Bekeuring voor omhoog geklapte systeemhelm?

Terechte bekeuring?

  • Nee, klopt geen donder van.

    Stemmen: 74 52,1%
  • Ja, dat staat zo in de wet omschreven.

    Stemmen: 35 24,6%
  • 'k Zou't nie wétuh.

    Stemmen: 33 23,2%

  • Totaal aantal stemmers
    142
Indien dus het keurmerk alleen geldt met gesloten kinstuk (wat voor de meeste systeemhelmen geldt zoals eerder vermeld is) ben je in overtreding zodra je rijdt met het kinstuk open... Geen quatsch dus, maar gewoon de regel! -O-

Lees de tekst nu eens goed.
Ene de helm wordt gekeurd als een geheel, niet ieder boutje en moertje afzonderlijk. Open of dicht maakt geen flaus aus. gewoon die helm op je hoofd, zorgen dat het een goedgekeurd exemplaar is, kinband vast en rijden maar.
:Y
 
Uiteraard rijden agenten met de helm open, niemand die ze zal aanhouden :N

Ik heb bij de aanschaf van m'n helm ook even naar een systeemhelm gekeken, maar er werd door de verkoper eerlijk bij gezegd dat je hem officieel niet open mag hebben tijdens het rijden.
Dat was voor mij reden om er vanaf te zien (reed destijds schakelbrommer, dan ben je sowieso al een doelwit van de politie)
 
Met geopende systeemhelm rijden is volgens mij alleen prettig met snelheden rond de 50km. Daarboven gaat het alleen goed als de motor is voorzien van een ruit die de rijwind over de helm heen geleid. Anders heb je na een poosje een nek die niet meer wil draaien en da`s ook lastig.
Zelf rij ik alleen bij lage snelheden-onder de 50- met de klep open.
 
Toen ik aan het lessen was voor mijn motor had ik mijn eigen helm bij en das is een Airoh sv55 en ik had die op tijdens het lessen maar toen moest ik even stoppen van de begeleider en die wees mij er op dat als ik met mijn helm open reed eigenlijk straf baar was
maar dat het door de vingers werd gezien door de meeste agente

dast is wat ik er van weet

:W
 
Je moet gewoon een goed passende gekeurde helm dragen. PUNT! Dus kul! Laat die bon maar zien!
 
Wat handig toch dat verkopers en foldertjes van fabrikanten zo'n betrouwbare bron van juridische informatie zijn :X
 
Hey, tof zoveel reacties al.

Ik geloofde de bekeurde motorrijder in eerste instantie ook niet, maar hij kwam wel erg overtuigend over. Vandaar dat ik dit topic hier even opende.

Wellicht dat Baksteen hier ons wat meer info over kan geven?

Nee, sorry.

Nog nooit van gehoord, vind het megagrote onzin om daar een bekeuring voor te krijgen en vraag me af waar dat op gebaseert is ??

Ik heb er iig nog nooit van gehoord en zo'n bon schiet z'n doel stevig voorbij, denk ik zo :X :X
 
Het rijden met open helm word trouwens door de fabrikant afgeraden omdat het open kinstuk dan donders veel wind vangt en dat is op den duur natuurlijk niet zo goed voor de helm ;)


Tijdens de rijopleiding voor politiemotorrijder word erop gewezen in principe ALTIJD de helm dicht te hebben als je rijdt.
Je kin word er nou eenmaal niet mooier op als je er met een snelheid vanaf zeg 5 km op land... ;)
 
Als het waar zo zijn kunnen deze helmen dus per direct uit de productie zal verder niet meer weten wat je er mee moet> als je stil staat zet je de helm tog gwoon af. Je gebruikt dat systeem toch als handigheid tijdens het rijden, of heb ik dit verkeerd?
 
Als het waar zo zijn kunnen deze helmen dus per direct uit de productie zal verder niet meer weten wat je er mee moet> als je stil staat zet je de helm tog gwoon af. Je gebruikt dat systeem toch als handigheid tijdens het rijden, of heb ik dit verkeerd?
Systeemhelmen zijn vooral bedoeld voor brildragers omdat die 'm over het algemeen op en af kunnen zetten met de bril op. Verder is het handig tijdens peukenpauzes, bij tankstations of gewoon bij het stoplicht. Maar of ze nou bedoeld zijn om "open" mee te rijden... 't Is niet voor niks dat de meeste fabrikanten speciaal in de handleiding opnemen dat je dat niet moet doen.
 
Er heerst vaak verwarring over de keurmerken van systeemhelmen... De meeste systeemhelmen zijn gekeurd als jethelm, omdat het kinstuk over het algemeen niet aan de keuringseisen kan voldoen. Deze helmen zijn te herkennen aan de toevoeging "NP" (non-protective) aan het keurmerk, dat op een label in of aan de helm bevestigd moet zijn.

Systeemhelmen waarvan het kinstuk wél is gekeurd hebben in het keurmerk de toevoeging "P" (protective). Deze zijn dus in feite gekeurd als integraalhelm. Voor zover ik weet voldoen alleen de Concept en de C2 van Schuberth hieraan (en wellicht de systeemhelmen van BMW, die ook door Schuberth worden gemaakt), maar misschien dat de verschillende bezitters van systeemhelmen hier dat eens na kunnen kijken.

Logisch beschouwd zou het dus met een NP-systeemhelm niet uitmaken of je met het kinstuk omhoog of omlaag rijdt: aangezien dit bij de keuring niet mee is genomen zou het er net zo goed niet op kunnen zitten. Voor een P-systeemhelm geldt dat niet: het keurmerk geldt ook voor het kinstuk, en je zou dus kunnen argumenteren dat de helm met omhoog geklapt kinstuk niet is gekeurd en dus verboden. Gezien het enorme aantal motoragenten dat met "open" systeemhelm rondrijdt kan ik me echter niet voorstellen dat er een probleem van gemaakt zou worden.
Ook beide HJC systeem-helmen en de Nolan N101 hebben een /P keurmerk.
 
Zolang nergens in de wet staat dat een CE-keur plots ongeldig is met opengeklapt kinstuk is het gewoon een goedgekeurde helm. Inscannen en posten die bon :P
 
Maaaarr..

Voor je BMW systeemhelm kan je wangstukken + zonneklep kopen en die maken van je systeem een (goedgekeurde) jethelm. Heb je die wangstukken niet (dus als je met je klep open rijdt) dán heb je in principe een ondeugdelijke helm.
 
Tijdens de rijopleiding voor politiemotorrijder word erop gewezen in principe ALTIJD de helm dicht te hebben als je rijdt.
Je kin word er nou eenmaal niet mooier op als je er met een snelheid vanaf zeg 5 km op land... ;)

Bij VRO's hetzelfde verhaal :Y

Toen ik VRO I deed moest iedereen met een systeemhelm z'n helm dichtklappen :Y
 
Maaaarr..

Voor je BMW systeemhelm kan je wangstukken + zonneklep kopen en die maken van je systeem een (goedgekeurde) jethelm. Heb je die wangstukken niet (dus als je met je klep open rijdt) dán heb je in principe een ondeugdelijke helm.

Oké, dus met wangstukken geen bon en zonder wangstukken wel een bon :?

_O- _O- _O-
 
je moet iets gebruiken waar het voor gemaakt is! een dichte helm (systeemhelm die je dicht kunt klappen) hoor je dicht te doen tijden het rijden...

dus volgens de regels zou een bekeuring te recht zijn na mijn weten...
 
Zolang nergens in de wet staat dat een CE-keur plots ongeldig is met opengeklapt kinstuk is het gewoon een goedgekeurde helm. Inscannen en posten die bon :P

ben ik met je eens... maar bedenk wel dat ze voor ieder wiswasje wel een regel hebben... met de auto deuren los rond rijden word je ook voor bekeurd, al word dat niet vaak gedaan _O-
 
je moet iets gebruiken waar het voor gemaakt is! een dichte helm (systeemhelm die je dicht kunt klappen) hoor je dicht te doen tijden het rijden...

dus volgens de regels zou een bekeuring te recht zijn na mijn weten...

Nergens ooit zoiets gelezen.

Waar staat dat??

En je vizier open hebben..mag dat dan wel.. :? :?

Een beetje sportmotor is gemaakt om snelheden te rijden boven 200km/u....stel je voor dat je 'm gebruikt om 80 mee te rijden |(
 
Ik zag gisteren een motoragent rijden met een vizier open.... dus lijkt me niet dat zo iemand dat moeilijk gaat doen bij iemand anders :)
Het lijkt me alleen ERG oncomfortabel om zo te rijden :)
 
Als je met je opgeklapte systeemhelm onderuit gaat , werkt dat kinstuk als een anker .
Breek je zo je nek .
Trouwens als de fabrikant stelt dat je er met gesloten kinstuk mee moet rijden ,
veronderstel ik dat dit onder de wet aanzien wordt als "op deugdelijke wijze"
 
je moet iets gebruiken waar het voor gemaakt is! een dichte helm (systeemhelm die je dicht kunt klappen) hoor je dicht te doen tijden het rijden...

dus volgens de regels zou een bekeuring te recht zijn na mijn weten...

:^

Een systeem helm is gemaakt om open te klappen, dus dat moet je dan ook doen. *O*
(Haha bekeuring als je met dichtgeklapte systeemhelm rijd 8))
 
Als je met je opgeklapte systeemhelm onderuit gaat , werkt dat kinstuk als een anker .
Breek je zo je nek .


:^
Trouwens als de fabrikant stelt dat je er met gesloten kinstuk mee moet rijden ,
veronderstel ik dat dit onder de wet aanzien wordt als "op deugdelijke wijze"

Dus als Heineken op het flesje zet dat je het bier op 5 graden celsius moet drinken, mag je bij wet geen lauw bier drinken? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan