Belgen nemen rotondes totaal anders dan wij

Dat is met name omdat als jij eenmaal op die rotonde zit, niemand meer kan raden welke kant je ook alweer vandaan kwam. En links knipperen om aan te geven dat je nog niet rechtsaf gaat is ook weer zo onzinnig. Simpelste regel lijkt me gewoon, rotonde oprijden en knipperen als je er de eerstvolgende afslag weer afmoet. Dan weet iedereen dat als een auto niet rechtsknippert dat ie dus op de rotonde door blijft rijden. Andere oplossingen lijken wel leuk, maar verliezen hun waarde zodra je de andere afslagen niet goed meer kunt zien. Hier in Woudenberg hebben we er zoéén. Een forse, eenbaans rotonde waarbij je de tegenoverliggende afslag niet kunt zien. Linksknipperen heeft dan totaal geen functie.

Mvg
Dat ben ik idd met je eens. Als je de tegenoverliggende afslag niet kunt zien heeft het weinig functie meer maar kan het ook geen kwaad. Maar op verreweg de meeste (mini)rotondes die ik ken, kun je wel de hele rotonde overzien. En als tegemoetkomend verkeer aangeeft dat ze driekwart rond gaan kun je daar wel rekening mee houden in je planning.

Wat overigens echt irritant is zijn die mensen die te vroeg hun knipperlicht naar rechts aanzetten. Rechts richting aangeven en dan toch nog door rijden. B|
 
Dat ben ik idd met je eens. Als je de tegenoverliggende afslag niet kunt zien heeft het weinig functie meer maar kan het ook geen kwaad. Maar op verreweg de meeste (mini)rotondes die ik ken, kun je wel de hele rotonde overzien. En als tegemoetkomend verkeer aangeeft dat ze driekwart rond gaan kun je daar wel rekening mee houden in je planning.

Wat overigens echt irritant is zijn die mensen die te vroeg hun knipperlicht naar rechts aanzetten. Rechts richting aangeven en dan toch nog door rijden. B|

Ik kan me je redenering wel indenken, maar ik denk dat de regelgeving sluitend (zou) moet(en) zijn voor alle soorten rotondes. Anders krijg je weer dat uitzonderingen gedoe, intrepretatieverschillen, etc...etc...

Klojo's hou je altijd. Te vroeg richting is irritant, en geen richting en dan toch alslaan zodat je voor Jan ******* staat te wachten eveneens.

Mvg
 
Ik had laatst iemand met zijn rechterknipper aan, die dus niet de rotonde verliet.

Gevolg ik zat er bijna tegen aan omdat ik dacht van oh die slaat af.

Ik gebruik de volgende signalen:
meteen eraf(1/4) -> knipper naar rechts
rechtdoor(1/2) -> geen knipper bij op rijden, knipper naar rechts bij afrijden
3/4 of 4/5 of rond gaan-> bij oprijden knipperlinks, bij afrijden knipper naar rechts aan.
 
die bij de arc d´triomph in paris is ook wel leuk..... :)

zeker als je van boven kijkt is het lachen. Ben er nog wel eens met gevaar voor eigen leven overheen gelopen. bleek ik de voetgangers tunnel niet gezien te hebben


:+
 
Ik had laatst iemand met zijn rechterknipper aan, die dus niet de rotonde verliet.

Gevolg ik zat er bijna tegen aan omdat ik dacht van oh die slaat af.

Ik gebruik de volgende signalen:
meteen eraf(1/4) -> knipper naar rechts
rechtdoor(1/2) -> geen knipper bij op rijden, knipper naar rechts bij afrijden
3/4 of 4/5 of rond gaan-> bij oprijden knipperlinks, bij afrijden knipper naar rechts aan.
:^

Zo doe ik het ook.
 
Bij 3/4 nemen van rotonde lijkt het me nochtans niet zo gek om het knipperlicht naar links aan te zetten, dit namelijk als extra waarschuwing van waar je naartoe wil. Met de motor doe ik het steeds en het heeft al een paar keer gewerkt. Want het wordt heel gevaarlijk als je vol in de bocht ligt en dan opeens ziet dat Janneke of Mieke die het rondpunt wil oprijden jou niet zag. Met de auto doe ik het niet omdat je zonder probleem alles kunt remmen wat je hebt zonder onderuit te gaan.
Resultaat : met de motor knipper naar links aan bij driekwart draai, met de auto niet.
Zien en gezien worden denk ik dan.
 
Ik had laatst iemand met zijn rechterknipper aan, die dus niet de rotonde verliet.

Gevolg ik zat er bijna tegen aan omdat ik dacht van oh die slaat af.

Ik gebruik de volgende signalen:
meteen eraf(1/4) -> knipper naar rechts
rechtdoor(1/2) -> geen knipper bij op rijden, knipper naar rechts bij afrijden
3/4 of 4/5 of rond gaan-> bij oprijden knipperlinks, bij afrijden knipper naar rechts aan.

Hai,

Ik blijf het een vreemde actie vinden. Het voegt voor mij aan duideijkheid niets toe. Normaliter op een mini-rotonde heb je op de rotonde voorrang. Iedereen moet je voorlaten gaan of je nu links knippert of niet. Pas als je naar rechts knippert (en dus aangeeft van de rotonde af te gaan) verandert er aan deze situatie iets (let op, als iemand naar rechts knippert en toch doorrijdt, heeft ie nog steeds voorrang). Het lijkt me dat juist het alert zijn op niet-knipperende voertuigen ons, als defensief rijdende motorpiloten, op het lijf geschreven zou moeten zijn. Dat een standaard blikker dat niet ziet, OK. Maar wij wantrouwen toch alles wat op de rotonde rijdt tenzij iemand bewust seint dattie rechtsaf gaat?

Ik citeer PanRider nog ff vanaf een ander forum waar het ook over links knipperen op rotondes ging:
De mening van het platform verkeer (justitie, BVOM, ANWB, politie, PIVM, KNMV en nog andere organisaties) is dat richting aangeven niet verplicht is. Het wordt afgeraden.

p.s. Ook ik heb de eer zitting te hebben in dat platform, dat zich bezighoudt met advisering op het gebied van verkeerswetgeving, uitleg, interpretatie en afspraken over prioriteitshandhaving van regels. Uit die koker komt bv de gedragscode voor het tussen de file doorrijden van bestuurders van motorfietsen.
In de kwis die Pan op zijn eigen site heeft vind je hier meer uitleg over (weet uit me hoofd niet welk vraagnummer, maar dat geeft niet, doe je toch gewoon alle vragen ff }) )
 
Een forse, eenbaans rotonde waarbij je de tegenoverliggende afslag niet kunt zien. Linksknipperen heeft dan totaal geen functie.

Mvg

Ik vind dat wel ook zo makkleijk als ik op een rotonde rij en ik zie een aankomend of voor me opdraaiend voertuig met linker knipper aan. Dan weet ik al ongeveer wat die wilt of gaat doen op de rotonde en kan ik dus op een ander anticiperen. hopelijk bedenkt een overige weggebruiker dit ook als ik een rotonde nader of oprij. ik heb in ieder geval me best gedaan dan vind ik.
 
Ik vind dat wel ook zo makkleijk als ik op een rotonde rij en ik zie een aankomend of voor me opdraaiend voertuig met linker knipper aan. Dan weet ik al ongeveer wat die wilt of gaat doen op de rotonde en kan ik dus op een ander anticiperen. hopelijk bedenkt een overige weggebruiker dit ook als ik een rotonde nader of oprij. ik heb in ieder geval me best gedaan dan vind ik.

Als je rechtsaf gaat moet je rechts knipperen... mee eens?
lijkt me wel!

Dus als iemand niet rechtsknippert, zou ie normaliter niet rechtsaf moeten gaan. Ik neem aan dat je me daarin ook kunt volgen.

Dus als iemand die niet rechtsknippert op de rotonde rijdt, wat verwacht je dan?

Ik in ieder geval dat ie dan dus mijn kant uit gaat komen.

Daarnaast, met alle stoere praat op dit forum, ben ik toch redelijk verbaasd hier allerlei mensen impliciet te zien aangeven dat ze zo langzaam zijn dat een linksknipperende tegenigger relevant is?
 
Als je rechtsaf gaat moet je rechts knipperen... mee eens?
lijkt me wel!

Dus als iemand niet rechtsknippert, zou ie normaliter niet rechtsaf moeten gaan. Ik neem aan dat je me daarin ook kunt volgen.

Dus als iemand die niet rechtsknippert op de rotonde rijdt, wat verwacht je dan?

Ik in ieder geval dat ie dan dus mijn kant uit gaat komen.

Daarnaast, met alle stoere praat op dit forum, ben ik toch redelijk verbaasd hier allerlei mensen impliciet te zien aangeven dat ze zo langzaam zijn dat een linksknipperende tegenigger relevant is?

In theorie klopt dit allemaal wel. Helaas, komen er vaak factoren bij die
jezelf niet in de hand hebt - wat dacht je van een treuzelende voorganger,
mede-linksknipperaar (Wat een woord, trouwens) die je de doorgang versperd?
Als deze goeie ziel eindelijk rechts wil voorsorteren tot zijn schrik be-
merkt, dat er nog een Belgische weggebruiker naast hem rijdt en ook rechtsaf
wil. Jij tjokt hier achteraan maar ook jij wordt mooi de weg versperd: of je
moet gaan slalommen, als je dat met stoer bedoeld.
Nogmaals, ik houd hier nu rekening mee, maar, waar het mij
om gaat: vele Nederanders weten het gewoon niet - en, zo zijn er nog meer regels
in de Belgische verkeerswetgeving, die de gemiddelde NL niet weet. Om de ver-
warring niet geheel te laten overheersen, houd ik het alleen op die rotonde-
situaties - en ik blijf erbij: vaak is het gewoon Russisch roulette.
 
Daarnaast, met alle stoere praat op dit forum, ben ik toch redelijk verbaasd hier allerlei mensen impliciet te zien aangeven dat ze zo langzaam zijn dat een linksknipperende tegenigger relevant is?

Tja, de mensen die dat niet relevant vinden die posten hier vroeg of later een berichtje met als inhoud: Onderuit op rondpunt/rotonde.

(Mini-)rotondes zijn bedacht om de verkeersdoorstroom te bevorderen, linkskinpperen draagt hier alleen maar aan bij. Niet knipperaars vertragen de doorstroom naar mijn mening alleen maar.


De originele vraag ging over meerbaans rotonde, in België is dat gewoon een zooitje. In nederland kan je het tegenwoordig niet meer fout doen, zonder een berg regels te overtreden (foutief voorsorteren, rijden over dooretroken streep etc. etc.), en de rotondes met verhoogde rijbaanscheiding maken het alleen nog maar beter.
 
ik knipper bij 3/4 dus ook altijd met m'n linker knipperlicht. hiermee geef ik aan dat ik dus nog niet de rotonde verlaat bij 1/2 en de mensen die daar de rotonde op willen rijden hebben dus meer zekerheid dat ik ook echt niet afsla bij 1/2 (en dus duiken ze er niet ineens voor).

volgens sommigen hier misschien overbodig, maar het heeft geen nadelige gevolgen als ik het wel doe ;) dus baadt het niet dan schaadt het niet :]
 
nooit knipperen bij oprijden rond punt
altijd rechts knipperen bij afrijden rond punt
altijd rechts rijden bij rond punt (heb je altijd voorrang) (en kun je nog mensen voorbijsteken als ze wat teveel in het midden rijden bij "brede" ronde punten)

bij fietspaden buiten het ronde punt: nooit stoppen voor fietsers (de omgekeerde driehoek staat er eerst voor hen)
bij fietspaden binnen het ronde punt: altijd stoppen voor fietsers (de omgekeerde driehoek staat er eerst voor mij)

de meeste chauffers kennen die voorlaatste regel niet en stoppen dus altijd voor fietsers, ook al hebben de chauffeurs bij het oprijden en verlaten van het ronde punt voorrang. (a##holes!!)
 
wat is daar het zelfde an dan?

Belgische wet: alleen rechts bij verlaten
Nederlandse wet: eerst links, dan rechts bij verlaten.

Belg:
rechts: gaat meteen rechts
rechtdoor: "alléén rechts bij verlaten" dus moet ie eerst midden/links en dan naar rechts
linksaf: zie rechtdoor

NL:
rechts: gaat meteen rechts (niet eerst naar links natuurlijk, dan is die rechterbaan nergens goed voor)
rechtdoor: dus moet ie éérst links en dan naar rechts (verlaten)
linksaf: zie rechtdoor

Dat het in de praktijk anders gebeurd, is een 2e.
 
Terug
Bovenaan Onderaan