Maar als die actie nou op beeld staat? Ik denk dat als je aangifte doet van doorrijden na een ongeval, dat de politie die beelden op zal moeten vragen?
Dan nog een vraag;
Is er iemand die in die bocht zou kunnen remmen in een noodsituatie, ongeacht hoe hard je rijdt om een auto te ontwijken die je anders zeker weten raakt, en die motor dan recht kan houden?
Wat ik zei, als je het niet verwacht, dan is het makkelijk praten vanaf de zijlijn want je weet niet hoe je instinctief reageert.Heb een BMW R1150R zonder ABS. Dus sturen en remmen is niet te doen. Daarnaast is die bocht relatief zo scherp dat ik niet naast de auto kon blijven rijden.
Of ik onderschat wat de motor kan.
Denk niet dat ik nog auto's inhaal op een andere baan. Want op rechte stukken kan ik prima uitwijken; was dit gewoon een goede les in kwetsbaarheid!
Bedankt voor je reactie.
Dat doorschieten is het zogenaamde oprichtmoment, sterk afhankelijk van de combinatie motor + banden en staat van de banden. In principe kun je hierop oefenen door te voelen hoe je motor zichzelf overeind wil zetten en tegengesteld te sturen tijdens het remmen. Je vraagt hierbij wel serieus wat van de voorband, dus vooral oefenen en rustig opbouwen. Als je geleidelijk opbouwt kun je je band gaan voelen protesteren (trillen).Nee hij reed maar een klein beetje langzamer dan dat ik ging.
Dan ga ik mijn motor even laten nakijken. Want ik schoot direct hard naar links (rechtdoor dus). Ik vrees dat mijn voorwiel blokkeerde, heb helaas geen ABS.
Nee hij reed maar een klein beetje langzamer dan dat ik ging.
Dan ga ik mijn motor even laten nakijken. Want ik schoot direct hard naar links (rechtdoor dus). Ik vrees dat mijn voorwiel blokkeerde, heb helaas geen ABS.
Interessant topic. Zou je ons op de hoogte willen houden?
Denk ook wel eens aan dit soort scenario's, waarbij men zou doorrijden na een (mogelijke) aanrijding of achterlijke actie. Had al langer getobd met een klein cameratje op de motor puur voor dashcam-doeleinden, maar ga het toch steeds meer overwegen. Puur omdat je juridisch gezien anders geen poot hebt om op te staan en er nogal veel idioten op de weg rijden.
Baas, het houdt ergens op... Wellicht kan je er rekening mee houden dat je rechte-lijn remweg vóór je altijd vrij is. Ik ben ook altijd heel berekenend in bochten met obstakels of met auto's in de buurt en van sommige momentn weet je gewoon: "Als.... Dan is het te laat" en reken je op de goede afloop. Ik zie niet in dat je daar een VRO voor moet volgenDan nog een vraag;
Is er iemand die in die bocht zou kunnen remmen in een noodsituatie, ongeacht hoe hard je rijdt om een auto te ontwijken die je anders zeker weten raakt, en die motor dan recht kan houden? @Miglowie
Want het kan dat mijn vaardigheden niet voldoende zijn om dit met 70 kilometer per uur te kunnen; dus dan moet ik een circuit training volgen denk ik.
Denk dat ik echt alleen maar rechts had kunnen rijden in anticipatie op een auto die mogelijkerwijs de linkerbaan in zou komen. Dus dit is wat ik dan nu maar ga doen in deze bocht.
Nogmaals; hartelijk dank allen!
Gopro hero 7 white doet dat wel hoor, 2 uur op een accu...Heeft iemand een "dashcam" die scherp genoeg is om nummerborden te zien?
Ik neem aan dat het 4k moet zijn met stabilisatie en dat go pro's te weinig accu capaciteit hebben?
je heb onwijs veel geluk gehad
Het busje hoefde je niet eens te raken. Je bent ook aansprakelijk als je een gevaarlijke situatie creëert waardoor anderen gehinderd worden of, in jouw geval en dat van de topic starter, er schade aan ondervind:In een soortgelijke situatie (maar dan in de stad) heb ik mezelf ook onderuit geremd. De tegenpartij reed door, maar het was druk in de stad, dus terwijl een automobilist mij overeind hielp stuurde hij een andere motorrijder achter het betreffende busje aan. Ja, achteraf had ik ook het idee dat ik totaal verkeerd heb gereageerd, maar dat doe je dan toch in een reflex.
De bestuurder van het busje gaf aan dat hij weliswaar van rijstrook verwisselde (ging van linksaf rechtsaf voor mij langs), maar dat hij me niet had geraakt. Doordat ik een getuige had (die andere motorrijder) en de politie ter plekke een goed verslag heeft opgemaakt had ik mijn schade vrij snel vergoed. Ondanks dat het busje mij niet had geraakt was hij dus wel aansprakelijk voor het ongeval. Maar daar heb je dus wel een betrouwbare getuige voor nodig helaas. Of een tegenpartij die de waarheid verteld, maar die tref je helaas maar zelden.
Eerste Update:
De politie vond deze zaak te beladen voor een internet aangifte. Dus ik ben uitgenodigd op het bureau om daar Zondag mijn verhaal te doen.
Ze kunnen de vrouw bereiken die als getuige kan dienen doordat ik haar nummerbord heb. Dus de kans dat het waarborgfonds slaagt (wanneer ze de automobilist niet (kunnen) vinden) wordt steeds groter.
Hierover later meer.
Ik wil graag iedereen een compliment geven over jullie ongelofelijke betrokkenheid hier op dit forum!
Dank jullie wel!
De motor wil zich oprichten bij remmen of accelereren onder hellingshoek.
Ik lees net dat je jezelf niet onderuit hebt geremd, maar 'gewoon' zelf de vangrail ingereden bent. ABS gaat je hierbij niet helpen, een cursus potentieel wel. Gebaseerd op deze informatie ben ik nog meer genegen om te zeggen dat de andere bestuurder niet aansprakelijk is voor je crash.
De motor wil zich oprichten bij remmen of accelereren onder hellingshoek.
Ik lees net dat je jezelf niet onderuit hebt geremd, maar 'gewoon' zelf de vangrail ingereden bent. ABS gaat je hierbij niet helpen, een cursus potentieel wel. Gebaseerd op deze informatie ben ik nog meer genegen om te zeggen dat de andere bestuurder niet aansprakelijk is voor je crash.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De andere bestuurder heeft onvoorzichtig gehandeld door mijn baan in te komen, waardoor ik moest ingrijpen.
Hij heeft niet goed gekeken en daarmee mij in gevaar gebracht. Daarnaast is hij weggereden na het veroorzaken van het ongeluk.
Lees dit maar eerst eens goed: Gevaarlijk rijgedrag (art. 5 WVW) - Advocaat VerkeersstrafrechtDe motor wil zich oprichten bij remmen of accelereren onder hellingshoek.
Ik lees net dat je jezelf niet onderuit hebt geremd, maar 'gewoon' zelf de vangrail ingereden bent. ABS gaat je hierbij niet helpen, een cursus potentieel wel. Gebaseerd op deze informatie ben ik nog meer genegen om te zeggen dat de andere bestuurder niet aansprakelijk is voor je crash.