Een 250 om mee te beginnen zou kunnen, maar je komt al vlug vermogen te kort. Ikzelf rijd voor woon-werk op een 250 allroadje, omdat ik puur binnenwegen en stadsverkeer rijd. Op de snelweg wil ik ECHT niet komen met m'n top van 115. Je moet dan om ook maar iets mee te kunnen komen continue volgas rijden, wat ook dat blokje niet lekker vind.
80 is goed te doen met een 250, maar al wil ik inhalen (omdat sommige mensen 80 al eng hard vinden blijkbaar
)heb ik al flink de ruimte nodig zonder tegenliggers en 1 of 2 versnellingen terugschakelen om er nog enigszins vlot voorbij te kunnen.
een cruiser rijd je naar mijn idee toch ook om lekker schakellij te rijden en dat kun je met een 250 wel vergeten.
Persoonlijk zou ik zeggen kijk voor een 600 of 700, dat is naar huidige maatstaven al een (erg) licht motor. Geen enkele motorfabrikant verkoopt in Europa momenteel zels ook nog maar nieuw een cruiser onder de 900cc en dat noemen ze de lichtste uit het modellenprogramma.
Op een cruiser hoef je ook niet snel bang te zijn voor een te zware motor, zowel in gewicht
waartepunt ligt lekker laag, als vermogen: ze zijn gebouwd/afgesteld op koppel, niet op topvermogen, zodat je schakellui kan rijden