Alles over motorbanden Deel 7

Giggs

MF'er
5 jun 2012
155
43
37
Wageningen
Ik zou het zonde vinden om een goede voorband weg te doen. Waarom geen pilot road 4 achter combineren met de pilot road 3 voor?
Ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen dat de road 3 nou niet zo'n heel goed bandje was.
Ik heb de motor in 2017 met deze banden gekocht en sinds dien wel wat schrik momentjes gehad dus ondanks dat de voorband nog in goede staat is en michelin nog wel eens gevoelig wil zijn voor combinaties van banden, en ik eigenlijk door die momenten geen vertrouwen heb in de band wil ik graag wat anders
 

Red Force

Tuono Gen1
Donateur
19 nov 2011
8.048
1.709
In dat geval zou ik er een setje road 4 of 5 op leggen als je bij Michelin wil blijven.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.855
158
Utrecht
Ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen dat de road 3 nou niet zo'n heel goed bandje was.
Ik heb de motor in 2017 met deze banden gekocht en sinds dien wel wat schrik momentjes gehad dus ondanks dat de voorband nog in goede staat is en michelin nog wel eens gevoelig wil zijn voor combinaties van banden, en ik eigenlijk door die momenten geen vertrouwen heb in de band wil ik graag wat anders
Heel goede reden inderdaad om te wisselen. Keuze genoeg. Power 2ct zou ik persoonlijk niet kiezen en in plaats daarvan een iets modernere band. Lees ook de rest van dit topic eens door, daarin zijn genoeg adviezen gegeven.
 

Arcath

Die hard MF'er
26 jan 2009
687
24
31
Vraagje wie heeft er tips voor een jawa 640/Velorex combi met 3.50 18, 3.25 18 en 3.50 16?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.564
1.340
57
Den Haag
Ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen dat de road 3 nou niet zo'n heel goed bandje was.
Ik heb de motor in 2017 met deze banden gekocht en sinds dien wel wat schrik momentjes gehad dus ondanks dat de voorband nog in goede staat is en michelin nog wel eens gevoelig wil zijn voor combinaties van banden, en ik eigenlijk door die momenten geen vertrouwen heb in de band wil ik graag wat anders
Wat is goede staat? Bij mij is een voorbandje zo versleten. Meet het profiel eens op de meest versleten plek.
 

DarkGiMO

SPEED TRIPLE 🏍RIDER 🇬🇧
Donateur
28 mrt 2011
13.326
551
Ik neig trouwens heel erg naar een setje pirelli angel GT's hoor hier zeer goede verhalen over
Angel GT 2 bevallen mij tot nog toe :tbeter (veel meer grip) dan de Angel GT 1.
Bijna 2500 km meegereden :]
 
Laatst bewerkt:

Joost85

Rookie
1 jun 2019
7
4
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
IMG_20190528_154546.jpg
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
 

Picobello

MF'er
10 jan 2003
210
13
52
Oss
Hallo allemaal. Even een vraag voor de kenners. Achterop mijn sc28 fireblade ligt een michelin pilot power 180/ 55. Nu is het zo dat dit type band niet leverbaar is in 130/ 70 voorband. Zou ik hier een bt016 pro 130/ 70 zonder problemen kunnen laten monteren? Bedankt voor de reacties alvast! Grtz
Voorwiel van een VFR750 er in, dat is 17 inch en daar heb je fatsoenlijk rubber voor.
 
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.592
728
47
Zuid-Holland
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
2,4 bar?? Je hebt twee banden en de voorband is op het circuit ca. drie tiende bar hoger dan achter.
Op de openbare weg je normale bandenspanning aanhouden, op het circuit mag je echter wel een heel stuk lager dan 2.4 bar achter. 8)7
De eerste twee ronden wel iets voorzichtiger opwarmen, de eerste paar bochten extra rustig aan. :P

Motoplus bandenspanning circuit.JPG

Bron: MotoPlus| Hét magazine over alles wat motorrijders boeit!

Hoe oud zijn deze banden trouwens?? :)
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.543
105
Oost-Vlaanderen
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
Probeer eens 2.1 bar koud achter en 2.1bar vooraan koud.
Indien het beter is, zo laten. Indien het nog te heet wordt, achter naar 1.9bar gaan.
Heb je ook problemen met grip of gewoon dat de band er slecht uitziet?

Ik heb nu een set S21's, gisteren was 2.1bar warm achter en 2.1 bar vooraan perfect bij 27graden omgevingstemperatuur.
Vandaag koud gemeten 1.9 vooraan en 1.8 achter.
 
Laatst bewerkt:

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.855
158
Utrecht
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
Wat je ziet op de foto is dat er voor/achter de profielstreep geen slijtage is en ook de randen zien er niet goed uit. Deze ongelijkmatige slijtage is echt een probleem met je vering en daarvoor zou ik een veringboer bezoeken.

Buiten dat kun je inderdaad de bandenspanning laten zakken, maar dat lost jouw probleem niet op maar is wel beter, vooral als je rondetijden omlaag gaan. Meet ook de warmte spanning direct als je van de baan af komt.
 

Joost85

Rookie
1 jun 2019
7
4
2,4 bar?? Je hebt twee banden en de voorband is op het circuit ca. drie tiende bar hoger dan achter.
Op de openbare weg je normale bandenspanning aanhouden, op het circuit mag je echter wel een heel stuk lager dan 2.4 bar achter. 8)7
De eerste twee ronden wel iets voorzichtiger opwarmen, de eerste paar bochten extra rustig aan. :P

"Schema'tje"

Bron: MotoPlus| Hét magazine over alles wat motorrijders boeit!

Hoe oud zijn deze banden trouwens?? :)
2,4 bar ja, ik had mijn achterband vorig jaar op 2,1 bar staan.....resultaat was hetzelfde. Thanks voor het schema'tje, deze had ik nog niet gezien en begreep altijd dat straatbanden niet te laag in druk mogen op het circuit. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn dus!

Heb je ook problemen met grip of gewoon dat de band er slecht uitziet?
Vooralsnog geen problemen met de grip nee, maar dat wil ik graag voor zijn voor het geval ik harder ga rijden en de band het dan opgeeft.

Wat je ziet op de foto is dat er voor/achter de profielstreep geen slijtage is en ook de randen zien er niet goed uit. Deze ongelijkmatige slijtage is echt een probleem met je vering en daarvoor zou ik een veringboer bezoeken.
Die randen zien er zo op de foto slechter uit dan ze echt zijn. Wat je ziet is echt opgestroopt gesmolten rubber. Als ik dit er af pulk blijft er nauwelijks een opstaande rand achter.

Ik wil inderdaad sowieso naar een veringboer, maar waar ga ik die enigszins in de buurt vinden? Zomaar naar de eerste de beste motorzaak rijden zie ik niet zitten, ik doe het liever meteen goed.


Thanks voor alle reacties!
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.543
105
Oost-Vlaanderen
2,4 bar ja, ik had mijn achterband vorig jaar op 2,1 bar staan.....resultaat was hetzelfde. Thanks voor het schema'tje, deze had ik nog niet gezien en begreep altijd dat straatbanden niet te laag in druk mogen op het circuit. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn dus!


Vooralsnog geen problemen met de grip nee, maar dat wil ik graag voor zijn voor het geval ik harder ga rijden en de band het dan opgeeft.


Die randen zien er zo op de foto slechter uit dan ze echt zijn. Wat je ziet is echt opgestroopt gesmolten rubber. Als ik dit er af pulk blijft er nauwelijks een opstaande rand achter.

Ik wil inderdaad sowieso naar een veringboer, maar waar ga ik die enigszins in de buurt vinden? Zomaar naar de eerste de beste motorzaak rijden zie ik niet zitten, ik doe het liever meteen goed.


Thanks voor alle reacties!
Als dat je beschrijving correct is, dan is dan meestal een teken van een te hoge bandenspanning. Klein contact oppervlak zorgt voor plaatselijk te veel hitte.
Zak eens naar 2 bar koud.
( Maar zoals hierboven gezegd is, je vering eerst controleren)
Je band zal ook niet zomaar grip verliezen, je merkt dit normaal wel op voorhand.
 

4ph3x

MF veteraan
6 aug 2008
1.158
2
Groningen
Bezoek site
Even een praktische vraag aan de specialisten.
Dit weekend wezen sturen in Luxemburg. Voorband op de flanken compleet kaal gereden (Metzeler Roadtec 01)/ Superduke GT. Achterband ook een Roadtec 01, maar deze is net 2.000 km oud. Als 'n zuunige Hollander zonde om deze af te schrijven, echter weet ik nu al dat de volgende geen Roadtec meer wordt (band kan slecht tegen hogere temperaturen zoals dit Hemelvaart weekend (smeren en slijten als sneeuw voor de zon).

Zat te denken om eindelijk maar eens weer een Michelin er onder te leggen, lees goede verhalen over de Road 5 en begreep dat het compound wat beter tegen warmte kan (sportieve rijder, setje Angel GT's was kaal na 4800km, Roadtec 01 achter deed ik ca 7000km mee) Kan deze (voor)band samen met de Roadtec 01 achterband qua canvas en dwarsprofiel of adviseren jullie anders?
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.543
105
Oost-Vlaanderen
Even een praktische vraag aan de specialisten.
Dit weekend wezen sturen in Luxemburg. Voorband op de flanken compleet kaal gereden (Metzeler Roadtec 01)/ Superduke GT. Achterband ook een Roadtec 01, maar deze is net 2.000 km oud. Als 'n zuunige Hollander zonde om deze af te schrijven, echter weet ik nu al dat de volgende geen Roadtec meer wordt (band kan slecht tegen hogere temperaturen zoals dit Hemelvaart weekend (smeren en slijten als sneeuw voor de zon).

Zat te denken om eindelijk maar eens weer een Michelin er onder te leggen, lees goede verhalen over de Road 5 en begreep dat het compound wat beter tegen warmte kan (sportieve rijder, setje Angel GT's was kaal na 4800km, Roadtec 01 achter deed ik ca 7000km mee) Kan deze (voor)band samen met de Roadtec 01 achterband qua canvas en dwarsprofiel of adviseren jullie anders?
Als je voorband begint te smeren en te slijten als sneeuw voor de zon op de openbare weg, dan klopt je bandenspanning helemaal niet. (instelling vering kan ook fout zijn)
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.855
158
Utrecht
In sommige landen vind je heel ruw/scherp asfalt op bergwegen. Als de asfalttemperatuur dan ook hoog is, en je bent flink aan het raggen, dan kan het best snel gaan met een band als de Roadtec.

Maar smeren van de voorband op de openbare weg, dan moet je echt hard rijden.
 
Laatst bewerkt:

fastpeter

Rookie
5 jun 2004
16
0
duiven
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
Een straatband wordt op het circuit na ongeveer 7 ronden te warm. Ik zou gaan voor een band die beter tegen hoge temperaturen kan. Bijvoorbeeld de Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 of de Dunlop Sportsmart TT.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.701
641
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Even een praktische vraag aan de specialisten.
Dit weekend wezen sturen in Luxemburg. Voorband op de flanken compleet kaal gereden (Metzeler Roadtec 01)/ Superduke GT. Achterband ook een Roadtec 01, maar deze is net 2.000 km oud. Als 'n zuunige Hollander zonde om deze af te schrijven, echter weet ik nu al dat de volgende geen Roadtec meer wordt (band kan slecht tegen hogere temperaturen zoals dit Hemelvaart weekend (smeren en slijten als sneeuw voor de zon).

Zat te denken om eindelijk maar eens weer een Michelin er onder te leggen, lees goede verhalen over de Road 5 en begreep dat het compound wat beter tegen warmte kan (sportieve rijder, setje Angel GT's was kaal na 4800km, Roadtec 01 achter deed ik ca 7000km mee) Kan deze (voor)band samen met de Roadtec 01 achterband qua canvas en dwarsprofiel of adviseren jullie anders?
Ik zou hier zeker geen Michelin mee combineren. Kan best goed gaan, maar de kans is vrij groot dat het niet goed gaat.
Ik zou voor een sportband aan de voorkant gaan, bijvoorbeeld de Metzeler Sportec M7-RR of een Pirelli Rosso III uit dezelfde fabriek.
 

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
22.195
94
56
Hoofddorp
2,4 bar ja, ik had mijn achterband vorig jaar op 2,1 bar staan.....resultaat was hetzelfde. Thanks voor het schema'tje, deze had ik nog niet gezien en begreep altijd dat straatbanden niet te laag in druk mogen op het circuit. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn dus!


Vooralsnog geen problemen met de grip nee, maar dat wil ik graag voor zijn voor het geval ik harder ga rijden en de band het dan opgeeft.


Die randen zien er zo op de foto slechter uit dan ze echt zijn. Wat je ziet is echt opgestroopt gesmolten rubber. Als ik dit er af pulk blijft er nauwelijks een opstaande rand achter.

Ik wil inderdaad sowieso naar een veringboer, maar waar ga ik die enigszins in de buurt vinden? Zomaar naar de eerste de beste motorzaak rijden zie ik niet zitten, ik doe het liever meteen goed.


Thanks voor alle reacties!
alphen aan de rijn, hyperpro kun je meestal zo ff langs, anders ff bellen voor afspraak.
 
  • Like
Waarderingen: Joost85

homemix25

MF'er
22 aug 2010
177
3
Ik ga de set Bridgestone S20's onder mijn MT-09 vervangen (achterband is zo goed als klaar en van de zomer naar de Dolomieten, goed voor 4000 km). Deze set is mij goed bevallen, behalve in de regen. De voorband heeft een aantal onverwachte uitstapjes gemaakt waardoor ik zelfs een keer op de andere weghelft belandde terwijl ik al op eieren reed. (kan het nog uitmaken in welke stand de traction control stond?).

Ik overweeg een set s22 (zijn deze beter in de regen?) of de nieuwe Sport Maxx MK3. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen! Op m'n vorige MT heb ik met een setje M7RR gereden. Van wat ik mij kan herinneren deden die het goed in de regen, maar gaven ze wat minder vertrouwen dan de S20's. (maar durf ik niet zeker te zeggen, kan ook meer ervaring/vertrouwen in de motor zijn na verloop van tijd).

Over m’n motor / rijstijl:
  • Ik hou van sportief rijden en proberen om zo goed/snelmogelijk bochtjes te pakken en de band mooi rond te rijden. Als ik rij ben ik het liefst op dijkjes / kronkelwegen te vinden.
  • Eens per jaar doe ik een circuitdag
  • Ik probeer rijden in de regen te vermeiden, maar wil wel goede grip als het onverwachts nat wordt (zie eerdere ervaring)
  • Ik rij geen woon/werk maar maak wel veel kilometers (10-15K per jaar)
  • Deze zomer vertrek ik naar de Dolomieten (op de motor erheen en terug)
  • MT heeft hyperpro achterschonk en voor/achter is afgesteld door Hyperpro
  • Ik vind de MT snel instabiel worden op de voorkant, dus zoek een band die dit gevoel niet versterkt