APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Weet 97,87% zeker dat mijn motorfietsen door de APK komen zolang geluid geen keuringseis wordt....
 
Als je de veiligheid voor motorrijders wilt verbeteren dan lijkt het mij een goed idee om motorrijden in de spits te verbieden.
 
Slechts 0,3 procent van de ongevallen met motorfietsen is te wijten aan technische defecten van de motorfiets. En verder niks aan toe te voegen
Nogmaals, dat boeit helemaal niet. Er is genoeg aan toe te voegen.
Het woordje OORZAAK (of "te wijten aan") is het probleem.
Je zou je moeten afvragen hoeveel schade en letsel er MEER is opgetreden doordat een voertuig technisch niet in orde is.

Ik geef (alweer) een voorbeeld: een slecht onderhouden motorfiets krijgt geen voorrang van een auto terwijl hij het wel had. Hij klapt hard op die auto.
Hoe was dit ongeval afgelopen als hij wel goede banden, vering en remmen had gehad? Hoeveel harder had hij kunnen remmen? Had hij dan die auto wel geraakt, of had hij nog op tijd tot stilstand gekomen?
Dit ongeval wordt dan niet opgeslagen als ongeval door een technisch mankement, maar door geen voorrang geven.
Het effect voor de motorrijder is net zo pijnlijk.....

Vandaar dus mijn pleidooi om het woord OORZAAK uit de vraagstelling te halen, die is namelijk gewoon simpelweg fout.
 
Wat ik niet reëel vind:

Als je het over een klassieke auto hebt (voor 1-1-1960), heb je het ook over een hobby-voertuig. Er zijn heel weinig mensen die met een auto van voor 1960 dagelijks rijden, de meeste auto's van die leeftijd rijden hooguit duizend kilometer per jaar.
Bij motorfietsen zie je iets vergelijkbaars. Je ziet met regelmaat een motor te koop staan van 20 jaar oud met 20.000 km op de teller en dat is ook maar 1000 km per jaar.

Beide soorten voertuigen zijn vooral hobby projecten. Ergens in een garagebox staat het voertuig en de eigenaar komt eens in de zoveel tijd even een onderdeeltje vervangen door een nog mooier onderdeeltje of de eigenaar mag eindelijk weer eens een verse plons olie in het carter mikken.
En beide soorten voertuigen worden sporadisch zakelijk gebruikt. De oude Rolls wordt wel eens als trouwbakkie gebruikt, de oude Laverda voor de excentriekeling die er af en toe mee naar zijn werk rijdt.

Ik hoop daarom van harte - tegen beter weten in - dat de overheid andere APK-regeltjes voor motorfietsen zal maken. Geen ctrl-c en ctrl-v maar regels waar over nagedacht is door mensen die de praktijk kennen.

De keerzijde van APK is dat een deel van die hobbyisten op zoek zullen gaan naar een andere hobby. Het is een ding dat een vakman tegen je zegt: "Dat kan je niet maken, dat is levensgevaarlijk" maar het is ronduit irritant als je te horen krijgt: "Onze welwillende overheid vindt het nodig dat er zesendertig reflectortjes op een motor zitten".

En ik vind het vervelend als ik ieder jaar weer voor april moet zorgen dat het jaarlijkse onderhoud is uitgevoerd (het brommertje is van april 2004). En ik moet dan ook de juiste uitlaat er onder schroeven, de ledpinkertjes en extra dramlampjes moeten er af zijn en de emissie moet enigszins binnen de perken vallen. Dat betekent dat ik in april (na de keuring) tijd moet besteden aan het rijker zetten van de carburatie, het monteren van alle dramlampjes en ledpinkers en het monteren van de brulpijp.

Dat terwijl april het begin van het seizoen is. April is de maand van "Ik wil.... weer motorrijden". April is de maand van olie en fiiltertje en blazen met die brommert.

Misschien moet ik ook maar een oud barrel gaan zoeken.
Zoiets, bijvoorbeeld: }):9~:9~

14381544_1.jpg
 
Wat ik niet reëel vind:

Als je het over een klassieke auto hebt (voor 1-1-1960), heb je het ook over een hobby-voertuig. Er zijn heel weinig mensen die met een auto van voor 1960 dagelijks rijden, de meeste auto's van die leeftijd rijden hooguit duizend kilometer per jaar.
Bij motorfietsen zie je iets vergelijkbaars. Je ziet met regelmaat een motor te koop staan van 20 jaar oud met 20.000 km op de teller en dat is ook maar 1000 km per jaar.

Beide soorten voertuigen zijn vooral hobby projecten. Ergens in een garagebox staat het voertuig en de eigenaar komt eens in de zoveel tijd even een onderdeeltje vervangen door een nog mooier onderdeeltje of de eigenaar mag eindelijk weer eens een verse plons olie in het carter mikken.
En beide soorten voertuigen worden sporadisch zakelijk gebruikt. De oude Rolls wordt wel eens als trouwbakkie gebruikt, de oude Laverda voor de excentriekeling die er af en toe mee naar zijn werk rijdt.

Ik hoop daarom van harte - tegen beter weten in - dat de overheid andere APK-regeltjes voor motorfietsen zal maken. Geen ctrl-c en ctrl-v maar regels waar over nagedacht is door mensen die de praktijk kennen.

De keerzijde van APK is dat een deel van die hobbyisten op zoek zullen gaan naar een andere hobby. Het is een ding dat een vakman tegen je zegt: "Dat kan je niet maken, dat is levensgevaarlijk" maar het is ronduit irritant als je te horen krijgt: "Onze welwillende overheid vindt het nodig dat er zesendertig reflectortjes op een motor zitten".

En ik vind het vervelend als ik ieder jaar weer voor april moet zorgen dat het jaarlijkse onderhoud is uitgevoerd (het brommertje is van april 2004). En ik moet dan ook de juiste uitlaat er onder schroeven, de ledpinkertjes en extra dramlampjes moeten er af zijn en de emissie moet enigszins binnen de perken vallen. Dat betekent dat ik in april (na de keuring) tijd moet besteden aan het rijker zetten van de carburatie, het monteren van alle dramlampjes en ledpinkers en het monteren van de brulpijp.

Dat terwijl april het begin van het seizoen is. April is de maand van "Ik wil.... weer motorrijden". April is de maand van olie en fiiltertje en blazen met die brommert.

Misschien moet ik ook maar een oud barrel gaan zoeken.
Zoiets, bijvoorbeeld: }):9~:9~

14381544_1.jpg

Dan keur je hem toch in december? Of wanneer dan ook.
Moet je zelf weten, als het maar voor de datum is
 
Dan keur je hem toch in december? Of wanneer dan ook.
Moet je zelf weten, als het maar voor de datum is

Juist, VOOR die datum.

Mijn motoren zijn tegenwoordig een hobby, ze zijn een groot bouwpakketje. Als ik gezeik en gezever over die dingen krijg, koop ik toch een bootje of zo.

Hoewel ik veel liever aan mijn motor zit te knutselen, ik vind het prachtige machines. Heerlijk basic, heerlijk doelmatig.
 
Juist, VOOR die datum.

Mijn motoren zijn tegenwoordig een hobby, ze zijn een groot bouwpakketje. Als ik gezeik en gezever over die dingen krijg, koop ik toch een bootje of zo.

Hoewel ik veel liever aan mijn motor zit te knutselen, ik vind het prachtige machines. Heerlijk basic, heerlijk doelmatig.

Maak je niet druk, auto's met andere lampen en brulpijpen komen ook gewoon door de apk.

De soep word dikwijls niet zo heet gegeten als dat deze opgediend wordt... ;)
 
Allemaal leuk en aardig zo`n keuring maar ik ben bezig een motor in orde aan het maken die ik in Spanje wil laat staan.
De bedoeling is dat hij op NL kenteken blijft en niet meer terug komt in NL.

Zo`n keuring gaat mijn plannen dan wel een beetje dwarsbomen of zou je hem ook in het buitenland mogen laten keuren?
Spanje kent overigens wel een keuring voor motorfietsen (itv)
Hoe zit dat bv met automobielen die nooit meer in NL komen en wel een NL kenteken hebben?
 
Maak je niet druk, auto's met andere lampen en brulpijpen komen ook gewoon door de apk.

De soep word dikwijls niet zo heet gegeten als dat deze opgediend wordt... ;)

Herrie van motorvoertuigen (en motoren in het bijzonder) wordt gezien als een groot sociaal probleem. Het is alleen erg moeilijk om op de juiste manier de intensiteit van geluid te meten maar ik verwacht dat de dijkbewonersbrigade binnenkort de brulpijp ook op het APK lijstje weet te forceren.

En lampjes... Ik heb een keer de stadslichten (ledjes) laten vervangen omdat je schijnbaar geen daglichtkleur leds naast halogeen dimlicht mag monteren.
Nu ga ik voor dat tientje geen heibel maken maar het irriteert mij wel dat er van mij verwacht wordt dat ik ieder jaar die leds speciaal voor de keuring een dag lang vervang door oldschool gloeipitten.

Wat ik wel fideel vond van de monteur, de leds lagen keurig in het dashboardkastje.
 
Allemaal leuk en aardig zo`n keuring maar ik ben bezig een motor in orde aan het maken die ik in Spanje wil laat staan.
De bedoeling is dat hij op NL kenteken blijft en niet meer terug komt in NL.

Zo`n keuring gaat mijn plannen dan wel een beetje dwarsbomen of zou je hem ook in het buitenland mogen laten keuren?
Spanje kent overigens wel een keuring voor motorfietsen (itv)
Hoe zit dat bv met automobielen die nooit meer in NL komen en wel een NL kenteken hebben?

ik denk dat die gewoon terug moeten voor apk. Of ze moeten van voor 1960 zijn natuurlijk.
 
Allemaal leuk en aardig zo`n keuring maar ik ben bezig een motor in orde aan het maken die ik in Spanje wil laat staan.
De bedoeling is dat hij op NL kenteken blijft en niet meer terug komt in NL.

Zo`n keuring gaat mijn plannen dan wel een beetje dwarsbomen of zou je hem ook in het buitenland mogen laten keuren?
Spanje kent overigens wel een keuring voor motorfietsen (itv)
Hoe zit dat bv met automobielen die nooit meer in NL komen en wel een NL kenteken hebben?

Mijn opdrachtgever haalt ieder jaar de NL gekentekende voertuigen voor de keuring naar NL, en dat is niet voor niets denk ik.
En ze hebben ook een Spaanse inschrijving, firma aanmelding, enzoverder...
 
Allemaal leuk en aardig zo`n keuring maar ik ben bezig een motor in orde aan het maken die ik in Spanje wil laat staan.
De bedoeling is dat hij op NL kenteken blijft en niet meer terug komt in NL.


Hoe zit dat bv met automobielen die nooit meer in NL komen en wel een NL kenteken hebben?
Dat mag volgens mij niet, na een periode langer dan....moet je importeren en registreren toch? Zou lekker makkelijk zijn, nummerplaat uit onki Tonki land, geen tenaamstellingen, geen houderschapbelasting, geen adres voor CJIB, verzekering onbekend. En een kenteken vodje uit Afrika waar zelfs een ervaren diender niet precies weet hoe het eruit hoort te zien. Dat willen we allemaal wel. Dat zal in andere landen dus niet anders zijn .
 
Mijn opdrachtgever haalt ieder jaar de NL gekentekende voertuigen voor de keuring naar NL, en dat is niet voor niets denk ik.
En ze hebben ook een Spaanse inschrijving, firma aanmelding, enzoverder...

Nog even een aanvulling.

Het is ook verboden om meer dan X maanden (ik meen een half jaar) met een voertuig in een ander land te verblijven. Belasting, bpm, en vast nog wel iets....
 
Mijn opdrachtgever haalt ieder jaar de NL gekentekende voertuigen voor de keuring naar NL, en dat is niet voor niets denk ik.
En ze hebben ook een Spaanse inschrijving, firma aanmelding, enzoverder...


Dat vind ik wel vreemd want je kan al een paar jaar nederlandse auto's in Spanje laten apk keuren. En die krijgen dan weer een geldige Nederlandse apk goedkeuring.
Vrachtwagens weet ik zo niet
 
Dat mag volgens mij niet, na een periode langer dan....moet je importeren en registreren toch? Zou lekker makkelijk zijn, nummerplaat uit onki Tonki land, geen tenaamstellingen, geen houderschapbelasting, geen adres voor CJIB, verzekering onbekend. En een kenteken vodje uit Afrika waar zelfs een ervaren diender niet precies weet hoe het eruit hoort te zien. Dat willen we allemaal wel. Dat zal in andere landen dus niet anders zijn .
De motor blijft gewoon in NL geregistreerd en ik ben Ollander.
Heb ook geen Spaans paspoort of inschrijving.
Het gaat dus alleen om mijn vakanties.
(Nu heb ik een motor op spaans kenteken maar die staat niet op mijn naam, die ga ik omruilen voor een NL motor)
Retourtje voor de motor kost naar NL kost €700 of je zit 5000km op de motor.
Nog even een aanvulling.

Het is ook verboden om meer dan X maanden (ik meen een half jaar) met een voertuig in een ander land te verblijven. Belasting, bpm, en vast nog wel iets....
Belasting mrb verzekering wordt gewoon voldaan in NL
Alleen in de polis staat dat je niet langer dan X maanden in het buitenland met je voertuig mag zijn.
(maar hoe kunnen ze dat controleren?)
Dat vind ik wel vreemd want je kan al een paar jaar nederlandse auto's in Spanje laten apk keuren. En die krijgen dan weer een geldige Nederlandse apk goedkeuring.
Vrachtwagens weet ik zo niet
:}
Dan zou dat voor een motor ook mogelijk moeten worden.
 
Dat vind ik wel vreemd want je kan al een paar jaar nederlandse auto's in Spanje laten apk keuren. En die krijgen dan weer een geldige Nederlandse apk goedkeuring.
Vrachtwagens weet ik zo niet

Dat is handelswijze, en het was dus een aanname van mij. En de vrachtwagens pendelen sowieso heen en weer, dus daar is helemaal geen noodzaak om dat in Spanje te laten uitvoeren.
 
De motor blijft gewoon in NL geregistreerd en ik ben Ollander.
Heb ook geen Spaans paspoort of inschrijving.
Het gaat dus alleen om mijn vakanties.
(Nu heb ik een motor op spaans kenteken maar die staat niet op mijn naam, die ga ik omruilen voor een NL motor)
Retourtje voor de motor kost naar NL kost €700 of je zit 5000km op de motor.

Belasting mrb verzekering wordt gewoon voldaan in NL
Alleen in de polis staat dat je niet langer dan X maanden in het buitenland met je voertuig mag zijn.
(maar hoe kunnen ze dat controleren?)

:}
Dan zou dat voor een motor ook mogelijk moeten worden.

Niet.
 
Het zou wat zijn, ga ik op wereldreis, moet ik terug voor de APK, ik dacht het niet!

Dat is dus een probleem waar velen die op wereldreis gaan tegenaan lopen.
Of je krijgt mega veel boetes voor geen apk of je moet schorsen maar dan rij je dus zonder geldig nederlands kenteken en dus ook zonder verzekering.
Jaja lieve kijkbuiskinderen het leven in Nederland is niet zo vrij als dat vele denken dat het wel is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan