Alle mogelijk info gevraagd omtrent Kawasaki ER-5

kawaaszijncool

Banned User
12 aug 2002
150
0
:^

Ik wil deze gaan berijden als mijn eerste motor.. 25kw dus.

Aan wat voor prijs moet ik ongeveer denken van 1tje uit 97/98 met 15.000km ongeveer?

Wat zijn de plus en minpunten van de ER-5? Kwaaltjes?

Bedankt!
 
hmm de minpunten van de ER5, dat wordt moeilijk...het enige wat ik kan bedenken is als je constant lange afstanden gaat rijden dat je wel eens een beetje meer vermogen zou willen.
De pluspunten daarentegen...enorm leuke funbike, lage aanschaffingswaarde, lage onderhoudskosten, beresterk motorblok, licht, stuurt flitsend, maw, een trouwe vriend die je niet snel in de steek zal laten;. Ik heb de mijne nu een jaar of drie, en ik heb er al een kilometertje of 30.000 opzitten, hij heeft een tripje Pyreneeën en Spanje eropzitten, en doet nu dagelijks woon-werk, maw, een fiets voor alle omstandigheden...

Als je aan mij vraagt wat de beste motor is om mee e beginnen, zal ik altijd zeggen de ER5...
 
Ik heb ook een ER-5 en dat is ook m'n eerste motor. Heb nu zo'n 3000 km gereden en ik krijg hem vanmiddag terug met nieuwe banden. Ik denk dat ik over het stuurgedrag dan echt pas iets kan zeggen aangezien m'n oude banden heel erg vierkant waren.

Het onderhoud is inderdaad makkelijk, dat kan je best zelf doen als je een werkplaatshandboek koopt en wat interesse erin hebt. Onderdelen voor de ER-5 zijn ook niet zo superduur.

En over het vermogen: ik heb een tijdje met vol vermogen gereden en dat was echt prima voor mij als beginner.. niet teveel en niet te weinig. Nu met 25 kw wat ik nog 1,5 jaar moet houden is het toch wat minder. Ik kom af en toe echt te kort maar dat betekent niet dat ik niet mee kan komen met het snelwegverkeer wat je sommigen wel eens hoort zeggen. Een uur rijden op de snelweg is wel vermoeiend omdat je in de volle wind zit maar met een klein ruitje heb je al veel minder last van de wind en zit je een stuk relaxter.

Je leert zeker weten goed rijden op de ER-5 met 25 kw omdat je na een tijdje de motor volop kan gebruiken in tegenstelling tot bijv. een sport motor. Je kan al snel volgas rijden en dan moet je erg actief schakelen wil je een beetje sportief rijden en de snelheid erin houden.

Over de prijs kan ik je niet zoveel zeggen maar ik zou zeggen kijk eens op marktplaats.nl en dat soort sites. Ik heb mijn motor uit 2001 particulier gekocht voor 3750,- euro met 10000km op de teller. Dat was best een koopje want ik zie vaak motors van een paar jaar ouder voor diezelfde prijs.

edit: even over ombouw naar 25 kw nog, je moet dan rekeken op zo'n 300 tot 350 euro. Sommigen zeggen dat dat erg veel is (vind ik ook) maar die onderdelen zijn nou eenmaal niet goedkoop.
Ik heb gisteren m'n motor opengehaald om te kijken hoe het precies zit. Je hebt een wat dikkere gasnaald (en een kleinere inlaat geloof ik) waardoor je minder vermogen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ok klinkt heel mooi 8-)

Maare.. 300 euro voor 4 ringetjes erin zetten :?

Volgens mij zijn het gewoon 4 ringen..
 
Tja dat heb ik wel vaker gehoord maar het gaat toch echt niet met zomaar 4 ringetjes. Misschien wel hoor, ik ben ook geen expert, maar de motorzaken die ik heb gevraagd (dat waren er zo'n 3 of 4) noemden allemaal dezelfde onderdelen. Dus: gasnaald, inlaat en een vacuum ding. Ik heb die 3 onderdelen zelf hier liggen er terugbouwen ervan heeft nog heel wat voeten in de aarde want je moet je hele carburateurgedoe eruit halen en uit elkaar halen om ook het kleine inlaat-schroefdingetje erin te zetten. Niet dat ik dit van plan ben hoor, pure interesse in de techniek gewoon :9~
De er-5 is trouwens een twee cylinder dus dan zouden het twee ringetjes zijn. Dit zal bij andere motoren vast zo gaan maar bij deze dus niet kennelijk. Ik zou het voor de zekerheid bij een paar dealers navragen en als het jou met ringetjes lukt hoor ik dat graag.

edit: heb net 100 km met nieuwe banden gereden. Metzeler 330 voor en 550 achter.. rijd echt super! Wat een verschil met de vierkante banden van de vorige eigenaar. Ik heb veeeeeel meer stabiliteit en ik als ik een beetje plat ga zoals vroeger heb ik nu het gevoel of het nog veeel platter kan (maar die k#t auto's voor me willen dan niet :z ). Dus als je nog nieuwe banden moet, dat zijn erg goeie bandjes. Ze hebben zo'n zigzag profiel voor meer stabiliteit ook bij groeven en 'plakken' op de weg. Ik heb het getest op een rot dijkje met slecht wegdek en het rijd inderdaad stukken beter en vertrouwder over groeven e.d.
 
Laatst bewerkt:
Gompies,

Het lijkt me echt een heeeel mooi dingetje, alleen je ziet ze niet veel 2e hands in t zilver :(

En die vind ik et mooist..
 
Leuk 25kw fietsje en absoluut niet te duur. Blokje is goed en is al minstens 12 jaar op de markt en gebruikt in een aantal andere Kawa's.
 
Alleen ben ik niet zo weg van 2 cilinder.. misschien komt omdat mijn vader vroeger Virago heeft gereden :+ (Trauma :P ) Zo lijkt het net alsof je op een chopper rijdt..

Maar ja..
 
Alleen ben ik niet zo weg van 2 cilinder.. misschien komt omdat mijn vader vroeger Virago heeft gereden :+ (Trauma :P ) Zo lijkt het net alsof je op een chopper rijdt..

Maar ja..

Onzin, een 2 cilinder heeft meer koppel onderin dan een 4 cilinder en het geluid heeft onder andere te maken met stand van de cilinders en de uitlaat.

Een ER-5 klinkt in de verste verten niet op een chopper. Tenminste, niet op de ER-5 waar ik op heb gereden :)
 
O.. dan heb ik een verkeerd beeld van 2 cilinders..

Dacht ik altijd..

Kan gebeuren ;) Er zijn zat 2 cilinder sportmotoren hoor... de meeste Ducati's zijn 2 cilinders, Suzuki TL, Suzuki SV, Aprilia RSV Mille en nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer motoren die allemaal niet een chopperuiterlijk hebben en echt niet zo klinken.
 
minpunten er5... hmm tis geen racer.. das het enige minpunt..

Pluspunten: het rijdt lekker, je zit recht, wendbaar, benzine meter (hebben veel kawa 400cc`s niet), niet te prijzig, kortom mooie fiets om mee te beginnen.

Daarom denk ik ook de reden dat de helft van de rijscholen in nederland met zo`n ding lessen...
 
minpunten er5... hmm tis geen racer.. das het enige minpunt..

Dat is geen minpunt, dat is gewoon je eigen mening. Jij wilt graag een supersport, ja dan hoef je niet met een ER-5 aan te komen maar moet je een ZXR nemen uit de Kawasaki familie.

Waarvoor ie gemaakt is doet ie het prima, was het een racer, dan was het wel een Kawasaki ER-500RRi

Benzine meter is trouwens wel handig ja, heb ik ook op mijn GSXF.
 
Hmm.. ik vind een duc wel als een chopper klinken om eerlijk te zijn.

Ducati heeft eigen geluidje.. mooi geluidje (volgens mij zelfs patent op het geluid?) Komt o.a. ook weer door stand van cilinders, desmodromische klepbediening enz.
Ik wil nog eens een Monster 600 ofzo kopen.. :9~

Maar wees in elk geval niet bang dat de ER als een chopper klinkt. Het blokje is trouwens wel eens gebruikt voor een chopper in een ver verleden.. OEPS :)
 
Hmmmmm.. :+

Ach het is toch maar voor de 25kw periode :)

Dus ja :)
Ik ga er ws. op naar Oostenrijk volgende jaar.. met paps.
 
Je mag dan wel een hoop pauzes inlassen als je een beetje lang bent zoals ik. Ik krijg na een uur wel kramp in m'n benen omdat ik (vooral met m'n voeten) een beetje opgevouwen erop zit.
belangrijk: dat is dus een uur op de snelweg. Als ik een uur aan het spelen }) ben dan wissel je zoveel af in zithouding en tempo dat je daar niet zo 1 2 3 last van krijgt.
 
Je mag dan wel een hoop pauzes inlassen als je een beetje lang bent zoals ik. Ik krijg na een uur wel kramp in m'n benen omdat ik (vooral met m'n voeten) een beetje opgevouwen erop zit.
belangrijk: dat is dus een uur op de snelweg. Als ik een uur aan het spelen }) ben dan wissel je zoveel af in zithouding en tempo dat je daar niet zo 1 2 3 last van krijgt.

WOW wat een toeval, precies tegelijk posten, terwijl het topic al een eindje omlaag staat.. telepathie ? Je zou het haast denken.. maare, hoelang ben jij dan :?
Ik 1.88..
 
ik wel zo'n 1.96 dus jij zal er minder snel last op hebben.. ruitje is wel aan te raden dat kan veel schelen maar dat had ik dacht ik al verteld.

edit: had ik niet verteld dus :z Ik heb een klein ruitje die kan je hier zien: http://www.eriky.com/pic/motorpoes.jpg

Wel heel toevallig ja ik zit al te kijken opeens 19 posts dat kan toch niet :? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb iig wel lange benen want op een ZXR400 zit ik met me benen tegen die rand aan op de tank :(

Is heel toevallig ja, we posten gewoon allebei tegelijk :) terwijl het topic al best ver onderin stond.. :)

Dat ruitje staat absoluut niet lelijk :) Best mooi eigenlijk.. maare waarom zie je hem niet zoveel in t zilver ? :( Die vind ik het mooist..
 
Ik vind blauw ook mooi. :) Zilver is inderdaad ook niet lelijk. Ik zag laatst een fazer in het zilver met het frame ook silver :9
Dat ruitje is idd niet lelijk en ik heb nu ook zo'n tankpad waardoor hij er ietswat ruiger uit ziet :+
 
Net in Motor TV reed er ook een blauwe ER-5.. alleen met hele lelijke valbeugels :r

Afschuwelijk gewoon :)

Maar ik vind zilver echt het mooist *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan