden en inhalen gebeurd langs de linkerkant.
De Ap rijdt rechts, de BMW haalt links in en de Ap gaat plots naar links.
Ap is verantwoordelijk en aansprakelijk.
 
Ben ik dan de eerste die zegt dat ik het netjes vind dat je m recht hebt gehouden?


Iedereen roept trouwens wel dat je rechts moet houden, maar hoever rechts is rechts (er zijn geen rijstroken)? Ook is het volgens mij verboden om op een gevaarlijke manier in te halen (en op een gevaarlijke plaats), wat hier ook wel aardig van toepassing is.

Ik gok toch gewoon een gevalletje, beide je eigen schade oplossen.

Rechts is aan die kant -->
Of er nu een middenstreep staat of niet, rechts blijft aan die kant -->

Had er een middenstreep gestaan dan had hij een rijstrookwissel begaan en was de zaak alleen maar nog duidelijker in het voordeel van de BMW :X
 
Jij kijkt naar hoe je verwacht dat men op een circuit rijdt en rekening houdt met elkaar.
Leuk, maar hier niet van toepassing.

Als dit op de openbare weg was gebeurd dan was het toch duidelijk ?
Je dient zoveel mogelijk rechts te houden en inhalen gebeurd langs de linkerkant.
De Ap rijdt rechts, de BMW haalt links in en de Ap gaat plots naar links.
Ap is verantwoordelijk en aansprakelijk.

om nou iemand die zo graag die knie aan de grond rijd en er dus als een mongool naast hangt gelijk een Aap te noemen gaat me te ver.
:+
 
Even een correctie: inhalen is geen bijzondere verrichting. Het wisselen van rijstrook wel (hoewel er hier geen sprake is van rijstroken). Dit gebeurd vooraf door de BMW, maar dat levert geen gevaar voor een ongeval. Het wisselen daarna van rijstrook door de motorrijder zou dus theoretisch gezien wel een bijzondere verrichting zijn. En voor een bijzondere verrichting geldt dat je voorrang dient te verlenen (dus voorrang verlenen aan degene die je inhaalt idg. de BMW voor laten gaan).

Voor het rijden op de linker rijstrook (die er dus hier niet echt is) tijdens het inhalen zelf is geen knipperlicht signalering verplicht. Alleen tijdens het wisselen van de rijstrook. Dus in dit geval moet juist de motorrijder knipperlicht gebruiken, omdat ie naar links gaat.

:^

:^
 
Laatst bewerkt:
ik zal niet ontkennen dat ik de verkeerde lijn reed voor een openbare weg, op nordschleife kan zon lijn wel maar uiteraard niet als je wordt ingehaald/niet weet wat er achter je rijdt. zoals aangegeven, er geldt strassenverkehrsordnung en ben ik fout, duidelijk.

maar eens stvo opgezocht betreft inhalen:

§ 5 Überholen

(4) Wer zum Überholen ausscheren will, muss sich so verhalten, dass eine Gefährdung des nachfolgenden Verkehrs ausgeschlossen ist.
Beim Überholen muss ein ausreichender Seitenabstand zu anderen Verkehrsteilnehmern, insbesondere zu den zu Fuß Gehenden und zu den Rad Fahrenden,
eingehalten werden. Wer überholt, muss sich sobald wie möglich wieder nach rechts einordnen. Wer überholt, darf dabei denjenigen, der überholt wird, nicht behindern.

degene die inhaalt moet voldoende ruimte overlaten en risico uitsluiten.
en is de bmw rijder medeverantwoordelijk lijkt me.

:? De BMW laat ruimte zat, als jij gewoon op je lijn was gebleven.
Anders zou inhalen onmogelijk worden, als iedereen die ingehaald word 'zomaar' naar links kan gaan komen terwijl hij al ingehaald word.

Let wel, ik snap best dat volgens het circuitrijden het logisch is dat je daar naar buiten gaat komen, maar dit is nu eenmaal geen circuitrijden, daar blijft, naar mijn idee, iedereen iedere keer de fout mee ingaan.

Vertaal deze casus nu eens naar een gewoon stukje weg, ergens in Duitsland of Nederland.



En besef je dan dat dit stukje weg waarop het gebeurd is ook gewoon een stukje gewone weg is, volgens de wetgeving en regels die dus ook de verzekering zal aanhouden.
 
Jij kijkt naar hoe je verwacht dat men op een circuit rijdt en rekening houdt met elkaar.
Leuk, maar hier niet van toepassing.

Als dit op de openbare weg was gebeurd dan was het toch duidelijk ?
Je dient zoveel mogelijk rechts te houden en inhalen gebeurd langs de linkerkant.
De Ap rijdt rechts, de BMW haalt links in en de Ap gaat plots naar links.
Ap is verantwoordelijk en aansprakelijk.

Dit^
 
Jij kijkt naar hoe je verwacht dat men op een circuit rijdt en rekening houdt met elkaar.
Leuk, maar hier niet van toepassing.
Mwa, de meesten die daar rijden hebben er goed voor betaald en weten echt wel dat daar gereden wordt als op een circuit...

Dat de regels er iets anders zijn is een heel ander verhaal.
 
hoe krom het ook lijkt.. helemaal mee eens.

oke, het is zeker geen nette actie van de bmw, eigenlijk gewoon asociaal, maar zwart-wit wel volgens de regels. het blijft vervelend om te horen, maar dit had i.m.o. voorkomen kunnen worden als je de BMW voor had laten gaan. je moet hem al gezien hebben bij ingaan steilstrecken. en als iemand zo dicht achter je zit, of zo snel naar je toe komt, moet je echt eieren voor je geld kiezen en rechts houden tot ie voorbij is. en dat geldt dan ook al bij ingaan steilstrecken.

in generieke zin willen de meeste ringlords helaas maar niet begrijpen dat de ring gewoon openbare weg is tijdens TF, en dat alle circuit-gedachtes gewoonweg niet opgaan. je hebt in je spiegels te kijken en je hebt de juiste rijbaan te houden. het is een tweebaans autoweg dus er is wel degelijk een linker- en rechterrijgedeelte. dat er geen strepen staan en dat je toevallig 130+ mag op het overgrote deel, en dat er een hoop leuke bochten in zitten, maakt het nog steeds geen circuit. van racen is geen enkele sprake. alleen in het hoofd van de malloot.

de ring lijkt af en toe wel een verzamelplek van een hoop wannabee schumachers, rossi's en andere egocenters, die maar niet begrijpen dat we hier gezamenlijk een leuk spelletje kunnen spelen. alles moet en zal in dat ene rondje, want ik heb er toch voor betaald!

als motorrijder moet je je tegen deze hormonenbommetjes in bescherming nemen en extra maatregelen nemen. want het is erg fijn voor je dat je gelijk had, maar daar heb je niets aan als ze je voor je flikker rijden en je in een rolstoel belandt. oeps sorry hoor, ik had je niet mogen inhalen nee, maar ja, succes met je herstel, hopelijk valt de verbouwing wel mee.... wil je er echt afhankelijk van zijn dat anderen maar op moeten letten?

de belangrijkste gedachte is dus dat jij jezelf moet beschermen tegen mongolen die geen rekening met anderen kunnen houden. maar andersom geldt het ook! wees kritisch naar jezelf en geef anderen ook de ruimte om aan de kant te kunnen gaan. die langzame knakker voor je kan ook net aan zijn allereerste rondje op de ring bezig zijn.

en als je problemen hebt met relativeren, relaxen en de circuitgedachte loslaten, dan moet je je echt eens afvragen of de ring echt wel jouw ding is. ga eens op een echt circuit rijden. echte circuits geven een hoop minder frustratie, en daar begrijpt wel iedereen dat je rechts voorbij komt, of in de bocht inhaalt etc. rijden op circuit is overigens net zo duur als op de ring. als je de prijs per km bekijkt ben je per dag niet meer kwijt. het geld is dus geen reden. daarbij geldt dat als je alleen WA verzekerd bent, dat je zowiezo al je eigen schade moet betalen. op de ring loop je dan alleen maar extra financieel risico omdat je daar wel voor een kapotte vangrail zal betalen. op het circuit hoeft dat niet.

zelf heb ik jaren met veel plezier en achting voor mezelf op de ring gereden, door uit te gaan van het onvermogen van anderen heb ik in 5 jaar en ruim duizend rondjes nooit een ongeluk gehad. ik ben uiteindelijk overgestapt op circuits vanwege de vele baansluitingen.

zo dat ben ik weer kwijt :+

Dank U, this is all there is to it :Y
 
hoe krom het ook lijkt.. helemaal mee eens.

oke, het is zeker geen nette actie van de bmw, eigenlijk gewoon asociaal, maar zwart-wit wel volgens de regels. het blijft vervelend om te horen, maar dit had i.m.o. voorkomen kunnen worden als je de BMW voor had laten gaan. je moet hem al gezien hebben bij ingaan steilstrecken. en als iemand zo dicht achter je zit, of zo snel naar je toe komt, moet je echt eieren voor je geld kiezen en rechts houden tot ie voorbij is. en dat geldt dan ook al bij ingaan steilstrecken.

in generieke zin willen de meeste ringlords helaas maar niet begrijpen dat de ring gewoon openbare weg is tijdens TF, en dat alle circuit-gedachtes gewoonweg niet opgaan. je hebt in je spiegels te kijken en je hebt de juiste rijbaan te houden. het is een tweebaans autoweg dus er is wel degelijk een linker- en rechterrijgedeelte. dat er geen strepen staan en dat je toevallig 130+ mag op het overgrote deel, en dat er een hoop leuke bochten in zitten, maakt het nog steeds geen circuit. van racen is geen enkele sprake. alleen in het hoofd van de malloot.

de ring lijkt af en toe wel een verzamelplek van een hoop wannabee schumachers, rossi's en andere egocenters, die maar niet begrijpen dat we hier gezamenlijk een leuk spelletje kunnen spelen. alles moet en zal in dat ene rondje, want ik heb er toch voor betaald!

als motorrijder moet je je tegen deze hormonenbommetjes in bescherming nemen en extra maatregelen nemen. want het is erg fijn voor je dat je gelijk had, maar daar heb je niets aan als ze je voor je flikker rijden en je in een rolstoel belandt. oeps sorry hoor, ik had je niet mogen inhalen nee, maar ja, succes met je herstel, hopelijk valt de verbouwing wel mee.... wil je er echt afhankelijk van zijn dat anderen maar op moeten letten?

de belangrijkste gedachte is dus dat jij jezelf moet beschermen tegen mongolen die geen rekening met anderen kunnen houden. maar andersom geldt het ook! wees kritisch naar jezelf en geef anderen ook de ruimte om aan de kant te kunnen gaan. die langzame knakker voor je kan ook net aan zijn allereerste rondje op de ring bezig zijn.

en als je problemen hebt met relativeren, relaxen en de circuitgedachte loslaten, dan moet je je echt eens afvragen of de ring echt wel jouw ding is. ga eens op een echt circuit rijden. echte circuits geven een hoop minder frustratie, en daar begrijpt wel iedereen dat je rechts voorbij komt, of in de bocht inhaalt etc. rijden op circuit is overigens net zo duur als op de ring. als je de prijs per km bekijkt ben je per dag niet meer kwijt. het geld is dus geen reden. daarbij geldt dat als je alleen WA verzekerd bent, dat je zowiezo al je eigen schade moet betalen. op de ring loop je dan alleen maar extra financieel risico omdat je daar wel voor een kapotte vangrail zal betalen. op het circuit hoeft dat niet.

zelf heb ik jaren met veel plezier en achting voor mezelf op de ring gereden, door uit te gaan van het onvermogen van anderen heb ik in 5 jaar en ruim duizend rondjes nooit een ongeluk gehad. ik ben uiteindelijk overgestapt op circuits vanwege de vele baansluitingen.

zo dat ben ik weer kwijt :+

Goed verwoord! Probeer het eens met Racecracks op Assen zou ik eraan toe willen voegen.
 
Mwa, de meesten die daar rijden hebben er goed voor betaald en weten echt wel dat daar gereden wordt als op een circuit...

Ik denk dat het merendeel dat daar rijdt dat niet weet. Sterker, het merendeel zal niet eens weten hoe er op een circuit wordt gereden, heeft geen goede skills in het bedienen van zijn voertuig en doet maar wat. En als het dan fout gaat is alleen de standaardverkeerswetgeving van toepassing.
 
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)

I. Allgemeine Verkehrsregeln

§5 Überholen

(1) Es ist links zu überholen.

(2) Überholen darf nur, wer übersehen kann, dass während des ganzen Überholvorgangs jede Behinderung des Gegenverkehrs ausgeschlossen ist. Überholen darf ferner nur, wer mit wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende fährt.

(3) Das Überholen ist unzulässig:

1.bei unklarer Verkehrslage oder

2.wenn es durch ein angeordnetes Verkehrszeichen (Zeichen 276, 277) untersagt ist.

(3a) Wer ein Kraftfahrzeug mit einer zulässigen Gesamtmasse über 7,5 t führt, darf unbeschadet sonstiger Überholverbote nicht überholen, wenn die Sichtweite durch Nebel, Schneefall oder Regen weniger als 50 m beträgt.

(4) Wer zum Überholen ausscheren will, muss sich so verhalten, dass eine Gefährdung des nachfolgenden Verkehrs ausgeschlossen ist. Beim Überholen muss ein ausreichender Seitenabstand zu anderen Verkehrsteilnehmern, insbesondere zu den zu Fuß Gehenden und zu den Rad Fahrenden, eingehalten werden. Wer überholt, muss sich so bald wie möglich wieder nach rechts einordnen. Wer überholt, darf dabei denjenigen, der überholt wird, nicht behindern.

(4a) Das Ausscheren zum Überholen und das Wiedereinordnen sind rechtzeitig und deutlich anzukündigen; dabei sind die Fahrtrichtungsanzeiger zu benutzen.

(5) Außerhalb geschlossener Ortschaften darf das Überholen durch kurze Schall- oder Leuchtzeichen angekündigt werden. Wird mit Fernlicht geblinkt, dürfen entgegenkommende Fahrzeugführende nicht geblendet werden.

(6) Wer überholt wird, darf seine Geschwindigkeit nicht erhöhen. Wer ein langsameres Fahrzeug führt, muss die Geschwindigkeit an geeigneter Stelle ermäßigen, notfalls warten, wenn nur so mehreren unmittelbar folgenden Fahrzeugen das Überholen möglich ist. Hierzu können auch geeignete Seitenstreifen in Anspruch genommen werden; das gilt nicht auf Autobahnen.

(7) Wer seine Absicht, nach links abzubiegen, ankündigt und sich eingeordnet hat, ist rechts zu überholen. Schienenfahrzeuge sind rechts zu überholen. Nur wer das nicht kann, weil die Schienen zu weit rechts liegen, darf links überholen. Auf Fahrbahnen für eine Richtung dürfen Schienenfahrzeuge auch links überholt werden.

(8) Ist ausreichender Raum vorhanden, dürfen Rad Fahrende und Mofa Fahrende die Fahrzeuge, die auf dem rechten Fahrstreifen warten, mit mäßiger Geschwindigkeit und besonderer Vorsicht rechts überholen.
 
Laatst bewerkt:
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)

(4) Wer zum Überholen ausscheren will, muss sich so verhalten, dass eine Gefährdung des nachfolgenden Verkehrs ausgeschlossen ist. Beim Überholen muss ein ausreichender Seitenabstand zu anderen Verkehrsteilnehmern, insbesondere zu den zu Fuß Gehenden und zu den Rad Fahrenden, eingehalten werden. Wer überholt, muss sich so bald wie möglich wieder nach rechts einordnen. Wer überholt, darf dabei denjenigen, der überholt wird, nicht behindern.

Heeft de BMW allemaal aan voldaan, het is de motorrijder die zijn positie op de weg veranderd.
 
hoe krom het ook lijkt.. helemaal mee eens.

oke, het is zeker geen nette actie van de bmw, eigenlijk gewoon asociaal, maar zwart-wit wel volgens de regels. het blijft vervelend om te horen, maar dit had i.m.o. voorkomen kunnen worden als je de BMW voor had laten gaan. je moet hem al gezien hebben bij ingaan steilstrecken. en als iemand zo dicht achter je zit, of zo snel naar je toe komt, moet je echt eieren voor je geld kiezen en rechts houden tot ie voorbij is. en dat geldt dan ook al bij ingaan steilstrecken.

in generieke zin willen de meeste ringlords helaas maar niet begrijpen dat de ring gewoon openbare weg is tijdens TF, en dat alle circuit-gedachtes gewoonweg niet opgaan. je hebt in je spiegels te kijken en je hebt de juiste rijbaan te houden. het is een tweebaans autoweg dus er is wel degelijk een linker- en rechterrijgedeelte. dat er geen strepen staan en dat je toevallig 130+ mag op het overgrote deel, en dat er een hoop leuke bochten in zitten, maakt het nog steeds geen circuit. van racen is geen enkele sprake. alleen in het hoofd van de malloot.

de ring lijkt af en toe wel een verzamelplek van een hoop wannabee schumachers, rossi's en andere egocenters, die maar niet begrijpen dat we hier gezamenlijk een leuk spelletje kunnen spelen. alles moet en zal in dat ene rondje, want ik heb er toch voor betaald!

als motorrijder moet je je tegen deze hormonenbommetjes in bescherming nemen en extra maatregelen nemen. want het is erg fijn voor je dat je gelijk had, maar daar heb je niets aan als ze je voor je flikker rijden en je in een rolstoel belandt. oeps sorry hoor, ik had je niet mogen inhalen nee, maar ja, succes met je herstel, hopelijk valt de verbouwing wel mee.... wil je er echt afhankelijk van zijn dat anderen maar op moeten letten?

de belangrijkste gedachte is dus dat jij jezelf moet beschermen tegen mongolen die geen rekening met anderen kunnen houden. maar andersom geldt het ook! wees kritisch naar jezelf en geef anderen ook de ruimte om aan de kant te kunnen gaan. die langzame knakker voor je kan ook net aan zijn allereerste rondje op de ring bezig zijn.

en als je problemen hebt met relativeren, relaxen en de circuitgedachte loslaten, dan moet je je echt eens afvragen of de ring echt wel jouw ding is. ga eens op een echt circuit rijden. echte circuits geven een hoop minder frustratie, en daar begrijpt wel iedereen dat je rechts voorbij komt, of in de bocht inhaalt etc. rijden op circuit is overigens net zo duur als op de ring. als je de prijs per km bekijkt ben je per dag niet meer kwijt. het geld is dus geen reden. daarbij geldt dat als je alleen WA verzekerd bent, dat je zowiezo al je eigen schade moet betalen. op de ring loop je dan alleen maar extra financieel risico omdat je daar wel voor een kapotte vangrail zal betalen. op het circuit hoeft dat niet.

zelf heb ik jaren met veel plezier en achting voor mezelf op de ring gereden, door uit te gaan van het onvermogen van anderen heb ik in 5 jaar en ruim duizend rondjes nooit een ongeluk gehad. ik ben uiteindelijk overgestapt op circuits vanwege de vele baansluitingen.

zo dat ben ik weer kwijt :+
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan