aanrijding nordschleife aansprakelijkheid

Heeft de BMW allemaal aan voldaan, het is de motorrijder die zijn positie op de weg veranderd.


Bij het inhalen van 1 sporige voertuigen (fietsen, brommers en motoren) dient in Duitsland een zijdelingse afstand van minstens 1,5 aangehouden te worden, omdat er rekening mee gehouden dient te worden, dat deze een slingerende beweging kunnen maken. Bij gevaarlijke omstandigheden dient zelfs 2 meter aangehouden te worden. Of aan deze voorwaarden is voldaan, kan ik uit het filmpje niet opmaken. Daarnaast mag niet ingehaald worden als de verkeerssituatie onduidelijk is, dat wil zeggen als het niet duidelijk is, dat er veilig ingehaald kan worden. (unklarer verkehrslage). Daarover is heel veel info op Duitse juridische fora te vinden, met heel veel verschillende interpretaties en ook gerechtelijke uitspraken. Knap ingewikkeld dus.

Ik kan TS alleen maar aanraden, om contact op te nemen met een Duitse advocaat, gespecialiseerd in Duits verkeersrecht. Die kan waarschijnlijk meer duidelijkheid verschaffen, dan heel MF bij elkaar. Regels en de wijze van interpretatie daarvan verschillen over de grens nogal van de onze.
 
inmiddels zijn we een paar dagen verder.. en vraag ik me dus eigenlijk af: wat heeft er tot nu toe plaatsgevonden om deze zaak op te lossen? Zijn er gegevens uitgewisseld, is er een schadeformulier ingevuld of.. blijft het bij het posten van een draadje hier?
 
Bij het inhalen van 1 sporige voertuigen (fietsen, brommers en motoren) dient in Duitsland een zijdelingse afstand van minstens 1,5 aangehouden te worden, omdat er rekening mee gehouden dient te worden, dat deze een slingerende beweging kunnen maken. Bij gevaarlijke omstandigheden dient zelfs 2 meter aangehouden te worden. Of aan deze voorwaarden is voldaan, kan ik uit het filmpje niet opmaken. Daarnaast mag niet ingehaald worden als de verkeerssituatie onduidelijk is, dat wil zeggen als het niet duidelijk is, dat er veilig ingehaald kan worden. (unklarer verkehrslage). Daarover is heel veel info op Duitse juridische fora te vinden, met heel veel verschillende interpretaties en ook gerechtelijke uitspraken. Knap ingewikkeld dus.

Ik kan TS alleen maar aanraden, om contact op te nemen met een Duitse advocaat, gespecialiseerd in Duits verkeersrecht. Die kan waarschijnlijk meer duidelijkheid verschaffen, dan heel MF bij elkaar. Regels en de wijze van interpretatie daarvan verschillen over de grens nogal van de onze.

:^

En als TS er vrede mee heeft om zijn eigen schade zelf te betalen, dan zou ik gewoon wachten op de aansprakelijkheidsstelling van die Duitser. Als die komt, dan afwijzen. Pas als die Duitser met een jurist aankomt er zelf ook een inschakelen.

Schuld ligt m.i. bij de Duitser, die haalt namelijk gevaarlijk in om een plaats waar dat kennelijk niet mogelijk is.

Wat de Duitse politie ervan vindt doet er niet toe. Die hebben er niets mee te maken en horen hier ook niet over te oordelen.
 
hoe krom het ook lijkt.. helemaal mee eens.

oke, het is zeker geen nette actie van de bmw, eigenlijk gewoon asociaal, maar zwart-wit wel volgens de regels. het blijft vervelend om te horen, maar dit had i.m.o. voorkomen kunnen worden als je de BMW voor had laten gaan. je moet hem al gezien hebben bij ingaan steilstrecken. en als iemand zo dicht achter je zit, of zo snel naar je toe komt, moet je echt eieren voor je geld kiezen en rechts houden tot ie voorbij is. en dat geldt dan ook al bij ingaan steilstrecken.

in generieke zin willen de meeste ringlords helaas maar niet begrijpen dat de ring gewoon openbare weg is tijdens TF, en dat alle circuit-gedachtes gewoonweg niet opgaan. je hebt in je spiegels te kijken en je hebt de juiste rijbaan te houden. het is een tweebaans autoweg dus er is wel degelijk een linker- en rechterrijgedeelte. dat er geen strepen staan en dat je toevallig 130+ mag op het overgrote deel, en dat er een hoop leuke bochten in zitten, maakt het nog steeds geen circuit. van racen is geen enkele sprake. alleen in het hoofd van de malloot.

de ring lijkt af en toe wel een verzamelplek van een hoop wannabee schumachers, rossi's en andere egocenters, die maar niet begrijpen dat we hier gezamenlijk een leuk spelletje kunnen spelen. alles moet en zal in dat ene rondje, want ik heb er toch voor betaald!

als motorrijder moet je je tegen deze hormonenbommetjes in bescherming nemen en extra maatregelen nemen. want het is erg fijn voor je dat je gelijk had, maar daar heb je niets aan als ze je voor je flikker rijden en je in een rolstoel belandt. oeps sorry hoor, ik had je niet mogen inhalen nee, maar ja, succes met je herstel, hopelijk valt de verbouwing wel mee.... wil je er echt afhankelijk van zijn dat anderen maar op moeten letten?

de belangrijkste gedachte is dus dat jij jezelf moet beschermen tegen mongolen die geen rekening met anderen kunnen houden. maar andersom geldt het ook! wees kritisch naar jezelf en geef anderen ook de ruimte om aan de kant te kunnen gaan. die langzame knakker voor je kan ook net aan zijn allereerste rondje op de ring bezig zijn.

en als je problemen hebt met relativeren, relaxen en de circuitgedachte loslaten, dan moet je je echt eens afvragen of de ring echt wel jouw ding is. ga eens op een echt circuit rijden. echte circuits geven een hoop minder frustratie, en daar begrijpt wel iedereen dat je rechts voorbij komt, of in de bocht inhaalt etc. rijden op circuit is overigens net zo duur als op de ring. als je de prijs per km bekijkt ben je per dag niet meer kwijt. het geld is dus geen reden. daarbij geldt dat als je alleen WA verzekerd bent, dat je zowiezo al je eigen schade moet betalen. op de ring loop je dan alleen maar extra financieel risico omdat je daar wel voor een kapotte vangrail zal betalen. op het circuit hoeft dat niet.

zelf heb ik jaren met veel plezier en achting voor mezelf op de ring gereden, door uit te gaan van het onvermogen van anderen heb ik in 5 jaar en ruim duizend rondjes nooit een ongeluk gehad. ik ben uiteindelijk overgestapt op circuits vanwege de vele baansluitingen.

zo dat ben ik weer kwijt :+


ik heb al van diverse bronnen vernomen dat op circuit Zandvoort het slopen van een vangrail ook voor je eigen rekening is.
 
Behalve heel hard roepen, aanspakelijk stellen, heb je vast ook wel een onderbouwing of niet....
Onderbouwing is helemaal niet nodig. Als je de automobilistische tegenpartij niet aansprakelijk stelt, word je op Kafkaiaanse wijze naar de rechtbank gesleept, niet geholpen door Nederlandse politieagentjes.
Zoek dat maar eens op.
 
Laatst bewerkt:
openbare weg maar wel eenrichtingsverkeer. dan is het zoveel mogelijk rechts houden nog steeds wel van toepassing. Inhalen valt niet onder een bijzondere manoeuvre of een bijzondere verrichting. Ik vrees dat je toch zelf de boosdoener bent. Dat de BMW beter even had kunnen wachten is wel logisch maar daar heb jij natuurlijk niks aan. Wel knap dat je rechtop bent gebleven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan