BMW Motorrad Connected app - navigatie

Voor de Android telefoon gebruikers;
Vanmorgen was automatisch een nieuwe versie van de app 5.1.1. geïnstalleerd op mijn telefoon, met nu ook RTTI functionaliteit, moest wel de kaarten opnieuw downloaden

.Bekijk bijlage 1948470Bekijk bijlage 1948473Bekijk bijlage 1948472Bekijk bijlage 1948471
Vandaag voor de eerste keer een rit gemaakt met de nieuwe versie van de app, maar ben niet helemaal overtuigd van de upgrade functies.
Kaarten waren sinds gisteren voorzien van een update en zien er nu weer ok uit als voorheen. De contrasten op de kaart van de diverse categorie wegen zijn weer als voorheen, maar nu had ik diverse missers in de routering.
Verder ging t vandaag ook niet helemaal lekker met de combinatie van streaming audio (app; www.nederland.fm) in combinatie met de navigatie instructies en de Flitsmeister meldingen.
Dit liep afgelopen zomer perfect, zelfs in t buitenland, maar nu elke keer haperingen in één van de genoemde apps.
Bij stoppen na mijn rit was het weergave scherm van de BMW app ook helemaal vervormd, alsof deze onderweg ingesteld was op een hoog resolutie scherm, heel kleine weergave van de diverse schermen. Streaming radio viel ineens uit n was niet meer aan de gang te krijgen onderweg….
Kan zijn dat t aan mijn telefoon ligt, zal na tig weken weer eens rebooten en opnieuw opstarten, maar ben op dit moment niet overtuigd van betere werking van de nieuwe versie.
 
Idd een update, alhoewel die bij mij niet vanzelf kwam en ook geen enkel bericht dat er een nieuwe update was.
En mooi, dat je nu real time trafic informatie hebt, maar wie heeft daar wat aan?
Het kost extra data en maakt het systeem alleen maar trager.
Ik zou liever zien dat je weet of er een tankstation of restaurant in de buurt is.
Of om maar eens te beginnen, je weet dat je bij een POI in de route bent aangekomen.
Of nóg basaler, als je vanuit je huidige locatie naar het beginpunt van de route rijd, het ding je verteld dat je bij dat beginpunt bent aangekomen.

En wat dacht je van de route in het midden van het scherm zetten :-(

Tja....allemaal dingen waar we meer aan hebben

Vreemd genoeg vinden ze het BMW wel belangrijk je te laten weten dat je bij de schaatsbaan in de buurt bent. ???

En dan het overzicht van de route die je gereden hebt, is er ook niet meer.

Nee, nee BMW het is en blijft hobby-prutswerk!!
 

Bijlagen

  • 20231228_151041.jpg
    20231228_151041.jpg
    231,1 KB · Weergaven: 0
Wel een PIJL die naar noord wijst en een in 3D weergave onzinnige kaart schaal zo vol in beeld.
Het "rotonde over 550m" plaatje is wel weer duidelijk zoals het hoort, met waarschijnlijk een 3 van "neem de derde afslag".
Bizar dat de route niet midden-onder begint en zich dan voor je uitrolt.
Wat je aan POI's in beeld krijgt zou je moeten kunnen kiezen, meestal interessant zijn tankstations en bij knorrende maag restaurants.
Ik zie wel 2x koffie staan over 1:39 h.
Verder mag ik hopen dat de POI's wel heel erg actueel gehouden worden: daar laat Garmin het afweten en zijn vooral aanduidingen van tankstations (in bijvoorbeeld Spanje) totaal onbetrouwbaar (ik heb locaties gezien waar mijn Navigator VI een tankstation aangaf waar al minstens 100 jaar geen bebouwing aanwezig was).
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wel 2x koffie staan over 1:39 h. Betekent : reisboordcomputer 2(e keuze oftewel dagrit) en dat er die dag 1u39min gestopt is. 8-)

Dit weekend de kogel door de kerk en een Garmin XT2 aangeschaft.
Die zegt weer als ik vanuit thuis door het beginpunt van de route rijdt dat ik dat punt bereikt heb (en ja, als dat een bekend punt is maakt het niet uit, maar bij een vreemd trefpunt is dat wel zo handig).
Ook zie ik weer tankstations, restaurants e.d.
En nog veeeeeeeeeel meer.
Uiteraard ben ik weer bezig de route en de kleurtjes aan te passen.
Weet iemand nog hoe ik de track bovenop de route krijg? Een jaartje of 6 geleden heb ik dat eens gedaan, maar hoe ???

Jammer BMW, gemiste kans, de APP gaat de vuilnisbak in.
Het TFT scherm is nu alleen nog een hele dure toerenteller.

(P.S. die witte streepjes heb ik er zelf in gemaakt)
XT2 op BMW.png



Je weet wel track (spoor, in dit geval wit) bovenop de route :
De paarse lijn met zwarte randen heb ik alweer.

1704222302860.png
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand nog hoe ik de track bovenop de route krijg? Een jaartje of 6 geleden heb ik dat eens gedaan, maar hoe ???
Bij de Navigator VI komt een track die je in beeld brengt vanzelf bovenop een actieve route.
Om het spoor in beeld te krijgen moet je dat op de Navigator VI wel aanvinken en het spoor een kleur geven:
1704273163443.png


Tja verder heb ik nooit geloofd in de filosofie van BMW Motorrad met een LCD scherm en een eigen BMW telefoon app, allemaal gedoe en vol met mogelijke hindernissen die betrouwbaar werken onmogelijk maken.
Als je iets met een telefoon wilt dan hebben Apple en Google al lang geleden Carplay en Android Auto uitgevonden.
Brood haal je bij de bakker, vlees bij de slager en een navigator koop je bij Garmin of TomTom.

Er is trouwens ook een Zumo XT2 onderwerp hier vlak naast :Y
 
Laatst bewerkt:
Eigelijk zeg je…..ik moet er nog mee leren omgaan.
nee. dat stadium van "het went wel" ben ik voorbij...
die app en de hele connectivity eromheen zijn gewoon Slecht Doordacht en Slecht Geimplementeerd.
bmw heeft goedkope oplossing gezocht, en gefaald.

dit product werkt alleen voor "fanboys" die er Effort in willen steken, maar is onpraktisch voor dagdagelijks intensief gebruik.
denk vooral ook: re-programming in the rain ? dat gaat gewoon niet...

Hopelijk over 3 jaar betere oplossing...
ondertussen, als je echt een efficiente Navi nodig hebt: opbouw van een externe navi is te overwegen.

edit: Disclaimer; ik ben Dagelijkse Gebruiker, en ben beslist geen digibeet (ondanks 59yr oud).
 
Datzelfde zeg ik ook en heb derhalve besloten een XT2 erbij te bouwen.
Die lost alle problemen op in 1 dag i.p.v. 8 maanden mailtjes heen en weer waarin bij nagenoeg elke reactie komt te staan hebt U de nieuwe update al eens geprobeerd en lost dat uw problemen op? (Weten jullie zelf dan niet wat er opnieuw geprogrammeerd is en of dat iets op zou lossen). In mijn geval werd het alleen maar meer problemen.
Als je dan antwoord geeft, krijg je de volgende mail weer dezelfde vraag. Zo onder het motto van 'daar zijn we weer 3 maanden vanaf'
 
Vandaag voor de eerste keer een rit gemaakt met de nieuwe versie van de app, maar ben niet helemaal overtuigd van de upgrade functies.
Kaarten waren sinds gisteren voorzien van een update en zien er nu weer ok uit als voorheen. De contrasten op de kaart van de diverse categorie wegen zijn weer als voorheen, maar nu had ik diverse missers in de routering.
Verder ging t vandaag ook niet helemaal lekker met de combinatie van streaming audio (app; www.nederland.fm) in combinatie met de navigatie instructies en de Flitsmeister meldingen.
Dit liep afgelopen zomer perfect, zelfs in t buitenland, maar nu elke keer haperingen in één van de genoemde apps.
Bij stoppen na mijn rit was het weergave scherm van de BMW app ook helemaal vervormd, alsof deze onderweg ingesteld was op een hoog resolutie scherm, heel kleine weergave van de diverse schermen. Streaming radio viel ineens uit n was niet meer aan de gang te krijgen onderweg….
Kan zijn dat t aan mijn telefoon ligt, zal na tig weken weer eens rebooten en opnieuw opstarten, maar ben op dit moment niet overtuigd van betere werking van de nieuwe versie.
Vervolg op het bovenstaande bericht.
Vandaag voor t eerst sinds die keer een ritje gemaakt (1e van t jaar) en wederom problemen met de BMW app.
Vanmorgen bij 1e maal opstarten motor en connecten van de app al een weigering.
Phone opnieuw opgestart, motor uit en weer aan, probleem opgelost, meteen connectie en de ingestelde route kwam meteen in beeld.
Helm was wel meteen connected, Radio app aan, muziek opgestart, alles was ok, zelfs route op t TFT scherm was duidelijker zichtbaar dan voorheen (betere contrasterende kleuren).
Tot na een km of 50 plotseling de scherm resolutie veranderde naar een soort van HD scherm (heel veel informatie met heel kleine lettertjes en dunne lijntjes).
De route was nog wel zichtbaar, maar alsof je heel ver uitgezoomd bent op je maps scherm.
Toen ik een geschikte stopplek gevonden had (zoiets gebeurt altijd op een plek waar t niet uitkomt en je al je aandacht nodig hebt om EN je route te vervolgen EN je toch al uit je hum bent omdat t teringsysteem weer eens niet doet wat je verwacht..🫣) telefoon uit de tanktas gehaald, en op t scherm gekeken, en ook die was naar een soort van HD resolutie gesprongen. Dus er lijkt iets in de app te gebeuren waardoor de phone en de doorgestuurde beelden naar de TFT over springen naar een andere scherm resolutie.

Heb meteen onderweg via de app “probleem melden” een melding gemaakt van het fenomeen, en dit is geaccepteerd en is met een ticketnummer bevestigd.

Daarna app hard afgesloten, opnieuw opgestart en mijn weg vervolgd met weer een normaal scherm en route.

Hieronder screenshots van de phone zoals in hogere resolutie en als normaal beeld. Helaas vergeten om een foto van t scherm te maken.

Kortom; de vorige versie van de app (4.xx) werkte vrij probleemloos in zijn laatste versie, maar in de vernieuwde versie 5.1.x zijn zaken doorgevoerd die dit weer teniet hebben gedaan, het is dus wachten op een update waarbij wat zaken zijn opgelost om het geheel weer acceptabel werkend te verklaren.

screenshot_2024-01-29-14-16-29-77_7f972b1382a6634cb83c17fd67d5c213.jpeg
screenshot_2024-01-29-18-40-35-19_7f972b1382a6634cb83c17fd67d5c213.jpeg
 
Oplossingen die vertrouwen op een telefoon app, bluetooth en wifi hebben nog een veel te hoog wizkid gehalte en van managers in dure stekker auto's. Als het er gelikt uit ziet, dan is het goed. Bij het werkelijke gebruik vallen die oplossingen hopeloos door de mand.
Er is gewoon veel te veel afhankelijkheid: de telefoon hardware, telefoon besturingsysteem (iOS of Android), de app, bluetooth en Wi-Fi van de telefoon, de hardware van het LCD scherm, de software van het LCD scherm, de bluetooth en Wi-Fi van het LCD scherm. Als ergens in die keten een bitje verloren gaat dan faalt de hele toepassing.
 
En toch rij ik er al 2 jaar mee rond, met het eerste jaar nog als backup de nav6 in de koffer, maar afgelopen seizoen a 15k km niet meer.
 
in mijn geval: als het werkt, dan werkt het redelijk..

soms werkt het..
nu al bijna 1 op de 2 keer.. telefoon erin prutsen, opstappen, de connectie gaat automatisch, en de kaart werkt. Oef.
(ik heb macrodroid al geprogrammeerd om de app boven te trekken bij connectie, dat lijkt te helpen)

veel te vaak: 1 op 2 :
of (vaak!) als de telefoon geen gps-fix heeft kan je de route niet in programmeren (dus Tiefgarage = Tiefusgarage..)
of telefoon even aanraken, app naar top brengen voor connectie.
of telefoon dis/reconnect (bluetooth), soort soft-reset, en hopen op connect..
of bij 1e tankstelle telefoon (power-)resetten (wifi error.. wtf is dat?)
of bij 2e tankstelle motor en telefoon resetten ....

en dan: bij koude vingers of nog erger: regen, levert dat allemaal veel extra ellende op want touch-screen vd telefoon...
verder, af en toe: zit het kabeltje niet "precies goed" en is de telefoon na 30min leeg... ook gedoe.

edit: nog zo'n kleinigheid: als je geen GPS fix hebt wil de app naar muchen, en begint met downloaden van zuid-Dld.
waag het niet om die kaart weer weg te gooien, want dan vindtie blijkbaarniet leuk. kost je 600M storage voor noppes.

in NL zal het wel, de meeste routes ken ik als mn broekzak (dan maar zonder kaart en traffic-info), maar op onbekende wegen.. ?
je moet er toch niet aan denken dat je bij het uitrijden van bucarest ook nog eens 3x in die chaos moet gaan stoppen om die Billig-Bayer-Navi goed te krijgen... de germanen hebben een mooi gezegde om goedkope prullaria (aziatisch plastic) af te serveren: "Ich kann es mir nicht leisten, billig zu kaufen".

ben er tot nu toe heeel veel tijd mee kwijt.. dus al in all, Niet Happy met deze combi....
 
Laatst bewerkt:
Met talloze merken en type telefoons, vele Android en iOS versies, de ontelbare verschillende inrichtingen van de telefoons met een ontelbaar aantal mogelijke combinaties van andere apps die al dan niet geheugen en rekenkracht kosten en daarboven op misschien nog wat bluetooth audio voor route aanwijzingen en muziek op vele mogelijke soorten oortjes is het dus onmogelijk dat software wizkid BMW dat allemaal getest heeft.
De testen zullen wel met een met paar maagdelijke Android telefoons en iPhones van het nieuwste type zijn uitgevoerd, voorzien van het meest recente besturingssysteem. Daarmee heb je een ideaal uitgangspunt. De echte telefoon wereld is anders.
Er zullen zeker gebruikers zijn waar alles goed werkt en er zullen veel meer gebruikers zijn waar wel eens wat hapert waarbij de oorzaak van de hapering 1001 oorzaak kan hebben.
 
Nou ik kan je al uit de droom helpen, die is nóg slechter.
Ook het overzicht ná het rijden van de route doet het nu niet meer.

Er is één ding wat het ding wel goed doet en dat is van het punt waar je bent een route berekenen naar het eindpunt.
Je kunt verder niets zien, stopplaatsen, verkeerd gereden/ van de route af, enz. je hebt er allemaal geen idee van, maar het eindpunt haal je.

En dat is voor BMW en veel gebruikers kennelijk voldoende.
 
Wat ik me nu vooral afvraag: zijn de TomTom navigatieproducten dan even slecht?

Want ik kan me niet voorstellen dat BMW voor het navigatiedeel van de app unieke handgeschreven code gekregen heeft van TT, dat zou je toch gewoon verwachten een rebranded kopie van hun product te zijn?
 
Als het een TomTom product is dan wijkt het wel op heel veel punten af van de TomTom Go app.
Minstens het uiterlijk is anders en de hele interface met het LCD is er bij gesleuteld.
Zou er een TomTom navigatie machine in de BMW Motorrad Connected app zitten dan zijn al die problemen wel vreemd omdat je daarvan mag aannemen dat het niet uit maakt waar routepunten vandaan komen en welke kleur of vorm ze op het scherm hebben waarna een route maken en route volgen een trucje is dat TomTom al een paar jaar goed kan.
 
Vertel mij maar eens waar de route begint en bij welke 4 stopplaatsen ik moet gaan kijken naar mijn collega's.
Screenshot_20240120_095825_Connected.jpg
 
Dan hebben de app punnikers van BMW Motorrad het software stukje van TomTom blijkbaar onbehoorlijk verwerkt, of sturen er verkeerde informatie in, zoiets als 💩 in is 💩 uit.
 
Onder het rijden bij favoriete een waypoint selecteren. Hij stopt dan de huidige route en maak een nieuwe route naar het waypoint
 
Klopt, dat kan ook niet. Althans niet bij iedereen.
Bij de kleinere schermen weet ik het niet.
Bij het 10"scherm kun je dat wel, maar dat staat nergens beschreven en was ook niet aangekondigd. Na een update werkte dat ineens.
In het navi-scherm met de menu-knop naar onderen drukken, daar staan een aantal opties (ineens) bij.
Je kunt nu dus ook met het wonderwiel een (voor-ingegeven) adres klikken.

Anders gewoon je telefoon nemen en een route maken. Zoals hierboven aangegeven, waypoint aangeven of op het scherm aanklikken en route starten.
Je weet wel, lekker handig eerst stoppen, telefoon uit het opbergvak nemen, route maken en starten, de oplaadkabel terug, telefoon terug in het opbergvak, handschoenen aan, motor starten en vertrekken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan