Begrenzen ja of nee??

Misschien stom, maar ik heb juist bewust gekozen voor een motor, die veel koppel onderin had. (zodat de fun onderin zit) hiermee ga je minder snel hard rijden (8000) toeren etc om de kick eruit te krijgen..

Hij staat al klaar.. alleen geen rijbewijs.
 
Mijn eerste (en huidige) motor is een gsxr 750 oliekoeler, een wat ouder model dan de srad maar vergelijkbaar qua vermogen. Daar is prima mee te rijden als beginner.

Zou zelf niet beginnen aan begrenzen, gewoon je eigen grenzen kennen en daar niet overheen gaan.
 
Sorry maar bij komt het over als angst voor je motor , mensen zonder zelfvertrouwen zijn in mijn ogen niet debeste motorrijders .... ik denk dat je als je de motor hebt beter een extra cursus kan gaan doen ..... en onthoud dat een ss heeeel anders rijd als wat je gereden hebt .... iig succes met de mooiste hobby die er is :]

Misschien is het ook wel een stukje angst. Maar is dat gek? Heb toch totaal geen motor ervaring behalve dan het lessen en een weekendje op een huur motor.
Ik ben me er in ieder geval van bewust dat ik het heb. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik als een stuntel op een motor rij, want dat is gewoon niet het geval.

Ik ben zelf op een '98 750 SRAD begonnen

Ook ik had zoiets van "Is dit wel zo slim?"
maar bij het proefritje even de 8000 toeren bereiken (gewoon rustig rechtuit accelererend)
liet al weten dat ik respect moest gaan hebben voor het vermogen
en dat 'Gashendel->Idioot die hem bedient' niet zo gauw voor zou komen

Hoe liet de motor weten dat je respect moest hebben voor het vermogen? Je ging toch niet bijna onderuit tijdens je proefritje he!?

Als je minder vermogen wil, waarom ga je dan voor de 750 terwijl er ook een identieke 600 is?

Dat had ik al toegelicht. Een 750 SRAD is een injectiemodel. Maar goed, misschien heb je wel gelijk en kan ik natuurlijk ook beginnen op een 600.



Ik vind het echt knap dat je er ronduit voor uitkomt dat je een poser bent. Ik ... dat ...

Ik ben ontroerd. Mijn geloof in de mensheid is hersteld. Als je me je adres doorgeeft dan stuur ik je een bedankt-kaartje.

Hahhaa, ja posers moeten er ook zijn.
 
Oke duidelijk. Maar goed.. wat jij al zei over het afzetten van koolstof op de cilinder dat is natuurlijk ook een reden om zo'n machine niet te gaan begrenzen.
Zo'n apparaat wil natuurlijk ook af en toe even losgaan.
 
Sorry maar wat een onzinnig probleem wat niet eens een probleem is. Wil je persee een srad? Koop dan de 600 en niet de 750 . Klaar
 
Oke duidelijk. Maar goed.. wat jij al zei over het afzetten van koolstof op de cilinder dat is natuurlijk ook een reden om zo'n machine niet te gaan begrenzen.
Zo'n apparaat wil natuurlijk ook af en toe even losgaan.

Het fijne is,het rijwiel gedeelte is perfect afestemt en van zijn taak gekweten op het blok.
Ik hed continue het idee dat ik volledige controle had op die fiets :Y en had dat ook :)

Ik heb hem met tegenzin verkocht,maar ja als je ook nog 2 triumphs daytona's 675 en een oliegekoelde gsxr 750 in je garage hebt staan is het wel teveel van het goede :')
 
Mijn A rijbewijs heb ik in november behaald en veel motor rij ervaring heb ik niet. Dus alleen lessen en 400km op een huur motor. Honda nc700x.
Is het nu verstandig om de SRAD te laten begrenzen? Ik wil namelijk nog langer leven.


Als je denkt dat je met een begrensde motor langer leeft moet je hem vooral niet kopen.
 
Ik heb als eerste motor een gsx-r600 gekocht, en mijn ervaring was het lessen en geen 400km huurmotor. Bijna iedereen raadde me af om zo'n motor te kopen, maar ik ben er erg tevreden mee. Ik heb er nu een gs500 naast, maar die gebruik ik alleen als het nodig is (pekel of moto-gymkhana), want die rijdt niet half zo fijn.
Als je 18 zou zijn zou ik je sterk afraden met zo'n motor te beginnen. 20 misschien ook. Maar op jouw leeftijd denk ik dat je voldoende beoordelingsvermogen hebt om veilig op zo'n motor te rijden. Het feit dat je je dat afvraagt zegt genoeg.
In het begin is het ff wennen, het vermogen, dan durf je niet zo hard en zo, maar dat is heel snel afgelopen. En zolang je je eigen veiligheid maar in het oog houdt, je niet tot stunts laat verleiden, en geen macho dingen doet, dan moet het allemaal goed gaan. Begrenzen lijkt me geheel zinloos, en haalt juist het leuke uit je motor.
 
Is het nu verstandig om de SRAD te laten begrenzen?
Nee

Wordt de topsnelheid verlaagd of is er ook een afname qua vermogen?
Afname qua vermogen

Gaat de motor er anders door rijden of behoudt deze zijn "zenuwachtige" eigenschappen??
Ligt aan afstellen

Maar het vermogen heb ik eigenlijk niet echt nodig
Niet volgas geven

Dit... :)
 
Begrenzen lijkt me onzin. Want het moment waar je 'overmoedig' raakt en eventueel gekke dingen gaat doen zit al lang voor het maximaal vermogen. En zolang jij beheerst die rechterhand toepast dan zal het wel meevallen.

Nee, het eventuele gevaar zit hem volgens mij voornamelijk op het punt waar jij begint te denken of voelen dat je wel genoeg ervaring hebt. En dan gaat de snelheid wat omhoog, let je misschien wat minder goed op etc. Het moment waar je dénkt ervaring te hebben, maar dat stiekem dus gewoon nog niet hebt.
Daar helpt begrenzen niet echt tegen lijkt me.
 
volgens mij is een SRAD 750 echt geen ZXR 1200 of een busa :?
dan kan ik me voorstellen dat je er niet een koopt als je net je rijbewijs hebt maar een 750 SRAD lijkt me niet echt een monsterlijk beest.

en waarom wil je in hemelsnaam een pure sportmotor kopen en terug tunen :?
dat is het zelfde als tijdens de motoGP niet harder willen rijden als 100km/p omdat dat al hard zat is :?

(sorry het is vrijdag) maar ik zou zn ding kopen en niet als een maloot rijden of anders een ander soort motor kopen bv:

SRAD 600 GSX
RS250
noem maar op!
 
Mijn gedachte is dat je hoe dan ook wel valt. Je valt zelden omdat je teveel vermogen hebt, je valt omdat je je motor, het asfalt of je eigen kunnen overschat. Zolang je gewoon na blijft denken als je er op zit, dan is er weinig aan de hand. Maar ook op een begrenste 750 kun je hele domme dingen doen, en aanzienlijk harder dan de bordjes langs de weg aangeven.
 
Jullie hebben gelijk. Ik moet gewoon dat ding halen en gaan leren rijden. :]

Maar dan moet toch echt eerst de cabrio de garage uit anders kan me motor er niet in.
 
Laatst bewerkt:
Jullie hebben gelijk. Ik moet gewoon dat ding halen en gaan leren rijden. :]
En in het begin (dwz de eerste drie jaar) goed je hoofd erbij houden. En, met beleid, kijken wat zo'n motor kan. Wat iemand al zei, je verongelukt niet omdat je motor niet goed is. Je verongelukt omdat je te weinig antecipeert of niet goed kijkt.
 
Ben je een homo ofzo?

Gewoon gas geven.

_O- Geniaal. Je kan er boos om worden maar je probleem slaat natuurlijk ook nergens op. Bang voor het vermogen? Waarom koop je dan een 750. Maar gewoon doen. Valt makkelijk mee te rijden joh, 4 cillinder motoren zijn juist zo makkelijk te berijden. Onderin ruim voldoende vermogen om snel mee te zijn, wil je echt snel gaan dan ben je echt bewust bezig met gas geven dus dan is het compleet je eigen schuld. :P
 
dan kan ik me voorstellen dat je er niet een koopt als je net je rijbewijs hebt maar een 750 SRAD lijkt me niet echt een monsterlijk beest.
Nou, uit ervaring kan ik zeggen dat de overstap van een lesmotor naar een gsx-r600 best wel een overstap is. Moet wel ff wennen, zogezegd.
 
Ben je een homo ofzo?

Ben jij homofoob of zo? Vandaag is het in Kameroen "gay hate day". Daar gaan homo's de bak in, of krijgen de doodstraf. Ook in ons land worden homo's in elkaar geslagen, nu vaker dan tien jaar geleden.
En, het zal je verbazen, homo's durven het gas flink open te draaien. In mijn vriendenkring is de beste motorrijder homo.

Dus flikker op met je "homo".
 
als je bang bent dat je gekke dingen gaat doen of je het vermogen niet aankan;

koop een naked met 50 pk of minder, daar kan je nog steeds best hard mee, maar daar merk je veel beter op hoe hard je echt gaat.

ik heb een speed triple gekocht, en hoewel dit een vrij pittige motor is, is het vermogen goed handelbaar en je zit in de volle wind.. 150+ is echt geen pretje op een naked... en zo'n 50 pk naked doet er lang over om op die 150 te komen ;-)
 
Even nog ter verduidelijking. Mijn vraagstelling is niet ontstaan uit het feit dat ik gek ga doen of dat ik mezelf niet in kan houden.

Het ging mij er om of ik als rookie zo'n machine aan kan met de weinige motor rijervaring die ik heb.

Daar zit wel een heel groot verschil in.
 
Er zijn drie factoren relevant.
1. je rijervaring.
2. je leeftijd.
3. je testosteron niveau.
De eerste is de minst belangrijke.

Juist nummer 2 is het minst belangrijke, of denk je dat iemand zonder rijervaring in een benarde situatie wel gewoon rustig kan nadenken en het probleem kan oplossen?
 
Even nog ter verduidelijking. Mijn vraagstelling is niet ontstaan uit het feit dat ik gek ga doen of dat ik mezelf niet in kan houden.

Het ging mij er om of ik als rookie zo'n machine aan kan met de weinige motor rijervaring die ik heb.

Daar zit wel een heel groot verschil in.

Gaat prima. Aan dat vermogen ben je na een week wel gewend. Gewoon je kop er bij houden en er is niets aan het handje. Ik ben op m'n 20ste van 34pk naar 130pk gegaan en dat ging ook goed. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan