Bij zo zware aantasting komt iets niet meer in 1x goed, maar ik zou er voorlopig elke dag een lapje of papiertje iets vochtig van diesel over halen, niet wrijven of schuren maar alleen maar net ietsjes vochtig maken en veel rijden.
Na een week ofzo begin je wel enige verbetering te zien; dan voorlopig zo volhouden, elke dag ff "aaien". Geen echte inspanning en ook geen materiaalverlies.
Nadeel: diesel stinkt en smaakt smerig, moet buitenshuis blijven want de damp kruipt tot in kleer- en koelkasten, beddengoed, provisiekast en broodtrommel.
====
Matzwart maken met roestbestrijder D2 of Noverox (start vuilwit en wordt bij contact met ijzer zwart) is waarschijnlijk een optie maar ik zou eerst op een stukje oud ijzer bekijken of dat effect je wel aanstaat. Het uitgeharde laagje is erg sterk (maar vermoedelijk niet hittebestendig voor knalpijpen of zo) en mag/kan overschilderd worden maar hoeft niet.Tamelijk duur spul maar je hebt er ook maar weinig van nodig.