ai ai rijlessen gaan niet zoals zou moeten

Lijkt mij niet :N

Er zijn er nog genoeg die, een paar keer gokkend de theorie gehaald hebben, en met te weinig lessen, wel even het rijbewijs denken te kunnen halen })
Helaas, het CBR werkt voor de beoordeling van de examinatoren met gemiddeldes. Examinatoren die teveel afwijken, positief of negatief worden daarover aangesproken. Dat is nu eenmaal direct verbonden aan het kostenplaatje van het CBR. Als iedereen slaagt vallen de inkomsten met 25% terug.

Ik heb de theorie nog even terug gezicht, ik was abuis, het kost 31,50. Ik kan niet zien of daar nog kosten bijkomen.
 
Hoop dat het lukt met de lessen. Wat betreft het bochten nemen, google eens op de term "counter steering". Iets waar ik bij het lessen en van andere motorrijders zelden iets over hoor maar toen ik het eenmaal las en begreep ging er een wereld voor me open. Zoek het ook eens op op youtube en het word snel duidelijk.
Spreek nog steeds met grote regelmaat zeer ervaren motorrijders die zich niet van dit gegeven bewust zijn.
 
Hoop dat het lukt met de lessen. Wat betreft het bochten nemen, google eens op de term "counter steering". Iets waar ik bij het lessen en van andere motorrijders zelden iets over hoor maar toen ik het eenmaal las en begreep ging er een wereld voor me open. Zoek het ook eens op op youtube en het word snel duidelijk.
Spreek nog steeds met grote regelmaat zeer ervaren motorrijders die zich niet van dit gegeven bewust zijn.

Zou zeggen laat ze maar eerst leren normaal te sturen dat is in het begin al moeilijk genoeg.
 
Helaas, het CBR werkt voor de beoordeling van de examinatoren met gemiddeldes. Examinatoren die teveel afwijken, positief of negatief worden daarover aangesproken. Dat is nu eenmaal direct verbonden aan het kostenplaatje van het CBR. Als iedereen slaagt vallen de inkomsten met 25% terug.

Ik heb de theorie nog even terug gezicht, ik was abuis, het kost 31,50. Ik kan niet zien of daar nog kosten bijkomen.

Dus dan laten ze ook kandidaten die normaal geslaagd zouden moeten zijn gewoon een keertje zakken?
ik denk dat het cbr zo ook wel genoeg verdiend gezien dat veel mensen niet eens fatsoenlijk motor of auto kunnen rijden en er toch aan beginnen en mee doorgaan.dat weet het cbr immers ook wel..dat er altijd zijn die 4 keer of meer nodig hebben voor examen te halen. op het avb examen zag ik een vrouw die met bijna elke oefeningen een voetje aan de grond deed en 2 keer met de motor viel ,en dat op het examen nog wel...dan denk ik waarom laten ze zo iemand eigenlijk examen doen.na afloop schudde ze nee en riep weer niet geslaagd.dus het was dan ook niet de eerste keer..Ja voor zo'n rijschool is het natuurlijk ook enkel maar kassa,die zeggen dan tegen zo iemand met nog eens 20 lessen erbij zal het dit keer wel goedkomen en het cbr loopt op zulke kandidaten ook lekker binnen.
 
Nope, niet aan het lessen, maar op vakantie :-)

Maar, wel de tweede les gehad (blokje van 3 uur). Raad eens: jawel, in de regen! En dit keer ging het eigenlijk niet zo slecht. De manoevers heb ik nu allemaal wel een keer gedaan. Ik moet alleen nog wat snelheid opbouwen in de bocht en bij de noodstop en het uitwijkingsmanoevre. 't Is niet dat ik dat dan niet durf, maar ik vertrek blijkbaar te traag vanuit de bocht, zodat ik niet genoeg op snelheid raak. (net 50 haal ik)

De noodstop op zich vind ik echt zalig! Jullie zullen het vast wel gek vinden, maar blijkbaar voel ik dan pas de kracht van de motor. Het was een echt 'Jiehaah' momentje :-) Ik dacht ook dat ik dat nooit ging durven, maar eigenlijk loopt dat wel heel vlot :-) Ben met een big smile gestopt :-)

Bochten maken loopt nog niet zo vlotjes. Het lukt wel, maar niet altijd snel genoeg. Ik moet die motor nog veel platter leggen, maar daar zit dan blijkbaar een natuurlijke vrees of zo ingebouwd. Of het is een techniek waar ik de 'klik' nog niet van voel.

Toch een secondje schrik gehad : bij het begin van de les in de regen een scherpe bocht tegen 90, en ik had geen idee hoe ik dat moest doen. Mijn lijn heb ik absoluut niet gehouden, maar ben wel de bocht doorgeraakt.

Schakelen gaat beter, maar nog steeds niet foutloos. Ik voel het wel beter aan.

Veel kan ik niet meer zeggen, buiten dat ik me begin af te vragen hoe de rest van de motorrijdende dames hun handtas meenemen? Mochten hier tips rond zijn...

Het rijden op de baan blijft wel wat spannend. Maar ik kan ook echt voelen nu dat het om ervaring gaat. Ik heb geen idee wat die machine aankan. Klungel ook nog wat met koppeling enz...

Sandra

Ik heb bijna elke les in de regen gedaan. Daar ben ik achteraf gezien erg blij mee, veel mensen zijn toch wat angstig in de regen op de weg en jij weet nu dat dat niet hoeft.

Schakelen gaat vanzelf en bij elke motor is dat weer even wennen. Ditzelfde heb je ook met de auto. Elke auto reageert weer anders en dat is even aanvoelen.

Handtas heb ik niet, ik heb mijn telefoon met in het hoesje mijn pinpas, rijbewijs en kentekenbewijs. Meer dan dat heb ik niet nodig. Ga ik naar het werk (of ergens anders) en moet ik spul meenemen dan heb ik daarvoor een rugtas.

Spannend blijft het altijd wel een beetje. Je weet nooit wat je medeweggebruikers doen. Maar zolang je op je fiets en op je eigen kunnen vertrouwt komt het vast goed. Succes in elk geval.
 
Helaas, het CBR werkt voor de beoordeling van de examinatoren met gemiddeldes. Examinatoren die teveel afwijken, positief of negatief worden daarover aangesproken. Dat is nu eenmaal direct verbonden aan het kostenplaatje van het CBR. Als iedereen slaagt vallen de inkomsten met 25% terug.
Jij werk vast niet voor het CBR en je bent al helemaal geen examinator :N
 
Hoop dat het lukt met de lessen. Wat betreft het bochten nemen, google eens op de term "counter steering". Iets waar ik bij het lessen en van andere motorrijders zelden iets over hoor maar toen ik het eenmaal las en begreep ging er een wereld voor me open. Zoek het ook eens op op youtube en het word snel duidelijk.
Spreek nog steeds met grote regelmaat zeer ervaren motorrijders die zich niet van dit gegeven bewust zijn.


Dat is exact zoals het me uitgelegd is. Of ik het helemaal juist doe, weet ik niet, maar volgens de rijinstructeur gaat het wel zoals het moet (maar dan net te traag).
 
Dat is exact zoals het me uitgelegd is. Of ik het helemaal juist doe, weet ik niet, maar volgens de rijinstructeur gaat het wel zoals het moet (maar dan net te traag).

Je kan het op zich niet fout doen want iedereen doet het,ook kleine kinderen op fietsjes, alleen het weten dat je het doet maakt een hoop dingen duidelijk.
Als je in een snelle bocht naar rechts te wijd gaat dan ben je geneigd te denken dat je aan je rechter stuurhelft moet trekken maar dat is nu juist hetgeen wat je niet moet doen. Om strakker/krapper de bocht in te sturen moet je juist de rechter stuurhelft wegduwen en uiteraard altijd goed kijken waar je naartoe wilt. Nooit kijken naar het punt waar je niet wil uitkomen want dan gaat het geheid mis. Je hoort toch echt al te vaak dat mensen denken dat ze met hun lichaam sturen en dat is echt niet waar.
Maar wel goed als het jou juist uitgelegd is! :t

Heel oud maar zeer duidelijk:
 
Je hoort toch echt al te vaak dat mensen denken dat ze met hun lichaam sturen en dat is echt niet waar.
Je kan wel degelijk met je lichaamsgewicht sturen. Hoe zou je anders met losse handen een bocht kunnen nemen?
Maar ook dan doe je aan countersteering. Door je lichaamsgewicht te verplaatsen druk je de motor de andere kant op.
 
Je kan het op zich niet fout doen want iedereen doet het,ook kleine kinderen op fietsjes, alleen het weten dat je het doet maakt een hoop dingen duidelijk.
Als je in een snelle bocht naar rechts te wijd gaat dan ben je geneigd te denken dat je aan je rechter stuurhelft moet trekken maar dat is nu juist hetgeen wat je niet moet doen. Om strakker/krapper de bocht in te sturen moet je juist de rechter stuurhelft wegduwen en uiteraard altijd goed kijken waar je naartoe wilt. Nooit kijken naar het punt waar je niet wil uitkomen want dan gaat het geheid mis. Je hoort toch echt al te vaak dat mensen denken dat ze met hun lichaam sturen en dat is echt niet waar.
Maar wel goed als het jou juist uitgelegd is! :t

Heel oud maar zeer duidelijk:

Goed voorbeeld inderdaad.
Ik vind verder dat je vooral niet teveel moet nadenken hoe je een bocht neemt. Voor mij werkt dat in ieder geval het beste. Ik moet vooral niet net voor een bocht gaan denken 'Oh nu moet ik links/rechts tegen mijn stuur gaan duwen en dan dit en dat doen', want dan ga ik als een clown de bocht door. Gewoon lekker ontspannen de bocht in en lekker vooruit blijven kijken waar je heen wil :)
 
Je kan wel degelijk met je lichaamsgewicht sturen. Hoe zou je anders met losse handen een bocht kunnen nemen?
Maar ook dan doe je aan countersteering. Door je lichaamsgewicht te verplaatsen druk je de motor de andere kant op.

Je hebt helemaal gelijk. Maar je stuurt dan dus zoals jezelf al aangeeft nog steeds met je stuur. In het filmpje wordt dit overigens ook besproken. Ik wou hier alleen een korte tip geven die mij ook erg heeft geholpen. Ben overigens na 22 jaar motorrijden nog steeds geen superheld in de bochten maar weet door het countersteer verhaal wel wat ik moet doen om mijn lijn de juiste kant op te veranderen.Hetgeen in geval van nood wel eens heel belangrijk kan zijn.
 
Goed voorbeeld inderdaad.
Ik vind verder dat je vooral niet teveel moet nadenken hoe je een bocht neemt. Voor mij werkt dat in ieder geval het beste. Ik moet vooral niet net voor een bocht gaan denken 'Oh nu moet ik links/rechts tegen mijn stuur gaan duwen en dan dit en dat doen', want dan ga ik als een clown de bocht door. Gewoon lekker ontspannen de bocht in en lekker vooruit blijven kijken waar je heen wil :)

Helemaal waar. En zolang het goed gaat en je ontspannen bent doe je het ook automatisch goed maar het gaat net om die momenten dat je schikt of verstijfd en je bijvoorbeeld de bocht uitloopt en dan zijn veel mensen geneigd als ze dan ineens wel gaan nadenken om de verkeerde beslissing te nemen. Keith Code noemt dit de "overlevings reacties" en die moet je dus zien te verkomen.

 
Je hebt helemaal gelijk. Maar je stuurt dan dus zoals jezelf al aangeeft nog steeds met je stuur. In het filmpje wordt dit overigens ook besproken. Ik wou hier alleen een korte tip geven die mij ook erg heeft geholpen. Ben overigens na 22 jaar motorrijden nog steeds geen superheld in de bochten maar weet door het countersteer verhaal wel wat ik moet doen om mijn lijn de juiste kant op te veranderen.Hetgeen in geval van nood wel eens heel belangrijk kan zijn.

Ja dus stuur je met je lichaam en niet met je handen.

Wat mij ook wel hielp in de bochten is "tegensturen". Als je iets te hard een bocht in gaat en je gaat remmen heb ik het idee dat je nog steeds naar de buitenkant gedrukt wordt. Een klein drukje op je linker handvat in een bocht naar links (en andersom) zorgt ervoor dat je net iets meer in kantelt en de bocht wat scherper neemt.
 
Ja dus stuur je met je lichaam en niet met je handen.

Wat mij ook wel hielp in de bochten is "tegensturen". Als je iets te hard een bocht in gaat en je gaat remmen heb ik het idee dat je nog steeds naar de buitenkant gedrukt wordt. Een klein drukje op je linker handvat in een bocht naar links (en andersom) zorgt ervoor dat je net iets meer in kantelt en de bocht wat scherper neemt.

Ik zou zeggen ga in discussie met Keith Code. Je stuurt met je stuur. Punt. Maar als jij met je gewicht wilt sturen of een drukje op je handvat of op je voetsteunen wil geven dan vindt ik het helemaal goed.
Maar als je de film had bekeken dan had je gezien dat er op al die mensen met zogenaamde "alternatieve" stuurmethode duidelijke antwoorden zijn en ook duidelijk uitleg wordt gegeven wat er nu echt gebeurt.
Ik ben hier niet voor een discussie over wie er gelijk heeft want dat boeit mij verder niet. Ik verwijs je verder naar de boeken of films van Keith Code die alles helder en met duidelijk bewijs uitleggen. Of je daar je voordeel mee wilt doen is verder aan jou.
 
Wat mij ook wel hielp in de bochten is "tegensturen". Als je iets te hard een bocht in gaat en je gaat remmen heb ik het idee dat je nog steeds naar de buitenkant gedrukt wordt.

Als je in een bocht (oftewel onder een hellingshoek) remt, dan richt de motor zich op, en wordt je bocht dus minder scherp. Dus als je al te wijd rijdt in een bocht (wat vaak gebeurt als je onbedoeld te hard ingaat), moet je dus een ding NIET doen en dat is toegeven aan je reflex om te remmen. Of zelfs maar om je gas los te laten. Je moet nog een ding NIET doen en dat is kijken naar het probleem. Kijk naar de oplossing, oftewel waar je heen wilt, het einde van de bocht en daarvoorbij als het kan, en stuur daarnaartoe.

Wat betreft waar je mee stuurt: vreemde discussie hoor... Je richting wordt bepaald door je voorwiel. Dat wordt rechtstreeks geregeld door je stuur. Dat wordt bewogen via de handen, door de handen en de armen te bewegen. En daar zit je bovenlichaam weer aan vast. Dat zit weer vast aan je onderlichaam en dat zit weer om de motor heen. Door te sturen (oftewel je voorwiel van richting te veranderen) breng je je voertuig uit balans, en daar compenseer je voor door stuurcorrecties en lichaamshouding. Oftewel: het sturen is een combinatie van al die dingen bij elkaar.
Voor iedereen die denkt dat je alleen met je lichaam, niet met je stuur stuurt: probeer maar eens op een motor te rijden met een vastgeslagen balhoofd. Tip: doe een helm op.
Voor iedereen die denkt dat je alleen met je stuur stuurt: probeer maar eens met een dronken persoon van 100 kilo achterop net zo soepel te sturen als in je eentje. Als het alleen het stuur was zou dat net zo makkelijk moeten zijn. Welnu... Dat is het niet :)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap heus wel dat je stuur draait als je 1 van deze dingen doet. Het punt blijft dat je dan met je lichaam stuurt en niet met je handen, zo moeilijk is dat niet. En dat is wat er mee bedoelt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap heus wel dat je stuur draait als je 1 van deze dingen doet. Het punt blijft dat je dan met je lichaam stuurt en niet met je handen, zo moeilijk is dat niet. En dat is wat er mee bedoelt wordt.

Absoluut helemaal waar. Je stuurt met je lichaam punt.Sorry dat ik ernaast zat en in mijn onnozelheid iets anders heb beweerd. Ook verontschuldig ik mij dat ik blijkbaar niet begreep wat er mee bedoeld werd want het was inderdaad niet zo moeilijk.
Dank je dat mij nu voor de tweede maal de ogen worden geopend wat betreft het besturen van een tweewielig voertuig en ik ga nu snel proberen om de fabeltjes van Keith Code te vergeten voordat het mis gaat. Ook zal ik er nooit meer over praten in de algemene sectie van het motor-forum zodat andere mensen ook niet in de war kunnen worden gebracht. :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan