ai ai rijlessen gaan niet zoals zou moeten

Absoluut helemaal waar. Je stuurt met je lichaam punt.Sorry dat ik ernaast zat en in mijn onnozelheid iets anders heb beweerd. Ook verontschuldig ik mij dat ik blijkbaar niet begreep wat er mee bedoeld werd want het was inderdaad niet zo moeilijk.
Dank je dat mij nu voor de tweede maal de ogen worden geopend wat betreft het besturen van een tweewielig voertuig en ik ga nu snel proberen om de fabeltjes van Keith Code te vergeten voordat het mis gaat. Ook zal ik er nooit meer over praten in de algemene sectie van het motor-forum zodat andere mensen ook niet in de war kunnen worden gebracht. :$

Hahahahaaha!
Beetje botte reactie van mij...
peace
 
voordat ik bovenstaande reactie las van midlifecrisis dacht ik ook ; die zijn veel te lief en behulpzaam, tot ik zag dat het een vrouw was , toen viel het kwartje.moest wel lachen, allemaal mekaar het licht in de ogen niet gunnen maar bij een vrouw kan het ineens wel, toch grappig hoe de evolutie de man zo voorspelbaar heeft geprogrammeerd. lappen tekst vol hulp en liefdadigheid. ik denk dat je beter eerst oefent de met een schakelbrommer, lichter en beter handelbaar.

als je met zoveel angst op de motor zit en dat na 10 lessen nog hebt zou ik wel ff nadenken wat je wilt. als jij van niks zo bang kan zijn is het wachten tot de eerste verkeerde schrikreactie .zou eerst ff aan het mentale stukje werken. Angst op de motor is not done. maargoed doe nog een paar lessen en kijk het af maar blijf realistisch. Net als bij vrachtwagen rijbewijs halen( ik ben chauffeur) . sommige mensen hebben het gevoel er niet voor en zullen het nooit kunnen.

maar kijk eerst de rijlessen maar is aan en probeer de angst los te laten. win je niks mee. ik hoor hierboven dat iemand zegt " een gezonde dosis angst" vind het meer op paniek lijken en dat kun je niet hebben op de motor...

maar ik hoop wel dat het je lukt, maar blijf uiteindelijk eerlijk naar jezelf
 
Ja. Als je het echt leuk begint te vinden dan zul je die angst moeten overwinnen. Maar moeilijke fases tijdens rijlessen hoort er ook bij. Als je merkt dat je angst groeit kun je beter stoppen. Neemt het af dan doorzetten. Het is echt de moeite waard zodra je je avb gehaald hebt!
 
Er zijn meerdere manieren/methoden om je paard te besturen.

Je kan tegen hem zeggen,hier links of rechts af.
Of je trekt aan de trouwen links of rechts.
Of je zet je knie links of recht in de zij.

:+
 
Laatst bewerkt:
Ja. Als je het echt leuk begint te vinden dan zul je die angst moeten overwinnen. Maar moeilijke fases tijdens rijlessen hoort er ook bij. Als je merkt dat je angst groeit kun je beter stoppen. Neemt het af dan doorzetten. Het is echt de moeite waard zodra je je avb gehaald hebt!

Ik denk vooral dat de lol groter moet zijn dan de angst, en dat de angst moet voelen als overkoombaar. Ik zat na twee keer onderuit gegaan te zijn tijdens de halve draai ook te janken op de motor zodra die pylonnen werden neergezet. Maar ik vond motorrijden óók ontzettend gaaf om te doen, en ik wist dat ik hier overheen kon komen.

Voor sommige mensen is zelfverzekerdheid de uitgangspositie, en sommigen moeten dat dan wat getemperd krijgen door een schrikmoment bij zelfoverschatting. Bij sommige mensen moet zelfvertrouwen groeien door goede beslissingen bij schrikmomenten. Als TS toevallig in die laatste categorie valt, komt dat zelfvertrouwen vanzelf.

Als de lol er maar is en de angst steeds een beetje minder wordt. :)
 
Hallo,

voor de volledigheid wil ik hier dan toch effe melden dat ik daarstraks mijn voorlopig rijbewijs mocht gaan bestellen :-)

Het is een lastig parcours geworden, die manoeuvers... Achteraf gezien, ben ik veel te snel in het diepe gegooid, waardoor uiteindelijk niets meer lukte, en ik alleen nog schrik had op dat ding. Maar ik wou het tegelijkertijd o zo graag...

Na 8 uur ben ik van rij-instructeur veranderd, toevallig, omdat mijn instructeur niet meekon op het examen. Dat bleek een eye-opener.. Wil dat dan zeggen dat mijn oorspronkelijke instructeur niet goed was? Verre van. Maar laat ons zeggen dat de tweede meer van mijn leeftijd was, ook met wagen reed, en dus op een andere manier de dingen uitlegde. Hij bleef ook rustiger, in die zin dat wanneer ik dan eens snel vertrok, hij me aanmaande om toch maar rustig te blijven rijden :-)

Tijdens die 2 lessen, kreeg ik opnieuw echt goesting om met die motor te rijden. Een zalig gevoel :-) Voor de zekerheid heb ik lessen bijgenomen. (jaja, kost geld, maar het voelde echt alsof ik volledig opnieuw begon, maar wel veel zekerder dan de eerste reeks). Wat niet wegneemt dat onder luid gevloek die motor (tijdens stilstaande acties....) nog een keer of 3 op de grond gegaan is... Het gevolg is ook wel dat het maanden geduurd heeft voor ik examen kon doen. Alle lessen volgeboekt, dan kan je alleen wachten en hopen dat het in december niet vriest wanneer je examen moet doen :-)

Het eerste examen: gewoon lachwekkend. Ik had het nog nooit voorgehad, maar bij het uitrijden van de garage : motor tegen de grond. Ik stond gewoon perplex (weet eigenlijk nog niet goed wat er fout ging). Vandaag dan wel geslaagd... En meteen maar naar het gemeente huis voor dat voorlopige rijbewijs.


Ik wil toch effe antwoorden op alle reacties hier: ja, ik heb schrik gehad, en ja ik heb me afgevraagd of ik er nu niet beter aan deed om te stoppen.

En ik ben heel blij dat ik dat niet gedaan heb. Toen ik daarstraks van het oefenterrein terug naar de rijschool reed, heb ik me voor de eerste keer echt zeker gevoeld op die motor.
Voor de eerste keer het echte vrijheidsgevoel...(ik ga het me nog lang herinneren :-)) En voor de eerste keer voelde ik ook dat ik het kon.

Blijkbaar moest ik echt wennen, en heeft het eventjes geduurd voor ik doorhad hoe die motor in mekaar zit. En dan heb je instructeurs nodig die zo kunnen praten, dat wat ze zeggen ook duidelijk is..

Ik denk uit de reacties te lezen dat het weinig te maken heeft met man of vrouw. Ik ben er gewoon heel naief aan begonnen ben onder het motto 'dat ga ik wel effe doen' :-) Het houdt toch wel meer in dan gewoon effe wat rondrijden :-)

Enfin, volgende probleempje :-) En wat koop ik me nu? :-) :-) Maar dat is een boeiend en plezant probleempje he!

Bedankt allemaal voor de reacties en de hartelijke aanmoedigingen!
 
Laatst bewerkt:
Goed om te lezen! Gefeliciteerd met je rijbewijs en nu lekker toeren als het weer het toelaat.
 
Enfin, volgende probleempje :-) En wat koop ik me nu? :-) :-) Maar dat is een boeiend en plezant probleempje he!
als ik hoor hoe vaak het mis ging tijdens het lessen zou ik gaan voor iets waar al wat krassen en of deuken in zitten. dan kan je altijd zeggen dat je hem zo hebt gekocht en in ieder geval zullen extra krassen en deuken geen grote invloed op de waarde hebben.
maar gefeliciteerd dat het voor zover in ieder geval allemaal gelukt is.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je laat weten hoe het afgelopen is. Dat gebeurd lang niet altijd. Ik zou een motor met wat opbergruimte kopen zodat je tas mee kan.
 
Angst is niet raar bij nieuwe ervaringen. Het kan wel zijn dat je daardoor meer lessen dan gemiddeld nodig hebt, en langzamer voortgang maakt omdat de angst je tegenhoudt. Probeer er met je instructeur over te praten. Het lijkt me niet verstandig om nu al de snelweg op te duiken als je nog angsten hebt voor 70 km/u wegen. Als hij teveel over je grenzen gaat duwen om de vaart erin te houden, wordt je angst alleen maar erger, dus doe het langzaam.

Ik heb ook belachelijk veel lessen nodig gehad omdat ik een schijterd was. De eerste (proef)les vond ik 35 km/u al hard zat en doodeng :P maar na verloop van tijd gaat het steeds beter en ga je er doorheen en wordt het steeds leuker.

Let er dan wel op dat je het leuk vindt/echt wil. Het kan best zijn dat je droom over een motor na een paar lessen is bekoeld en het eigenlijk alleen tegenvalt omdat je er zo lang over gedroomd hebt. Wees realistisch :)


Edit: oh fijn, ik lette niet op en zie dat ik reageerde op een post van maanden terug en je nu je rijbewijs hebt... Gefeliciteerd! *O*

Ik herken mezelf heel erg in je verhaal, eigenlijk. Angsten, rijleraar die er niet goed mee omging, daardoor langer bezig geweest dan nodig. Ik ben alleen niet gewisseld en heb doorgezet, en met AVD had ik geen problemen meer met hem (en met angsten).

Bij het kopen van een motor: ga alsjeblieft proefrijden. Hoe een motor rijdt, hoe jij ermee om kan gaan, hoe hij past bij je lichaam is zo ontzettend belangrijk. 2 of 4 cilinder hanteert anders, zithouding hanteert anders, dus ga gewoon proefrijden en koop niet 'blind' een mooie motor!
 
Laatst bewerkt:
Ook van mij gefeliciteerd! Veel veilige en vrolijke km's gewenst! *O*

Er zijn heel wat draadjes over "welke (beginners)motor kopen". Veel succes! Hoop je nog 's hier of daar op dit forum tegen te komen en wat te horen over je ervaringen!
 
@Sandraw: gefeliciteerd!
Ik denk vooral dat de lol groter moet zijn dan de angst, en dat de angst moet voelen als overkoombaar. Ik zat na twee keer onderuit gegaan te zijn tijdens de halve draai ook te janken op de motor zodra die pylonnen werden neergezet. Maar ik vond motorrijden óók ontzettend gaaf om te doen, en ik wist dat ik hier overheen kon komen.

Voor sommige mensen is zelfverzekerdheid de uitgangspositie, en sommigen moeten dat dan wat getemperd krijgen door een schrikmoment bij zelfoverschatting. Bij sommige mensen moet zelfvertrouwen groeien door goede beslissingen bij schrikmomenten. Als TS toevallig in die laatste categorie valt, komt dat zelfvertrouwen vanzelf.

Als de lol er maar is en de angst steeds een beetje minder wordt. :)
ik ben na 5 jaar nog steeds bang voor pylonen. Gelukkig worden ze op de openbare weg maar zelden neergezet met de mededeling dat je daartussen een 8je moet draaien :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan