Belastingdienst

Ja, dat is de naam, maar het is dus een houderschapsbelasting (dat is niet de naam maar de aanduiding voor het soort belasting, een belasting op het bezit van iets).
Ach welke naam er ook aan gegeven is geplukt zal je worden😨,de enigste die beter word van een belasting is de
Staat.:9
 
Ah, vandaar dat de splinternieuwe Volvo, van mijn overbuurman, met 450 pk is begrensd op 185 km/u.
Ff tanken €250,- !
 
De ISA moet met de gebruiker van de auto op een ‘zachte’ manier dwingen zich aan de maximumsnelheid te houden, door bijvoorbeeld een geluidssignaal of knipperend lampje op het dashboard bij een overschrijding

Dashboard, ik dacht het dak.O-)

De nieuwere vrachtwagens worden onder het rijden gecontroleerd door het uitlezen van de tacho.
Zouden auto's ook niet uitgelezen kunnen worden middels de OBD aansluiting ?
Ik heb dat weleens gezien bij BODW, dat ze gelijk een apparaat aansloten, in dat geval een BMW.
 
Gelukkig zijn 2 van mijn motoren van '53/'54. Betaal daar dus 0 voor _O-
Alleen de Vif is jonger, de rest is allemaal oud ijzer waar al lang genoeg belasting voor is betaald.
Naast dat het rijden met klassieke motoren meer een veel rustiger aangelegenheid is, scheelt het ook nog eens in de portemonnaie; je betaalt geen MRB niet...
 
Zouden auto's ook niet uitgelezen kunnen worden middels de OBD aansluiting ?
Ik heb dat weleens gezien bij BODW, dat ze gelijk een apparaat aansloten, in dat geval een BMW.
Zeker. Ik heb een dongle in mijn auto die al mijn ritten bijhoudt ivm. opgave zakelijke kilometers. Zie precies waar en hoe snel ik heb gereden. En waar ik de auto heb geparkeerd. Heel handig, want woon in centrum en heb een parkeervergunning en soms wil je dan na een week nog wel eens vergeten waar de auto ook al weer stond.
 
Op zich heb je gelijk, maar reken maar dat er een manier wordt gevonden om het erdoor te krijgen. Het kan nu al op diverse manieren ingevoerd worden. Een daarvan is het registreren van op- en afritten dmv camera’s of een tag in je auto. Zoals buitenlandse (Franse) tolsystemen.
Een blackboxje in je voertuig met GPS en/of een koppeling naar je CANbus voor gereden kilometers en een dataverbinding (bv. 4G/5G) kan ook. Aan zoiets heb ik begin deze eeuw gewerkt, toen was er ook sprake van een km registratie, maar die ging uiteindelijk niet door.
Kastje inbouwen gaat niet gebeuren. Kan te makkelijk voor de gek gehouden worden en integratie met ELK merk auto tegelijkertijd gaan ze niet zomaar voor elkaar krijgen. Al zou het alleen al zijn dat er nog een groot deel van de auto's geen CAN bus heeft.
 
Kastje inbouwen gaat niet gebeuren. Kan te makkelijk voor de gek gehouden worden en integratie met ELK merk auto tegelijkertijd gaan ze niet zomaar voor elkaar krijgen. Al zou het alleen al zijn dat er nog een groot deel van de auto's geen CAN bus heeft.
Integreren? Voedingsspanning is in principe genoeg. En de boel foppen kan, maar door steekproeven (af en toe een autootje met een camera, zoals de controle op privégebruik lease-auto) wordt dat een risico. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Technisch kon het 20 jaar geleden al.
 
naast dat is het ook een flinke inbreuk op je privacy.

op moment word je (m.u.v. cameragebieden in bijv. binnensteden of snelweg) eigenlijk niet gevolgd.
m.u.v. welke auto/motor je hebt, weten ze niet 100% waar je er mee komt, en wat je daar doet.
hoe willen ze dat rekeningrijden-systeem laten werken.. met GPS, of middels de km teller van de auto en dat draadloos doorsturen??

er zijn nu al kritiekverhalen van mensen die zich op de schouder gekeken voelen bij die verzekeraars-constucties van een digitale spion in je auto in ruil voor premiekorting... welke er in de praktijk op uitkomt dat bijv. een uitwijkmanoeuvre voor een apper op de A1 resulteert in een premieverhoging omdat het door de verzekeraar geinterpreteert kon worden als ´jij zat niet op te letten´...
Let maar eens op, op alle doorgaande wegen hangen al camera's voor kenteken herkenning.

Je moet hele kleine weggetjes kiezen om anoniem rond te kunnen rijden.

Kentekencamera..png
 
Integreren? Voedingsspanning is in principe genoeg. En de boel foppen kan, maar door steekproeven (af en toe een autootje met een camera, zoals de controle op privégebruik lease-auto) wordt dat een risico. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Technisch kon het 20 jaar geleden al.
Jullie begonnen over de CAN bus. Ik niet.
 
Zouden auto's ook niet uitgelezen kunnen worden middels de OBD aansluiting ?
Ik heb dat weleens gezien bij BODW, dat ze gelijk een apparaat aansloten, in dat geval een BMW.
Het eerste stuk dat ik las vermelde dat de zwarte doos dat zelf kon verzenden, maar in het stuk wat ik plaatste staat het geloof ik niet..
Maar wees er van bewust dat de techniek verder is dan de meesten denken.
 
Zeker. Ik heb een dongle in mijn auto die al mijn ritten bijhoudt ivm. opgave zakelijke kilometers. Zie precies waar en hoe snel ik heb gereden. En waar ik de auto heb geparkeerd. Heel handig, want woon in centrum en heb een parkeervergunning en soms wil je dan na een week nog wel eens vergeten waar de auto ook al weer stond.
Daar ben ik maar een half uur voor nodig..
 
Zeker. Ik heb een dongle in mijn auto die al mijn ritten bijhoudt ivm. opgave zakelijke kilometers. Zie precies waar en hoe snel ik heb gereden. En waar ik de auto heb geparkeerd. Heel handig, want woon in centrum en heb een parkeervergunning en soms wil je dan na een week nog wel eens vergeten waar de auto ook al weer stond.
Maar dat werkt anders dan uitlezen, dat is een apparaat met GPS.
Dat wilden ze op mijn werk ook, duidelijke reden werd niet opgegeven en dat vond ik niet netjes.
Dingen werden ingebouwd, of eigenlijk door een jochie die dat ding aansloot en slordig vastmaakte.
Omdat ik ook privé in die auto reed vroeg ik hoe dat zat met de privacy.
Nee, jôh daar gaan we dat ding niet voor gebruiken, nee jij niet maar als jij weg bent kan je opvolger dat wel doen.
Thuisgekomen, kastje eruit gehaald en in de kelderkast gelegd, nooit meer wat van gehoord.
Het abonnement zal wel te duur geweest zijn, en die planner. die het bedacht had, is inmiddels ook weg.

Ik denk niet dat de auto zelf bijhoud waar die geweest is.
Wel heb ik bij de garage gezien met uitlezen dat ze allerlei functies van de motor kunnen zien.
 
Het is een combinatie. De dongle is aangesloten op de OBD-poort en kan bv uitlezen wanneer de auto rijdt en ook toerentallen en foutmeldingen e.d. Die info combineert hij met GPS-data, wat weer via een ingebouwde sim wordt verstuurd. Laat niet alleen ritten zien, maar geeft ook scores op basis van rijgedrag en waarschuwt bij foutmeldingen op de boordcomputer of lage accuspanning.
 
En jij denkt dat als rekeningrijden wordt ingevoerd dat de wegenbelasting afgeschaft zal worden?

db
Er werd voor het eerst gesproken over rekening rijden halverwege de jaren 90 door Mai-Weggen. Een paar weken nadat er op de autoshow in detroit voor het eerst een elektrische productie auto werd getoond. Die zag haar inkomsten uit brandstof accijns als sneeuw voor de zon verdampen.
Dat is de eeningste reden voor de invoer van rekening rijden. De compensatie voor misgelopen brandstof accijns.
Hoe meer e-voertuigen er verkocht worden hoe eerder dit er doorgedrukt gaat worden. 💰💰💸🪙🪙
 
Er is altijd gezegd dat rekeningrijden voor motoren niet wordt ingevoerd. Daarom is de houderschapsbelasting op motoren al omhoog gegaan. Ik hoop dat dat inderdaad zo blijft en dat een deel van de accijns op benzine verdwijnt. Dan ben ik als autoloze gunstiger uit.
 
Het is een combinatie. De dongle is aangesloten op de OBD-poort en kan bv uitlezen wanneer de auto rijdt en ook toerentallen en foutmeldingen e.d. Die info combineert hij met GPS-data, wat weer via een ingebouwde sim wordt verstuurd. Laat niet alleen ritten zien, maar geeft ook scores op basis van rijgedrag en waarschuwt bij foutmeldingen op de boordcomputer of lage accuspanning.
Kopen ?;)
1648377356447.png
 
Volgens mij las ik net dat er een snelheidsbegrenzer in nieuwe auto's komt met een black box, en die black box kan eventuele overtredingen door geven naar de politie
Zie de eerste post over het ISA systeem. Ieder voertuig met een navigatie systeem en/ of enige vorm van autonoom rijden (ook automatische cruisecontrol) heeft dit technologisch al aan boord. Ook automatische nood systemen werken zo.
Alle auto's voorzien van een simkaartje is ook geen probleem (bij nieuwe auto's dan he).
Retrofit opties zijn er legio die dit aankunnen.

Ah, vandaar dat de splinternieuwe Volvo, van mijn overbuurman, met 450 pk is begrensd op 185 km/u.
Nee dat komt door de keuze van volvo zelf. Die hebben een vision zero aanpak. (0 verkeersdoden in een nieuwe volvo in 2030).

Let maar eens op, op alle doorgaande wegen hangen al camera's voor kenteken herkenning.

Je moet hele kleine weggetjes kiezen om anoniem rond te kunnen rijden.

Bekijk bijlage 1742587
Er is speciale toestemming nodig om individuele kentekens te volgen. De technologie kan het, echter de privacy wet staat het niet toe om op grote schaal dat soort data op te slaan en te gebruiken. Dat geldt ook voor als er rekeningrijden wordt ingevoerd dan mag de overheid alleen maar informatie verzamelen over hoeveel km op wat soort weg (tarief) is gereden.
Dat is ook de reden dat als je ooit het kenteken zou willen opvragen van een ander voertuig dat niet kan. De data is er niet.

Er is altijd gezegd dat rekeningrijden voor motoren niet wordt ingevoerd. Daarom is de houderschapsbelasting op motoren al omhoog gegaan. Ik hoop dat dat inderdaad zo blijft en dat een deel van de accijns op benzine verdwijnt. Dan ben ik als autoloze gunstiger uit.
Bij motoren is het veel moeilijker die hardware zo in te bouwen dat het heel blijft, en niet "gejat" wordt. (Of gezegd wordt dat het gejat is). We zijn met zo weinig motoren dat het niet kosten efficiënt is om die technologie te implementeren. Daarnaast loopt de EURO normering voor motoren achter bij auto's, waardoor implementatie van systemen als isa langer duren bij motoren.
 
Zie de eerste post over het ISA systeem. Ieder voertuig met een navigatie systeem en/ of enige vorm van autonoom rijden (ook automatische cruisecontrol) heeft dit technologisch al aan boord. Ook automatische nood systemen werken zo.
Alle auto's voorzien van een simkaartje is ook geen probleem (bij nieuwe auto's dan he).
Retrofit opties zijn er legio die dit aankunnen.


Nee dat komt door de keuze van volvo zelf. Die hebben een vision zero aanpak. (0 verkeersdoden in een nieuwe volvo in 2030).


Er is speciale toestemming nodig om individuele kentekens te volgen. De technologie kan het, echter de privacy wet staat het niet toe om op grote schaal dat soort data op te slaan en te gebruiken. Dat geldt ook voor als er rekeningrijden wordt ingevoerd dan mag de overheid alleen maar informatie verzamelen over hoeveel km op wat soort weg (tarief) is gereden.
Dat is ook de reden dat als je ooit het kenteken zou willen opvragen van een ander voertuig dat niet kan. De data is er niet.


Bij motoren is het veel moeilijker die hardware zo in te bouwen dat het heel blijft, en niet "gejat" wordt. (Of gezegd wordt dat het gejat is). We zijn met zo weinig motoren dat het niet kosten efficiënt is om die technologie te implementeren. Daarnaast loopt de EURO normering voor motoren achter bij auto's, waardoor implementatie van systemen als isa langer duren bij motoren.
Het systeem slaat ook gegevens op,ben je dus betrokken geweest bij een aanrijding kan oa uitgelezen worden hoe hard je gereden heb,
kortom dat kan in je nadeel uitvallen,ook al is het niet de directe oorzaak van de aanrijding.
 
Ik wil even checken wat je bedoelt met "het systeem"? Ja, huidige auto's doen dit al hele lange tijd, zo werkt het automatisch noodhulp bellen. Op basis van deze data worden ook verbeteringen in veiligheidssystemen bedacht door de fabrikanten. Het gaat hier bijvoorbeeld om remkracht (en of bestuurder de rem los laat vlak voor impact), snelheid, ABS/tcs activatie, gordels etc.

Volgens mij ligt het wat genuanceerder.
Het systeem wat gebruikt gaat worden voor rekeningrijden is nog niet klaar (de technologie kan het, ik heb het over een compleet systeem van auto naar acceptgiro, inclusief dataverwerking ). En van de moeilijke zaken is privacy.
In principe mag persoonsdata (en locatie is dat) alleen gebruikt worden voor het oorspronkelijke doel waarvoor de data verzameld is. Als de data is verzameld om belasting te berekenen, mag het niet zomaar gebruikt worden voor ongevalsanalyse.
Hetzelfde geldt voor camera systemen die bijvoorbeeld bedoeld zijn om aantallen mensen te registreren, die mogen niet altijd zomaar data opslaan waar mensen herkenbaar in beeld zijn.
Als de overheid dit soort statenvergadering gaat aanwijzen om schuld aan te wijzen, dan kan dat, maar zal dat gewoon in besluit vorming moeten worden meegenomen.

Misschien dat er iemand is die hier bij de politie/VOA werkt die hier iets over kan zeggen, of dat er nu al door de auto verzamelde data gebruikt wordt in de ongevalsanalyse.
 
Misschien dat er iemand is die hier bij de politie/VOA werkt die hier iets over kan zeggen, of dat er nu al door de auto verzamelde data gebruikt wordt in de ongevalsanalyse.
De VOA zoekt nu al automonteurs die opgeleid worden voor forensisch werk. Puur omdat zij moderne auto's kunnen uitlezen op data.
 
Terug
Bovenaan Onderaan