WillemVonGrumble
MF veteraan
- 22 aug 2010
- 38.968
- 10
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Helaas, het CBR werkt voor de beoordeling van de examinatoren met gemiddeldes. Examinatoren die teveel afwijken, positief of negatief worden daarover aangesproken. Dat is nu eenmaal direct verbonden aan het kostenplaatje van het CBR. Als iedereen slaagt vallen de inkomsten met 25% terug.Lijkt mij niet
Er zijn er nog genoeg die, een paar keer gokkend de theorie gehaald hebben, en met te weinig lessen, wel even het rijbewijs denken te kunnen halen
Hoop dat het lukt met de lessen. Wat betreft het bochten nemen, google eens op de term "counter steering". Iets waar ik bij het lessen en van andere motorrijders zelden iets over hoor maar toen ik het eenmaal las en begreep ging er een wereld voor me open. Zoek het ook eens op op youtube en het word snel duidelijk.
Spreek nog steeds met grote regelmaat zeer ervaren motorrijders die zich niet van dit gegeven bewust zijn.
Helaas, het CBR werkt voor de beoordeling van de examinatoren met gemiddeldes. Examinatoren die teveel afwijken, positief of negatief worden daarover aangesproken. Dat is nu eenmaal direct verbonden aan het kostenplaatje van het CBR. Als iedereen slaagt vallen de inkomsten met 25% terug.
Ik heb de theorie nog even terug gezicht, ik was abuis, het kost 31,50. Ik kan niet zien of daar nog kosten bijkomen.
Nope, niet aan het lessen, maar op vakantie :-)
Maar, wel de tweede les gehad (blokje van 3 uur). Raad eens: jawel, in de regen! En dit keer ging het eigenlijk niet zo slecht. De manoevers heb ik nu allemaal wel een keer gedaan. Ik moet alleen nog wat snelheid opbouwen in de bocht en bij de noodstop en het uitwijkingsmanoevre. 't Is niet dat ik dat dan niet durf, maar ik vertrek blijkbaar te traag vanuit de bocht, zodat ik niet genoeg op snelheid raak. (net 50 haal ik)
De noodstop op zich vind ik echt zalig! Jullie zullen het vast wel gek vinden, maar blijkbaar voel ik dan pas de kracht van de motor. Het was een echt 'Jiehaah' momentje :-) Ik dacht ook dat ik dat nooit ging durven, maar eigenlijk loopt dat wel heel vlot :-) Ben met een big smile gestopt :-)
Bochten maken loopt nog niet zo vlotjes. Het lukt wel, maar niet altijd snel genoeg. Ik moet die motor nog veel platter leggen, maar daar zit dan blijkbaar een natuurlijke vrees of zo ingebouwd. Of het is een techniek waar ik de 'klik' nog niet van voel.
Toch een secondje schrik gehad : bij het begin van de les in de regen een scherpe bocht tegen 90, en ik had geen idee hoe ik dat moest doen. Mijn lijn heb ik absoluut niet gehouden, maar ben wel de bocht doorgeraakt.
Schakelen gaat beter, maar nog steeds niet foutloos. Ik voel het wel beter aan.
Veel kan ik niet meer zeggen, buiten dat ik me begin af te vragen hoe de rest van de motorrijdende dames hun handtas meenemen? Mochten hier tips rond zijn...
Het rijden op de baan blijft wel wat spannend. Maar ik kan ook echt voelen nu dat het om ervaring gaat. Ik heb geen idee wat die machine aankan. Klungel ook nog wat met koppeling enz...
Sandra
Jij werk vast niet voor het CBR en je bent al helemaal geen examinatorHelaas, het CBR werkt voor de beoordeling van de examinatoren met gemiddeldes. Examinatoren die teveel afwijken, positief of negatief worden daarover aangesproken. Dat is nu eenmaal direct verbonden aan het kostenplaatje van het CBR. Als iedereen slaagt vallen de inkomsten met 25% terug.
Hoop dat het lukt met de lessen. Wat betreft het bochten nemen, google eens op de term "counter steering". Iets waar ik bij het lessen en van andere motorrijders zelden iets over hoor maar toen ik het eenmaal las en begreep ging er een wereld voor me open. Zoek het ook eens op op youtube en het word snel duidelijk.
Spreek nog steeds met grote regelmaat zeer ervaren motorrijders die zich niet van dit gegeven bewust zijn.
Dat is exact zoals het me uitgelegd is. Of ik het helemaal juist doe, weet ik niet, maar volgens de rijinstructeur gaat het wel zoals het moet (maar dan net te traag).
Je kan wel degelijk met je lichaamsgewicht sturen. Hoe zou je anders met losse handen een bocht kunnen nemen?Je hoort toch echt al te vaak dat mensen denken dat ze met hun lichaam sturen en dat is echt niet waar.
Je kan het op zich niet fout doen want iedereen doet het,ook kleine kinderen op fietsjes, alleen het weten dat je het doet maakt een hoop dingen duidelijk.
Als je in een snelle bocht naar rechts te wijd gaat dan ben je geneigd te denken dat je aan je rechter stuurhelft moet trekken maar dat is nu juist hetgeen wat je niet moet doen. Om strakker/krapper de bocht in te sturen moet je juist de rechter stuurhelft wegduwen en uiteraard altijd goed kijken waar je naartoe wilt. Nooit kijken naar het punt waar je niet wil uitkomen want dan gaat het geheid mis. Je hoort toch echt al te vaak dat mensen denken dat ze met hun lichaam sturen en dat is echt niet waar.
Maar wel goed als het jou juist uitgelegd is!
Heel oud maar zeer duidelijk:
Je kan wel degelijk met je lichaamsgewicht sturen. Hoe zou je anders met losse handen een bocht kunnen nemen?
Maar ook dan doe je aan countersteering. Door je lichaamsgewicht te verplaatsen druk je de motor de andere kant op.
Goed voorbeeld inderdaad.
Ik vind verder dat je vooral niet teveel moet nadenken hoe je een bocht neemt. Voor mij werkt dat in ieder geval het beste. Ik moet vooral niet net voor een bocht gaan denken 'Oh nu moet ik links/rechts tegen mijn stuur gaan duwen en dan dit en dat doen', want dan ga ik als een clown de bocht door. Gewoon lekker ontspannen de bocht in en lekker vooruit blijven kijken waar je heen wil
Je hebt helemaal gelijk. Maar je stuurt dan dus zoals jezelf al aangeeft nog steeds met je stuur. In het filmpje wordt dit overigens ook besproken. Ik wou hier alleen een korte tip geven die mij ook erg heeft geholpen. Ben overigens na 22 jaar motorrijden nog steeds geen superheld in de bochten maar weet door het countersteer verhaal wel wat ik moet doen om mijn lijn de juiste kant op te veranderen.Hetgeen in geval van nood wel eens heel belangrijk kan zijn.
Ja dus stuur je met je lichaam en niet met je handen.
Wat mij ook wel hielp in de bochten is "tegensturen". Als je iets te hard een bocht in gaat en je gaat remmen heb ik het idee dat je nog steeds naar de buitenkant gedrukt wordt. Een klein drukje op je linker handvat in een bocht naar links (en andersom) zorgt ervoor dat je net iets meer in kantelt en de bocht wat scherper neemt.
Wat mij ook wel hielp in de bochten is "tegensturen". Als je iets te hard een bocht in gaat en je gaat remmen heb ik het idee dat je nog steeds naar de buitenkant gedrukt wordt.
ga eens achterop zitten bij een goede rijder ...... dan krijg je pas het "gevoel"
maar je krijgt wel een "gevoel".Ik kan bij een straaljagerpiloot als passagier zitten, dit zegt niks over hoe jij de machine moet handelen.
Ik snap heus wel dat je stuur draait als je 1 van deze dingen doet. Het punt blijft dat je dan met je lichaam stuurt en niet met je handen, zo moeilijk is dat niet. En dat is wat er mee bedoelt wordt.