Aprilia RSV4 deel 2, #bearacer

Gisteren de eerste ronde Eifel gemaakt met de Appie.

Bekijk bijlage 1657063

Heerlijke stuurfiets, maar wat een lange overbrenging zeg! En bokken onder de 4k toeren. Na controle nog de standaard 16/40. Ik had me al even ingelezen en heb een 15/44 besteld, met bijpassende iets langere ketting. Zou mij dat te kort zijn, koop ik evt een 42er tandwiel.

Vandaag gelijk even de kappen eraf gehaald voor een grote poetsbeurt en om wat te hobbien. Het was nog steeds een rampomgeving in de Eifel, dus her en der lag nog nattigheid/modder, de motor zag eruit als een varken. Bekijk bijlage 1657057
Bekijk bijlage 1657049
Bekijk bijlage 1657060
Bekijk bijlage 1657052
Bekijk bijlage 1657062
Bekijk bijlage 1657053Bekijk bijlage 1657054Bekijk bijlage 1657056
Morgen verder met polijstwerk.

Trouwens, ik zou wel eens willen weten welke mapping er (überhaupt) geupload is in mijn ECU en deze evt laten afstellen. Ik zit in Zuid Limburg, iemand een goed adres hiervoor. Wellicht 'de Zwart' motoren in Weert?
Jarno kan sowieso je huidige map uitlezen ja, indien nodig/gewenst ook een andere erin freubelen.
Bokken op lagere toeren klinkt als een standaard mapping, kortere gearing helpt wel, maar lekker smeuïg krijg je hem pas met afstellen op de bank. :Y
Akra map maakt het sowieso wel een stuk beter.
 
Jarno kan sowieso je huidige map uitlezen ja, indien nodig/gewenst ook een andere erin freubelen.
Bokken op lagere toeren klinkt als een standaard mapping, kortere gearing helpt wel, maar lekker smeuïg krijg je hem pas met afstellen op de bank. :Y
Akra map maakt het sowieso wel een stuk beter.
Wellicht kan ik eens langsgaan bij 'de Zwart' hiervoor. Ik zie dat je zelf ook uit Weert komt, waar heb je de motor laten banken?

Ik heb zojuist zitten neuzen op het AF1 forum over het monitoren en programeren van de Ecu, gelijk de juiste kabels besteld......en ene Paul Guzzi aangeschreven, want het is me toch een potje uitgebreidt en ik ben een beetje een ICT noob, dus durf het zelf eigenlijk niet aan.
 
Ok,

En je hebt geen Aprc versie toevallig, daar kun je toch ook kiezen tussen verschillende (ride by wire), instellingen waaronder race.
yes, dat zijn T = Track, S = Sport en R= Road.
Maar in alle 3 heb je gewoon full power, alleeen is de afgave net anders. Road is hij in de 1e 3 versnellingen wat langzamer met de power afgave, Sport in de 1e 2, en Track is altijd vol vermogen.
(dit verander je door je start knop ingedrukt te houden als de motor al loopt. als de letter gaat knipperen druk je nogmaals op de start knop tot je bij de setting bent die je wilt)
 
Niemand hier in de buurt (Limburg/Brabant) die mij een andere mapping erop kan flashen?

Trouwens, wat betreft olie. Ik lees diverse berichten dat de eerste v4's een andere viscositeit olie aanbevolen hadden dan de daarop volgende jaren.

Meen 15w50 tov de tegenwoordige 5w40.

Wat aan te houden bij mijn '09 Factory?
 
Wellicht kan ik eens langsgaan bij 'de Zwart' hiervoor. Ik zie dat je zelf ook uit Weert komt, waar heb je de motor laten banken?
Deze is (nog) niet op de bank geweest aangezien ding prima loopt/oppakt.Wel nog van plan trouwens en dat wordt dan Ruud Fredriks in Goes Of Biggelaar in Oisterwijk. 8-)
 
Gisteren de eerste ronde Eifel gemaakt met de Appie.

Bekijk bijlage 1657063

Heerlijke stuurfiets, maar wat een lange overbrenging zeg! En bokken onder de 4k toeren. Na controle nog de standaard 16/40. Ik had me al even ingelezen en heb een 15/44 besteld, met bijpassende iets langere ketting. Zou mij dat te kort zijn, koop ik evt een 42er tandwiel.

Vandaag gelijk even de kappen eraf gehaald voor een grote poetsbeurt en om wat te hobbien. Het was nog steeds een rampomgeving in de Eifel, dus her en der lag nog nattigheid/modder, de motor zag eruit als een varken. Bekijk bijlage 1657057
Bekijk bijlage 1657049
Bekijk bijlage 1657060
Bekijk bijlage 1657052
Bekijk bijlage 1657062
Bekijk bijlage 1657053Bekijk bijlage 1657054Bekijk bijlage 1657056
Morgen verder met polijstwerk.

Trouwens, ik zou wel eens willen weten welke mapping er (überhaupt) geupload is in mijn ECU en deze evt laten afstellen. Ik zit in Zuid Limburg, iemand een goed adres hiervoor. Wellicht 'de Zwart' motoren in Weert?
Een van de betere.
 
Woont er iemand toevallig in de randstad? Wil de rsv4 namelijk eerst graag nog in het "eggie" zien/horen, maar alle aangeboden motoren zijn min. 1 uur / 1,5 uur rijden..

Woon zelf in Rijswijk 🙈
 
De 09's moeten inderdaad (nog) de 15W50 hebben.
Juist, dat dacht ik al.

Nu het volgende:

15w50 olie, welke voorgeschreven staat voor de eerste 2 bouwjaren ('09 /'10) is relatief dikker bij koudstart en tevens dikker bij warme motor.

Voor de 'nieuwere' type blokken ('11 tot heden) wordt 5w40 viscositeit voorgeschreven. De olie is relatief dunner bij koudstart en tevens dunner bij warme motor.

Kun je hieruit stellen dat Aprilia bij de 'nieuwere' type blokken ( '11 tot heden), waar de 5w40 voorschreven wordt, met nauwere toleranties is gaan produceren ;)???

Wie heeft praktijkervaring met dunnere olie in een '09/'10 motorblok?

Waarom wil ik dit weten? Bij koudstart hoor je een fractie van een seconde de klepjes bediend worden door de nokkenas, dunnere olie (5w40) vloeit makkelijker waardoor theoretisch het tikken bij koudstart opgelost zou kunnen worden. Of de motor door de lagere viscositeitsindex van 40 ipv 50 wat olie zou gaan verbruiken, dat is ook afwachten. Ja de kleppen zijn bij iets over de 20k gesteld (momenteel 21.xxxkm).

Ik heb trouwens nog een middenweg staan van de rn22 R1 een 4L kan Castrol Power One Racing 10w50 volsyntheet...

1627336880252.jpg


Nieuwe 15/44 tandwielen, ketting, Ariette grips en fris rubber voor achter waren vandaag ook binnen. Gelijk maar even gemonteerd.

De vering staat terug op fabrieksafstelling, kuipen zijn gepolijst en in de wax gezet, carbon is voorzien van 2 lagen 2k blanke lak.

Helaas door (alweer) regenval niet de kans gehad te kunnen testen.

Nu wachten op de aftermarket handles, rearset en gripper tankpads *O*
 
Laatst bewerkt:
Juist, dat dacht ik al.

Nu het volgende:

15w50 olie, welke voorgeschreven staat voor de eerste 2 bouwjaren ('09 /'10) is relatief dikker bij koudstart en tevens dikker bij warme motor.

Voor de 'nieuwere' type blokken ('11 tot heden) wordt 5w40 viscositeit voorgeschreven. De olie is relatief dunner bij koudstart en tevens dunner bij warme motor.

Kun je hieruit stellen dat Aprilia bij de 'nieuwere' type blokken ( '11 tot heden), waar de 5w40 voorschreven wordt, met nauwere toleranties is gaan produceren ;)???

Wie heeft praktijkervaring met dunnere olie in een '09/'10 motorblok?

Waarom wil ik dit weten? Bij koudstart hoor je een fractie van een seconde de klepjes bediend worden door de nokkenas, dunnere olie (5w40) vloeit makkelijker waardoor theoretisch het tikken bij koudstart opgelost zou kunnen worden. Of de motor door de lagere viscositeitsindex van 40 ipv 50 wat olie zou gaan verbruiken, dat is ook afwachten. Ja de kleppen zijn bij iets over de 20k gesteld (momenteel 21.xxxkm).

Ik heb trouwens nog een middenweg staan van de rn22 R1 een 4L kan Castrol Power One Racing 10w50 volsyntheet...

Bekijk bijlage 1659033

Nieuwe 15/44 tandwielen, ketting, Ariette grips en fris rubber voor achter waren vandaag ook binnen. Gelijk maar even gemonteerd.

De vering staat terug op fabrieksafstelling, kuipen zijn gepolijst en in de wax gezet, carbon is voorzien van 2 lagen 2k blanke lak.

Helaas door (alweer) regenval niet de kans gehad te kunnen testen.

Nu wachten op de aftermarket handles, rearset en gripper tankpads *O*
De nieuwere blokken hebben ook andere olie sproeiers. Waardoor sommige onderdelen meer een sommige juist minder olie krijgen. De koppeling krijgt met de oudere blokken juist teveel olie. Dus simpelweg met dunnere olie te gaan rijden gaat niet op.
 
Juist, dat dacht ik al.

Nu het volgende:

15w50 olie, welke voorgeschreven staat voor de eerste 2 bouwjaren ('09 /'10) is relatief dikker bij koudstart en tevens dikker bij warme motor.

Voor de 'nieuwere' type blokken ('11 tot heden) wordt 5w40 viscositeit voorgeschreven. De olie is relatief dunner bij koudstart en tevens dunner bij warme motor.

Kun je hieruit stellen dat Aprilia bij de 'nieuwere' type blokken ( '11 tot heden), waar de 5w40 voorschreven wordt, met nauwere toleranties is gaan produceren ;)???

Wie heeft praktijkervaring met dunnere olie in een '09/'10 motorblok?

Waarom wil ik dit weten? Bij koudstart hoor je een fractie van een seconde de klepjes bediend worden door de nokkenas, dunnere olie (5w40) vloeit makkelijker waardoor theoretisch het tikken bij koudstart opgelost zou kunnen worden. Of de motor door de lagere viscositeitsindex van 40 ipv 50 wat olie zou gaan verbruiken, dat is ook afwachten. Ja de kleppen zijn bij iets over de 20k gesteld (momenteel 21.xxxkm).

Ik heb trouwens nog een middenweg staan van de rn22 R1 een 4L kan Castrol Power One Racing 10w50 volsyntheet...

Bekijk bijlage 1659033

Nieuwe 15/44 tandwielen, ketting, Ariette grips en fris rubber voor achter waren vandaag ook binnen. Gelijk maar even gemonteerd.

De vering staat terug op fabrieksafstelling, kuipen zijn gepolijst en in de wax gezet, carbon is voorzien van 2 lagen 2k blanke lak.

Helaas door (alweer) regenval niet de kans gehad te kunnen testen.

Nu wachten op de aftermarket handles, rearset en gripper tankpads *O*

Het tikken dat je hoort zijn waarschijnlijk de nokkenaskettingspanners. Bij de latere modellen is ook de oliepompaandrijving gewijzigd waardoor de spanners sneller (vrijwel direct) de volle oliedruk hebben. Dunnere olie gaat daarin niets helpen....
 
Ok, voor zover duidelijk.

Ik houd mij dan gewoon aan de voorgeschreven olie en vul hem morgen weer af met volsynth 15w50 + nieuwe oliefilter8-)

Blok staat momenteel uit te druppen...
 
Laatst bewerkt:
De nieuwere blokken hebben ook andere olie sproeiers. Waardoor sommige onderdelen meer een sommige juist minder olie krijgen. De koppeling krijgt met de oudere blokken juist teveel olie. Dus simpelweg met dunnere olie te gaan rijden gaat niet op.
Hoe kan de koppeling teveel olie krijgen....de platen en korf lopen toch in de olie...

Ik weet wel nog dat ik bij mijn oude RSV R fase 2 en fase 3 een sproeiertje gewisseld had tbv het makkelijker in zijn neutraal te krijgen bij stilstand. Maar gaat dat dan ook op bij het RSV4 blok?
 
Mensen van het goede leven, ik groet u,

Allereerst, ik heb geen seconden spijt gehad van mijn aankoop en wat is het ieder keer toch een genot om op de Aprilia te mogen rijden, gewoon heeeeerlijk!

Verder, heb ik een vraag met betrekking tot bandenkeuze. Wie heeft de Pirelli Rosso Corsa 2 zowel als de Rosso 4 kunnen rijden? Welk raad je me aan voor een RSV4? En zou je het aub willen beargumenteren?

Tenslotte, heb ik de originele straat versie, titanium Akrapovic demper (zie foto's voor meer info) die door een fout door Aprilia, volledig gereviseerd is, je zou daarom mogen zeggen letterlijk zo goed als nieuw, te koop. De reden van verkoop, ik wil een volledige sport open uitlaat systeem. Want dan kan ik ook nog de racemap erop doen en nog van mijn fabrieksgarantie genieten. De reden dat de uitlaat geviseerd is is omdat ik de racemap niet erop had. Kennelijk mag je dat niet icm de straat versie demper, want katalysator. Ik dacht voor dat ik het op Marktplaats en andere sites te koop aanbid, vraag ik het eerst hier of er geïnteresseerden zijn.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en moeite.

Met een V4 symfonische groeten,

Farz.

tempImagejeiAtc.jpg
tempImageeulIt3.jpg
 
Mensen van het goede leven, ik groet u,

Allereerst, ik heb geen seconden spijt gehad van mijn aankoop en wat is het ieder keer toch een genot om op de Aprilia te mogen rijden, gewoon heeeeerlijk!

Verder, heb ik een vraag met betrekking tot bandenkeuze. Wie heeft de Pirelli Rosso Corsa 2 zowel als de Rosso 4 kunnen rijden? Welk raad je me aan voor een RSV4? En zou je het aub willen beargumenteren?

Tenslotte, heb ik de originele straat versie, titanium Akrapovic demper (zie foto's voor meer info) die door een fout door Aprilia, volledig gereviseerd is, je zou daarom mogen zeggen letterlijk zo goed als nieuw, te koop. De reden van verkoop, ik wil een volledige sport open uitlaat systeem. Want dan kan ik ook nog de racemap erop doen en nog van mijn fabrieksgarantie genieten. De reden dat de uitlaat geviseerd is is omdat ik de racemap niet erop had. Kennelijk mag je dat niet icm de straat versie demper, want katalysator. Ik dacht voor dat ik het op Marktplaats en andere sites te koop aanbid, vraag ik het eerst hier of er geïnteresseerden zijn.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en moeite.

Met een V4 symfonische groeten,

Farz.

Bekijk bijlage 1661780Bekijk bijlage 1661781


Wat is je richtprijs ?
 
Hallo, Pieter hier. Via een koopje een winterproject aangeschaft. Een rsv4, ik heb hier al eens eerder een foto gepost. Wielen en vering van de factory, frame zou 2016 zijn en blok? Lekt wat bij de keerringen van de voorvork..voor de rest is het fingers crossed en kijken of het allemaal wat op te knappen valt.
 

Bijlagen

  • 16301633582842711072639774346701.jpg
    16301633582842711072639774346701.jpg
    117,6 KB · Weergaven: 36
Ik zal ongetwijfeld wat hulp nodig hebben vanuit de kenners! Eerste stap de kapper eraf en alles schoonmaken, gezien hij behoorlijk vet en vies is! Ik rij zelf supersport, ducati tweecilinder, s1000rr gehad (niet zo spannend) en zo ongeveer de hele gixxer serie. Ik wilde altijd al een rsv4 vanwege het bizarre geluid. Zelf heb ik er nog nooit 1 zien rijden..

Fijn weekend alvast allemaal!
 
Ik zal ongetwijfeld wat hulp nodig hebben vanuit de kenners! Eerste stap de kapper eraf en alles schoonmaken, gezien hij behoorlijk vet en vies is! Ik rij zelf supersport, ducati tweecilinder, s1000rr gehad (niet zo spannend) en zo ongeveer de hele gixxer serie. Ik wilde altijd al een rsv4 vanwege het bizarre geluid. Zelf heb ik er nog nooit 1 zien rijden..

Fijn weekend alvast allemaal!
Heel leuk om te horen en veel succes en plezier. Mocht je vragen hebben, dan stel ze gerust 😊
 
Nog even een terugkoppeling van mijn zijde betreft de 16-40 naar 15-44 tandwielverhouding op de 09 Factory.

De motor is hierdoor erg explosief geworden en de versnellingen kunnen op de weg optimaal benut worden. Snelle ritjes richting Nürburgring en La Roche laten wel merken dat wellicht een 42 tandwiel achter een betere keuze was geweest, daar je vaker in een bocht te hoog in de toeren zit in de 2 en net te laag in de toeren in de 3. Ik denk dat ik nog een 42 tands erbij koop en test of deze wel of niet beter bevalt.

De motor is ook nog geflashed met de Akra/Race mapping en is onder de 4000tpm een stuk soepeler geworden, minder nerveus en de 7000k 'hik' is ook verdwenen.

Benzineverbruik met mijn rijstijl is er niet beter op geworden, laagste kms met een volle tot de nok afgetankte tank tot reservelamp is 118km!!! geweest _O- tot nu toe geen enkele fiets gehad die zo zoop.

Geluid en rijbeleving maken daarentegen veel goed.

Ik heb nog een race rearsetje geplaatst, tankpads en de vering afgesteld. De fiets is ver klaar nu, buiten dat ik nog een setje R&G frame en brug beschermers wil plaatsen en de heel plates zelf van carbon ga maken.

1629347333201.jpg


Wel valt mij op dat hij wat olie verbruikt. Van Max naar Min in iets meer dan 1500km.....

Ik heb 15w50 Castrol power rs gebruikt en wil nu eens 10w60 proberen om de viscositeit bij warme motor iets dikker te behouden om te kijken of het olieverbruik hierdoor minder wordt. Zou het niet zo zijn, dan kijk ik verder.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een idee waar hij olie lekt? Check kleppendeksel(pakking) even. Bekend probleem. Dat is wel een serieuze lekkage, een halve liter olie op 1500 km. Het is geen APRC toch? En welk merk ketting / tandwielen heb je? Leuk om je tests te lezen. Denk dat ik ook voor de 15/44 ga.
 
Terug
Bovenaan Onderaan