als Nederlander rijbewijs in België halen?

@mark-k
kun je wat meer vertellen over dat rijbewijs in polen halen? daar ga ik toevallig 2 keer per jaar naar toe, dus misschien een interesante optie:D
 
dus die zogenaamde opleiding van tegenwoordig ...geld klopperij.. :r
Misschien ben jij een natuurtalent, maar de meest niet.

Zelf ben ik blij dat ik rijles heb gehad, want als je het zelf aanleert word je nooit op je foute gewezen tot dat het echt fout gaat.
Tuurlijk kost het aardig wat, maar bespaart ook weel een hoop letsels/doden uit wat ook een hoop geld kost.
 
vind het motor examen in nederland niet zo heel slecht.
vind die bijzondere oefeningen echt wel meerwaarde hebben en ook mijn rijlessen vond ik erg goed.

heb mijn a rbw gehaald bij een rijschool die zeer goed bekend stond en die ook nog eens goedkoop was.
(was 1000 euro kwijt).

tijdens het oefenen van mijn avd kon ik al een stoppie maken en om nu zelf zoeits op de openbare weg aan te leren :+
 
Beter!!???

Nou, het is echt niet beter hoor, als een stel malloten dat ze daar rijden, examen doen op je eigen motor, ook stellen die examens niet zo heel veel voor. Voordeel is wel dat het veeel goedkoper is( 30 euro voor AVD ofzo)

Over de motor kan ik niet oordelen. Maar ik vind persoonlijk dat Belgische automobilisten een meer inzicht hebben dan Nederlandse.
 
Over de motor kan ik niet oordelen. Maar ik vind persoonlijk dat Belgische automobilisten een meer inzicht hebben dan Nederlandse.


Nederland behoort binnen de EU tot de landen met het laagste aantal verkeersdoden per miljoen inwoners. Omgerekend heeft Malta in 2007 het laagste cijfer, Nederland staat op een goede tweede plaats. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het Europese statistische bureau. Litouwen telde de meeste verkeersdoden: 218 per miljoen inwoners. Nederland steekt ook gunstig af tegen de omringende landen. België had ruim tweemaal zoveel verkeersdoden per miljoen inwoners, Frankrijk bijna twee keer zoveel.

Bron CBS.


Buiten een minder goede wegenstructuur en onderhoud ligt het toch ook aan de rijstijl van onze zuiderburen......
Ik denk dat het in België wel steeds beter gaat , want het aantal verleersdoden daalt.
Dagelijks rijd ik tussen Nederlandse én Belgische bestuurders.
Met name de oudere Belgen kunnen er een potje van maken :o

Daarnaast rijd ik regelmatig mee met een motorgroep waar enkele belgen bij zitten.
De belg reed eens achter mij en vroeg verwonderd waarom ik zo 'apart' stuurde, en dat hij me in bochten niet bij kon houden.(Vooral op mijn motor valt het tegensturen in bochten erg op)
Ik legde het hem uit hoe hij dat moest doen en de rest van de rit heeft hij achter me gereden en hierop geoefend.
Achteraf bedankte hij me, zijn bochten gingen een stuk soepeler en sneller....en dit terwijl hij toch al jaren zijn rijbewijs heeft.
Dit had hij nooit geleerd in België.........

Mijn mening : Spaar lekker door en haal je rijbewijs in Nederland.
In Nederland krijg je nog steeds beter les in bochttechnieken en remoefeningen.
Verder mag je in Belgie niet na 22.00 en in het weekend rijden. (ik weet niet of dit nog steeds zo is)dus erg veel nut heeft het niet.

P.S Nee....niet alle Belgen rijden als horken, er zitten zeer zeker erg goede chauffeurs bij. *O*
 
Ik vond mijn lessen hier in België ook aan de korte kant. In 6u maneuvers leren en dan voor de leeuwen gegooid in de Brusselse verkeersjungle! Ik leef allesinds nog! Mijn instructeur vindt het Nederlandse systeem ook beter. Mijn rijexamen was ook redelijk makkelijk.

Rijden Belgen als gekken? Hier moet ik mijn voorganger Meangreengirl toch gelijk geven. Zeker in Brussel en dan nog voornamelijk taxichauffeurs!!
 
Moet iedere dag naar belgie maar je merkt echt wel dat ze daar bepaalde dingen niet krijgen -O- ... defensief rijden :N , ver vooruit kijken :N , eigenlijk alles wat met kijken en vooruitdenken te maken heeft :N . Ze kunnen op een motor zitten en ermee wegrijden maar helaas is daarmee alles gezegd voor een grote groep rijders (zijn er natuurlijk altijd die een uitzondering zijn).

Verbaas me iedere dag weer dat ik op de ring van antwerpen links en rechts wordt ingehaald door BE motorrijders die een rijdende file (ong 80 km/u) in halen alsof we stilstaan. -O-
 
als je een belgen rijbewijs haalt mag je daar maar 180 dgn mee in Nederland rijden, daarna moet je nederlands halen :Y dmv rijlessen het ff omruilen bij de gemeente is al jaren niet meer
 
Moet iedere dag naar belgie maar je merkt echt wel dat ze daar bepaalde dingen niet krijgen -O- ... defensief rijden :N , ver vooruit kijken :N , eigenlijk alles wat met kijken en vooruitdenken te maken heeft :N . Ze kunnen op een motor zitten en ermee wegrijden maar helaas is daarmee alles gezegd voor een grote groep rijders (zijn er natuurlijk altijd die een uitzondering zijn).

Verbaas me iedere dag weer dat ik op de ring van antwerpen links en rechts wordt ingehaald door BE motorrijders die een rijdende file (ong 80 km/u) in halen alsof we stilstaan. -O-
Dat doe ik dagelijks. (tussen de meest linkse en één na meest linkse rijstroken)
 
Dat doe ik dagelijks. (tussen de meest linkse en één na meest linkse rijstroken)

Was een beetje onduidelijk :$ maar ik bedoelde dat ze tussen de linkerbaan en de berm ook inhalen. Neem aan dat je dat niet doet. :)

Ga je netjes aan de kant voor een motorrijder die je rechts inhaald (reed op de meest linkerbaan) rij je aan de linkerkant bijna zo´n idioot van zn fiets omdat ie t langs die kant wat meer vindt opschieten omdat die andere motorrijder "niet doorreed" (lees: met normale snelheid door de file) |( -O-
 
Was een beetje onduidelijk :$ maar ik bedoelde dat ze tussen de linkerbaan en de berm ook inhalen. Neem aan dat je dat niet doet. :)
Neen, daar heb je gelijk in. Alléén tussen de auto's door.
Ga je netjes aan de kant voor een motorrijder die je rechts inhaald (reed op de meest linkerbaan) rij je aan de linkerkant bijna zo´n idioot van zn fiets omdat ie t langs die kant wat meer vindt opschieten omdat die andere motorrijder "niet doorreed" (lees: met normale snelheid door de file) |( -O-
Dat is inderdaad géén al te beste actie van die motorrijder. (de inhaler, niet de normale snelheid aanhoudende motorrijder...) })
 
vorige week nog geweest om vuurwerk te halen :')

vriend van me reed. heb af en toe toch echt het handvat van de deur vastgepakt om erin te knijpen.
sommige situaties waren niet bepaald relaxed.
en dat terwijl ik toch een hoop gewend ben met het taxi rijden :Y
 
Ik mocht het dus ook niet in NL doen, opzich geen probleem want Duits snap ik ook wel. Achteraf was ik wel blij dat ik het in Duitsland heb gedaan want ook hier besteden ze er erg veel tijd aan en de kosten vielen ook reuze mee (1000,-). Als ik nu moest kiezen zou ik niet gaan voor een goedkope rijopleiding maar juist een rijopleiding waar je het meeste aan hebt.

Ik kreeg hier afgelopen jaar:

12 Doppelstunden Grundstoff: Dit is theorie en hier worden de verkeersregels uitgelegd net zoals die aan een automobilist worden uitgelegd, als je al B hebt hoeft je geen 12 uur aanwezig te zijn.
4 Doppelstunden Zusatzstoff: Dit is ook theorie en hier word de techniek van je motor uitgelegd maar ook bochtentechniek en al het andere wat te maken heeft met motorrijden.

5 Stunden Überlandfahrt: Dit zijn 70km tot 100km wegen met bochtjes, inhaal mogelijkheden en noem het allemaal maar op, mensen die in Duitsland rijden kennen dit soort wegen wel.
4 Stunden Autobahnfahrt: Autobahn spreekt voor zich, moet je ook leren want je wil niet na je rijlessen waar je alleen maar 100 hebt gereden ineens op de Autobahn komen.
3 Stunden Beleuchtungsfahrt: Rijden in het donker, toch een andere ervaring en fijn dat ze daar hier aandacht aan besteden.

Overige uren: Oefenen voor de slalom, noodstop en al die speciale verrichtingen. Hier heb ik 2 uurtjes op geoefend en toen had ik het onder de knie. Dit is trouwens geen apart examen hier maar zit gewoon bij het normale examen erbij in (eerst op de parkeerplaats speciale verrichtingen en daarna de straat op voor de rest van het examen).
 
Laatst bewerkt:
Toch even de opmerking dat je met een L tijdens de week na 22u wél mag rijden, en in het weekend overdag ook mag rijden.

Je mag gewoon niet in het weekend tussen 22u en 6u rijden...

Bovenstaande beperking vervalt indien je 24 jaar of ouder bent (maar dit ben ik niet 100% zeker)
 
Laatst bewerkt:
@mark-k
kun je wat meer vertellen over dat rijbewijs in polen halen? daar ga ik toevallig 2 keer per jaar naar toe, dus misschien een interesante optie:D


Nou je gaat naar het gemeentehuis daaro, geeft ze 300 euro en dan krijg jij binnen een paar weken als alles goed gaat een rijbewijs. Die vriend van me die wilde wel een rijbewijs voor altijd en niet 10 jaar, dus moest hij het laten opsturen door Polen naar Nederland na 9 maanden. Helaas is daar iets misgegaan waardoor hij zijn RBW nog niet heeft. Het 10 jaar geldige RBW heeft hij wel in handen gehad, maar dit moest hij inleveren toen hij koos voor het omzetten naar Nederlands.
 
Even over de oudere bestuurders in Belgie: was het niet zo dat als je je B rijbewijs had gehaald je ook gewoon op een motor kon gaan rijden?
Is wel al een tijdje geleden afgeschaft, maar je kon wel gewoon A aanvragen toen....
Dat verklaart misschien van de oudere generatie waarom die nooit goed hebben leren rijden.

Verder heb ik weinig klachten over de belgische rijders....nooit last van gehad. De wegen daarentegen :/
De paar belgische motorrijders die ik ken rijden prima.

Maar on-topic: nee, je kunt niet als nederlander je rijbwijs in belgie halen, tenzij je er woont...maar ja, dan ben je eigenlijk gewoon belg :)
 
Even over de oudere bestuurders in Belgie: was het niet zo dat als je je B rijbewijs had gehaald je ook gewoon op een motor kon gaan rijden?
Is wel al een tijdje geleden afgeschaft, maar je kon wel gewoon A aanvragen toen....
Dat verklaart misschien van de oudere generatie waarom die nooit goed hebben leren rijden.

Verder heb ik weinig klachten over de belgische rijders....nooit last van gehad. De wegen daarentegen :/
De paar belgische motorrijders die ik ken rijden prima.

Maar on-topic: nee, je kunt niet als nederlander je rijbwijs in belgie halen, tenzij je er woont...maar ja, dan ben je eigenlijk gewoon belg :)

gelukkig maar, anders laat ik volgend jaar op de MFmegatoerrit je tentje ontploffen :+
 
Toch is het wel zo dat de meeste belgen echt als een stelletje zwabbers met een blindegeleidehond rijden :+ Laatst bijvoorbeeld nog eentje voor ons gehad (een koekblikker) op de Deutsche Autobahn. Eerst ging hij met 80 naar rechts, 2 meter voor een motorrijder. Wij kwamen op de linkerbaan met 200 km/h aanscheuren, en die belg ging ook weer 20 meter voor ons naar links, nog nooit zo hard gescholden.
 
Beter!!???

Nou, het is echt niet beter hoor, als een stel malloten dat ze daar rijden, examen doen op je eigen motor, ook stellen die examens niet zo heel veel voor. Voordeel is wel dat het veeel goedkoper is( 30 euro voor AVD ofzo)

Drinkyoghurt, wat ga jij nou de superieure allochtoon lopen uithangen? Jij ritst amper je pak dicht over je vetrollen en dan een beetje commentaar hebben op iemand anders :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan