aanrijding nordschleife aansprakelijkheid

Dit topic gaat om het rijden op de Nordschleiffe. Meldingen over gedrag rondom de ring zijn dus offtopic. Daar zijn al genoeg andere topics over te vinden.

Niet mee eens.

Dit topic gaat over het feit dat TS op de Nordschleife een aanrijding heeft gehad en dat er (door velen) verondersteld wordt dat dat (altijd) een circuit is.

De B257/B258 zijn wegen in de zelfde regio en daar gelden de zelfde regels als dat er op de ring gelden, alleen mag je daar max. 100Km/h (en vaak maar 70Km/h of 50Km/h, al naar gelang de situatie).

TS kwam in de enige beschikbare baan naar links (links inhalen op één en dezelfde baan op dezelfde weg mág in Dld) óf was rechts aan het inhalen óf.....
 
Laatst bewerkt:
Even een correctie: inhalen is geen bijzondere verrichting. Het wisselen van rijstrook wel (hoewel er hier geen sprake is van rijstroken). Dit gebeurd vooraf door de BMW, maar dat levert geen gevaar voor een ongeval. Het wisselen daarna van rijstrook door de motorrijder zou dus theoretisch gezien wel een bijzondere verrichting zijn. En voor een bijzondere verrichting geldt dat je voorrang dient te verlenen (dus voorrang verlenen aan degene die je inhaalt idg. de BMW voor laten gaan).

Voor het rijden op de linker rijstrook (die er dus hier niet echt is) tijdens het inhalen zelf is geen knipperlicht signalering verplicht. Alleen tijdens het wisselen van de rijstrook. Dus in dit geval moet juist de motorrijder knipperlicht gebruiken, omdat ie naar links gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat TS pech heeft, al heeft de auto geen enkele rekening gehouden met de motor, ( afstand houden en weten hoe een motor de bocht uit accelereert) de bestuurder van de auto zal in de veronderstelling geweest zijn dat de moto langs de rechterzijde de bocht zou rijden en (ver)volgen.

Het filmpje spreekt ook niet duidelijk in het voordeel van de motor dus of het wijs is dat als bewijslast in t e leveren...

Gellukig is TS niet gevallen en daarna aangereden door nog meer auto's die er perse voorbij moeten terwijl er nogal veel "verkeer " op de "tolweg" aan het rijden is.

Schade is niet leuk en opdraaien voor de schade van de ongeduldige automobilist nog minder maar gelukkig heb jij als motorrijder geen persoonlijk letsel opgelopen.
 
Oei, daar kom je goed weg. Knap dat je niet gevallen bent.
Qua schuld: je rijdt duidelijk buiten-binnen-buiten en dat mag niet op de openbare weg.
Inhalen in een bocht mag wel.
Maar wat een hufter. Hij kon het aan zien komen.
 
Zoals de TS heel eerlijk meld heeft deze niet in de spiegels gekeken. Hier zit uiteraard het probleem. De nordsleife wordt levensgevaarlijk door mensen die niet spiegelen! Nu is dat op de motor een stukje lastiger dan in de auto maar niet minder belangrijk. Op de openbare weg ben je als je wil met de motor vaak sneller dan een auto maar op het "circuit" zeker niet (enkele uitzonderingen daargelaten). Daarom zie je vaak bestuurders even de knipper naar rechts aanzetten om aan te geven dat je achteropkomend sneller verkeer gezien hebt en de kans geeft voorbij te komen.
In dit geval denk ik dat de politie wel eens gelijk kan hebben. Je mag idd enkel links inhalen en dat is niet verboden in de bocht. In dat opzicht is de auto dus in het gelijk. Al is het wel een beetje een lullige situatie.
 
Zoals de TS heel eerlijk meld heeft deze niet in de spiegels gekeken. Hier zit uiteraard het probleem. De nordsleife wordt levensgevaarlijk door mensen die niet spiegelen! Nu is dat op de motor een stukje lastiger dan in de auto maar niet minder belangrijk. Op de openbare weg ben je als je wil met de motor vaak sneller dan een auto maar op het "circuit" zeker niet (enkele uitzonderingen daargelaten). Daarom zie je vaak bestuurders even de knipper naar rechts aanzetten om aan te geven dat je achteropkomend sneller verkeer gezien hebt en de kans geeft voorbij te komen.
In dit geval denk ik dat de politie wel eens gelijk kan hebben. Je mag idd enkel links inhalen en dat is niet verboden in de bocht. In dat opzicht is de auto dus in het gelijk. Al is het wel een beetje een lullige situatie.

Pfft. Kom op zeg! Dus volgens jou zou TS midden in een bocht moeten gaan lopen spiegelen omdat er wel eens een BMW met zo een kamikazepiloot zou kunnen inhalen. Kul.

Diegene die inhaalt moet inschatten of dat adequaat en veilig kan. Zou wat worden als we met zijn allen de hele dag achter ons moesten kijken.
 
ik zal niet ontkennen dat ik de verkeerde lijn reed voor een openbare weg, op nordschleife kan zon lijn wel maar uiteraard niet als je wordt ingehaald/niet weet wat er achter je rijdt. zoals aangegeven, er geldt strassenverkehrsordnung en ben ik fout, duidelijk.

maar eens stvo opgezocht betreft inhalen:

§ 5 Überholen

(4) Wer zum Überholen ausscheren will, muss sich so verhalten, dass eine Gefährdung des nachfolgenden Verkehrs ausgeschlossen ist.
Beim Überholen muss ein ausreichender Seitenabstand zu anderen Verkehrsteilnehmern, insbesondere zu den zu Fuß Gehenden und zu den Rad Fahrenden,
eingehalten werden. Wer überholt, muss sich sobald wie möglich wieder nach rechts einordnen. Wer überholt, darf dabei denjenigen, der überholt wird, nicht behindern.

degene die inhaalt moet voldoende ruimte overlaten en risico uitsluiten.
en is de bmw rijder medeverantwoordelijk lijkt me.

mijn verzekering vergoedt het niet. verklaringen zijn opgenomen door een agent ter plekke.
gegevens uitgewisseld en aangegeven dat mijn verzekering zeer waarschijnlijk de schade niet zal vergoeden en stelde voor om onderling te regelen. na schadeinspectie zou hij mij nog contacteren met een voorstel.

nordschleife is mooi maar behoorlijk risicovol voor motorrijders, geen touristenfahrten meer voor mij. misschien volgend jaar een dagje bij doc scholl boeken.
 
Pfft. Kom op zeg! Dus volgens jou zou TS midden in een bocht moeten gaan lopen spiegelen omdat er wel eens een BMW met zo een kamikazepiloot zou kunnen inhalen. Kul.

Diegene die inhaalt moet inschatten of dat adequaat en veilig kan. Zou wat worden als we met zijn allen de hele dag achter ons moesten kijken.

Ik kom al meer dan 10 jaar op de NS en heb er al de nodige auto rondes gemaakt (motor nog niet, en vraag me af of ik dat ooit ga doen!) dus ik weet wel een beetje hoe het er daar aan toe gaat. En als je het mij vraagt is weten wat er achter je rijd absoluut geen kul!
Tuurlijk kijk je niet altijd in je spiegels en tuurlijk doe je dat niet altijd in een bocht. Maar op de rechte(re) stukken dien je in de gaten te houden wat er rondom je gebeurd (dit is op de NS zeker ook voor je eigen veiligheid!!). Dus voor de bocht checken wat er aan komt zetten en dan oordelen wat je doet. Ruimte geven en bij voorkeur de knipper naar rechts geven of je eigen lijn blijven rijden maar altijd willen weten waar de ander rijd. En hoe duur zo'n ronde ook is je zult echt de nodige bochten "op moeten offeren" aan de snellere jongens op drukke momenten.

En de ervaring heeft mij ook geleerd dat auto en motor samen op een "circuit" niet de beste combinatie is. Maar zo is het nu eenmaal (meestal dan op de NS) en daar zul je op moeten anticiperen.

Voor de TS zal het dus geld gaan kosten ben ik bang. Dit is zeker klote en het overwegen waard of je ooit nog TF wil gaan rijden op de NS maar er zit denk ik weinig anders op. Hopen dus maar dat de tegenpartij een beetje mee wil werken en schappelijk wil zijn. Succes ermee in ieder geval!
 
Gezien je positie op de weg vóór de bocht had de BMWrijder kunnen weten dat je de hele baan gebruikt.

Geen idee of het een bruikbaar argument is, geen verstand van. Succes met de afhandeling en gelukkig is het slechts geld.
 
TS, heb je een rechtsbijstandsverzekering? Indien ja, zou ik ze er wel bij betrekken. Ik zou echt niet zomaar braaf betalen. Beetje intimideren met politie erbij, terwijl je tegenpartij zelf als een malloot rijdt.
 
TS had voordat hij de bocht inging in zijn spiegels moeten kijken, dan had hij gezien dat de BMW dicht achter hem reed en had hij er rekening mee kunnen houden dat de BMW hem wilde inhalen.

Om het risico te vermijden dat de BMW hem idd in de bocht zou inhalen (overigens geen nette actie van de BMW) had hij dus, zoals hierboven al aangegeven, beter zijn knipperlicht naar rechts kunnen aanzetten en de bocht opofferen voor de snellere BMW
 
Ach zoals ook al door TS gemeld, toont dit eens en te meer aan hoe link het is om op de NS te rijden. Het is een circuit, maar toch niet. En dat is nu juist het gevaar. Het eerste wat je leert als je een circuit op gaat is: "NIET spiegelen". En op de NS moet je dus spiegelen, voor je eigen veiligheid alleen al.

Neemt niet weg dat je je rechtsbijstand in kan schakelen.
 
je komt op de andere weghelft.....maar ja...die is nou ook weer niet aangegeven....


Andere weghelft? Nurburgring is een eenrichtingsweg, 1-baans (officieel zelfs een tolweg).
termen als "van rijstrook wisselen" en "andere weghelft" gaan hier niet op.


Vind het wel een hele domme actie van de M3 chauffeur |(
 
Hoe het verzekeringstechnisch zit weet ik niet, maar ik vind dat zowel de bestuurder van de BMW als de TS fout zitten.

TS had zich ervan bewust moeten zijn dat er een snellere bestuurder achter hem zat (zal wel meer voorkomen gezien de relatief lage bochtensnelheid van TS) en hem ruimte moeten laten om in te halen. Het was prima mogelijk om de lijn aan de binnenkant van de bocht vast te houden in plaats van helemaal naar buiten te komen.

De bestuurder van de BMW had moeten weten dat onervaren bestuurders onvoorspelbaar gedrag vertonen en had niet het risico moeten nemen om in te halen in de buitenbocht.

Ik zeg: beiden verantwoordelijk voor eigen schade. Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik me over verbaas , en dat is dan wellicht in Dl anders geregeld, is dat de politie een uitspraak doet over de schuldvraag. Ik heb in mijn lange carrière ook wel eens een aanrijding gehad en vroeger kwam dan de politie. Die deden nooit een uitspraak daarover. Het gaat toch om civiel rechterlijke aansprakelijkheid, niet om een strafbaar feit.
 
Uiteindelijk is er maar 1 instantie die echt kan beslissen wie er schuld heeft en dat is de rechter. Maar als de situatie duidelijk is, dan kun je er onderling ook al uitkomen. En dan bedoel ik niet TS met een BMW, maar de verzekeraars van beidn. Als de verzeker van TS de claim afwijst en de duitse verzekeraar gaat daar in mee, dan is de kous ook af. Of de verzekeraar van de duitser gaat er niet in mee en dreigt de verzekeraar van TS voor de rechter te dagen en wellicht komen ze er dan alsnog uit. Of niet, en dan gaat het echt naar de rechter.

Een agent is hierin geen partij. En daarom geven agenten in NL meestal niet hun mening. Maar dat is wellicht niet de standaard in Duitsland. Het enige wat zij zouden moeten doen is de praktische afhandeling verzorgen (dat de weg vrijkomt, dat voertuigen worden afgesleept, dat gewonden worden afgevoerd) en evt. een proces verbaal opschrijven. Dat PV kan dienen als bewijsvoering indien de officier van justitie vermoedt dat er een overtreding aan is vooraf gegaan (hoeft dus niet alleen civielrechtelijk te zijn). Een overtreding is duidelijk bij bijv. te hard rijden of door rood licht rijden. Maar wellicht kan ook het niet genoeg rechts rijden worden gezien als een overtreding, waar een duidelijk sanctie op staat. Zoiets is in de praktijk natuurlijk lastig te bewijzen en dan zal een officier van justitie niet zijn hoofd over breken en meer duidelijk zaken prioriteren.

Het is natuurlijk wel goed om te weten voor toekomstige NS rijders wat je kan verwachten. Maar uiteindelijk zullen de verzekeraars onderling de zaak uit moeten vechten en dan durf ik niet te voorspellen of de verzekeraars of een evt. rechter precies hetzelfde hier tegenaan kijken als de ervaren NS rijders.

Succes!
 
De bestuurder van de BMW had moeten weten dat onervaren bestuurders onvoorspelbaar gedrag vertonen en had niet het risico moeten nemen om in te halen in de buitenbocht.

Ik zeg: beiden verantwoordelijk voor eigen schade. Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Hoe bepaal je of zie je de mate van onervarenheid als je achter iemand rijdt en in hoeverre ben je dan verantwoordelijk voor fouten die andere maken door hun onervarenheid ;) Ik zou het wel weten in de toekomst als ik een ongeluk zou krijgen, altijd beroepen op je eigen onervarenheid..... Ik ben blij dat jij geen rechter bent :+
 
Uiteindelijk is er maar 1 instantie die echt kan beslissen wie er schuld heeft en dat is de rechter. Maar als de situatie duidelijk is, dan kun je er onderling ook al uitkomen. En dan bedoel ik niet TS met een BMW, maar de verzekeraars van beidn. Als de verzeker van TS de claim afwijst en de duitse verzekeraar gaat daar in mee, dan is de kous ook af. Of de verzekeraar van de duitser gaat er niet in mee en dreigt de verzekeraar van TS voor de rechter te dagen en wellicht komen ze er dan alsnog uit. Of niet, en dan gaat het echt naar de rechter.

Een agent is hierin geen partij. En daarom geven agenten in NL meestal niet hun mening. Maar dat is wellicht niet de standaard in Duitsland. Het enige wat zij zouden moeten doen is de praktische afhandeling verzorgen (dat de weg vrijkomt, dat voertuigen worden afgesleept, dat gewonden worden afgevoerd) en evt. een proces verbaal opschrijven. Dat PV kan dienen als bewijsvoering indien de officier van justitie vermoedt dat er een overtreding aan is vooraf gegaan (hoeft dus niet alleen civielrechtelijk te zijn). Een overtreding is duidelijk bij bijv. te hard rijden of door rood licht rijden. Maar wellicht kan ook het niet genoeg rechts rijden worden gezien als een overtreding, waar een duidelijk sanctie op staat. Zoiets is in de praktijk natuurlijk lastig te bewijzen en dan zal een officier van justitie niet zijn hoofd over breken en meer duidelijk zaken prioriteren.

Het is natuurlijk wel goed om te weten voor toekomstige NS rijders wat je kan verwachten. Maar uiteindelijk zullen de verzekeraars onderling de zaak uit moeten vechten en dan durf ik niet te voorspellen of de verzekeraars of een evt. rechter precies hetzelfde hier tegenaan kijken als de ervaren NS rijders.

Succes!

Hehe eindelijk een reactie die ergens over gaat. (No offense)
Het is bekend dat er in Duitsland heel snel hoog van de toren geblazen wordt en gedreigd wordt met procedures. Maar als puntje bij paaltje komt, ga je echt niet naar de rechter voor een beschadigd velgje van een afgetrapte bmw.

Niet zo snel toegeven. Ben daarom nog steeds benieuwd of TS een rechtsbijstandsverzekering heeft?
 
Rechtsbijstand maakt niet zoveel uit als je zelf geen schade hebt. Die rechtsbijstand helpt je bij het verhalen van jouw schade op de tegenpartij. Het is je normale WA verzekering die de schade aan de tegenpartij moet uitbetalen.

De tegenpartij claimt de schade bij jouw verzekeraar en dat uitebetalen doen ze alleen als ze het erover eens zijn dat het jouw schuld is (je bent aansprakelijk).

Het wordt natuurlijk wel lastig als je een uitsluiting hebt in je verzekeringsvoorwaarden voor de Nordschleife. Een verzekeraar kan zich overigens nooit aan de verplichting onttrekken om uit te betalen, maar als ze vinden dat jij verwijtbaar bent (je hebt de polisvoorwaarden geschonden) dan kunnen ze de schade weer op jou verhalen en vervolgens je verzekering eenzijdig opzeggen. Kunnen ze ook met roekeloze gedragingen (denk aan voertuigen die compleet zijn omgebouwd, alcoholmisbruik, grove onachtzaamheid). Maar zelfs al hebben ze die polisuitsluiting dan nog hebben ze een belang bij om niet klakkeloos uit te keren. Alleen dan krijg je wel gedonder met je verzekeraar. Ze kunnen besluiten de schade weer op jou te verhalen en om je te royeren. DAn is het niet zo makkelijk om weer een andere verzekeraar te vinden,
 
Even de advocaat van de duivel:
De BMW-bestuurder haalt keurig links in en houdt zich aan de SToV (die geldt daar echt en staat ook aangegeven). Het is juist de motorrijder die "gevaarlijk en te hard" rijdt voor zijn kunnen en de bocht niet goed neemt en kan zijn baan rechts niet houden en moet naar links uitwijken, terwijl ie wordt ingehaald.

hoe krom het ook lijkt.. helemaal mee eens.

oke, het is zeker geen nette actie van de bmw, eigenlijk gewoon asociaal, maar zwart-wit wel volgens de regels. het blijft vervelend om te horen, maar dit had i.m.o. voorkomen kunnen worden als je de BMW voor had laten gaan. je moet hem al gezien hebben bij ingaan steilstrecken. en als iemand zo dicht achter je zit, of zo snel naar je toe komt, moet je echt eieren voor je geld kiezen en rechts houden tot ie voorbij is. en dat geldt dan ook al bij ingaan steilstrecken.

in generieke zin willen de meeste ringlords helaas maar niet begrijpen dat de ring gewoon openbare weg is tijdens TF, en dat alle circuit-gedachtes gewoonweg niet opgaan. je hebt in je spiegels te kijken en je hebt de juiste rijbaan te houden. het is een tweebaans autoweg dus er is wel degelijk een linker- en rechterrijgedeelte. dat er geen strepen staan en dat je toevallig 130+ mag op het overgrote deel, en dat er een hoop leuke bochten in zitten, maakt het nog steeds geen circuit. van racen is geen enkele sprake. alleen in het hoofd van de malloot.

de ring lijkt af en toe wel een verzamelplek van een hoop wannabee schumachers, rossi's en andere egocenters, die maar niet begrijpen dat we hier gezamenlijk een leuk spelletje kunnen spelen. alles moet en zal in dat ene rondje, want ik heb er toch voor betaald!

als motorrijder moet je je tegen deze hormonenbommetjes in bescherming nemen en extra maatregelen nemen. want het is erg fijn voor je dat je gelijk had, maar daar heb je niets aan als ze je voor je flikker rijden en je in een rolstoel belandt. oeps sorry hoor, ik had je niet mogen inhalen nee, maar ja, succes met je herstel, hopelijk valt de verbouwing wel mee.... wil je er echt afhankelijk van zijn dat anderen maar op moeten letten?

de belangrijkste gedachte is dus dat jij jezelf moet beschermen tegen mongolen die geen rekening met anderen kunnen houden. maar andersom geldt het ook! wees kritisch naar jezelf en geef anderen ook de ruimte om aan de kant te kunnen gaan. die langzame knakker voor je kan ook net aan zijn allereerste rondje op de ring bezig zijn.

en als je problemen hebt met relativeren, relaxen en de circuitgedachte loslaten, dan moet je je echt eens afvragen of de ring echt wel jouw ding is. ga eens op een echt circuit rijden. echte circuits geven een hoop minder frustratie, en daar begrijpt wel iedereen dat je rechts voorbij komt, of in de bocht inhaalt etc. rijden op circuit is overigens net zo duur als op de ring. als je de prijs per km bekijkt ben je per dag niet meer kwijt. het geld is dus geen reden. daarbij geldt dat als je alleen WA verzekerd bent, dat je zowiezo al je eigen schade moet betalen. op de ring loop je dan alleen maar extra financieel risico omdat je daar wel voor een kapotte vangrail zal betalen. op het circuit hoeft dat niet.

zelf heb ik jaren met veel plezier en achting voor mezelf op de ring gereden, door uit te gaan van het onvermogen van anderen heb ik in 5 jaar en ruim duizend rondjes nooit een ongeluk gehad. ik ben uiteindelijk overgestapt op circuits vanwege de vele baansluitingen.

zo dat ben ik weer kwijt :+
 
Laatst bewerkt:
Hehe eindelijk een reactie die ergens over gaat. (No offense)
Het is bekend dat er in Duitsland heel snel hoog van de toren geblazen wordt en gedreigd wordt met procedures. Maar als puntje bij paaltje komt, ga je echt niet naar de rechter voor een beschadigd velgje van een afgetrapte bmw.

Niet zo snel toegeven. Ben daarom nog steeds benieuwd of TS een rechtsbijstandsverzekering heeft?
In duitsland wordt er vaak wel ,,hoog van de toren geblazen,, maar ik begrijp nogmaals al die geschreven onzin niet.
Zeer veel verzekeringen dekken geen schade als je aan snelheidswedstrijden-races etc deel neemt ,je moet vaak de regels van de verzekeringsmaatschappij volgen.
Gewoon een lullige schade als deze moet je onderling gaan regelen,nogmaals in duitsland trek je vaak juridisch aan het kortste eind ,zeker in dit soort gevallen als er al een mening van de politie geuit is,alles staat op een filmpje,hoe dom kun je zijn dit gewoon te tonen,kan alleen maar tegen je gebruikt worden,want hier is wel degelijk een ,,wedstrijd ,,element ,,zichtbaar ,geen gewoon rijgedrag op de openbare weg etc. ,en een schade van een oude BMW velg ,daar gaat geen verzekering zich zeker hier in duitsland niet aan wagen,duizenden euro,s ben je kwijt als het verkeerd afloopt,maar de mens wil niet luisteren,
In duitsland is men snel geneigd naar de rechter te stappen,veel duitsers zijn ervoor verzekerd,dus let op ook al wordt er ,,hoog van de toren ,,geblazen.
Let op he RECHT is RECHT hier dat zit er nog van oudsher ingepompt.
Wat maak je het jezelf moeilijk voor een paar centen,als die man van die BMW een kennis heeft die verklaard dat je door je racegedrag hem in moeilijkheden hebt gebracht.bla bla bla dan wens ik je veel succes hier,zelfs met mijn verzekeringen hier in duitsland ,zou ik er niet aan beginnen.
 
Ik heb hier nog eens over nagedacht.

We kunnen allemaal wel doen of we gekke Henkie zijn en ons gaan verdiepen in allerlei interessante verkeersregels die gelden op de openbare weg. Ik weer dat diezelfde regels hier officieel ook gelden. Maar iedereen wéét hoe dit stuk weg gebruikt wordt. En zowel TS als de BMW gedroegen zich daarnaar. Dus niet zo zeuren, niemand is gewond geraakt, eigen schade betalen, klaar.

Neemt niet weg dat TS heel blij mag zijn dat'ie niet gevallen is of onder die BMW is geëindigd, maar dat terzijde.
 
heb't hier niet helemaal gelezen...

Maareuh, het is een openbare weg.
Als er geen clausule Nordschleife in je verzekering staat...

==> Europees aanrijdingsformulier invullen, en de verzekeringen het laten uitvechten.
Bij ons in België gaat je motorverzekering niet omhoog, zelfs al ben je in fout.

En normaal heb je rechtsbijstand, moest 't zijn dat je in fout gesteld worden, dan ga je in beroep...
 
Terug
Bovenaan Onderaan