Allroad Canada

hookeniggy

MF veteraan
23 jun 2008
5.146
3.339
Castricum - Hua Hin Thailand
Het afgelopen jaar een geweldige rit gemaakt door oostelijk Canada, de provincies New Brunswick het schiereiland Cape Breton, Labrador, Quebec en het eiland Newfoundland, dat dichter bij Europa ligt dan Toronto, het dialect is dan ook Iers, en her en der zijn zelfs Franse en Baskische dorpjes.
Het gevoel van vrijheid overviel me, je hebt plotseling alle tijd van de wereld en zit zingend op de motor, de gastvrijheid was overweldigend, en je staat zo bij iemand in de tuin te barbequen, of je zit bij volslagen vreemden aan tafel.

Ik heb m'n motor laten staan en ga deze zomer weer genieten.
Wie gaat er nog meer die kant uit dit jaar?



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Nog een leuke site
www.graveltravel.ca
 
Laatst bewerkt:
ik zit al een tijdje met de droom om canada te bezoeken.
ik heb 3 maanden loopbaanonderbreking aangevraagd op het werk.
men plan is om men motor daar te verschepen 3maand rond te reizen canada alaska.
op het einde van de trip indien mogelijk daar te verkopen maar dat blijkt niet al te gemakkelijk bijna onmogelijk.

Heb jij mss wat tips?
 
Hoi, motor verkopen in Canada of de US is inderdaad een probleem, tenzij je 'm laat slopen, verschepen is prijzig vandaag de dag, reken op zo'n drieduizend euro retour, neem een motor die ook in Canada verkocht is, is goedkoper om bv een motor in de US te kopen, actieradius is belangerijk, kamperen is niet prettig ivm blackflies en mosquito's, , als je 'm verscheept dan moet ie brandschoon zijn en last but not least men is het vaak niet gewent om in Canada om slijtage onderdelen op voorraad te hebben, denk aan banden, remblokken etc, een motor is daar een speeltje, geen vervoersmiddel, vooruit bellen of bestellen is echt een must, en levering van banden bv kan zo maar een week duren, hotels en motels zijn prijzig, de mensen gastvrij
 
ja, ik zou men bmw funduro laten verschepen tot in vancouver om vervolgens noordelijker te rijden. halifax zou wel via roro kunnen maar is dan ook 6OOO km de andere richting op.
ik heb al van mensen gehoord die je moto daarkunnen stockeren.
technisch ben ik niet zo goed aangelegd moest ik een probleem hebben aan men moto.
probeer via verschillende wegen is te weten te komen of deze droom haalbaar is of niet.
heb 6jaar gewerkt en heb nu de kans om er even tussenuit te kome en dit reisje zat al een tijdje in men hoofd
 
Misschien is het een idee om op Seattle te vliegen, daar een KLR 600 te kopen voor weinig (een motor die veel voorkomt in die contreien en goedkoop, probleem loos), en aan het einde van de reis weer verkopen, ik noem Amerika omdat alles daar goedkoper en makkelijker is, verzekering, op naam zetten, etc, of je moet er veel waarde aan hechten om met je Nederlandse fiets te rijden?
(wat ik me goed kan voorstellen) maar daar hangt een prijskaartje aan.
Ik weet niet wat je bedoelt met stockeren?
 
Hmm ik krijg meteen heimwee als ik die foto's zie. Had ook nog graag richting Newfoundland willen gaan maar ben de andere kant op gereden. Vond Cape Breton erg mooi. Onze eerste kampeerplek was op Meat Cove, helemaal de bovenkant van Cape Breton. Super begin van de trip..


Hannesvg, als je 3 maanden hebt en ook Alaska wilt zien is dat goed te doen hoor. Wij hadden er helaas maar 2 maanden voor. Het middenstuk van Canada, de prairies zijn niet bijster spannend. Daar blaas je in een paar dagen doorheen. Vervolgens kun je vanuit het zuiden van Alberta helemaal omhoog knallen naar de Yukon. Alaska Highway, Klondike Hwy, Top of the World Hwy. Echt helemaal super.


Als je van ruige, verlaten landschappen houd zit je in de Yukon en Alaska helemaal goed. Er lopen prachtige wegen door gebieden waar je soms uren niemand tegenkomt. Stadjes als Dawson City, Whitehorse en zelfs een gemiddeld tankstation voelen aan alsof je terug in de tijd bent gegaan.

Volgens mij woont Hannesvg in Belgie. Een voordeel, want vanuit Zeebrugge gaat de boot naar Halifax. Als je mij een berichtje stuurt kan ik je het email adres geven van een zeer hulpvaardige man bij wallenius zeebrugge die de verscheping en douaneformaliteiten van onze motoren heeft geregeld.

Drie jaar geleden heb ik 2 Yamaha's via Zeebrugge naar Halifax verscheept. Je kunt met Iceland Air voor een habbekrats op Halifax vliegen en vanaf Seattle Tacoma weer terug zoals hookeniggy al zegt.

Ik zou zeker je eigen motor meenemen, en zeker als je een F650 hebt, de ideale motor voor daar. Er zijn inderdaad minder motoshops als hier maar ze zijn wel super vriendelijk en inventief. Ook al is het onderdeel niet op voorraad, ze gaan je altijd helpen. Bij ons belde de Yamaha dealer in Sault St. Marie naar zijn collega in Winnipeg. (ok guys, the part is in winnipeg tomorrow, you can pick it up there!) Da's ongeveer hetzelfde als dat Motoport Rotterdam tegen me zegt dat ik het onderdeel in Barcelona kan ophalen _O-

Een ander voordeel van je eigen motor verschepen is dat je je koffers vol kunt plempen met kampeerspullen. Ik heb zelfs gewoon mijn roltassen erop laten zitten (geen dure shit erin natuurlijk)

Hookeniggy hoe heb jij het voorelkaar gekregen je motor daar te laten? Ik moest ze nl. tijdelijk invoeren en daarmee mochten ze geloof ik maar een half jaar in Canada blijven. Had ze ook graag willen laten staan bij een familielid op Vancouver Island want ik ben dit jaar terug geweest maar helaas niet op de motor dus.


full

full
 
moet je speciaale papieren aanvragen om 3 maand met eigen motor te touren of zijn de douanepapiere genoeg? hoe hebben jullie het klaargekregen met de verzekering gewoon in nederland een verzekering afgesloten of moet dat in canada zelf gebeuren?
halifax is natuurlijk een bijzonder goede oplossing maar ik twijfel nog over die 6000km dieje moet overbruggen. Had graag ook vancouver en calgary willen bezoeken.

alvast bedankt voor jullie reacties
 
Een verzekering kan je regelen bijvoorbeeld bij: http://www.alessie.com/nederlands/index.htm Even contact opnemen met haar dus. Je krijgt vervolgens een Amerikaans verzekeringsbewijs welke ook in Canada geldig is.

De transporteur (wallenius in geval van zeebrugge-halifax-tacoma-zeebrugge) regelt de douane documenten. Je moet alleen nog effe langs de douane in Halifax, die voert jouw motor tijdelijk in. Ging bij ons zeer vriendelijk, documentje laten zien, stempeltje erop en klaar ben je.
Je krijgt dan een document waarop staat dat jouw motor tot een bepaalde datum in Canada mag blijven. Deze moet je ook weer laten zien als je je motor terug verscheept.

Die afstanden zijn geen probleem hoor, en zeker niet in 3 maanden. Wij hebben 16000km gedaan in 2 maanden en echt niet iedere dag gereden. Bij dezelfde afstand zou jij in 3 maanden gemiddeld 175km per dag moeten rijden.

Vancouver vind ik de leukste stad van Canada, moet je zeker gaan meemaken. De weg er naartoe (google Sea to Sky highway maar eens) is echt briljant!

Quebec, Montreal, Ottawa en Toronto komen vrij dicht na elkaar dus ik was het op een gegeven moment wel beu met die steden maar ieder z'n ding. De Calgary Stampede schijnt wel een ding te zijn maar heb ik helaas net gemist, dus iets zuidelijker (lethbridge) gaan rijden.

Als het je droom is en het lukt je om de 3 maanden vrij te krijgen: Doen! Ik denk nog wekelijks aan die trip. Op dit moment kan ik niet meer zo makkelijk 2 of 3 maanden vrij krijgen en daar baal ik stevig van.
 
Tja, ik woonde in Canada en dus was de douane tegen mij een stukkie minder vriendelijk om de motor in te voeren, men wist niet zo goed wat men ermee aanmoest want 't was geen Harley, uiteindelijk werd het dan een restricted purpose motorbike, en mocht 'm gewoon op NL kenteken laten staan, wat de nufies weer verwarden voor New Foundland, ik moest 'm dus ook met een buitenlandse verzekeraar verzekeren, dat werd in het begin motorcycle express uit NJ, daarna heb ik zaken gedaan met Fernet insurance uit Orlando FL, die was veruit het goedkoopste en de beste service ook nog, ik vond Allessie en beetje duur, New Foundland was geweldig, ik heb daar de T-railtrack gedaan, en daarna de Trans Labrador Highway, verder heb ik eigenlijk zo veel mogelijk skidoo tracks gereden in New Brunswick en Quebec, Cape Breton, NS.
Wel lache dat je er ook met een Tenere gereden hebt!!
 
Hannes mocht je twijfelen over de 6000 km, je kunt bij Fernet altijd een breakdown insurance afsluiten voor een paar tientjes, dan wordt je motor getransporteerd naar de plaats die jij aangeeft waar je 'm wilt hebben, zou in jouw geval Vancouver kunnen zijn om de fiets terug te verschepen, mocht je pech krijgen of het niet meer zien zitten, verder zou ik je kunnen aanraden om bv in de saaie provincies , Manitoba en Sakatchewan, van de trans canada af te gaan en wordt het landschap ineens veel interessanter en een voordeel is dat je dan ook niet de hele dag door vrachtwagens voorbij wordt gereden, minder wind, plaatsjes als Regina en Portage La prairie zijn leuk, in die provincies zijn de mensen erg goed van vertrouwen, in de indianen reservaten wel een beetje afstand houden, Canada is een geweldig mooi land, vooral als je van de gebruikelijke routes afwijkt en je de tijd gunt om een praatje te maken met mensen en ook andere motorrijders, merk is daar minder belangerijk dan hier, gun je de tijd, en laat je verrassen, soms (vaak) zijn de plekken die niet in de gidsen staan leuker en de mensen authentieker, have a nice day klinkt dan ook beter
 
Oei!! Wat is dat dan? Die terminal in Halifax? Ik ben voor m'n werk al bij zoveel van die ranzige terminals geweest.. Ze lijken overal ter wereld op elkaar... Zo kwam ik ook regelmatig zooi brengen of halen in Zeebrugge. Ik zag daar een keer 3 Duitse campers door de eigenaren zelf afgeleverd worden. Even een praatje gemaakt en zo gaat het balletje rollen...

Alessie was zeker niet goedkoop nee. Het is voor Hannesvg dan ook zeker aan te raden dat hij eerst naar die toko's mailt die jij aangeeft ja. De Canadezen betalen sowieso veel meer verzekeringspremie als wij. En o wee als je een ticket krijgt... gaat de premie ook omhoog. Maarja ze betalen volgens mij amper wegenbelasting, alleen een kentekenplaat. We hebben trouwens geen problemen gehad met de politie, je ziet ze ook weinig heh.

Ooh en veel ski doo tracks?! :9~ Dat is een goede reden voor mij om nog een keer terug te gaan met de motor. Mijn vriendin reed echter op een MT-03 dus die had het op de onverharde stukken in de Yukon en Alaska best zwaar soms. Nog grovere tracks was niet te doen geweest met haar motor.

Tenere's doen het zeker goed daar. Bij een aantal Yamaha dealers kwamen de monteurs naar buiten en wilden op de foto met de motor. Ze zeggen allemaal hetzelfde: why do you Europeans get all the cool stuff? Ik hoorde ook bij Yamaha in Whitehorse dat er een jaar eerder een Kroaat was geweest die de Dempster Highway bedwongen had op een Tenere. :}

Heb toen eigenlijk gezworen ooit terug te gaan en dat ook te doen..... Maar Newfoundland ziet er toch ook wel aantrekkelijk uit... Hoe was 't klimaat daar trouwens in de zomermaanden?

Flink wat beren en moose gezien zeker? Ik heb er maar een paar gezien helaas... Staat je motor nog steeds daar??

Nog een paar plaatjes:

full

Zie je jezelf al rijden Hannesvg?

full

Kamperen langs de Denali Highway.

full

Icefields Parkway tussen Banff en Jasper.

full

Dawson City, Yukon. Terug in de tijd. Must see.

full

Yamaha MT-03 had het zwaar te verduren op de gravelwegen.
full

full
 
Ja dat is de autoport terminal in Halifax...wel een speciale.....weet niet of je er de camera ter hand genomen hebt maar als je het doet dan vragen ze wel om geen foto's van auto's te nemen, waarom?
Autofabrikanten verscheen preproduktie modellen naar Halifax en doen testwerk daar...maar dat is weer grappig en dat typisch Canadese goed van vertrouwen, ik kijk helemaal niet naar auto's, maar juist als ze het zeggen dan is het juist interresant, wat grappig is dat op de dag van verscheping in zeebrugge het een feestdag was in Belgie toen ik er de motor aanleverde, ik moest hemel en aarde bewegen om toch m'n motor op de terminal af te leveren en een ontvangstbewijs te krijgen, gelukkig waren er wat mensen aan het werk en die waren erg vriendelijk, ze vonden m'n motor wel te gek...toen m'n motor in Canada aan kwam was het ook daar een feestdag, die feestdag hadden ze denk ik ook op de boot gezet, haha
Maar ik denk dat Hannes het beste bij Fernet terecht kan, is wat minder zakelijk dan motorcycle express, meer persoonlijk, ze rijden zelf motor,en voor 40 tientjes per maand ben je verzekert.
Als ik jouw foto's zie dan krijg ik ook wel weer zin om te gaan hoor, en zelfs heimwee, maar ik vindt het verschepen van motoren nu een beetje idioot duur worden, in sommige gevallen kost het meer dan een auto of pickup truck, en dat vindt ik een beetje te gek voor woorden, ik heb m'n motor nu terug in Nederland en ben naar Spanje verhuist, maar heb tot zo'n 10 jaar geleden veel voertuigen beroepsmatig verscheept vanaf het gehele noord amerikaanse continent, toen was het leuk, en betaalde je voor een motorfiets pakweg een derde vd prijs van een flinke auto, dat is nu wel anders.
Nee de volgende keer doe ik zo'n tocht wel op een motor waar ik geen emotionele band mee heb zoals m'n eigen, gewoon lekker goedkoop een motortje kopen in de States en lekker rondtoeren en na afloop lekker weer verkopen die eerste foto is wel errug mooi genomen, lijkt wel de weg tussen Calgary en Lake Louise? de aanloop vd rocky's?
Ik ben wel een beetje los gegaan hoor toen ik m'n motor een maal had, wat een motor tocht moest worden is een hele lange enduro trip geworden, zo'n 30 duizend kilometer off road en ATV skidoo trails gedaan, een blok versleten, dus toen ik de oversteek wilde maken was m'n motor aan revisie toe, maar ik was wel de eerst (zegt men) die de vrachtwagens op de translabrador voorbijreed, haha en nog een daggie met Charlie Boorman gereden, was ook lache, endurotripje gemaakt, tv erbij,haha
En die Yanken maar lullen over de Super Tenere, op de translab, jaja dit is er een zij ik dan, en dan wordt je vol ongeloof aangekeken wel gelache hoorrr
 
Hej Grandia, ouwe bekende geloof ik he, nee die had ik niet gezien, thnkx, continental divide trail, staat absoluut nog op m'n verlanglijstje, of die had ik eigenlijk willen doen....
 
Met Charlie Boorman gereden? :} Dat is toch wel een beetje een held van mij. Toevallig vorige week nog de serie By Any Means - Sydney Tokio gekeken. Het is sowieso zijn schuld dat ik met motorreizen ben begonnen want na het lezen van Long Way Round heb ik de Tenere gekocht en bij Ride On een trip naar Rusland geboekt. Was best heftig als eerste motorvakantie maar wel verslavend hehe.

Wij kwam ook aan in Halifax op een feestdag maar we hebben eerst een dagje de stad verkend. Volgende dag was het schijtweer dus geen foto's gemaakt bij de terminal. Volvo had vroeger een fabriek in Halifax en Chrysler ook in de buurt ergens. Er is dus wel wat auto industrie. Oh een breek me de bek niet open over Belgische feestdagen, die hebben dat beter geregeld als wij. Zodra de feestdag in het weekend valt hebben ze maandag ook vrij. Sta je dan...

Die eerste foto is daar in de buurt genomen ja dat heb je scherp gezien. We hebben Calgary rechts laten liggen en Highway 40 genomen. Lekkere gravel trail met bochten en aardig wat hoogteverschil. Behalve wat schapen de hele dag niemand tegengekomen. Kananaskis heet die streek. http://goo.gl/maps/4g1Rq

En nu wonend in Spanje! Dan kun je je zeker ook lekker uitleven op de allroad. Ik ben van plan om begin of eind 2014 weer een langere periode vrij te regelen en dan zuid Spanje en Marokko te doen.

Hannesvg mij is deze Michelin Road Atlas heel goed bevallen voor de grote lijnen en aanvullend een boek van Hildebrand's op de tanktas. Staan veel campsites op de kaart en natuurlijk alle nationale en provinciale parken. Ik vind dat veel fijner als een GPS omdat je zo veel meer aan het exploren bent. Maargoed ieder z'n ding..
 
Ja, stomtoevallig hoor, ik had zijn boek gekocht in New Brunswick en ben hem dan ook 5 jaar later daar tegengekomen,toeval bestaat niet he, ook geinspireerd door hem, dat heb ik hem verteld, ik had zo'n 12 jaar niet meer gereden door een zwaar enduro ongeval, en hij heeft het op z'n geweten, dat ik weer ben gaan rijden, we zijn toen een dagje gaan rijden met de plaatselijke enduro club, en op hun enduro parcours, ze waren bezig met filmopnames voor hun nieuwe documaintaire, erg leuke dag gehad en heel erg gelachen, Charley is een gezellige peer en houd wel van lekker stom doen zeg maar, nou ik ook wel, met m'n zware suup het parcours op op versleten wegbanden, tussen de enduromotortjes die de helft wegen, we hebben wel gelachen hoor.
Marrokko wil ik ook nog naartoe, lijkt me gaaf, zit er wel over te denken om ook zo'n 660 te kopen, lijkt mij de ideale reismachine, ik hoor zoveel positiefs over die motor, dus jij zit of zat ook in de autoindustrie, enne zou je de 660 aan kunnen raden als een machine die niet stuk te krijgen is?
 
Hej Grandia, ouwe bekende geloof ik he, nee die had ik niet gezien, thnkx, continental divide trail, staat absoluut nog op m'n verlanglijstje, of die had ik eigenlijk willen doen....
Idd ouwe bekende.
Het ging met name om de tracks die gratis beschikbaar zijn, maar wellicht heb je al voldoende routes of reis je liever zonder plan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan