Bekeuring voor omhoog geklapte systeemhelm?

Terechte bekeuring?

  • Nee, klopt geen donder van.

    Stemmen: 74 52,1%
  • Ja, dat staat zo in de wet omschreven.

    Stemmen: 35 24,6%
  • 'k Zou't nie wétuh.

    Stemmen: 33 23,2%

  • Totaal aantal stemmers
    142
En hoe weet ik (laat staan een agent) dan of mijn helm met kinstuk open wel of niet goedgekeurd is?

ik vind het een vreemd verhaal...

[edit] F5 [/edit]

Aan het E-label in je helm :)
De code geeft aan of het kinstuk beschermend is ja dan de nee...
 
Volgens mij is het onzin...
Een helm heeft een goedkeuring of niet. Als je je helm volgens voorschriften draagt, dus volledig op je hoofd met gesloten sluiting, is het goed.

Is toch raar als er aan een E-keur voorwaardes hangen :N .
 
Waar ik wel steeds vaker over hoor spreken is, dat als je een beschadiging aan je onderkaak / kin hebt met je helm open, dat dan de verzekering niet meer dekt. Dit wordt steeds vaker in clausules meegenomen, schijnbaar. (en ja, dat geldt dus ook voor jet-helmen. Schubert brengt in de jethelmen dan ook een metalen kinstaaf aan).
 
Ik vind dit echt onzin!! Die agent zal wel weer een slechte dag gehad hebben...

Maar als ik mij goed herinner, hebben agenten toch ook systeemhelmen? Volgens mij rijdt 90% met open kinstuk...

images


28_3391.jpg
 
www.verkeershandhaving.nl:

Er bestaan verschillende soorten helmen: integraalhelmen, jethelmen, systeemhelmen etc. Volgens de wet mogen al deze helmtypen gedragen worden, zolang goedgekeurd zijn volgens de Europese ECE-norm. Vrijwel alle bekende helmmerken voldoen aan die eis, maar bij helmen die erg goedkoop zijn of een heel apart design hebben kan het geen kwaad om in de helmvoering naar het e-labeltje te zoeken. Ook de in oldtimer- en Harley-kringen geliefde ‘potjes’ zijn vaak niet goedgekeurd.
De eerste helmkeuring dateert uit 1982 en kreeg nummer ECE 22.02. Inmiddels zijn de keurmeesters toe aan versie 22.05 en de eerste helmen met deze goedkeuring liggen inmiddels in de winkel. Helmen volgens de 22.04-keuring, mogen nog tot halverwege 2003 verkocht worden. De invoering van een nieuwe ECE-keuring betekent overigens niet dat alle helmdragers direct naar de winkel moeten rennen om een nieuwe helm te kopen: het gaat de wetgever er alleen om dat de helm ECE-goedgekeurd is, het maakt niet uit volgens welke versie. Al is het wel aan te raden om bejaarde helmen te vervangen door een moderner, veiliger exemplaar.
 
Ik denk bij het bericht van TS eerder aan iemand die loopt te klooien op de weg maar dat ze geen goed bewijs hebben en hem daarom maar pakken op de helm om hem toch te kunnen bestraffen...


...dacht er eerlijk gezegd hetzelfde over!...
..."meneer" agent had hem in 1ste instantie ook adviserend kunnen wijzen op het feit, dat't (eventueel..!) niet toegestaan is....

Er is een streven de burger tevreden laten zijn...

hieronder een stukje uit een jaarverslag (bron: Politie.nl)
full


8-)
 
:^ Geloof dat er één type is dat open én dicht veilig is maar welke dat weet ik niet meer...
Er heerst vaak verwarring over de keurmerken van systeemhelmen... De meeste systeemhelmen zijn gekeurd als jethelm, omdat het kinstuk over het algemeen niet aan de keuringseisen kan voldoen. Deze helmen zijn te herkennen aan de toevoeging "NP" (non-protective) aan het keurmerk, dat op een label in of aan de helm bevestigd moet zijn.

Systeemhelmen waarvan het kinstuk wél is gekeurd hebben in het keurmerk de toevoeging "P" (protective). Deze zijn dus in feite gekeurd als integraalhelm. Voor zover ik weet voldoen alleen de Concept en de C2 van Schuberth hieraan (en wellicht de systeemhelmen van BMW, die ook door Schuberth worden gemaakt), maar misschien dat de verschillende bezitters van systeemhelmen hier dat eens na kunnen kijken.

Logisch beschouwd zou het dus met een NP-systeemhelm niet uitmaken of je met het kinstuk omhoog of omlaag rijdt: aangezien dit bij de keuring niet mee is genomen zou het er net zo goed niet op kunnen zitten. Voor een P-systeemhelm geldt dat niet: het keurmerk geldt ook voor het kinstuk, en je zou dus kunnen argumenteren dat de helm met omhoog geklapt kinstuk niet is gekeurd en dus verboden. Gezien het enorme aantal motoragenten dat met "open" systeemhelm rondrijdt kan ik me echter niet voorstellen dat er een probleem van gemaakt zou worden.
 
Ik denk dat ik met mijn helm ook met open kinstuk mag rijden. Er is namelijk een conversie kit beschikbaar om er een jethelm van te maken. Lijkt mij niet dat ze dat doen als er dan geen keuring meer opzit.

ik heb trouwens airoh mathisse.
 
Er heerst vaak verwarring over de keurmerken van systeemhelmen... De meeste systeemhelmen zijn gekeurd als jethelm, omdat het kinstuk over het algemeen niet aan de keuringseisen kan voldoen. Deze helmen zijn te herkennen aan de toevoeging "NP" (non-protective) aan het keurmerk, dat op een label in of aan de helm bevestigd moet zijn.

Systeemhelmen waarvan het kinstuk wél is gekeurd hebben in het keurmerk de toevoeging "P" (protective). Deze zijn dus in feite gekeurd als integraalhelm. Voor zover ik weet voldoen alleen de Concept en de C2 van Schuberth hieraan (en wellicht de systeemhelmen van BMW, die ook door Schuberth worden gemaakt), maar misschien dat de verschillende bezitters van systeemhelmen hier dat eens na kunnen kijken.

Logisch beschouwd zou het dus met een NP-systeemhelm niet uitmaken of je met het kinstuk omhoog of omlaag rijdt: aangezien dit bij de keuring niet mee is genomen zou het er net zo goed niet op kunnen zitten. Voor een P-systeemhelm geldt dat niet: het keurmerk geldt ook voor het kinstuk, en je zou dus kunnen argumenteren dat de helm met omhoog geklapt kinstuk niet is gekeurd en dus verboden. Gezien het enorme aantal motoragenten dat met "open" systeemhelm rondrijdt kan ik me echter niet voorstellen dat er een probleem van gemaakt zou worden.

In mijn Caberg Justissimo staat E3 052110/P - 069992
Dus ik zou in principe altijd met een gesloten kinstuk moeten rijden.

1067.jpg
 
Waar ik wel steeds vaker over hoor spreken is, dat als je een beschadiging aan je onderkaak / kin hebt met je helm open, dat dan de verzekering niet meer dekt. Dit wordt steeds vaker in clausules meegenomen, schijnbaar. (en ja, dat geldt dus ook voor jet-helmen. Schubert brengt in de jethelmen dan ook een metalen kinstaaf aan).
Geldt dat dan ook voor nekletsel door een integraal???

Als we nu weer die discussie krijgen dan waarschuw ik even een vriendinnetje van me. Zij is ambulancechauffeur en kan je precies de voor en nadelen oplepelen van het rijden met jet- of integraal helm.......
 
Geldt dat dan ook voor nekletsel door een integraal???

Als we nu weer die discussie krijgen dan waarschuw ik even een vriendinnetje van me. Zij is ambulancechauffeur en kan je precies de voor en nadelen oplepelen van het rijden met jet- of integraal helm.......
To be haunest: geen idee. Ik ben begonnen met lessen met Jet-helm (goedkoop klereding, just in case....) Bijna iedereen waarschuwde me voor de clausules in de contracten enzo.

Dussss: ik wilde TS alleen waarschuwen even de clausules te tsjekken.


groet

B
 
Aha de TS... that's me ;) Ik zal de clausule eens opzoeken inderdaad. ...als ik ze nog ergens kan vinden.
 
Bij motozoom.nl, bij de gegevens van mijn helm (Caberg Justissimo) staat het volgende vermeld:
Keuring: ECE 22-05 Inclusief kinstuk (!)
Dit staat ook in het boekje. In het boekje wordt wel gesteld dat het min of meer veilig is met kinstuk omhoog tot 70 km/h, maar ik neem het risico meestal niet. Bovendien vind ik het lekkerder rijden met het kinstuk naar beneden.
De reden dat ik een systeemhelm heb is dat het makkelijker is bij tanken bijvoorbeeld. Ik zet mn helm niet helemaal af maar gewoon de kin omhoog. Ook wel handig om suffe fietsers uit te kafferen als ze weer eens met zelfmoordneigingen voor mn wielen schieten 8-)
 
Bij motozoom.nl, bij de gegevens van mijn helm (Caberg Justissimo) staat het volgende vermeld:
Keuring: ECE 22-05 Inclusief kinstuk (!)
Dit staat ook in het boekje. In het boekje wordt wel gesteld dat het min of meer veilig is met kinstuk omhoog tot 70 km/h, maar ik neem het risico meestal niet. Bovendien vind ik het lekkerder rijden met het kinstuk naar beneden.
De reden dat ik een systeemhelm heb is dat het makkelijker is bij tanken bijvoorbeeld. Ik zet mn helm niet helemaal af maar gewoon de kin omhoog. Ook wel handig om suffe fietsers uit te kafferen als ze weer eens met zelfmoordneigingen voor mn wielen schieten 8-)

Ja, die Justissimo heb ik dus ook. En ik zat al op hun site te kijken. Maar ik krijg de "user manual" en de "warnings" in PDF-formaat niet geopend. Ik vermoed dat daar ook het een en ander in zal staan over het al dan niet dichtklappen van de helm.
 
das is quatsch..!

Zie hier wat er over helmen staat in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

28. Helmen
Artikel 60.

1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
2. Het eerste lid geldt niet voor: a de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
b de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
c de bestuurder of de passagier van een door Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
d de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;
e de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.
3. Het is bestuurders verboden passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
 
Typisch gevalletje van bullshit. Een helm is goedgekeurd of hij is het niet. Met opengeklapt kinstuk veranderd er helemaal niets aan de pasvorm van de helm dus daar gaat het ook niet over. Waar heb je dit verhaal gehoord, op een verjaardag van een kennis van een oom :?
 
Er staat nergen dat je geen passagier onder de twaalf mag vervoeren.

Er staat dat het de bestuurder verboden is passagiers onder de twaalf te vervoeren ANDERS dan is voorgeschreven in het artikel.

Dat betekent dat je als bestuurder verantwoordelijk bent. dat je passagier onder de twaalf een helm op heeft. jij krijgt dus ook een bon als je wordt aangehouden en niet de passagier..!
 
Even off-topic, betekend dat voor ons dat pasagiers <12 jaar verboden zijn? :o


Nee, betekent dat de bestuurder verantwoordelijk is indien een passagier onder de 12 jaar geen helm draagt. Normaliter is dat de verantwoordelijkheid van de passagier. :]
 
1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

Indien dus het keurmerk alleen geldt met gesloten kinstuk (wat voor de meeste systeemhelmen geldt zoals eerder vermeld is) ben je in overtreding zodra je rijdt met het kinstuk open... Geen quatsch dus, maar gewoon de regel! -O-
 
Of het nou wel of niet mag (die motor agenten mogen dat uit hun functie natuurlijk wel) als ik rustig (30) rij en het is lekker weer klap ik ook wel eens me systeem helm omhoog. Maar als je sneller gaat rijden vangt ie veel wind en rijd het niet lekker dus doe ik hem alsnog naar beneden.

Er zullen denk ik weinig agenten zijn die ja daarom staande houden en al helemaal een bon geven. Zo iets is in mijn optiek echt zoeken om je een bon te geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan