Allroad Canada

Dit is min of meer de andere kant net van de ferry in Port aux Basque op New Foundland dat is zo'n 8 uur varen van het schiereiland Cape Breton Nova Scotia, in Port aux Basque, een oude Baskische nederzetting wordt het al lekker rustig, een onwerkelijk wereldje onder verkeer, en waar het altijd zondag lijkt te zijn, behalve dan op zaterdag avond als de lokale barretjes om 8 uur dicht gaan, zodat iedereen naar de Legion kan om te dansen en te feesten en waar je als vreemdeling verwelkomt wordt als een oude familie vriend, geweldig, en onwerkelijk


Uploaded with ImageShack.us
 
Ja, stomtoevallig hoor, ik had zijn boek gekocht in New Brunswick en ben hem dan ook 5 jaar later daar tegengekomen,toeval bestaat niet he, ook geinspireerd door hem, dat heb ik hem verteld, ik had zo'n 12 jaar niet meer gereden door een zwaar enduro ongeval, en hij heeft het op z'n geweten, dat ik weer ben gaan rijden, we zijn toen een dagje gaan rijden met de plaatselijke enduro club, en op hun enduro parcours, ze waren bezig met filmopnames voor hun nieuwe documaintaire, erg leuke dag gehad en heel erg gelachen, Charley is een gezellige peer en houd wel van lekker stom doen zeg maar, nou ik ook wel, met m'n zware suup het parcours op op versleten wegbanden, tussen de enduromotortjes die de helft wegen, we hebben wel gelachen hoor.
Marrokko wil ik ook nog naartoe, lijkt me gaaf, zit er wel over te denken om ook zo'n 660 te kopen, lijkt mij de ideale reismachine, ik hoor zoveel positiefs over die motor, dus jij zit of zat ook in de autoindustrie, enne zou je de 660 aan kunnen raden als een machine die niet stuk te krijgen is?
Welke docu was dat? Zou hem ook wel eens willen ontmoeten ja..

Die 660 is een fijne reismachine, je moet echter niet te hard willen (ik rijd meestal 115-120 op de lange afstanden). Dat kan hij echter ook makkelijk op gravel. Blokje verbruikt ook na 50000km bijna geen olie en loopt ook perfect op regular 87 en russische bochtbenzine. 1 op 22 is goed haalbaar en dan kom je op een actieradius van ongeveer 450km. Ik heb een paar touratech accessoires erop gehangen en de koffers zijn van Yamaha zelf.

Helemaal in het begin bij kmstand 1000 ongeveer heeft hij me 1x in de steek gelaten, toen zat de stekker van de spanningsregelaar los. Daarna nooit meer problemen gehad.
Gebruik hem nu dagelijks voor woon-werk verkeer. Oh en trouwens, die XT's worden in Zuid-Spanje en Marokko veel ingezet als huurmotor dus dat zegt ook wel wat denk ik...

Ik zit niet echt in de auto industrie, ben vrachtwagenchauffeur. Kwam voor mijn vorige werkgever vaak graafmachines, tractors en andere lompe dingen brengen of halen in Zeebrugge. Een jaar of 6 geleden had het niet veel gescheeld of ik was naar Canada geëmigreerd om daar te gaan rijden... Alles was op papier al zo goed als rond maar 1 of andere manager ging op het laatste moment moeilijk doen over mijn rijervaring. Toen heb ik het een jaar uitgesteld en in dat jaar een meisje leren kennen... Die had toevallig familie in Canada dus toen heb ik maar voorgesteld dat we effe op visite gingen. :]
 
Haha, dacht 't al......ik ook

Heb destijds in 2003 die stap wel kunnen nemen, en naar Canada geimigreerd, en daar gewerkt als chauffeur, coast to coast, heel Noord Amerika, haha, klein wereldje.

Ik heb die lompe dingen wel gezien ja in Zeebrugge, geloof dat er veel naar Richie's ging, via Halifax.
Heb ook op een gegeven moment ook lompe dingen vervoerd, Pete's, Western Stars en Freight shakers, haha, oh en niet te vergeten Swederbuilt's, de Amerikaanse bijnaam voor Volvo's en what not, bij welke firma zou je gaan rijden? toevallig Sunbury?

Na een aantal jaren daar gereden te hebben, en erg lang van huis, soms 6 maanden,ja ook een Amerikaanse truck met alles erop en eraan went en op een gegeven moment wordt het ook gewoon werk ontvreem je van de gewone wereld, je praat de hele dag alleen maar Smokey and the Bandit taal, ik had wel m'n mountainbike mee, maar na een paar jaar schrok ik een beetje van m'n eigen en ben ik terug gegaan naar Nederland....en das nie makkelijk.
Ik zocht toen een nieuwe uitdaging, kwam in contact met de tenere club, en ben toen m'n Suup gaan ombouwen tot halve rally motor, op de Suup weer terug naar Canada en kon het ook daar niet meer vinden en nu dan terug in Spanje, waar ik voorheen veel op gereden heb, en m'n Canadese vriendin mee naartoe zou gaan, zij kreeg heimwee, en ik zoek nu een lekker betrouwbaar motortje om Spanje mee te verkennen, taalschooltje doen enzo.
D

Uploaded with ImageShack.usus ik zoek een betrouwbaar alternatief voor de Suup, 660 lijkt me ideaal zo te horen!!
 
Hier ontmoette ik men neef in het zuiden van BC, die hadden een camper gehuurd om een reis door BC en Canada te maken, ik mocht wel bij ze overnachten in de camper zeiden ze nog te toen ze me belden vanuit Nederland, och dás nie nodig zij ik nog....


Uploaded with ImageShack.us
 
Cool! Viel me inderdaad op dat er veel Volvo's rondrijden daar ja. En ook veel heeele grote campers. Ik zou bij H&S gaan werken maar op het laatste moment werden de eisen voor driver experience bijgesteld en kwam ik een jaar te kort. Op vakantie wel met een paar chauffeurs gepraat maar ze klagen net zo hard als hier hahah. Te weinig geld, teveel idioten in personenwagens, overal tzelfde.

Anyway ik heb Newfoundland voorgesteld hier thuis maar voorlopig gaan we niet naar Canada, ze is bang dat ik niet meer terug wil naar Nederland.

Truckstop in Wawa, Ontario.
full
 
Laatst bewerkt:
Ok, je bedoelde niet H&R transport uit Lethbridge AB?

Truckstop ken ik wel ja, aan de highway 17, mooie rollercoasterweg door N-Ontario, prachtig stukkie Trans Canada.

Ik zou lekker nog een keertje naar NL gaan hoor, Saint John's is echt een hele aparte ervaring, heel NL eigenlijk, heb daar eigenlijk altijd willen wonen, maar is anders gelopen.
Heb daar altijd een beetje gevoel in Ierland te zijn, en de ratio mannen vrouwen is er een beetje ongelijk, heeel apart.
New Foundland voelt niet aan als Canada, en grappig detail is als je in Saint John's bent ben je dichter bij Europa dan Toronto, zl nog eens wat foto's zoeken
 
......in ons enthousiasme geraken we geloof ik een klein beetje off topic....
hier een beetje een indruk van hoe het kan zijn in de wat onbekender provincies, in dit geval New Brunswick, geen toeristen bestemming, maar bezaaid met lange atv trails waarover je ook kunt reizen


Uploaded with ImageShack.us

Dit is ten oosten van Saint John


Uploaded with ImageShack.us

Je kunt stukken pakken van gemiddeld zo'n 250 km voordat je een dorp of een levende ziel tegen komt

Op die wijze kun je off-road in het bay of fundy national park geraken zonder toeganspoortjes te zien (wat erg nou) en mis je dus ook de $20.00 dollar entrance fee


Uploaded with ImageShack.us

en dan genieten van de stilte, geen toeristen geen campers


Uploaded with ImageShack.us

als je hier dan de grote plas oversteekt rechtover ligt dan zo'n 4000? km verderop Ierland


Uploaded with ImageShack.us
 
Ok, ik ben verkocht. Newfoundland gaat op de "to do list". Zo te zien doe jij die trails gewoon op allroad banden (anakee's?) Goed te doen?
Ik heb ook op anakee's gereden en hoewel ze flink beschadigd op de Yukon en Alaska trails zijn ze wel hard gebleven. Fijne bandjes.

New Brunswick is me eerlijk gezegd niet zoveel van bijgebleven. De reis van en naar Prince Edward Island was ook leuker als het eiland zelf. Quebec heeft wel weer iets aparts en Quebec City was ook echt anders als andere Canadese steden.

De meeste reizigers blazen volgas door de prairies heen en zien het alleen als lange verbindingsroute. Ik sprak een man uit Saskatchewan en hij was overtuigd dat er genoeg te zien was in zijn provincie. Heb helaas niet echt kunnen ontdekken of hij gelijk had... 2 maanden is net te kort voor zo'n groot land...


Oh en het was idd H&R uit Lethbridge ja. Had het een beetje uit m'n geheugen verbannen ;)
 
Haha, New Brunswick zijn veel, heeel veel bomen, maar genoeg trails om je een jaartje te vermaken, die Anakee 2's zijn wel prima hoor, maar snel weg op de trails met het vele spinnen, meeste nog op TKC's gereden, zal kijke of ik nog wat TLH pics kan vinden, hoe bevalt de 660 trouwens voor allroad reizen en met flinke lading offroad?
Die gekke Suup van mij rijdt namelijk beter de zwaarder die is en de voller de tank haha
 
Na de Canada tire doorgereden naar een Hostel in Halifax om een paar daagjes te aclamatiseren, erg toffe boel daar, met reizigers van over de gehele wereld


Uploaded with ImageShack.us

Vanuit Halifax naar Fredericton, NB gereden, gewapend met een ATV trail boek op zak, met trails over de gehele provincie's gelijk maar de stoute schoenen aangetrokken en offroad gegaan...zandpad zover het oog rijkt yehaaaa...


Uploaded with ImageShack.us
 
Hah das toevallig in dat hostel zaten wij ook!! Allemaal van die hippies zaten daar 's morgens een bagel te knagen en boekje te lezen. Halifax is verder wel een cool stadje. Verderop in Nova Scotia nog ergens een hostel gevonden wat gewoon een woonhuis was. Bear on the Lake Guesthouse (Whycocomagh, Canada) - foto's, reviews en prijsvergelijking - TripAdvisor

Wel apart als je smorgens met een stel wildvreemden aan de ontbijttafel zit. Mooie gasten die Canadezen.

Oh en je vraag over bagage op de XT660Z: de motor kan het makkelijk hebben om met flink wat bagage offroad te gaan. Heb in Rusland best wel wat onverhard gereden op zeer slechte wegen maar die motor geeft geen krimp. Koffers heb ik van yamaha zelf en ortlieb roltas achterop. Zware dingen voorkant onderin de koffers en hij blijft behoorlijk stabiel. Ik heb wel geprobeerd om de kampeeruitrusting zo licht mogelijk te houden. In ontario ergens op een KOA camping zag ik gozer met een GS1200 adventure een visserstoel en een tafeltje uit de ene koffer trekken en hij had een tent waar je met een behoorlijk gezin royaal in kon. Z'n andere koffer hing met tape en ijzerdraad vast want hij was op z'n plaat gegaan offroad. Hij dacht dat t aan de banden lag. Heb hem maar in die waan gelaten.
 
Hej wat apart joh, zelfde hostel, ja was wel leuke hut, ik had een heel gemixed gezelschap van allerlei pluimage en leeftijden, leuke ervaring ,was dat woonhuis toevallig Wentworth NS? met die oude radio en platenspeler?
Dat met flink wat bagage op de xt klinkt fijn zeg, niet dat ik het zo bond zal maken als de gs crowd, maaruh helft van me ortlieb tassen is altijd gevult met reserveonderdelen en gereedschap haha
Dit was trouwens ook een spannend en fijn moment, Labrador in, samen met Dwight, die ik onderweg tegen kwam en nog een hele leuke rr had geplaatst op advrider, point of no return, slecht weer mist 2500km piste en om de 500 km een pomp, verder niets, heerlijk, big emptyness


Uploaded with ImageShack.us
 
Hmpf en bedankt he! Weer 2,5u zitten lezen op advrider... :P
Mooi topic van die gozer, hij schrijft ook leuk. Wel erg veel aandacht voor z'n vreten haha.

Nog maar een paar plaatjes (jammer dat de kwaliteit zo slecht is door de bestandsgrootte hier op MF)

Goede dirtroads
full


Hout halen!
full


Campsite ergens langs de Icefields Parkway.
full


Bisons langs de kant van de weg in de Yukon. Je ziet ook een beetje van de rook die overal hing. In North BC waren hevige bosbranden. We hebben op de terugweg nog een dag moeten wachten voordat Hwy 37 werd vrijgegeven. Onder escorte mochten we erdoor met links en rechts nog kleine brandjes en smeulende bossen. Sommige RV's en trucks stonden al dagen op dit punt te wachten.
full


2e prop in de achterband van de MT-03 duwen. Misschien waren halfkale pilot sports niet de beste banden om over die dirtroads te raggen _O-
full


Met z'n tweeen op de Tenere de berg op net buiten Dawson City. Zonder twijfel een van de coolste stadjes van Canada.
full


Oh en hier wandel ik net hetzelfde hostel in Halifax binnen...
full
 
Ha ha geweldig joh, de Halifax Backpackers, geweldige tent, klein wereldje, die foto's zien er trouwens goed uit joh!!!
Echt hardstikke gaaf, ja Dwight (kedgi) is een mooie vent, mag graag praten, en we hebben na de TLH nog een paar dagen bij hem thuis nagevierd, zo'n peer! daarna ben ik nadat m'n bike stukging op de KLR van Nathalie verder gegaan, Dwight is trouwens nu onderweg naar Argentinie, en ik ga morgen naar Espana, uit het verhaal begrijp ik dat je vriendin ook rijdt?
Zal vd week nog een paar piccies posten vanuit Iberia!
Als je nog meer leuke foto;s hebt? super!
 
ik heb van verschillende verschepingsmaatschappijen offertes toegekregen.
Inderdaad de prijzen van het verschepen zijn echt wel de hoogte in geschoten.
Ben nu de optie motor kopen aan het bekijken. hookeniggy weet jij of 3000dollar veel of weinig is voor een klr 650 heb er een paar te koop gevonden maar de prijzen liggen precies iets hoger dan hier bij ons voor een fiets. heeft de klr een betrouwbaar blok?
 
Hej Hannes, ik zou zeggen dat $3000.00 dollar je een mooie knappe fiets moet opleveren, de KLR heeft een betrouwbaar blok, kinderziekte vd KLR is de Doohickey, net zoals elke motor dat heeft moet die in principe vervangen worden voor een aftermarket unit, voor de rest is het eigenlijk benzine ingieten en rijden, voordeel voor ons is dat de meeste Noordamerikanen denken dat een eencylinder rond de 40.000 gereviseerd moet worden, dus bij zo'n km stand kun je er snel wat dollars af dingen, als je wil kan ik Nathalie vragen voor de KLR die ik van haar geleend heb of ze hem wil verkopen? want ze heeft een nieuwe gekocht
 
moest ze hem verkopen waar zou ik dan moeten zijn?
heb ook nog deze gevonden Kijiji Canada
ik weet dat ik in alberta een verzekering kan afsluiten en registratie op een inwoner zijn naam. dan is het ok voor mij om te rijden daar.
 
Zij woont in Saint John, New Brunswick, dus aan de oostkust, het is de motor die aan het begin van het blog staat, ik heb er wat km's mee gedraaid, het fietske heeft gemodificeerde vering, de koffers heeft ze verkocht, aan een vriend, maar misschien wil die ze wel weer verkopen......
 
hoi,

ben net terug van 3 maanden canada en alaska.
heb er een klr 650 gekocht en 18000km opgezet. ongeveer daarvan 5000 off road.
was een geweldige ervaring zonder al te grote problemen.
bedankt voor de tips en de mooie foto's om me warm te maken voor deze reis
hieronder vind je een link van mijn klein reisverslag met foto's.

belgium/canada/alaska
 
Terug
Bovenaan Onderaan