benzinelekkage vanuit carbs

Status
Niet open voor verdere reacties.

motorgoeroe

Die hard MF'er
8 jun 2009
510
0
hoi,

Ik had vandaag de carbs er weer op na ze volledig te hebben na gekeken, kleppen heb ik ook gesteld (met ideale waardes).
Ik heb alles weer precies terug zoals het eraf ging, heb zelfs vier nieuwe bougiekabels erin gedraaid. De vlotterbakken zijn voorzien van een paar nieuwe bouten, de nokkenaskettingspanner heeft ook 2 nieuwe bouten.

En alle bouten zijn vastgedraaid met de juiste Nm.

Dus ik wilde hem starten, maar tevergeefs, alleen de startmotor deed het goed. Opeens zie ik best veel benzien naar beneden druppelen dus gekeken, bleek uit een slangetje te komen. Het zijn er 2, maar er kwam maar uit eentje.
Dus ik gelijk heel het forum doorzoeken, en zag dat dat in de meeste gevallen de vlotternaald of zitting is of vlotterbeluchting ?
Nu leek me dat sterk, want ik heb alles van de carbs, om mijn kamer onder een bureaulamp duidelijk bekeken en gemonteerd.

Maar toen las ik ook dat de stand niet te schuin moet zijn of zo, en bedacht me opeens dat ik die fiets nog steeds op de bok heb. Dus hij is van achteren op gebokt.
Zou dat dan wat uitmaken voor de vlotterniveau benzine ????

Even ter info:
Bougie's vonken denk ik wel, zitten er amper 3000 km in.
in elk cil een druppel olie gedaan om compverlies te voorkomen.
kleppen heb ik gesteld dus daardoor geen compverlies.
accu is geladen
schuur is lekker warm, en ik had de blok nog even verwend met een föhn.

Het sleutelen heeft ongeveer 2.5 maand geduurd i.v.m tijd gebrek.

Ik ben echt ten einde raad, morgen wil ik nog wel een poging wagen om die %^& vlotters na te kijken en die vlotter beluchtin te controleren, maar daarna sta ik op een punt om het op te geven, en het naar motorport te brengen.

Op het MF staan ook checklisten voor niet startende fietsen alles gecheckt, maar nee hoor........
Ik zou echt niet kunnen weten wat er nou is.

Ik bedoel, ik heb wel technisch inzicht, maar voor dat soort dingen heb je echt ervaring nodig. En dat heb ik niet.

Wie heeft hier ervaring mee ???
 
Opbokken mag niets te maken hebben met je niveau;je kunt immers ook een bergweg op/afrijden ;) .

Je moet het toch in je afsluitnaalden of een zwaar/niet scharnierende vlotter zoeken.
Vlotternaalden misschien verwisseld? Als er 1 wat lang op een net iets anders gevormde zitting heeft gezeten kan dat ook gaan lekken.

Tik eens een paar keer tegen de vlotterbak, dit geeft bij een "hangende"vlotter vrij vaak soelaas.

Vlotterniveau wordt in veel gevallen net even anders opgegeven , dus welk type motor is het?
 
Dus ik wilde hem starten, maar tevergeefs, alleen de startmotor deed het goed. Opeens zie ik best veel benzien naar beneden druppelen dus gekeken, bleek uit een slangetje te komen. Het zijn er 2, maar er kwam maar uit eentje.

Klint hetzelfde als mijn probleem zie topic

Niet wanhopen, gewoon systematisch de lijst afvinken, uiteindelijk blijft er nog maar één ding over. Maar kan soms effe duren voor je het gevonden hebt.

Heerlijk toch ? ? met je hobby bezig zijn 8-)
 
Opbokken mag niets te maken hebben met je niveau;je kunt immers ook een bergweg op/afrijden ;) .

Je moet het toch in je afsluitnaalden of een zwaar/niet scharnierende vlotter zoeken.
Vlotternaalden misschien verwisseld? Als er 1 wat lang op een net iets anders gevormde zitting heeft gezeten kan dat ook gaan lekken.

Tik eens een paar keer tegen de vlotterbak, dit geeft bij een "hangende"vlotter vrij vaak soelaas.

Vlotterniveau wordt in veel gevallen net even anders opgegeven , dus welk type motor is het?

O ja, nu je het zegt...klopt. Van die vlotterniveau.

Het is een yzf 750r. Ik denk niet dat het de afsluitnaalden zijn. Ik ga straks ieder vlotter/zitting nalopen, zonder dat ik de carbs van het blok haal.

gr
Dus ik wilde hem starten, maar tevergeefs, alleen de startmotor deed het goed. Opeens zie ik best veel benzien naar beneden druppelen dus gekeken, bleek uit een slangetje te komen. Het zijn er 2, maar er kwam maar uit eentje.

Klint hetzelfde als mijn probleem zie topic

Niet wanhopen, gewoon systematisch de lijst afvinken, uiteindelijk blijft er nog maar één ding over. Maar kan soms effe duren voor je het gevonden hebt.

Heerlijk toch ? ? met je hobby bezig zijn 8-)

Ik ga straks voor de zekerheid de bougie's checken, die ga ik om de beurt met 1 bougiedop tegen massa houden, want niet alle kabels zijn lang genoeg om daarbij te kunnen. bougiekabels zijn allen nieuw, en doppen zijn goed, dus daar maak ik me geen zorgen om. bobines blijven ook altijd goed.

Ik ben het volkomen met je eens dat deze hobby heerlijk is, maar als je beloond wil worden met het geluid van een goed gesmeerde machine.........en je krijgt hem maar niet te horen ??, dan vind ik dat wel pijnlijk hoor....

gr
 
Ik begrijp wat je bedoelt, vorig jaar zijn we weken bezig geweest met een motor van een maat van me. (dinsdagavond is onze vaste sleutelavond)

En ja, dan is het heerlijk om dat brullende geluid te horen. :Y

Je moet maar zo denken "wachten doet smachten" en uiteindelijk is de voldoening des te groter. Succes.
 
Ik begrijp wat je bedoelt, vorig jaar zijn we weken bezig geweest met een motor van een maat van me. (dinsdagavond is onze vaste sleutelavond)

En ja, dan is het heerlijk om dat brullende geluid te horen. :Y

Je moet maar zo denken "wachten doet smachten" en uiteindelijk is de voldoening des te groter. Succes.

Precies ! :Y :Y :Y :Y

Dank je wel man ;)
 
Mag ik vragen waarom je je carburateurs hebt nagekeken? Was er een reden voor om dat te doen en kan dat er dan misschien iets met je probleem van nu te maken hebben?

De reden was eigenlijk niet heel noodzakelijk. Ik wilde ze gewoon voor de zekerheid bekijken of er nergens vuiltjes o.i.d aanwezig waren. Het was redelijk schoon. Daarna heb ik aan nog een aantal dingen gesleuteld, o.a: kleppen gesteld.

Ik denk niet dat er iets mee te maken zou hebben. Maar ik denk dat ik de boosdoener al heb gevonden.

gr
 
Heb je ook voor alle zekerheid wel een stootje perslucht gegeven (fietspompje o.k) door de kleine opening hoog aan de vlotterkamer ofwel de zogenaamde "overloop" die vlotterkamer-ventilatie is?

En de vlotternaald(punt)jes bekeken onder vergrootglas?
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook voor alle zekerheid wel een stootje perslucht gegeven (fietspompje o.k) door de kleine opening hoog aan de vlotterkamer ofwel de zogenaamde "overloop" die vlotterkamer-ventilatie is?

En de vlotternaald(punt)jes bekeken onder vergrootglas?

niet met een fietspomp, maar ik heb wel zelf op die slang staan blazen, ook hard. Ze zijn vrij ademend, ik voelde niet echt weerstand wanneer ik door de slang en vlotterkamer ademde.

Ik heb ook alle vlotterzittingen er vandaag uit gehaald en vlotternaalden ook. Ik heb ze ook onder een bureaulamp bekeken met het blote ook, en ze zijn naar mijn mening gewoon super spits. Maar dit is ook de eerste keer dat ik vlotternaalden "bestudeer", dus ik kan er ook naast zitten.
vraag 1
Alleen waarom moet dat dan met een vergrootglas ??
vraag 2
Het volgende viel me op:
alle o ringen van de vlotterzittingen zijn niet meer 100 %, 2 daarvan zien er erg versleten uit.
Zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van het overlopen???

Ik heb net foto's gemaakt, maar zijn het plaatsen volgens mij niet waard, ik kon geen goeie close up maken.

Morgen ga ik met die o ringen en die naalden langs een motorzaak, eens kijken wat ze daar zeggen.
vraag 3
Maar stel dat die vlotternaalden versleten zijn, is dat visueel (blote oog) te beoordelen, of moet je daar ook ervaring mee hebben?

laatste vraag
Ik wilde net ook gelijk de bougievonk bekijken op massa, nu de carbs er toch af liggen. Maar stopte gelijk na het volgende.
Wanneer ik op start drukte en de cilinders de nodige vacuum geluiden maakte, zag ik bij 1 inlaat dat er een soort doffe vlam ontstond door ik denk benzine damp.
Nu kan het zijn dat de cilinders wat benzine bevatten door het overlopen, maar is dat niet gevaarlijk, om nou de bougie's te gaan testen ? En hoe krijg ik die benzine uit de cilinders ? of loopt dat langs de zuigers naar beneden ?

Wanneer moet die bougie vonken, pas als ik hem vlakbij massa (ongeveer cm) houd, of vonkt hij ook met zichzelf ?

Mijn dank is zeer groot, alle behulpzame antwoorden zijn welkom.

Ik kan haast niet wachten tot ik morgen verder ga :Y
 
Ja, als daar O-ringen in die zetingen zitten zijn die net zo belangrijk als de (puntjes van de) naaldjes die daarmee worden opgevangen.

Moderne vlotternaaldjes hebben vaak een conisch sluittipje van rubber/kunststof en als dat noemenswaardig vervormd raakt komt er gedonder, kan zowel (en afwisselend) droogvallen door "kleven" als verzuipen door niet goed sluiten veroorzaken (een beetje dicht is óók lek). Om die sluittipjes goed te bekijken heb je een sterk vergrootglas nodig.
 
Laatst bewerkt:
Als die O-ring kapot is, kan het idd niet goed gaan. (afbeelding is niet van een yzf).
En de bougie moet je OP je cilinderkop/kleppendeksel leggen (iig tegen massa)
full


Als de vlam is geweest, dan is de benzine ook weg. (gewoon checken dus) en geen doeken in de inlaatrubbers duwen, anders heb je die straks in de cililder zitten ;)
(ik heb ze er weleens uit moeten vissen bij een broer van me) :+
 
Laatst bewerkt:
@gassen,

hoi

Ik heb vandaag pas de bougie's getest tegen massa, ieder bougie heb ik gedaan met z'n eigen kabel en dop tegen massa en starten. Ze vonkten allemaal minimaal 1 cm van massa.
Ik doe het zelf niet vaak, maar ik vond de "vonkstraal" wel mager, hoort dat zo ? ze waren overigens wel blauw.
Ik heb ook de tank helemaal leeggehaald, zag er netjes uit vanbinnen. Op een paar roestvlokken na die rondzwommen. Heb ik eruit gespoeld met benzine.

Ik wist eerder niet dat er een kleine zeef binnenin zat. Hoe kan dan een carb problemen krijgen, wanneer er roest in de tank zit, of is dat alleen bij extreme corrosie?

Ik had ook ff die ding eraf geschroefd waar je je 2 benzineslangen insteekt.

img3263z.jpg


Hiertussen zit iets van een membraan, Als ik probeer door de grote opening (de kopere) te blazen of te doen, dan gaat dat moeizaam en door de kleine idem, hoort dat ook zo ? Of moeten ze allebei tegelijk.

Verder zag ik ook dat van die kleine slag direct door gaat naar de 1e cil, waar is dat voor ?

bvd
 
Ik heb nou de accu weer aan de druppelldr gezet om morgen weer verder te proberen.

Is het aan te raden om met deo gelijk in de inlaatspr te spuiten terwijl je de startmotor rond laat draaien ? Of mag dat alleen in de carbs ?

groetjes
 
Als het goed is kun je er niet doorheen blazen de kleine aansluiting is de vacuum de grote benzine, er stroomt pas benzine door als er vacuum op staat.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is kun je er niet doorheen blazen de kleine aansluiting is de vacuum de grote benzine, er stroomt pas benzine door als er vacuum op staat.

O, ik ben er al achter. Ik heb tegelijkertijd op beide vacuum prberen te creëren. Beide tegelijk gaat wel maar per stuk niet.

Weer ergens achter ;)

Maar waarom loopt dan 1 slang naar de cil ?
 
Ik heb een flauw vermoeden dat er tot nog toe helemaal geen benzine in je vlotterkamers terecht komt.(bougies nat of droog??) Bij de Suzuki's met een vacuumkraan is er een bypass inde vorm van een "PRI"stand op de kraan. Dit is om de vlotterkamers te vullen na langdurige stilstand of revisie.
Met de startmotor duurt het anders een eeuwigheid voordat er voldoende benzine in de carburateurs is om te starten. (meestal is je accu eerder uitgeput). Ik weet niet of jou Yamaha ook een "pri" stand heeft, of misschien een andere mogelijkheid om het vacuumkraantje te omzeilen.

grtz,
Cees
 
Laatst bewerkt:
Je hebt idd vacuüm van 1 cilinder nodig.

Deo heeft totaal geen zin nu, dat moet je alleen gebruiken om een luchtlek (valse lucht) op te sporen.

Je moet de bougies, met het stalen gedeelte (de zeskant) OP de kop leggen. Dan moet er een vonk tussen de massa elektrode (die kromme) en de centrale elektrode overspringen. Als jij een vonkt trekt met de bougie op 1 cm afstand dan is je bobine krachtig genoeg en kan je bougie kapot zijn. Ook als je ziet dat de vonk niet tussen beide elektrodes overspringt maar ergens anders langs de centrale elektrode, dan is de bougie kapot.

Over die corrosie in de tank, de verhalen zijn vaak erger dan het daadwerkelijk is. Die filters gaan sowieso niet vaak dicht zitten en zeker als er grote stukken in rondzweven zullen die eerder op de bodem belanden dan in het filter.
Of het filter moet kapot/niet aanwezig zijn,wat ik een keer heb meegemaakt. Ik wist toen ook niet van het bestaan van een extra filter op deze carburateurs. Zie foto.
full

Het fijne gruis echter wat wel door het filter komt, kan zich gaan verzamelen op vaak het laagste punt in de vlotterbak. Dan kan,als de motor een lange tijd (maanden) stilstaat indikken, samen met de "oude brandstof". Na verloop van tijd ontstaan er dus grotere brokken die de sproeier weer kunnen verstoppen .

Als je ook door die dunne kunt blazen is het membraan lek, waardoor er brandstof rechtstreeks je inlaatspruitstuk in gaat. Die mag dus niet in verbinding staan met brandstof.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een flauw vermoeden dat er tot nog toe helemaal geen benzine in je vlotterkamers terecht komt.(bougies nat of droog??) Bij de Suzuki's met een vacuumkraan is er een bypass inde vorm van een "PRI"stand op de kraan. Dit is om de vlotterkamers te vullen na langdurige stilstand of revisie.
Met de startmotor duurt het anders een eeuwigheid voordat er voldoende benzine in de carburateurs is om te starten. (meestal is je accu eerder uitgeput). Ik weet niet of jou Yamaha ook een "pri" stand heeft, of misschien een andere mogelijkheid om het vacuumkraantje te omzeilen.

grtz,
Cees

Jawel, er komt wel benzine in de kamers, het liep juist over. Die stand die je bedoelt heb ik niet. Maar ik denk dat er binnen een seconde of 10 of meer genoeg in de vlotters zit.

Mijn bougies zijn gewoon droog, nu maar dat komt omdat de carbs er ff af liggen.

gr
Je hebt idd vacuüm van 1 cilinder nodig.

Deo heeft totaal geen zin nu, dat moet je alleen gebruiken om een luchtlek (valse lucht) op te sporen.

Je moet de bougies, met het stalen gedeelte (de zeskant) OP de kop leggen. Dan moet er een vonk tussen de massa elektrode (die kromme) en de centrale elektrode overspringen. Als jij een vonkt trekt met de bougie op 1 cm afstand dan is je bobine krachtig genoeg en kan je bougie kapot zijn. Ook als je ziet dat de vonk niet tussen beide elektrodes overspringt maar ergens anders langs de centrale elektrode, dan is de bougie kapot.

Over die corrosie in de tank, de verhalen zijn vaak erger dan het daadwerkelijk is. Die filters gaan sowieso niet vaak dicht zitten en zeker als er grote stukken in rondzweven zullen die eerder op de bodem belanden dan in het filter.
Of het filter moet kapot/niet aanwezig zijn,wat ik een keer heb meegemaakt. Ik wist toen ook niet van het bestaan van een extra filter op deze carburateurs. Zie foto.
full

Het fijne gruis echter wat wel door het filter komt, kan zich gaan verzamelen op vaak het laagste punt in de vlotterbak. Dan kan,als de motor een lange tijd (maanden) stilstaat indikken, samen met de "oude brandstof". Na verloop van tijd ontstaan er dus grotere brokken die de sproeier weer kunnen verstoppen .

Als je ook door die dunne kunt blazen is het membraan lek, waardoor er brandstof rechtstreeks je inlaatspruitstuk in gaat. Die mag dus niet in verbinding staan met brandstof.

Maar deze bougie's zitten er amper 3000 km in, net nieuw. Ok ze zijn een beetje zwart, maar dat komt door de olieverbruik. Maar waardoor kunnen ze dan kapot zijn ????

Dan ga ik ze morgen nog een keer kort testen, met de zeskant op de kop en erop letten of ik die vonk tussen de kromme ding en de centrale elektrode zie, zo toch ??

Stel nou dat die bougie's gewoon goed zijn, waar moet ik nog meer zoeken ?

groetjes
 
km zecht niks bij een bougie. met mijn motor die toen nog geen 2000 km op de teller had had ik behoorlijk problemen met de ontsteking. we hebben vanalles geprobeert totdat er iemand opperde om er nieuwe bougies in te draaien gewoon om het uit te sluiten. gedaan en daarna was het probleem weg en naar wat ik gehoord heb komt het vaker voor.
en wat ze mij geleerd hebben is onverklaarbare problemen zitten meestal daar waar de monteur is bezig geweest. dus kijk ook de nieuwe bougie kabels ook even na. zitten ze bijvoorbeeld op de goede plek op de verdeler?
 
km zecht niks bij een bougie. met mijn motor die toen nog geen 2000 km op de teller had had ik behoorlijk problemen met de ontsteking. we hebben vanalles geprobeert totdat er iemand opperde om er nieuwe bougies in te draaien gewoon om het uit te sluiten. gedaan en daarna was het probleem weg en naar wat ik gehoord heb komt het vaker voor.
en wat ze mij geleerd hebben is onverklaarbare problemen zitten meestal daar waar de monteur is bezig geweest. dus kijk ook de nieuwe bougie kabels ook even na. zitten ze bijvoorbeeld op de goede plek op de verdeler?

Ja, die zitten op de goede plek. Maar hoe kunnen dan 4 bougie's in 1 keer stuk gaan ?
Ik zit al stiekem aan 4 nieuwe iridiums te denken. Maar ik kijk wel of ik ze kan verkrijgen bij de beurs volgende week. Ik ga daar zowiezo een paar dingen zoeken.
 
hoeven niet alle 4 kapot te zijn. als er 1 of 2 kapot zijn wordt starten meestal al een serieus probleem en rijden al helemaal. en als het verkeerde model of type ofwarmte graat er in zit kan het ook zo gebeurt zijn.
heb je ook alle carbs goed bekeken. ik heb laadst ook zo'n gevalletje gehad. van alles geprobeert todat we uitvonden dat er met 1 van de 2 carbs een membraam kapot was. daarna onderdelen gehaald en bij de andere carb gekeken hoe het gemonteerd hoort te zitten. en was nahet werk wel eneige verbetering maar het was nog niet zo als voordat de carb stuk ging. dus weer zoeken en er bleek tijdens het weer in elkaar zetten van de goede iets scheef te zijn gemonteerd.
en wat betereft de bougie kabels: heb je die gechecked met een werkplaats manual er bij heb je ze doorgemeten en als je de oude terug zet zoals ze zaten toen de motor nog wel liep helpt dat?
 
bougies gaan stuk of slaan door als er een zeer rijk mengsel op komt, zoals bij lekkende carburateur mogelijk is.
of als ze niet goed opwarmen en een rijk mengsel (choke) voor de kiezen krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan