Belangrijke wijzigingen belgische wegcode mbt motoren

Gaat het over de pdf of over de tekst in de OP?

In het laatste geval: Belgische met een hoofdletter en een punt op het einde van de zin? Hoedanook lijkt het mij een vrije tekst van de topicstarter (er wordt over snotapen geschreven), en we zitten op een forum dus geen kat die daarover moet struikelen dan.

Enja geef maar even aan wat de fouten dan zouden moeten zijn ipv het een misterie te houden ;)

De pdf uit De Standaard, is foutloos.
Mijn OP staat vol spel, stijl, grammatica & taal fauten. Was idd een samenvattend stuk proza.
 
Ik vind de nieuwe regelgeving zeker niet slecht.

Goed dat er over enkele zaken eindelijk eens een ondubbelzinnige regelgeving is.

Verplicht beschermende kledij vind ik ook niet slecht, is voor je eigen bestwil.
Ik heb nog nooit zonder pak gereden, en dat zou iedereen beter doen :Y

Jammer voor de zomerse posers in hun tshirt en teensletsen *D
 
Ik vind de nieuwe regelgeving zeker niet slecht.

Goed dat er over enkele zaken eindelijk eens een ondubbelzinnige regelgeving is.

Verplicht beschermende kledij vind ik ook niet slecht, is voor je eigen bestwil.
Ik heb nog nooit zonder pak gereden, en dat zou iedereen beter doen :Y

Jammer voor de zomerse posers in hun tshirt en teensletsen *D

De wettekst is nog onduidelijk wat precies begrepen moet worden onder "beschermende kledij". Het zal hoedanook niet naar analogie van de helmen zo zijn dat er een keurmerk op moet. Eerder op zen vaag belgisch: "beschermende kledij = geen bloot vel zichtbaar".
Beetje zoals het Nlse artikel 5 ook voor interpretatie vatbaar is.
 
Weer typisch dat ze beschermende kledij gaan verplichten, maar dat niet gedefinieerd is wat nu exact wel en niet als "beschermende kledij" beschouwd wordt.
Het wordt natuurlijk lastig om precies te definieren wat wel/niet mag... Het is ongetwijfeld heel duidelijk wat goede beschermende kleding is. Het is ook heel duidelijk wat dat niet is (in Frankrijk kwam ik mieppies achterop tegen in bikini, strandslippers, en een helm ter identificatie na een crash...
Daar tussenin zit een groot grijs gebied.
 
APK verplichting? Kan ik me ook in vinden, mits deze bijv. slechts 1x in de 3 jaar is...
Elk jaar is onzin, want het gros rijdt niet zo veel in kilometers...
Zinloos! Juist omdat de slijtagedelen zoals banden zeer snel kunnen slijten.
Onderzoek geeft aan dat 1% van de ongevallen een slechte staat van de motor als oorzaak heeft. M.a.w. er zijn zinnigere oorzaken om aan te pakken, zoals de overige 99%.
 
Och doe niet gek... want dan mag je echt niets meer. Er gaan zelfs stemmen op om roken in de wagen te verbieden |(

Verplaatsen in situaties is niet je sterkste punt, of wel?...

Alles wat niet direct met autorijden te maken heeft verbieden, lijkt me een heel goed plan!

Ikzelf ben met vrouw en kind in de auto van achter vrij hard aangereden terwijl we stil stonden in de rij voor een verkeerslicht, omdat de achteropkomende automobilist zijn brandende peuk had laten vallen.....
En bedankt he!....
Week pijn in mijn rug en nek gehad....
 
Laatst bewerkt:
Wordt nog leuk. Een van de zeldzame keren dat ik mijn motor in een parkeervak heb gezet, omdat de stoep zo smal was dat hij daar niet behoorlijk kon staan, zat er toen ik een uurtje later terug kwam dit briefje onder m'n zadel:

[afbeelding]

Waar moet ik in het geval van betaald parkeren trouwens m'n bonnetje laten, waar niet de eerste de beste opportunistisch koekblikker hem 'leent'?
Mensen met bemoeizucht en 30 jaar oude "kennis" van verkeersregels..... ;(
 
Ik vind de nieuwe regelgeving zeker niet slecht.

Goed dat er over enkele zaken eindelijk eens een ondubbelzinnige regelgeving is.

Verplicht beschermende kledij vind ik ook niet slecht, is voor je eigen bestwil.
Ik heb nog nooit zonder pak gereden, en dat zou iedereen beter doen :Y

Jammer voor de zomerse posers in hun tshirt en teensletsen *D

Maar het is niet ondubbelzinnig...

Iedereen roept al gauw 'jack, broek', toch denk ik niet dat dit veiliger is voor de gemiddelde ORT of Enduro rijder (om maar willekeurig wat te roepen).
 
Iedereen roept al gauw 'jack, broek', toch denk ik niet dat dit veiliger is voor de gemiddelde ORT of Enduro rijder (om maar willekeurig wat te roepen).
Ook van crossshirts en dergelijk is een groot deel gewoon CE-gekeurd. Dat zou dus ook voldoen.
 
Laatst bewerkt:
Parkeren op trottoirs en verhoogde bermen

Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.


http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/188-art23 onderaan

Mag dus wel :D
Is dat de wegcode die actief wordt in september 2011 of is dat de huidige actieve wegcode?
 
Is dat de wegcode die actief wordt in september 2011 of is dat de huidige actieve wegcode?

Artikel 23/4 in die link, zei dat motorfietsen buiten de rijbaan en parkeerzones mochten opgesteld worden zonder hinder te veroorzaken.

Dat hield in dat mortorfietsen WEL op het voetpad mochten geparkeerd worden, echter zonder dat het expliciet was toegelaten, en ook dat de 'niet hinderen 'regel niet omschreven was.

Nu (vanaf 01/09/11) is dat wel zo. het mag expliciet wel, en de 'geen hinder' is omschreven door de 1.5m minimum regel.

An sich is het dus een beperking ipv uitbreiding tov van vroeger.

Blijft nog de paradox, dat je op het voetpad NIET mag met een motorvoertuig als bestuurder rijden (behalve haaks oversteken om een oprit of garage in te rijden) , en dat om een motorfiets op het voetpad te parkeren je dat als een bestuurder doet (ook te voet) en dat die actie dus niet toegelaten is.
 
wat betreft de kledij ben ik wel akkoord.
enkel vraag ik me af hoe ze dit gaan controleren of deze wel beschermend is.
heb geen zin om aan de kant gezet te worden omdat mneer agent wel nakijken of mn jeansbroek wel beschermend is...

ik zou het gewoon houden om lange broek / mouwen en normale schoenen, geen teensletsen.
 
wat betreft de kledij ben ik wel akkoord.
enkel vraag ik me af hoe ze dit gaan controleren of deze wel beschermend is.
heb geen zin om aan de kant gezet te worden omdat mneer agent wel nakijken of mn jeansbroek wel beschermend is...

ik zou het gewoon houden om lange broek / mouwen en normale schoenen, geen teensletsen.
Wat dacht je van een verrekijker?

Je weet toch dat er alleen regels worden ingevoerd die gemakkelijk te controleren zijn en véél geld opbrengen? (vb dragen van een autogordel is oorzaak van ongevallen, niet dragen van lange mouwen is oorzaak van ongevallen, ...)

Stel je eens voor dat er gecontroleerd zou worden op bvb vrachtwagens die naar rechts afslaan en daarbij een fietser doodrijden..., dat kost teveel manschappen, maar zou iets wezenlijks bijbrengen aan de veiligheid van een ander.
 
Mogen ze ook in NL best wel een eis aan stellen , je moet toch in het koekblik je gordel om voor je eigen bestwil
soort van minimale eis zoals fatsoenlijk jack en broek en stevige schoenen .
En nee het hoeft dan geen pro moto gp outfit te zijn maar meer wat geeist wordt als je op examen gaat.

Mijn klompen zijn hoogstwaarschijnlijk nog altijd het meest stevigse schoeisel verkrijgbaar op de markt vandaag. Ik rij er zelf ook regelmatig mee op de motor, maar ik denk eerlijkgezegd dat je bij een val beter af bent met een paar goedkope sneakers van de scapino :+

Regels vallen of staan met de manier waarop ze je defineerd, en in deze vorm is het gewoon belachelijk :P
 
Laatst bewerkt:
wat betreft de kledij ben ik wel akkoord.
enkel vraag ik me af hoe ze dit gaan controleren of deze wel beschermend is.
heb geen zin om aan de kant gezet te worden omdat mneer agent wel nakijken of mn jeansbroek wel beschermend is...

ik zou het gewoon houden om lange broek / mouwen en normale schoenen, geen teensletsen.

De simpelste interpretatie is "geen bloot vel bij armen benen handen" en "enkelbeschermend schoeisel"

Er is geen sprake van ce gekeurd of ce protectoren oid.

Jeansbroek, jeansvest docmartens en motorhandschoenen is prima
Short basketsloefkes en een katoenen hempie is het niet.

En er is geen enkele agent die gaat controleren of je effectief wel een lange broek draagt. Maar heb je controle en rij je motor in short en tshirt en slippers, dan heb je het vlaggen. En de verzekering in dat geval bij een ongeval zou ook wel es kunnen tegenspartelen ivm medische kosten ....

Is er al iemand die exact weet hoe het zit met de toelating voor motoren om de busbaan te gebruiken? Dit is nog niet helemaal duidelijk. Sommige bronnen zeggen dat het altijd gaat kunnen, andere zeggen dat het enkel gaat mogen indien de signalisatie voor de busbaan vergezeld is van het woord motor en/of een silhouet van een motor (naar analogie met taxi en trapfietsen) ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan