Big Brother

Fazero

MF veteraan
19 okt 2002
16.343
3
-O- Zal me benieuwen wanneer wij zo'n halsband om krijgen...

Geloof niet dat het alleen voor terroristen en criminelen gebruikt gaat worden, het zal heus wel uitgebreid worden.
LONDEN - "Big Brother is watching you." Vanaf volgend jaar wordt in Groot-Brittannië elk autoritje door een uitgebreid netwerk van camera's gecontroleerd, zodat elke autobeweging wordt geregistreerd. Dat heeft The Independent donderdag bericht.

Groot-Brittannië wordt hiermee het eerste land dat de bewegingen van alle voertuigen op doorgaande wegen, in steden en bij benzinestations met een camerasysteem volgt. De camera's kunnen automatisch elk passerend nummerbord lezen.


Gegevens

Het is de bedoeling dat deze gegevens gedurende twee jaar worden opgeslagen in een gegevensbestand. Daardoor kunnen de politie en veiligheidsdiensten zonodig alle ritjes van een automobilist gedurende langere tijd analyseren. Het doel is om zo criminelen, belastingontduikers en terroristen op te sporen.

The Independent verwacht dat mensenrechtenorganisaties te hoop zullen lopen tegen het systeem, dat vanaf maart operationeel moet worden. Deze organisaties hadden al veel bezwaar tegen een 'Orwelliaans' plan om identiteitskaarten in te voeren en een camerasysteem dat gezichten herkent.

De Britse schrijver George Orwell schetste in zijn in de jaren veertig van de vorige eeuw verschenen boek 1984 een samenleving waar de overheid met camera's als 'big brother' de mensen constant in de gaten houdt.

bron: nu.nl
 
Makkelijk in te zetten als landelijk traject controle systeem. :(

Zolang je niks verbergen hebt is het in principe niet erg als de overheid weet waar je bent. En als ze je willen volgen lukt dat ook wel aan de hand van je mobieltje.
 
Ach, zoe boeiend is het nou ook weer niet. In het originele bericht staat dat de politie ZONODIG de gegevens gebruikt, dus wanneer er bijvoorbeeld niet betaald is bij de pomp, doorgereden is na een aanrijding of enig ander misdrijf.

Echt big brother is het dus niet, want ze gaan pas kijken naar de tapes als er een reden voor is.

En alvast voor de eerste nominatieronde om uit deze vorm van Big Brother te gaan. Ik stem op .........................................................






*O* Mezelf *O*




:+
 
leuker kunnen we het niet maken :N ................wel benauwender.. :Y

ik wacht trouwens nog op het 1ste proces tegen traject control ivm de wet op privacy... het registreren van alle kenteken is tegen het grondslag van de wet op privacy.. B|
 
Echt big brother is het dus niet, want ze gaan pas kijken naar de tapes als er een reden voor is.

Dit is letterlijk Big Brother 1984 op de weg want je wordt overal en aldoor bekeken totdat er iets gebeurt en dan zit politie etc meteen op je dak. Ook in de film werd iedereen constant gevolgd totdat men iets deed wat niet klopte want dan mocht men ff meekomen.
 
leuker kunnen we het niet maken :N ................wel benauwender.. :Y

ik wacht trouwens nog op het 1ste proces tegen traject control ivm de wet op privacy... het registreren van alle kenteken is tegen het grondslag van de wet op privacy.. B|


Dan zou de persoon die de zaak begint ff het EVRM moeten lezen. Het rotte is dat doorgaans alles besloten en verboden mag worden als het maar in een wet komt.
 
Dit is letterlijk Big Brother 1984 op de weg want je wordt overal en aldoor bekeken totdat er iets gebeurt en dan zit politie etc meteen op je dak. Ook in de film werd iedereen constant gevolgd totdat men iets deed wat niet klopte want dan mocht men ff meekomen.

Dat ben ik dus niet me je eens, want je wordt niet constant bekeken (door iemand). Die camera registreert gewoon dat jij ergens was op een bepaald tijdstip met een bepaald voertuig.

Daarnaast wordt gezegd dat er pas iets met de beelden gebeurt als daar een reden toe is, dus op mij komt het meer over ter preventie en oplossing van misdrijven dan dat het als privacyschending ervaren moet worden.
 
Dat ben ik dus niet me je eens, want je wordt niet constant bekeken (door iemand). Die camera registreert gewoon dat jij ergens was op een bepaald tijdstip met een bepaald voertuig.

Daarnaast wordt gezegd dat er pas iets met de beelden gebeurt als daar een reden toe is, dus op mij komt het meer over ter preventie en oplossing van misdrijven dan dat het als privacyschending ervaren moet worden.

En alles wat de politiek zegt is altijd waar, dus jij kan gewoon lekker verder :z
 
Dit is letterlijk Big Brother 1984 op de weg want je wordt overal en aldoor bekeken totdat er iets gebeurt en dan zit politie etc meteen op je dak. Ook in de film werd iedereen constant gevolgd totdat men iets deed wat niet klopte want dan mocht men ff meekomen.

En ik maar denken dat het een boek was..... _O-
 
Dat ben ik dus niet me je eens, want je wordt niet constant bekeken (door iemand). Die camera registreert gewoon dat jij ergens was op een bepaald tijdstip met een bepaald voertuig.

Erm Die cameras doen het werk van agenten en zien bv van te voren opgegeven nummerborden, in centrales zitten er mensen naar de camera beelden te staren etc etc. Ook in 1984 was het een systeem en niet een persoon die het bespieden deed. Het systeem heette Big Brother en het had ondanks de mannelijke naam een vrouwen stem. Het maakt niet uit of er een daadwerkelijk persoon of apparaat op de hoek van de straat staat. Het gaat erom dat iedereen Of zijn onschuld op voorhand aantoont (door je volgens de regels te gedragen altijd en overal) OF je bent een crimineel want je doet iets dat als gevaarlijk is benoemt (in 1984 was dat oa het beleven van een zelfstandig gezin/relaties wat tot zelfstandige gedachte en gevoelens leidde)

Een camera IS een agent alleen veel goedkoper want hij wordt niet ziek of zwanger en draait 24 uur door. De taken van de agent en de camera mbt verkeershandhaving zijn hetzelfde denk ik zo.

Daarnaast wordt gezegd dat er pas iets met de beelden gebeurt als daar een reden toe is, dus op mij komt het meer over ter preventie en oplossing van misdrijven dan dat het als privacyschending ervaren moet worden.

Misdrijven... Vroeger was het een misdrijf om met 3e remlicht te rijden tegenwoordig een misdrijf zonder. Als maar genoeg mensen erom rellen dan wordt het vanzelf een misdrijf om je partner op straat te zoenen of om je motor op de stoep te parkeren zonder betalen. Zat cameras die dat allemaal registreren en jou gegarandeerd pakken zonder dat er een mens aan te pas komt en dat jij het een onschuldig iets vindt boeit dan niet want het is de wet. :r

Door zoveel vanjezelf bloot te geven doe je al recherche werk van de politie.
 
Laatst bewerkt:
En alles wat de politiek zegt is altijd waar, dus jij kan gewoon lekker verder :z

Dat heb ik toch niet gezegd |( , lijkt mij ook een hele andere discussie en niet een om hier op MF te voeren O-)

Maar volgens jou wil de overheid ons dus in alles wat we doen en laten gaan controleren en liegen ze nu alles bij elkaar in persberichten om het eerder geschetste te doen lijken als hulpmiddel?
 
Toch prachtig om te zien dat ze wederom "terrorisme" gebruiken als motivatie om een dergelijk systeem in te voeren :) .

Tuurlijk zijn er legio mogelijkheden met zo'n systeem, maar ik mag aannemen dat je niet iemand zomaar mag "volgen", van een willekeurig persoon "zomaar" twee jaar lang z'n ritjes bijhouden.
 
Wat is "de politiek".... :?


En zal nu plots alles onwaar zijn ??


Blijf jij maar lekker wakker, ik zal d'r niet minder om slapen :Z


po·li·tiek1 (de ~ (v.))
1 geheel van beginselen en regels van bestuur
2 beleid van een regering
3 manier van optreden => tactiek
4 de gezamenlijke politici

Gewoon even in het woordenboek kijken als je het ff niet weet
;)

En de term 'de politiek' gebruik ik hier omdat het om een bestuurlijke maatregel gaat.
 
En ik maar denken dat het een boek was..... _O-


Jaja, we leven nogal in een tijd...

Als je de gemiddelde Nederlander vraagt wat Big Brother is, dan verwijzen ze naar een TV programma. Als je dan begint over een boek van George Orwell, dan kijken ze je glazig aan :( Ik wist van het bestaan van dat boek, en ik heb het afgelopen jaar ook maar eens gelezen; de moeite waard, boeiend! :}
 
Makkelijk in te zetten als landelijk traject controle systeem. :(

Zolang je niks verbergen hebt is het in principe niet erg als de overheid weet waar je bent. En als ze je willen volgen lukt dat ook wel aan de hand van je mobieltje.


En hier kan ik aardig :( over zijn. Waar blijft mijn privacy ???? Deze gasten
( regering en politici incluis ) worden notabene betaald door ons ??? ooit eens over nagedacht..... B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B|
 
En hier kan ik aardig :( over zijn. Waar blijft mijn privacy ???? Deze gasten
( regering en politici incluis ) worden notabene betaald door ons ??? ooit eens over nagedacht..... B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B| B|
Wat is dat nou weer voor iets,

Het is iets wat in ENGELAND wordt overwogen / ingevoerd wordt. Heb je enig idee hoeveel camera's er NU al hangen op en rond de gemiddelde snelwegen? Om files te constateren, om ernstige verkeersongevallen te kunnen herleiden, etc. etc.

Blijkbaar is het nodig om bijvoorbeeld van die $%^&-figuren ervan te weerhouden om stoeptegels vanaf viaducten etc. op nietsvermoedende automobilisten te gooien...

Blijkbaar is het nodig om op metrostations die dingen te hangen om constant te checken of er niet ergens een tas ligt verborgen.

Bovendien; een dergelijk systeem wat hierboven staat is zelfs al actief langs de Nederlandse snelwegen. Camera checkt ALLE voorbijrijdende voertuigen op openstaande boetes, onverzekerd rondrijden en meer van dat soort fratsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan