Eensch^Ik heb geen ervaring met de genoemde specifieke systemen, de meeste problemen met alarmen komen in mijn ogen echter door kwalitatief slechte inbouw. Ik zou me dus met name goed oriënteren op de plek waar je het in laat bouwen.
Ik had ook zo'n toko en ben overgestapt. Moest ook een klasse 2 alarm op.Mijn verzekeringsmaatschappij wilt dat ik een SCM klasse M2 op mijn motor gemonteerd is, wil ik voor diefstal verzekerd zijn. Van de fabriek uit is er een SCM klasse M1 gemonteerd (startonderbreker).
SCM klasse M2
bestaande uit een systeem dat automatisch inschakelt en het op eigen kracht verplaatsen van de motor verhindert, alarmering middels noodstroomsirene, uitgebreid met kanteldetectie:
Hiervoor heb ik contact gehad met Yamaha.nl.
- Blokkering met aanvalsbestendigheid minimaal 3 minuten +
- Optische signalering +
- Bewegingsdetectie +
- Akoestische signalering door middel van een noodstroomsirene
De medewerker vertelde dat het mogelijk is en noemde twee merken alarm die hiervoor geschikt zouden zijn. Namelijk Spyball en van Datatool.
Ik heb diverse verhalen gelezen van mensen die meer problemen met een motor-alarm ervaren dan nodig. Maar er zullen ongetwijfelt ook mensen zijn, die geen negatieve ervaringen hebben met een motor-alarm, echter zullen zij minder geneigd zijn om hun ervaring te plaatsen op het internet.
Ik zal een alarm moeten laten inbouwen in mijn motor, gezien de waarde van de fiets.
Hiervoor probeer ik zoveel mogelijk informatie in te winnen alvorens ik een keuze maak.
Ik zal hierover contact leggen met de dealer, echter ben ik ook benieuwd naar de ervaringen c.q. advies van jullie.
B.v.d
Dave
Zojuist telefonisch contact gehad met de dealer.
Kreeg te horen dat Spyball niet meer leverbaar is en de keuze beperkt word tot Datatool.
Bij Datatool schijnt er een kanttekening te zijn:
Het alarm wordt automatisch ingeschakeld zodra het contact wordt uitgeschakeld. (dat is leuk als ik wil tanken 's avonds laat of als ik sta te wachten op het veerpontje.)
Dat klopt!Zojuist telefonisch contact gehad met de dealer.
Kreeg te horen dat Spyball niet meer leverbaar is en de keuze beperkt word tot Datatool.
Bij Datatool schijnt er een kanttekening te zijn:
Het alarm wordt automatisch ingeschakeld zodra het contact wordt uitgeschakeld. (dat is leuk als ik wil tanken 's avonds laat of als ik sta te wachten op het veerpontje.)
Spyball geeft een kaartje mee met een code die je kan invoeren dmv het contact aan\uit te doen voor wanneer de afstandsbediening niet meer reageert.Ik heb 20 jaar ofzo een Datatool veto alarm erop, tot op heden geen klachten. Êén keer onderweg gestaan met een lege batterij vd afstandsbediening....kom je niet weg dan. Dus aan het begin vh seizoen standaard de batterij vervangen...
En nu heb ik de nadeel dat je niet meer bijv. een nieuwe afstandsbediening kunt kopen....uit productie dus. Gelukkig wel een reserve op voorraad.
Mocht ik ooit problemen mee krijgen dan sloop ik de alarm eruit, weg met die zooi.
En let op de inbouw, uitsluitend soldeerverbindingen en niet met die knijp AMP’s...krijg je anders op de duur problemen!
Ik had ook zo'n toko en ben overgestapt. Moest ook een klasse 2 alarm op.
Zit nu bij een verzekeraar die enkel een art4 slot eist voor diefstal. Ongeacht of die binnen, buiten, boven of onder staat. Vast hoeft ook niet.
Is dat geen optie?
Ik zit nu bij NH1718 (geen idee verder mbt afhandeling van zaken). Zat hiervoor bij Unive en die eisen ook enkel een art4 slot. De communicatie met hen vond ik wat moeizaam, maar verder prima.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet op de centen heb gelet. In mijn geval maakte het niet zo veel uit (vandaar).Ik kreeg een advies van een medewerker van KNMV over een verzekeringsmaatschappij die motorfietsen wel zouden verzekeren zonder alarm.
Ik heb daar gekeken en zag dat ik dan 460 euro per maand kwijt zou zijn. Dat is in mijn ogen iets te veel.
Klopt, maar je kunt hem in de ‘service mode’ mode zetten waarbij het alarm afgeschakeld blijft....Maar kleeft ook een vervelende eigenschap aan: alarm geeft om de 15 sec een piep....Dat klopt!
Rete irritant als je ook bijvoorbeeld ergens stopt om ff te rusten of wat. Moet je continu het alarm uitschakelen of niet aan je motor zitten.
Of het contact aan laten staan.... Maar ja de koplamp.....
Klopt, maar voor de procedure moet ik altijd in de papieren kijken, en juist die heb ik nooit bij me...Spyball geeft een kaartje mee met een code die je kan invoeren dmv het contact aan\uit te doen voor wanneer de afstandsbediening niet meer reageert.
Ook het alarm op mijn vorige auto had zo'n pasje.
Zal tegenwoordig vast ook bij Datatool zitten mag je van uit gaan toch?
Ik verbaas me erover dat verzekeringsmaatschappijen nog steeds een alarm vereisen.
Voor pakweg 30 jaar geleden keek iedereen nog op van een alarm. Nu kun je rustig een motor met alarm de bus inladen zonder dat iemand opkijkt.
Een ART4 slot, helpt ook niet echt als men wil stelen, maar vertraagt de boel wel.
Kies gewoon een mij, welke alleen ART4 vereist. Waarschijnlijk ben (totaal) minder geld kwijt en heb je niet de ergenis van een alarm, dat ongewild afgaat door je eigen toedoen.
Ik heb ook niks dan goede ervaringen met NH1816(Ik had ook zo'n toko en ben overgestapt. Moest ook een klasse 2 alarm op.
Zit nu bij een verzekeraar die enkel een art4 slot eist voor diefstal. Ongeacht of die binnen, buiten, boven of onder staat. Vast hoeft ook niet.
Is dat geen optie?
Ik zit nu bij NH1718 (geen idee verder mbt afhandeling van zaken). Zat hiervoor bij Unive en die eisen ook enkel een art4 slot. De communicatie met hen vond ik wat moeizaam, maar verder prima.