Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.461
11.086
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,

Ik ben op zoek naar bandenadvies voor mijn Yamaha XJ600s Diversion.

Ik heb er nu een setje bt45 erop liggen, waarvan de achterband versleten is. Ik twijfel tussen de BT46 en de Michellin Pilot Active, maar weet niet of deze te combineren is met een BT45 voorband.

De oude achterband is ook wel erg vierkant geworden. Zijn dit geen dual compound banden? En wat zijn de meningen over de duurdere Continentaal banden, zoals de ContiAttack 3? Ben erg benieuwd! Thanks!
 
Even een vraag. Ik heb vorig jaar bridgestone s22 banden laten monteren. Nu vertoont alleen de voorband scheurtjes... iemand een idee hoe dit kan. Achter geen last van.
 

Bijlagen

  • 20210330_184646.jpg
    20210330_184646.jpg
    170,7 KB · Weergaven: 25
  • 20210330_184631.jpg
    20210330_184631.jpg
    179,1 KB · Weergaven: 25
Een uur of 5 bochtjes gepakt in het Groene Hart, langs de Vecht en in de Bollenstreek. Metzeler Sportec m7 rr heeft veel minder grip dan Pirelli Diablo Rosso Supercorsa of DR Corsa2, zelfs minder dan DR3. Handling is super, op nivo Supercorsa, grip onder hellingshoek in orde, maar veel te weinig grip bij uitaccelereren. Fijne sportieve toerband maar geen supersportband.
 
Even een vraag. Ik heb vorig jaar bridgestone s22 banden laten monteren. Nu vertoont alleen de voorband scheurtjes... iemand een idee hoe dit kan. Achter geen last van.
Het probleem ken ik! Zo heb ik in +-7000km namelijk 2 s22 voorbanden onder garantie vervangen gekregen. De reden ben ik nooit achter gekomen. Daarna ben ik over gegaan op T31 banden, vanwege de kilometers die ik rijd, en nooit meer problemen gehad. Ondanks dat ik daarmee op dezelfde manier reed:?

Terug gaan naar de zaak waar je ze hebt laten plaatsen en kijken of ze er wat mee kunnen. In mijn geval zijn beide banden weer retour Bridgestone gegaan:Y
 

Bijlagen

  • IMG_20191112_163403.jpg
    IMG_20191112_163403.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 14
Er zijn er niet veel als je ook redelijk grip wil in koude en natte omstandigheden.
Ik heb meerdere circuitdagen gedaan met de S22 en kan er niets slechts over zeggen. (in mijn groep rijden de meeste mensen met slicks)
Ik vond de s22 ook goed presteren. Alleen met heel warm weer spinde de achterband. ( opkomen rechte stuk Zandvoort) bochten ging echt prima. Druk achter 1.9 koud
 
Ik vond de s22 ook goed presteren. Alleen met heel warm weer spinde de achterband. ( opkomen rechte stuk Zandvoort) bochten ging echt prima. Druk achter 1.9 koud
Mijn Metzeler sportec m7rr spint en slide ook op de straat. Door het rijden met een Husqvarna 701 enduro ben ik veel vroeger gas gaan geven en op mijn Speed Triple zonder TC merk ik dat nu aan gebrek aan grip. Pirelli Supercorsa kon dat beter.
 
Ik vond de s22 ook goed presteren. Alleen met heel warm weer spinde de achterband. ( opkomen rechte stuk Zandvoort) bochten ging echt prima. Druk achter 1.9 koud
Welke motor?
Bij mijn MT09 had ik er pas last van op het circuit vanaf 30-32 graden.
Dat is net waar een meer specifieke circuit band zoals de Supercorsa in uitblinkt.
Hoge temperaturen.
Onder de 30 graden op de weg zal je er waarschijnlijk geen last van hebben, behalve misschien motoren met meer dan 160pk. (waarbij die 160 paarden ook effectief gebruikt worden)
 
Mijn Metzeler sportec m7rr spint en slide ook op de straat. Door het rijden met een Husqvarna 701 enduro ben ik veel vroeger gas gaan geven en op mijn Speed Triple zonder TC merk ik dat nu aan gebrek aan grip. Pirelli Supercorsa kon dat beter.
Mijn S22 achterband (Yamaha XSR 900) driftte vandaag op een goed stuk asfalt op de lekdijk, hellingshoek iets van 40 graden, half gas, 4000 rpm, "A" mode. Spinnen deed hij niet door de TC, maar die werkt erg grof.
 
Welke motor?
Bij mijn MT09 had ik er pas last van op het circuit vanaf 30-32 graden.
Dat is net waar een meer specifieke circuit band zoals de Supercorsa in uitblinkt.
Hoge temperaturen.
Onder de 30 graden op de weg zal je er waarschijnlijk geen last van hebben, behalve misschien motoren met meer dan 160pk. (waarbij die 160 paarden ook effectief gebruikt worden)
Ik heb ze onder mij Gsxr 1000L6. Met lagere onder de 30 graden inderdaad geen last.
 
No shit Sherlock...
Uiteraard zijn daar betere banden voor. Maar als je met je straatmotor wat circuitdagjes pakt is de S22 daar prima voor geschikt. Je moet niet met de snelle groep4 jongens mee gaan/willen rijden, maar je kan stevig hard rijden hoor met zo'n sportband.
Ik vind het een prima band, paar nivo 3 circuitdagen mee gedaan en voldoet prima voor mijn tempo.
 
Nee, die moesten besteld worden en dat ging 2 weken duren geloof ik. Had weer een lekke achterband en toe heb ik de goedkopere Metzelers gekocht die wel op voorraad waren.
Ik was vandaag bij mijn bandenboer voor een nieuw setje S22's voor mijn 750. Waren de laatste. Hij vertelde dat veel motor en scooterbanden op nalevering stonden en dat het wel ff kon duren. Hij had er in ieder geval weinig vertrouwen in.
 
Kwam er deze week achter dat mijn achterband MIchelin Road 5 tot op de draad versleten was. Op zich is dat niet opmerkelijk ware het niet dat ik nog niet tot aan de slijtindicatoren was gekomen. Alle slijtindicatoren waren nog (net) niet aan de oppervlakte gekomen. Ook valt het vlakke stuk op aan de zijkanten , dit maakt soepel door de bochten gaan niet makkelijker. Ik was die dag vertrokken voor een mooie toertocht van ruim 500 km en kwam er dus aan het einde (nog lang niet thuis) achter dat ik aan het canvas zat. Het is heel vervelend als dus de slijtindicatoren geen goed beeld geven van de nog resterende levensduur van de band.
Ik rijd een Suzuki Bandit 1250SA van 2007 op een sportieve toer manier en dan houd een Road 5 het ongeveer 5000 km vol .

Wie weet een band die wat beter rond af slijt en liefst ook nog wat langer volhoud , maar wel vergelijkbare grip heeft (droog en nat)
 

Bijlagen

  • IMG_20210330_172003208.jpg
    IMG_20210330_172003208.jpg
    210,7 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20210330_180745139.jpg
    IMG_20210330_180745139.jpg
    130,3 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20210330_180750765.jpg
    IMG_20210330_180750765.jpg
    232,8 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20210330_180810288.jpg
    IMG_20210330_180810288.jpg
    317,1 KB · Weergaven: 24
  • IMG_20210330_180832347.jpg
    IMG_20210330_180832347.jpg
    410,2 KB · Weergaven: 25
Kwam er deze week achter dat mijn achterband MIchelin Road 5 tot op de draad versleten was. Op zich is dat niet opmerkelijk ware het niet dat ik nog niet tot aan de slijtindicatoren was gekomen. Alle slijtindicatoren waren nog (net) niet aan de oppervlakte gekomen. Ook valt het vlakke stuk op aan de zijkanten , dit maakt soepel door de bochten gaan niet makkelijker. Ik was die dag vertrokken voor een mooie toertocht van ruim 500 km en kwam er dus aan het einde (nog lang niet thuis) achter dat ik aan het canvas zat. Het is heel vervelend als dus de slijtindicatoren geen goed beeld geven van de nog resterende levensduur van de band.
Ik rijd een Suzuki Bandit 1250SA van 2007 op een sportieve toer manier en dan houd een Road 5 het ongeveer 5000 km vol .

Wie weet een band die wat beter rond af slijt en liefst ook nog wat langer volhoud , maar wel vergelijkbare grip heeft (droog en nat)
Dit soort banden stellen ze in sommige bandenzaken ten toon ter lering en vermaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan