BMW r100r voor woon werk?

schapie

Rookie
24 okt 2009
12
0
Hallo mede tweewielers,

Ik ben voornemens een BMW R 100 R aan te schaffen als woonwerk motor. De dagelijkse afstand is 110 km v.v. en de route bestaat half om half uit 80 km weg en snelweg ( en een paar km stad) Wie oh wie heeft ervaring met de ouwe trouw boxer van BMW? Ik vind hem lekker relaxed rijden. Wat is het gemiddelde gebruik ongeveer? Betrouwbaar? Kwalen? veel of lastig onderhoud?

Wie oh wie helpt mij bij het doorhakken van de koop knoop!
 
Voor 110 km/dag kun je bijna iedere motor wel gebruiken (een kapotte niet) :+ ).

BMW's hebben de naam hoge kmstanden aan te kunnen.....

Als jij het een fijne motor vindt zie ik geen enkel bezwaar om het kreng er voor te gebruiken.

Zelf doe ik zo'n 80 km/dag op een hypernaked. Eigenlijk zou dat niet moeten gaan of zo...

Gaat ook prima hoor.
 
'BMW r100r voor won werk?' > 'BMW r100r voor woon werk?'
 
Sorry voor de won ipv woon, slip of the finger. K 75 is inderdaad een dijk van een fiets, maar ik wil graag een motor met "smoel". Bedankt voor de reacties, maar ik heb nog geen reactie ontvangen van een R rijder. Kom op, is er iemand?
Groet.
 
Ik rij zelf R100R (niet voor woon-werk) en vind het ook een relaxte motor om te rijden. Dat pleit in het voordeel voor woon-werk, ik heb daar het liefst een motor voor die niet veel "werk" vraagt om te rijden.

Zwakke punten:
Versnellingsbak (uitgaande lager)
Cardan (kruiskoppeling)
Voor veel meer info zie www.bmwboxerclub.nl onder techniek.
Dat is allemaal niet zo dramatisch, reparatie hoeft niet meer te kosten dan een setje banden van sommige motoren als je zelf de bak er uit haalt (en er niets anders kapot is..)

Onderhoud is een piece of cake, dat kost weinig tijd/geld.

Ik vind het verbruik voor woon-werk aan de hoge kant (rond de 1:17 onafhankelijk van het traject/rijstijl). Als je 20.000 km per jaar doet en zelf de benzine moet betalen scheelt dat nogal met bijvoorbeeld mijn scooter (Burgman 400) die makkelijk 1 op 25 haalt.

Ik zou voor woon-werk eerder een monolever (R65/R80/R100, bij voorkeur RT) kiezen:
Wat minder last van v-bak problemen, goedkoper in benzine en banden (en de RT kuip is errug fijn).
 
Laatst bewerkt:
Met de R100R heb ik geen ervaring, maar ik heb al vele tienduizenden kilometers met oudere tweeklepsboxers gemaakt. Ook een R100RT.
Met de betrouwbaarheid zit het wel goed, nooit problemen gehad met versnellingsbakken en kruiskoppelingen. Van de latere tweekleppers weet ik alleen dat de magneten van de Valeo startmotor wel eens loslaten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Een RT kuip is 's winters wel lekker, maar je rijdt er het hele jaar mee rond.
 
Een kennis van me rijdt dagelijks van de Beemster naar Amersfoort (77 km enkele reis) op een R1150.
Vrijwel probleemloos. Heeft z'n eerste na 150.000 km ingeruild....
 
Bedankt voor de reacties. Vooralsnog klinkt het bemoedigend. Elke motor heeft zo zijn zwakke punten dus de BMW ook. Ik weet dat de R 100 R een vernieuwde kloon is van de "oude" R100RT die uit de R80 is voortgekomen en dat zijn altijd zeer betrouwbare en degelijke fietsen geweest. Ik heb er zin in. Dat het enig "werk" kost om te rijden met die fiets, dat vind ik niet erg, want met het w.w. verkeer, combineer ik fun en noodzaak. De 1:17 valt mij iets tegen, maar dat is geen breekpunt. Vraagje aan Jozef en Halflive: Weten jullie bij welke km standen de door jullie genoemde problemen zich meestal aandienen?
 
Bedankt voor de reacties. Vooralsnog klinkt het bemoedigend. Elke motor heeft zo zijn zwakke punten dus de BMW ook. Ik weet dat de R 100 R een vernieuwde kloon is van de "oude" R100RT die uit de R80 is voortgekomen en dat zijn altijd zeer betrouwbare en degelijke fietsen geweest. Ik heb er zin in. Dat het enig "werk" kost om te rijden met die fiets, dat vind ik niet erg, want met het w.w. verkeer, combineer ik fun en noodzaak. De 1:17 valt mij iets tegen, maar dat is geen breekpunt. Vraagje aan Jozef en Halflive: Weten jullie bij welke km standen de door jullie genoemde problemen zich meestal aandienen?
Die Valeo magneten zijn volgens mij willekeurig, afhankelijk van temperaturen en korte of juist lange ritten. Daar valt dus niets over te zeggen.

Je geschiedenis klopt niet helemaal, De R80 en R100 zijn de opvolgers van de R75 en R90. De eigenlijke oorsprong zijn de R50, R60 en R75/5 uit 1969. De eerste R100RS was het snelst me even over de 70pk. later is dat teruggebracht naar 55pk om de betrouwbaarheid te verhogen. De BOTT racers wisten ook 120pk uit dat blok te halen dus het kan wel.

Een R100R is helemaal uit geëvolueerd, Helemaal goed dus.
 
Hallo Halflive,
Bedankt voor de geschiedenisles, je hebt helemaal gelijk. Ik was wat kort door de bocht, wat met motorrijden altijd link is :-) De laatste zin deed mij het best en daar was ik ook van uitgegaan. Groet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan