Benelli Tornado TNT 125

En jij bent vast al bekend met de correcte manier van de inrij-procedure?
Is niet heel spannend, maar wellicht wel iets om netjes en met beleid te doen straks.

Een 125cc is niet fatsoenlijk in te rijden, dan kan je niet sneller dan 60km/u rijden. Gewoon met beleid gaan rijden en niet het gas vol open. Af en toe dan.
 
Je moet een motor ook wel een beetje (kort) laten trekken met inrijden. :Y
Anders dichten de zuigerveren niet snel.
Te laag in toeren en dus thermisch afknijpen is erger.

We werden bij een revisiebedrijf vaak gebeld over hoog olieverbruik.
Maar na revisie hadden de mensen het blok nooit even goed laten trekken.
Te voorzichtig is ook niet goed.

En goed uitrollen vind het blok ook fijn. :]
 
Te laag is eigenlijk ook niet goed. Eigenlijk beetje normaal rijden, maar probeer niet vol gas elke keer te gaan. Bij mijn Address 110 reed ik bijna vol gas, beetje wisselen qua snelheden, hoe wil je het anders doen, na 800km ofzo toch vaker ff vol gas en bij 1000km na de oliewissel verklaarde ik ‘m ingereden en toen was het nonstop volgas. :)
 
Te laag is eigenlijk ook niet goed. Eigenlijk beetje normaal rijden, maar probeer niet vol gas elke keer te gaan. Bij mijn Address 110 reed ik bijna vol gas, beetje wisselen qua snelheden, hoe wil je het anders doen, na 800km ofzo toch vaker ff vol gas en bij 1000km na de oliewissel verklaarde ik ‘m ingereden en toen was het nonstop volgas. :)
Ik heb mijn 310 cc ververst bij 500 kilometer en 1.000 kilometer.
En gezien de olie was dat zeker niet overbodig. :9

Daarna de dealer i.v.m. de garantie bij 1.400 kilometer, en ik zelf weer na 700 kilometer toen hij op de dynobank is geweest.
Ondertussen zit die olie er 4.000 kilometer in en moest hij vorige maand de jaarbeurt bij de dealer hebben. O-)
(Officieel zijn de beurten om de 10.000 kilometer, maar met 1.5..1.7 liter olie vind ik dat te ver uit elkaar)

De eerste 500 kilometer ben ik niet boven de 80..85 km/u geweest, tot de 1.000 kilometer niet boven de 110 km/u (kort) en heb het gas op en af laten rollen. :Y Bij middelmatige toeren de motor wel goed laten trekkken. :]

Maar motorfietsen met minder aandacht gaan ook niet zomaar stuk. ;)
 
Ik ga ze morgen pas afhalen, het is hier momenteel barslecht weer. Heb vandaag de verzekering en inschrijving in orde gemaakt.
Meestal regent het een uurtje of maximaal een halve dag. Maar vandaag is het niet een uur droog geweest. Kwam mij ook ff niet uit. _O-
 
Meestal regent het een uurtje of maximaal een halve dag. Maar vandaag is het niet een uur droog geweest. Kwam mij ook ff niet uit. _O-

In België sneeuwde het. :)

Ik heb mijn 310 cc ververst bij 500 kilometer en 1.000 kilometer.
En gezien de olie was dat zeker niet overbodig. :9

Daarna de dealer i.v.m. de garantie bij 1.400 kilometer, en ik zelf weer na 700 kilometer toen hij op de dynobank is geweest.
Ondertussen zit die olie er 4.000 kilometer in en moest hij vorige maand de jaarbeurt bij de dealer hebben. O-)
(Officieel zijn de beurten om de 10.000 kilometer, maar met 1.5..1.7 liter olie vind ik dat te ver uit elkaar)

De eerste 500 kilometer ben ik niet boven de 80..85 km/u geweest, tot de 1.000 kilometer niet boven de 110 km/u (kort) en heb het gas op en af laten rollen. :Y Bij middelmatige toeren de motor wel goed laten trekkken. :]

Maar motorfietsen met minder aandacht gaan ook niet zomaar stuk. ;)

Je kan motorfietsen aardig op hun donder geven. Als je ook ziet hoe goed die Chinese blokjes eigenlijk tegen echt lomp gedrag kunnen... dan moet de rest het ook met gemak kunnen.
 
In België sneeuwde het. :)



Je kan motorfietsen aardig op hun donder geven. Als je ook ziet hoe goed die Chinese blokjes eigenlijk tegen echt lomp gedrag kunnen... dan moet de rest het ook met gemak kunnen.
Ik zag iemand bij Arnhem ook plaatjes posten. :Y
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-02-26 at 08.19.29.jpeg
    WhatsApp Image 2020-02-26 at 08.19.29.jpeg
    143,1 KB · Weergaven: 10
Succes vandaag Glennix.
Hoop dat het schappelijk en droog weer is in België.
Hier vanmiddag weer takke regen.
Geniet van je nieuwe aanwinst straks.
Mooie machine.
 
Zo, ik heb de Benelli afgehaald, het was droog tot 16u en ik had nog tijd voor een kort ritje van 51 km wat nu op de teller staat. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben met de Benelli. De wegligging is goed en de Benelli schakelt soepel. Stationair loopt de Benelli ook soepel. Wel wat trillingen in het stuur vanaf 80 km/u maar dat valt ook nog goed mee. Zeker even leuk als de testrit afgelopen zaterdag met de Monkey. Eerste onderhoud is op 1000km en daarna op 3000, 6000,...
 
Veel plezier ermee!
Ik heb hem ook even bekeken tijdens de motorbeurs en vond het een mooi dingetje!
 
Sodeknetters........dat ziet er toch wel strak uit hoor.
Best wel bijzonder hoe zo’n fiets fabrieksaf op meerdere punten al mooier kan zijn dan een Honda MSX.
Ik mag aannemen dat jij alleen maar een Premium benzine erin gooit toch.
Dus never geen E10 prut erin maar alleen maar het beste.
Je hebt een hele mooie machine hoor.
Vr gr
 
Op de tank staat dat er zowel E5 als E10 in mag, maar ik ga inderdaad alleen maar E5 er in doen, dat doe ik tegenwoordig met de auto ook. Het is inderdaad een mooie machine, ik hoop dat de betrouwbaarheid ook goed is. De eerste modellen (2017) hadden hier en daar wat problemen maar ik denk dat dat opgelost is met de 2019 en 2020 modellen. We zullen zien.
 
Ontzettend verstandig van je dat jij er alleen maar E5 in doet.
Ook ik doe dat met al mijn voertuigen.
Voorheen tankte ik wel eens E10 maar ben daar al vlot resoluut mee gestopt.
Dan maar iets meer betalen maar wil nadien geen gezeik hebben met eventuele bloktechnische problemen door die verrekte E10.
En de gasten die denken dat het allemaal wel losloopt moeten maar mooi hun eigen weg volgen, want dat zijn straks indien er wel reparatiekosten aan zitten niet degenen die dat dan zullen betalen.
Je doet er dus goed aan alleen maar die E5 te tanken.

Ik weet zo even niet wat de onderhoudsintervallen zijn voor jouw TNT125, maar ik kan je zeggen dat ik bij mijn Honda Grom de oliewissel met filters altijd halveer.
Dus....dat betekend dat ik tussentijds mijn olie en oliefilters vernieuw nog voordat het fabrieksgeldend moet.
Het moet niet persé, maar ik vind het zelf wel prettiger als de machine doorgaans schone olie heeft en niet al te lang met dezelfde olie en vieze filters rondrijdt.
Overigens doe ik dat alleen met de Honda Grom hoor, want met de CB500 hanteer ik gewoon de fabrieks onderhoudsintervallen.

Ben ik nog even nieuwsgierig.......
Houd jij de TNT125 helemaal origineel of ben jij gaandeweg van plan om het 1 en ander er aan te veranderen?
Denk dan bijvoorbeeld aan een andere uitlaat voor wellicht een iets beter geluid en/of andere upgrade parts.
Ik hoop echt dat jij er heel veel probleemloze kilometers mee gaat maken.
Oja.......hoe vind jij het zadel zitten dan?
Niet te hard en de vorm is oké?
 
Ik ga de TNT helemaal standaard laten denk ik. Het zadel valt mee en de vorm is ook goed, maar voor lange ritten van +100 km betwijfel ik of het comfortabel genoeg gaat zijn. Het zadel van de TNT is wel comfortabeler dan dat van mijn MSX indertijd.

Het zadel van de Monkey is wel stukken beter maar misschien koop ik nog zo een kussentje wat op de zadel gemaakt kan worden. Maar eerst ga ik als het weer wat beter is een lange rit maken om dan het zadel beter te kunnen beoordelen.
 
Beter geluid is heel simpel.
Je kunt dat demperbakje onder je blok vervangen door een pijp (zijn los te koop).
Klinkt erg gaaf daarna!
 
Die 125cc blokjes kunnen inderdaad een mooi geluid produceren.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik jouw TNT125 op vele punten echt mooier vind dan mijn Honda Grom.
Met name de achterzijde met geïntergreerde richtingaanwijzers vind ik erg mooi.
Die standaard uitlaten zijn ook optisch veel mooier dan de standaard uitlaat van de Honda Grom en ook jouw richtingaanwijzers aan de voorzijde zien er moderner en beter uit.
De standaard spiegels op jouw TNT125 zijn in elk geval ook tig keer mooier dan die oerlelijke ronde standaard spiegels van de Honda Grom.
En om nog even door te gaan......het buizenframe vind ik ook veel mooier dan dat saaie van de Honda Grom.
Al met al kan je gewoon zien dat de ontwerper van die TNT125 er echt over heeft nagedacht.
Persoonlijk vind ik dan het dashboard iets minder fraai dan mijn helemaal digitale dashboard van de Honda Grom en ik vind de voorzijde koplampunit iets minder mooi dan van mijn Grom maar uiteraard kunnen de smaken daarin verschillen.
Overall genomen is jouw TNT125 echt op vele punten gewoonweg veel mooier.
Ik denk zeker te weten dat jij komend voorjaar en zomer erg veel bekijks met jouw machine gaat krijgen als jij erop rondrijdt.
Ik heb dat al met mijn Grom maar die TNT125 van jou ziet er nog opvallender en gelikter uit.
Je hebt een hele mooie machine hoor.
Ik zeg het niet snel, maar ben stilletjes eigenlijk wel jaloers op het uiterlijk van jouw TNT125.
Vind het een mooiere machine dan mijn Honda Grom.
 
Ik heb het eerste nadeel aan de TNT gevonden, ik vond dat de afstandsmeter wat te vlot opliep en heb de smartphone met een app om de afstand te meten ernaast gehangen en wat blijkt: de TNT geeft aan op het dashboard dat er 16 km is afgelegd en de app geeft aan dat er ongeveer maar 14 km is afgelegd dus een ruime afwijking wat toch niet zou mogen, dit betekent dat 1600 km eigenlijk maar 1400 km afgelegde afstand is. De app is via gps en satelliet dus het lijkt mij sterk dat deze niet zou kloppen. Volgende week is binnenspringen bij de dealer maar ik vrees dat ze er weinig aan gaan kunnen doen...
 
Mmmmmm....dat is een flinke afwijking.
Maar....zou dat erg zijn?
Nee toch.
De snelheidsmeter van mijn Honda Grom wijkt ook behoorlijk af heb ik gemerkt.
Ik rij af en toe wel eens met de navigatie erop rond en dan zie ik het daadwerkelijke verschil.
 
Oja.....dat wou ik je nog vragen......
Ik mag aannemen dat jij het onderhoud laat doen door die motorzaak waar jij de TNT125 hebt gekocht?
Wat zijn de onderhoudsintervallen van de TNT125?
Dus om de hoeveel kilometer heeft zij een onderhoudsinterval?
 
Mijn vorige motor (Honda PCX150) gaf 115 op de teller an en reed vervolgens net 100/102 gps...
 
Terug
Bovenaan Onderaan