bekeuring open pijp?

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Wat ik me nou afvraag:
Sinds 1 week rijd ik op een andere motor met open pijp waar een lekker geluidje uitkomt. natuurlijk mag zo'n open pijp van de dievengilde in den haag niet en zou je er een bekeuring van 150-180 euro voor kunnen krijgen.

maar nu ben ik nieuwschierig, heeft iemand hier ooit een boete voor open uitlaatpijpen gehad?
 
Hee, een soort gelijke discussie hadden we hier in huis laatst ook })
Ben benieuwd wat er hier komen gaat :)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me nou afvraag:
Sinds 1 week rijd ik op een andere motor met open pijp waar een lekker geluidje uitkomt. natuurlijk mag zo'n open pijp van de dievengilde in den haag niet en zou je er een bekeuring van 150-180 euro voor kunnen krijgen.

maar nu ben ik nieuwschierig, heeft iemand hier ooit een boete voor open uitlaatpijpen gehad?


Een dievengilde mag geen bekeuringen uitschrijven, dus maak je daar maar geen zorgen over. Als ik jou was, zou ik me meer zorgen maken over bijvoorbeeld een politie-agent, die mogen dat wel.

Je hebt een cruciaal onderdeel van je motor veranderd, en zo is de fiets dus niet type goedgekeurd. Buiten dat je een bekeruing kunt krijgen voor te veel geluid (lijstje met cc's en aantal db's staat ergens, kun je vast wel vinden, als het al niet bij je typeplaatje staat), is je motor ook nog eens niet toegelaten op de openbare weg.

Ik neem aan dat dan je kenteken ingenomen wordt, dat je motor naar de RDW moet, en dat je na goedkeuring het kenteken terug krijgt. Maar iemand die dat precies weet, zal me wellicht verbeteren.

Als je het echt wilt weten: bel het politieburo op en de RDW. Dan krijg je het juiste antwoord.
 
geluid tot 5 DB te hard =waarschuwing
tot 10DB te hard=bekeuring+invordering kentekenbewijs deel 1 omdat het motorvoertuig niet meer aan de gestelde eisen voldoet
boven 10 tot 15 DB te hard=ongeldig verklaring van kenteken=herkeuring RDW op eigen kosten=duur grapje

bron:eigen ervaring :Y
 
geluid tot 5 DB te hard =waarschuwing
tot 10DB te hard=bekeuring+invordering kentekenbewijs deel 1 omdat het motorvoertuig niet meer aan de gestelde eisen voldoet
boven 10 tot 15 DB te hard=ongeldig verklaring van kenteken=herkeuring RDW op eigen kosten=duur grapje

bron:eigen ervaring :Y

Dit zijn doorgaans de beste bronnen voor info!
 
Dit zijn doorgaans de beste bronnen voor info!
was wel twee en half jaar geleden hoor,weet niet of er tussentijds veel veranderd is,maar het zal er niet leuker op geworden zijn;)

lijdend voorwerp was trouwens een VTR 1000 SP1 met leovince zonder DB killers,en die zijn niet echt stil })
 
ik heb nog nooit een boete gehad voor zo iets, en ik rij met een race uitlaat (echt race dan, niet sport uitlaat) zonder db killers. al 10000 kilometers afgelegd met die pijp en niks aan de hand. heel vaak langs politie auto's gereden, naast politie auto's gestaan bij stoplichten enzo...
 
ik heb nog nooit een boete gehad voor zo iets, en ik rij met een race uitlaat (echt race dan, niet sport uitlaat) zonder db killers. al 10000 kilometers afgelegd met die pijp en niks aan de hand. heel vaak langs politie auto's gereden, naast politie auto's gestaan bij stoplichten enzo...

Hier nog een. Rij al 8 jaar met race systemen/open dempers en heb er nog nooit een boete voor gehad. Zelfs niet met de Bos Superbike. Momenteel rij ik met een volledig Akra system met een korte GP1 demper (met een gat zo groot dat er een paardelul in past...... :9 ) Maar heb er nog nooit een boete voor gehad.
 
Laatst bewerkt:
was wel twee en half jaar geleden hoor,weet niet of er tussentijds veel veranderd is,maar het zal er niet leuker op geworden zijn;)

lijdend voorwerp was trouwens een VTR 1000 SP1 met leovince zonder DB killers,en die zijn niet echt stil })

In wat voor situatie was dat? Werd je gewoon door een auto naar de kant gehaald? Grote controle?
 
Hier nog een. Rij al 8 jaar met race systemen/open dempers en heb er nog nooit een boete voor gehad. Zelfs niet met de Bos Superbike. Momenteel rij ik met een volledig Akra system met een korte GP1 demper (met een gat zo groot dat er een paardelul in past...... :9 ) Maar heb er nog nooit een boete voor gehad.

Hoe weet je dat zo zeker? En in slappe of gespannen toestand? :')
 
In wat voor situatie was dat? Werd je gewoon door een auto naar de kant gehaald? Grote controle?
en liep je verder nog gekke carpiolen uit te halen? ik kan me voorstellen dat als je al wheelie-end langs een politieauto rijdt dat ze een open knalpijp wat sneller opvalt.

Ik ben me er van bewust dat met open pijpen officieel een 'misdrijf' is en dat je er voor bekeurd kan worden, maar het gaat me juist om de ervaringen van mensen die met dezelfde situatie rondrijden. Als je in werkelijkheid namelijk voor deze dingen nooit bekeurd wordt dan is het voor mij duidelijk, ik vind die open pijpen heerlijk rijden.
 
geluid tot 5 DB te hard =waarschuwing
tot 10DB te hard=bekeuring+invordering kentekenbewijs deel 1 omdat het motorvoertuig niet meer aan de gestelde eisen voldoet
boven 10 tot 15 DB te hard=ongeldig verklaring van kenteken=herkeuring RDW op eigen kosten=duur grapje

bron:eigen ervaring :Y


Slik :$ , toch maar DB-killers in mijn pijpen zetten. Niks mag meer ;(
 
Nog nooit een bekeuring gehad voor rijden met open uitlaten...harley's met volledig open rechte pijpen, racemotoren, SM's...you name it.

Ditto mbt. het niet hebben van spiegels, knipperlichten of km-teller.


*O*
 
en liep je verder nog gekke carpiolen uit te halen? ik kan me voorstellen dat als je al wheelie-end langs een politieauto rijdt dat ze een open knalpijp wat sneller opvalt.

Ik ben me er van bewust dat met open pijpen officieel een 'misdrijf' is en dat je er voor bekeurd kan worden, maar het gaat me juist om de ervaringen van mensen die met dezelfde situatie rondrijden. Als je in werkelijkheid namelijk voor deze dingen nooit bekeurd wordt dan is het voor mij duidelijk, ik vind die open pijpen heerlijk rijden.

Ik ben ook wel eens staandgehouden voor controle met open pijpen.

De knallen vlogen er uit, toen ik netjes op de motor afremde.

Kentekenapieren gecheckt, rbw gecheckt, groene kaart gecheckt, zegt de agente: "Lekker, motorrijders hebben tenminste altijd hun spulletjes op orde. Fijne reis verder!".

Bedenk me nu dat ze niet eens naar mijn kentekenplaat en framenummer heeft gekeken.

Nog een keertje met een half open knalpotje. eerst lekker tanken vlak voordat ik de snelweg op ging. Na ong één kilometer op de snelweg komt er een motoragent naast me rijden, en ik zag hem al aankomen. Dus ik netjes even linkerhandje omhoog gedaan, hij netjes met zijn rechterhand een zwaaibeweging richting vluchtstrook..... (zie je wel dat ze terugzwaaien)

We staan samen op de vluchtstrook, mijn DR500 staat te stampen als een 1600 cc Harley. Moest hem uitzetten om de agent te verstaan.

Blijkt mijn standaard nog uit te staan |( . "Bedankt agent", "Geen probleem hoor, fijne reis".

Afgelopen week naar het politieburo om papieren op te halen. Uiteraard hoor je mijn Harley al van ver aankomen. Ik stap binnen: "Zo, das een vet geluidje, ik hoorde je op de ringbaan al aankomen", zegt de motoragent die net naar buiten loopt om aan zijn dienst te beginnen. Nou, ze hebben ook nog eens smaak.

Er schijnt wel extra op gelet te worden tijdens de TT en dergelijke.
 
Een dievengilde mag geen bekeuringen uitschrijven, dus maak je daar maar geen zorgen over. Als ik jou was, zou ik me meer zorgen maken over bijvoorbeeld een politie-agent, die mogen dat wel.

Je hebt een cruciaal onderdeel van je motor veranderd, en zo is de fiets dus niet type goedgekeurd. Buiten dat je een bekeruing kunt krijgen voor te veel geluid (lijstje met cc's en aantal db's staat ergens, kun je vast wel vinden, als het al niet bij je typeplaatje staat), is je motor ook nog eens niet toegelaten op de openbare weg.

Ik neem aan dat dan je kenteken ingenomen wordt, dat je motor naar de RDW moet, en dat je na goedkeuring het kenteken terug krijgt. Maar iemand die dat precies weet, zal me wellicht verbeteren.

Als je het echt wilt weten: bel het politieburo op en de RDW. Dan krijg je het juiste antwoord.

Dat van die typegoedkeuring is niet helemaal correct. Als je de standaard demper vervangt voor een E-keur type is er niets aan de hand :)
Ik weet zeker dat er anders bijna geen enkele auto/motor meer op de openbare weg mag rondrijden: banden staan maken nl. ook onderdeel uit van die typegoedkeuring en bijna niemand rijd met de fabrieksbanden :N
 
Ik heb ook al tegen de 10.000km gereden waarbij ik meerdere politieauto's tegen ben gekomen maar nooit staandegehouden ben voor de herrie :P
Zelfs nog duimpjes gekregen van de politie :Y
 
toevallig rij ik ook een sv650... misschien heeft het daarmee te maken :D. sv's met herrie pijpen worden niet bekeurd!
 
toevallig rij ik ook een sv650... misschien heeft het daarmee te maken :D. sv's met herrie pijpen worden niet bekeurd!
Probeer de Assen-TT en superbikes te bezoeken laatste benzinepomp/parkeerplaats voor de afslag.... krijg je altijd een duimpje.... alleen de verkeerde kant op.......... |(
 
Laatst bewerkt:
ja weet ik!

maar ik vind dit wel idioot! iemand met een harley mag wel pokke herrie maken met die kut uitlaten (sorry, maar da's geen mooi geluid meer) en iemand met een sport motor niet. ik snap het echt niet meer...
 
Ik heb een vriend die had tot voor kort een GSX-R 1000 K7 met een Jardine GP1 demper.


Nou .... Ik heb een Remus onder m'n motor en die maakt herrie, maar het is niks vergeleke met die Jardine pijp.
Je kon hem al een kilometer van te voren aan komen horen rijden als het avond was en je goed luisterde. En dan was hij niet eens aan het gas aan het hangen. Het leek net een opgevoerde Harley, echt abnormaal, ongezond, maar wel vet (om niet zelf te hebben O-) )

Nu heeft hij noooooooooit een boete gehad, hij is 1 keer staande gehouden en toen maakte ze ook een opmerking over zijn uitlaat, maar voor de rest niets....

Als je met zo'n geluid geen boete krijgt, dan moet je volgens mij zonder demper rijden wil je wel een boete krijgen. Of er moet echt controle zijn ofzo denk ik....



@Hierboven:
Harley mag het toch ook niet? Als die NL in komt moet deze toch ook aan de geluidseisen voldoen?? Volgens mij halen de Harley rijders net zo snel de decibelkillers uit hun dempers als dat supersport rijders een openuitlaat bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Dat van die typegoedkeuring is niet helemaal correct. Als je de standaard demper vervangt voor een E-keur type is er niets aan de hand :)
Ik weet zeker dat er anders bijna geen enkele auto/motor meer op de openbare weg mag rondrijden: banden staan maken nl. ook onderdeel uit van die typegoedkeuring en bijna niemand rijd met de fabrieksbanden :N

Klopt. Nu heb je ook meteen de reden dat er bijna niks mee wordt gedaan.

En niet elk E-keur onderdeel mag zo maar worden geplaatst ter vervanging van hoor. Je hebt wel meer kans dat het goedgekeurd wordt. Oftwel: met E keur is het vaak wel goed genoeg, maar het is geen garantie.

Los daarvan is controle in Nederland nihil (itt bijvoorbeeld Duitsland). Wachten is op de APK voor motorfietsen, dan zijn we goed de sjaak.
 
ja weet ik!

maar ik vind dit wel idioot! iemand met een harley mag wel pokke herrie maken met die kut uitlaten (sorry, maar da's geen mooi geluid meer) en iemand met een sport motor niet. ik snap het echt niet meer...

:)

Voor elke motor gelden dezelfde maximum decibels hoor, net als bijvoorbeeld de maximum snelheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan