Reisverslag: Allroad in Frankrijk en Italie met XRV750

Waar was ik ook alweer gebleven....

Dag 2 vervolg: Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië)

Vanaf de grens rij ik naar Susa, waar ik afsla richting Bardonecchia via de secundaire weg. Vorig jaar heb ik daar de Pointe de Sommellier gereden. Na ca 20km kom ik aan in Salbertrand bij camping Gran Bosco (tip gelezen hier op MF!). Er staan meer motorrijders. Om 1545u staat mijn tentje (Coleman Darwin kleinste formaat 2,8kg). Maar, het is nog te vroeg om te gaan stoppen, dus gereden naar Forte Pramand, de oostelijke 'opgang' naar Jafferau.
Als het goed is, zie ik daar de afgesloten tunnel richting de Jafferau aan de oostkant.
Zie de foto van het kaartje: paars is onverhard en voor mij zeker zo moeilijk als pointe Sommellier, minder grote stenen maar geulen in de smalle rijbaan en alles ca 10-15% omhoog (het verticale is lastig te zien in de foto's). Ben blij dat mijn TKC70 grip houden en niet afglijden naar het diepste punt van het diepste rijspoor.
full


full


full

full

full

full




Ik moet mijn uiterste best doen om de motor niet plat te leggen. Beter om dit met 2 motorrijders te doen in geval van vallen. Maar ver vooruit kijken en gas erop in de eerste versnelling. De TKC70 banden hebben prima grip (ja ja, de voorband is al aan het cuppen....). Ik volg een Landcruiser naar de top: de resten van het fort (foto).

full



Het is overigens een 'oude militaire weg' volgens de borden: dat komt goed uit, ik heb mijn legergroene zakdoek immers bij me en draag militaire kisten (lichting 91/4...). Dus de 'toegangsbewijzen' heb ik sowieso bij me. _O-

Zeer fraaie weg, en achteraf had ik morgen de westelijk opgang moeten rijden naar Fort Jafferau, dat moet de volgende keer maar weer.
S-avonds eet ik in het restaurant van de camping een echte pizza (6 euri...), bier en espresso met een Duitse motorrijder (KTM690, nee echt waar, geen GS!) die vertelde dat hij bij de brandweer werkte van BASF in Ludwigshafen. Terreingrootte van BASF: 7x1 kilometer !. Gelijk in de bar de gsm opgeladen onder genot van een bier. Je kan hier niet naar het dorp o.i.d. toe wandelen, het ligt er simpelweg te ver van af. Behalve enkele Nederlandse enduro-rijders geen enkele Nederlander. Verder alleen maar Italiaanse gezinnen in caravans met houten voortenten. Om 22u pitten. :Z

full

full
 
Laatst bewerkt:
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France)

Om 8u wakker, alles afbreken en opbinden. Oliepeilen en bijvullen, was nodig. Totaal zal de motor deze week 1 liter olie verbruiken (60dkm). Het oliepak heb ik op de op de linkervalbeugel gemonteerd zoals je ziet op de foto's, inclusief trechter. Ideaal want zo hou ik de vette zooi uit de bagage en is makkelijk te pakken.

Dilemma: wanneer ga ik dan de Jafferau rijden naar het Fort Jafferau ?. Die onverharde weg start in Savoulx (op 10km van de camping) via een berijdbare piste heb ik gelezen. Maar niet dit jaar voor mij. Ik wil namelijk al jaren nog ergens naar toe. Lees later meer. (Route dilemma's heb ik deze week vaak, die pas wel en die pas niet rijden. Maar "ik ben nu toch in de buurt ?". Of, "maar die heb ik vorige keer al gereden?")

Dus.....vandaag ga ik ook e-i-n-d-e-l-i-j-k eens de "parcours dangereux" wegen in de Michelinkaart rijden welke mijn aandacht al erg lang trekken: Finestre en Assietta. En op donderdag open/toegankelijk voor motorfietsen. Ja ja, plannen dus, want i.i.g. op woensdag en zaterdag dicht voor gemotoriseerd verkeer. Zie de kaart hieronder. Linksboven in de kaart zie je de Sommelier, heb ik vorig jaar gereden. Topweg.

full



De Finestre is fraai en makkelijk te rijden. Het is fris, ik rij aan de noordkant omhoog in de ochtendschaduw. :]

Overigens zijn mijn referenties voor moeilijksgraden de onverharde wegen van gisteren en van Pointe Sommelier (moeilijk), Col Parpaillon (moeilijke zuidkant), Moutiere (makkelijk) en een spekgladde Drentse offroad rit in stromende regen.


Er is werkelijk niemand op dit tijdstip on-the-road. Voordeel van vroeg uit de veren. Ideale omstandigheden dus. Zie de foto's.
full

full

De foto hierboven is de noordkant, genomen vanaf de Col Finestre naar de noordkant (Susa) en door mij zojuist gereden.

De zuidkant naar het dal is weer verhard, maar die kant ga ik niet op. De foto met de 'blauwe borden' geeft exact de kruising aan waar je van de Finestre de Assietta oprijdt. Ik rij volgens mij door 2 slagbomen/tolhokjes, maar ik zie niemand en alles is open. Mooi, gas erop. En met bagage zoals je ziet.....

full



Aldus begin ik aan de Assietta Kamstrasse. Steeds een fantastisch uitzicht over het zuidelijke dal. Feitelijk is dit een weg met meerdere colletjes. Het duurt uren en uren. Prima weercondities en zeer fraai !. Af en toe een mtb-er en wat motorfietsen.
Makkelijk te rijden, later zijn er wel wat lastige beklimmingen bij waarbij je jezelf moet dwingen te gaan staan, ver vooruit te kijken en gas erop met de volle 60PK !. :]

full

full


Vooral als er diepe sporen zijn ben ik blij dat de TKC70-s blijven 'haken' en niet afglijden naar het laagste punt van dat rijspoor.
Na een paar kilometer begint mijn bagage wat te schuiven merk ik. Ik stop, laadt alles af en pak opnieuw in. De tent met stokken (dun en lang pakket) gaat met wat andere meuk in de 40liter roltas en de slaapzak met kleding in de 60 liter roltas. Dat gaat beter. Ook beter want de tent pak ik s-morgens telkens vochtig/nat in. Beter niet bij de slaapzak in de roltas.

full

full

full



De foto hierboven geeft het slecht aan, maar dit een een behoorlijk steil stuk.

Ik stopte onder andere op de plek waar je ook andere motoren ziet staan en spreek daar met een Nederlander die op een AJS enduro motor rijdt. Komt er net een Duitse GS-rijder aan, die moet remmen voor een mountainbiker. De motorrijder stopt en legt direct zijn GS neer op de piste en stapt dus supersnel af. Oeps... Met 3 man tillen wij de zaak weer recht. Tja, vaak zie ik zoiets: GS-sen zijn vaak net te zwaar in handling, ook zijn de GS-rijders niet de piepjongste meer. Zeker in combinatie met onregelmatig wegdek (of piste) en bij achteruit wegduwen na het parkeren etc. etc.
Het zal supergoed rijden maar 'leuk voor anderen'. Ik zou me hier met een Transalp 600 ook prima kunnen vermaken !.

Uiteindelijk ben ik na bijna 4uur piste rijden vanuit Susa, weer op de verharde weg terechtgekomen en in de wintersportplaats Sestriere trakteer ik mijzelf op een echte Italiaanse koffie met een croissant.
20180816_090908 Assietta.jpg
20180816_093344.jpg
20180816_093359.jpg
20180816_092602.jpg
 

Bijlagen

  • 20180816_085134 Finestre.jpg
    20180816_085134 Finestre.jpg
    416,2 KB · Weergaven: 246
  • 20180816_094352.jpg
    20180816_094352.jpg
    403,9 KB · Weergaven: 242
  • 20180816_102958.jpg
    20180816_102958.jpg
    459,6 KB · Weergaven: 243
  • 20180816_095226.jpg
    20180816_095226.jpg
    440 KB · Weergaven: 240
Laatst bewerkt:
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France) vervolg...

Daar stond ik in Sestriere: na de koffie richting Briancon. Heerlijk asfaltwegen rijden na al dat gehobbel :] . Waar ga ik nu naar toe ?. Oh ja, na nog een voor mij nieuwe onverharde pas. Na Briancon vervolg ik de weg naar Guillestre en nee, ik rij niet via Col d'Izoard. Vorig jaar al gereden en alles zit tjokvol campers, het zal daar wel niet veel beter zijn, bleek vorig jaar al.
Vanaf Guillestre (getankt bij supermarche) rij ik richting het skidorp Risoul. Daar start namelijk nog een legaal offroad pad, had ik ergens gelezen hier op MF: Col de Valbelle. Zie kaart. Rood ingetekend is onverhard.

full


Voor de start van deze Col ben ik flink aan het zoeken. Ik rij onder wat skiliften door en na gevraagd te hebben, rij ik goed (langs de allereerste skilift gelijk rechts, aan de rechterkant van een klein meertje omhoog). Er staat niets aangegeven (maar goed ook), maar ik zie dat dit de VTT-route is (mountainbike) aangegeven als: 'Embrun-Vars'. Ik rij langs wat onderhoudsvoertuigen van de skiliften. Mooie pas. Bovenop zijn er bulldozers bezig een zwarte piste om te bouwen naar een minder steile piste lijkt het wel. Zeer steile helling waar deze machines op rijden/werken.
Ik vervolg de weg over het hoogste punt. Prima piste en goed te rijden. Wonderbaarlijk mooi :] . Op enkele plaatsen rij je door zo'n 'schrikdraad-klaphek' waar je doorheen rijdt en die automatisch achter je sluit.
Echt een fraaie pas, zie de foto's. Er is niemand behalve wat mtb-ers.

full

full

full

full

full

full


Het eindigt als een soort bospad. Had ik niet willen missen, komt ook omdat dit een doorgaande onverharde pas is, net als de Assietta :t . Onderaan sta ik bij een belangrijk kruispunt. Zie de linker gele pijl in de kaart. Ben vandaag al zeker 6uur op onverharde wegen aan het rijden. Uitgehobbeld ? Het is nu 16uur. Wat te doen ? :?
Linksaf richting Parpaillon (gereden in 2017) en rechts de verharde wegen naar Embrun. Wat oh wat zal ik doen ? :?
kaart Col de Valbelle.jpg
20180816_140733 Valbelle.jpg
20180816_141935.jpg
20180816_142157.jpg
20180816_143312.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen en een heel bekend gebied daar. Door dit soort verslagen baal ik er wel van dat er geen motor vakantie in zit dit jaar (wordt volgend jaar meer dan goed gemaakt met het plan dat ik met 2 anderen heb).
 
Geweldig mooi! De assieta heb ik nog nooit gedaan (was gesloten toen we van de Finestre af kwamen). Wat een hjairpins daar overigens... maar die zijn nog verhard. Echt wel een van de mooiste stukjes van de Alpen dit.
 
Oke. Ik heb in de verhalen hierboven de foto's opnieuw toegevoegd. Zal wel iets met de nieuwe lay-out/platform van MF te maken hebben. Foto's zijn nu i.i.g. veel sneller te plaatsen !! Top.
 
Donderdag: dag 3: Salbertrand (Italie) - ...... (France) vervolg...

(ik moet nog wat handiger worden met de nieuwe wijze van foto's toevoegen... kan zijn dat er nog iets opvalt hoor).
full

Aldus sta ik na de Col de Valbelle onderaan bij een belangrijk kruispunt. Ben vandaag al zeker 6uur op onverharde wegen aan het rijden. Uitgehobbeld ? Het is nu 16uur. Wat te doen ?. Linksaf richting Parpaillon (gereden in 2017) of rechts de verharde en drukke wegen naar Embrun. Wat oh wat zal ik doen ?. Gewoon een luxeprobleem. Ik zie een bord dat de Col Parpaillon ouvert is. Prima. Maar......, mijn oog ziet ook hele donkere wolken hangen boven de Parpaillon, dit kan ook betekenen dat in het dal na deze Col (het dal van de Ubaye met Barcelonette/Jausiers) het niet droog is.
Bovendien ben ik daar vorig jaar al geweest en heb vandaag al meer dan genoeg offroad gereden. Aldus besluit ik om via drukke routes nationales door te rijden naar de Vercors en mijn tent op te zetten op Camping Moto nabij Crest. Voor het laatst ben ik hier in het jaar 2000 geweest.

Ik rij langs het meer en door Gap. In Veynes tank ik bij een Supermarche. Na 19u begint de weg verlaten te worden. Via de supergave Col de Cabre, zie de foto van het 'allo allo-achtige' hotel op de top rij ik via Die naar Crest. In dit hotel waren de tafels keurig gedekt, maar of er uberhaupt iemand komt ?. Ik heb er i.i.g. een koffie en een frisdrank gedronken, dus de lokale economie gesteund ! De Col de Cabre is echt een fraaie weg, goed asfalt, superomgeving en geen verkeer.

20180816_171320 Col de Cabre.jpg


Om ca 1930uur kom ik aan op de camping (foto) na circa 120km gereden te hebben vanuit Embrun. Het is zeer rustig op de camping, ik schat ca 20-25 kampeerders/huurders. I.i.g. bier en goed eten aan lange tafels en leuke gesprekken met andere motorrijders. Ik besluit voor het eerst deze week de tent hier 2 dagen te laten staan en eindelijk eens de hele Vercors goed te verkennen. Daar ben ik nooit echt aan toegekomen.
20180816_210120 Camping Moto.jpg


Voor alle duidelijkheid: het gaat om dit gebied, zie de volgende foto. Helemaal linksboven net buiten de kaart ligt Grenoble. En je ziet: er zijn hier alleen maar fraaie wegen.... In de kaart een pijl waar de camping zich bevindt. De navigatie hoeft in de Vercors zelf eigenlijk niet aan.......
Voor de kenners: de good old Michelin kaart hieronder is uit de jaren 80, hier staan bijvoorbeeld de Grandes Goulets nog helemaal op, die nu vervangen zijn door een tunnel.Ongeveer hier is dat ..........................................................................................................................................V...en dan een paar cm naar onderen.
kaart Vercors camping.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag: dag 4: Rondrit Vercors.

Zoals altijd rij ik om ca 07:30u van de camping af, nadat ik olie heb bijgevuld. De tent laat ik dit keer staan. Geen ontbijt, niks. Ik rij naar het plaatsje Beaufort en koop daar mijn ontbijt en eet direct wat voor de bakker. Pas in St-Jean-en-Vercors neem ik een bakkie op een terrasje. Tja, waar heb ik hier gereden ? De navi stond uit, alleen de Michelin kaart heb ik zichtbaar aan mijn stuur hangen zodat ik globaal weet waar ik ben en naar toe wil. Simpelweg kan je stellen: overal is het fraai rijden hier. Vooral opvallend: er rijdt hier bijna NIEMAND. Nu niet, maar ook later op de dag niet !. Ook goed om te weten: zeer weinig tankstations. Ik tank in St-Jean-en-Royans bij de supermarkt waar ik ook wat te eten koop.

Hieronder nogmaals de kaart met wat pijlen erin waarvan je enkele foto's daar weer onder ziet staan.


kaart Vercors camping.jpg


Col de Bacchus.....

20180817_082932 Col de Bacchus.jpg



Col de la Bataille.....

20180817_085022 Col de la Bataille.jpg


20180817_084720 Col de la Bataille.jpg





Col de la Machine....:
20180817_092137 Col de La Machine.jpg



En, een zeer belangrijk hoofddoel van de Vercors: Combe Laval....de weg met de superbalcons....Ik was er nog nooit geweest, tot nu dan ! :
20180817_092850 Combe Laval.jpg
20180817_093128 Combe Laval.jpg
20180817_094951 Combe Laval.jpg


En de grote verkeerstunnel van Grands Goulets.... Rechts in de foto zie je de oude kleine afgesloten tunnelweg.:
20180817_122953 Les Grands Goulets tunnel.jpg


Het weer is droog maar niet superhelder.
Wordt vervolgd.....
 
Leuk verslag... binnenkort zelf die kant weer op en ik zie veel herkenbare stukken.
Onverharde kant van de Mont Cenis is grappig om te rijden.. nu het derde jaar achter elkaar dat we daar komen, dus ik vermoed dat we volgend jaar een andere kant opgaan.
 
Volgens mij was in de maand mei de grote tunnel dicht en zijn wij door de "black tunnel" gekomen die naast de grote ligt. dat was best een avontuur met een dikke Volvo XC90 met een aanhanger met vier motoren erop...
Wel een prachtig stuk Frankrijk, de Vercors. We zijn er twee jaar achter elkaar heen geweest, zo mooi.
 
Heel herkenbaar allemaal. De Grand Goulets heb ik voor het laatst gereden in Mei 2005. In juli 2005 toen daar weer kwam was de weg net afgesloten en de tunnel open voor het verkeer. Zo zijn er wel meer weggetjes in de Vercors die nu dicht zijn en vervangend door een tunnel. De leukste is bij Canyon des Écouges ten noorden van Rencurel. Het weggetje is dicht maar vervangen door een tunnel die uit de rotsen gehakt is. 500 meter lang en aardedonker! Je hebt hier echt het idee of je door een grot aan het rijden bent. Een balkonweg die ik nog indrukwekkender vind dan de Combe Laval is de Gorges de Nan (ook in de Vercors). Deze is nog een stuk smaller en veel minder bekend maar zeker zo gaaf!
Ohja en over je vorige post. Risoul ken ik wel van de wintersport. In 2005 ben ik daar wel met de ZZR omhoog gegaan (extreem dagtochtje vanuit Le Camping Moto) maar wist niet dat er zulke gave paden lagen! Een goede reden om een keer terug te gaan op de STrom! Thnx voor de tip dus weer!
 
Vrijdag: dag 4: Rondrit Vercors, vervolg.

(grrr, Canyon des Ecouges en Gorges de Nan vergeten. Ach, ik kom er graag terug !. Dank voor de tips !)

Nadat ik de Gorges de la Bourne heb gereden, rijdt ik weer naar het zuiden langs een verzetshelden begraafplaats. Het gebied heeft een grote rol gespeeld in de oorlog bij verzetsgroepen.
20180817_133730.jpg


Ik rij verder zuidwaarts en na de Col de Rousset te hebben gereden, kom ik aan in Die. Ik zie een pizzarestaurant onder de luifel van een voormalig tankstation. Er zitten ook wat andere motorijders en ook ik besluit te stoppen en te eten. Het is alweer warm geworden, het is 17uur, ik ben moe, wat ga ik verder doen ?. Helaas, morgenvroeg moet het voorwiel weer naar het Noorden tuffen, dus laat ik nog maar 1 fraaie witte D-weg nemen :] (en niet de lus Col de Menee, Col de la Croix Haute en Col Grimone...).

Het wordt nu Col de la Croix, een piepklein verhard weggetje welke het dal van Drome (iets na Die rechtsaf) verbindt met Beaufort-sur-Gervanne nabij de camping. Als je daar bent, ben je Remy !. (van alleen op de wereld...) :cool:*O*
20180817_153900 Col de la Croix.jpg

20180817_154028 Col de la Croix.jpg


In Beaufort aangekomen, rijd ik nog de Gorges d'Ombleze in :]. Dit dal loopt dood en in de verte in de hoogte zie je hoog de Col de la Bataille liggen waar ik vanmorgen nog reed. Deze Gorges zijn erg fraai, lekker koel hier. De weg blijft naast de rivier en de steile rotsen gaan tientallen meters direct naast de weg omhoog. Ik kan het simpelweg niet fotograferen omdat het niet in het beeld past !. :W
Ik stop bij het restaurant Le Moulin de la Pipe....... Het terras (zie de foto) is volledig in een fijnmazig net ingepakt. Juist, wespen.......
Een espresso smaakt verder prima !. :coffee: Het is een mooie plek om even te stoppen.
20180817_162845 Moulin de la Pipe.jpg


Dan wordt het tijd om de camping weer op te zoeken. Vanavond bij het bier, ga ik eens de kaart pakken hoe ik morgen richting het noorden ga rijden. I.i.g. niet via Lyon maar wel degelijk een stuk peage erin om meters te maken.

Overigens heb ik vanmorgen in St-Jean-en-Royans bij de supermarkt muziekoortjes gekocht (en een fles 'Get27' voor het thuisfront), waardoor ik vandaag voor het eerst op de motorfiets van muziek genoten heb. (Gsm op 'shuffle all' zetten. Alhoewel de twin 750 met maar liefst 60pk ook goed klinkt hoor). Het werkt goed tot ca 100km/u, daarna hoor ik de muziek nauwelijks..... Dus prima voor een dag sturen op lokale wegen.

Wordt vervolgd...


(By the way: de complimenten aan MF hoe je nu werkelijk supersnel foto's kan invoegen, rechtstreeks vanaf je eigen directory erin slepen !. Thanx).
 
In MOulin de la Pipe zijn en dan niet naar de Chute de la Druise wandelen?


Aha, heb ik al een keer gedaan. In ca 1989 toen ik met een honda ss50 op camping moto stond (die jaren dat een africatwin een totaal onbereikbare droom leek...). Toen bij een toertocht achterop bij iemand en daar naar toe gewandeld. Idd superfraai !.
 
Mooie reis hoor, zit ook met veel plezier mee te lezen.
Vorig jaar is de challenge daar ook geweest.
Ik ga deze cols ook eens rijden. Heb er nu een mooie fiets voor!
 
Zaterdag: dag 5: Crest - Les Clerjus

Om 7uur opgestaan en om 745uur alles ingepakt en rij ik weg bij Camping Moto. Het is nog heerlijk fris, en de weg langs de Drome is, hoe kan dat ook anders op dit tijdstip, verlaten. Ik heb gisteren besloten om via Grenoble naar het Noorden te rijden, en wel via Col de Menee zodat ik ook nog een stuk mee pak van de N75, de schitterende N-weg tussen Sisteron en Grenoble (evenwijdig lopend met de Route Napoleon). In Die even geld pinnen, en ik vind een pinautomaat strak langs de weg, zonder van de motor af te stappen. Hier koop ik een ontbijt.


20180818_081304 Die.jpg


Na deze financiële aderlating van 3 euris, rij ik verder tot de afslag komt naar de Col.
20180818_083253 Aix-en-Diois Col de Menee.jpg


Ik rij verder en bovenop de Col de Menee is het potdicht van de mist, ook in de tunnel op de col (1457m). Even de kaart erbij voor de locatie...... Het geel-rood gestreepte in de kaart staat in de legenda als 'parcours dangereux' (gevaarlijke weg). Maar mijn kaarten zijn uit de jaren 80 / 90, en ik vermoed dat ook bij deze Col de Tour de France er allang een keer overheen gereden is, direct achter de wegenbouwers aan !...... Zo ook de N75 in de kaart, deze heeft nu een D-wegnummer D1075....

kaart Die Col Menee Greboble.jpg


20180818_092106 D1075 aansluiting Col de Menee.jpg


Op het kruispunt met de N75 (nu dus de D1075....) begint het wat te miezeren. Ik vervolg deze weg noordwaarts, en na een tiental stuurkilometers kom ik aan bij een stuk peage nog voor Grenoble. Het is een grote lange afdaling van ca 20km, zeer fraai aangelegd. Ca 5 weken geleden reden wij met de sleurhut over dezelfde weg nog naar het zuiden, de auto plankgas in de tweede versnelling en de airco uit om pk-s te winnen...... . In Grenoble vervolg ik de grote wegen en neem de peage richting Lyon. Vervolgens rechts afslaan zodat je langs het vliegveld van Lyon rijdt en daarna de oneindig lange A40 / A39 op richting Bourg-en-Bresse en Dijon. Ja, saai, maar per uur netto 110km afleggen schiet wel op, en ook nog op de meest veilige manier. Vorige jaar was ik al via de fraaie N5 (Gex-Col de Rousset etc etc) gereden, veel fraaier maar nu vanaf Grenoble vond ik dat te ver naar het oosten. Ik sla af bij Pont d-Ain om te tanken, omdat ik in een opwelling (lichte paniek op de A39....) onterecht dacht dat ik al dagenlang de benzinekraan op reserve had staan..... Na een (vieze brrr) koffie terug de A39 op en afslaan bij Arbois. Vorig jaar had ik al gezien dat dit een fraai plaatsje is. Hier een terrasje gepakt, zie foto.
Ik merk namelijk dat als je alleen rijdt, je minder vaak stopt. Het is vaak van "ach nog maar 175km, effe doorzetten". Terwijl je tijd zat hebt. Dat vaker stoppen is mij dit jaar veel beter gelukt dan vorig jaar. !. Behalve...op de allereerste rijdag, dan gaat het wat mij betreft puur om de kilometers, dus doorrijden tot ca 20u.

20180818_140124.jpg


Vervolgens via 'rode' N-wegen en Besancon naar Vesoul. Het is ca 14uur. De maag knort en het is superwarm. He, een Mac !.
20180818_162225 Vesoul Mac.jpg



Ook nog bij een hele fraaie en grote allroad motorzaak geweest in Vesoul. Ik reed er toevallig langs. Dus stoppen en naar binnen om te kijken. Erg groot en fraai spul !. Ik ben de naam van de motorzaak vergeten maar zondermeer een goed adres just-in-case. Via de D-10 kom ik, via verlaten dorpen, aan in Les Clerjus bij Motorcamping La Mouche.
20180818_180337 La Mouche Le Clerjus.jpg

Ik had onderweg al gebeld dat ik vanavond graag wil mee-eten. Het is bbq vanavond !. Na het eerste biertje snel de tent opzetten (voordat ik van de motor af sodemieter.....na x bier...) en terug naar de bar !. Het is hier drukker (nog niet op de foto, maar later wel) en gezelliger dan de motorcamping in Crest. Ik vond Crest een beetje vergane glorie. Prima voor een solo-motorrijder, maar de sfeer was er niet echt. Het is zomaar mijn mening hoor.
Let ook hier even op de kleur van het gras rond mijn tentje. Aanzienlijk bruiner dan in de Alpen en in de Vercors !.

20180818_184605 La Mouche Le Clerjus.jpg



20180818_182215 La Mouche Le Clerjus.jpg


En na de bbq en de rest: pitten.
Wordt vervolgd...
 
Erg leuk reisverslag James Bond.
Met veel plezier gelezen en leuke tips.

Ik probeer de motortrips af te stemmen met mijn motorvriend(en) en ik denk er eigenlijk niet aan als ik wel tijd en zin heb, maar de ander(en) niet, om dan maar gewoon in me eentje te gaan |(

Zo te zien en te lezen is dat ook hartstikke leuk !
 
@Relic: ik ga ook liever niet alleen op pad gaan. Problemen om iemand te vinden die meegaat zijn oa: niet al jouw vrienden rijden motor, willen niet kamperen, hebben andere/minder vakantiedagen, motor nog niet gereed etc etc.

Ik laat het daar niet van afhangen (voor je het weet ben je 80, en kan je niet meer rijden!!!) maar vertrek gewoon, lekker primitief onderweg zijn (en desnoods een hotel als het regent). Ik heb meer aanspraak met anderen dan als je met zijn tweeen reist. En op de motorcampings hierboven, heb je helemaal gegarandeerd aanspraak en gezellige avonden. Dit alles geldt dus voor mij voor een week.
 
Terug
Bovenaan Onderaan