Het BMW Sport-boxer topic ( V )
Wegens enorm succes is het informatieve, gezellige en leerzame "grote R1100S topic" en "Het enorme R1100S topic DEEL II" doorgezet in "Het bizarre R1100S topic DEEL III"
Als vervolg op het R1100S topic gaan we nu verder met het "Sport-Boxer topic". Deze is alweer uit de voegen gegroeid en nu gaan we verder met deel V ! De 1200 serie (R 1200 S / R1200 R) eigenaren stijgen inmiddels in aantal.
De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn. De deelnemers zullen per motortype worden ingedeeld. Voor de R1100S bestaat al een verhaaltje. Als er mensen zijn met een ander type en daar een kort verhaaltje over kwijt willen in de startpost, mail me dan even.
Bij de S meeting kwamen altijd wel zo'n 25 mensen opdagen. Ik hoop dat het er nu (nog) meer worden met meer verschillende motortypen.
Ik hoop dat we er met zijn allen weer een enorm (leuk, gezellig, informatief en leerzaam) topic van mogen maken.
Welkom allemaal !
v.l.n.r.: Bozzma, Arrewald en Charley.
De R1200R.
Tuono
Boxershort
De R1100S
De R1100S is een eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen. Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen. De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten. De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Dit cardan heeft een reaktiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en remreakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.
De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming. Optioneel is een sportpakket dat je kan herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.
Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Ik ken een geval waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:
De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.
Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben. Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: Olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis). Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".
Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.
Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.
Bozzma
De R1200S
De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op:
De R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. Helaas heeft de motor geen (af-fabriek) mogelijkheden meer voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.
Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor.
Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor de boxer-motor. Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. Ik heb geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1 ) een aspirant kopers van harte welkom met vragen en tips.
Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links. Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst ? Post het even, dan zet ik je erbij.
Accessoires
ermax: home
Boxerstyle
Recchia-motos
Bikes.sjbmw
Suburban-machinery
Ascycles
Scherb-s.de
Metisse.de
Hattech.de
Pack-Parts
R1100Sgoodies
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBpower
Hobbyist
Alphatechnik
Knfilters
Wuedo
Hesa-motorsport.de
Jaeger-motorsport
Tuning
http://www.techlusion.us/home.htm
Tovami: testbanken voor motoren, auto's en karts
http://www.metisse.de/frame_daten/start_D_GB.html
Top-Themen bei t-online.de
http://www.bbpower.de/
Turbo Boxer
http://www.fuelinmoto.com.au/
http://www.ebl-motorpower.de/
BMW Motorcycle Turbocharger Kits
Uitlaten
Edelstahlauspuff - Titanauspuff - Rahmenbau - Motorrad - Leistungsmessung
Suspended Domain
http://www.omexperformanceusa.com/R1100S.html
BN Pipes GmbH - Sportauspuffanlagen für Audi, Seat, Skoda und Volkswagen
Staintune
Two Brothers Racing - TBR - Exhaust Systems
Zach
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
http://www.remus-racing.com
. . : : : VAN DER LINDE SYSTEMS : : : . .
http://www.edgemoto.com/vanderlinde/van_S.html
Veren en dempers
http://www.wpsuspension.com/
Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
http://www.ohlins.com
Banden,accu's en onderhoud:
Gummert, ow nee... BredeBeier
Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland
http://www.mamut.com/AFS_Motorparts
http://www.accuhandel-utrecht.nl/
Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/00r1100s.html
Overige R1100S links
S-Boxer
Wijhenke
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
http://www.bmbikes.co.uk/index.htm
http://www.motorrad-einbeck.de
Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam
Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.
Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)
Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html
http://www.gps.nl
http://www.sportextreme.com
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
http://www.expansys.nl
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
http://www.baehr.net/
Race & circuit
http://www.motorsportschool.be
http://www.circuit-de-folembray.com/
http://www.circuitdecroix.com/
http://www.crtholland.nl/
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1
Opknappen, modden en renoveren:
Micro-fiches !
R1100S Owners
1. bredebeier
2. Bozzma
3. Charley
4.boedhaman S verkocht met pijn in z'n hart..
5.Worldbeater S verkocht..
6. bulleke
7. SeatsnifferDre
8. beamertje
9. Patriesss
10. (((boxer)))
11. luka
12. puggy
13. silver R1100S
14. slidePaT
15. jansof
16. Sleeper
17. girlR1100S
18. kaatje75
19. Monocilinder
20. Hanski
21. Stampertje_35
22. R@VEN
23. MrBeemer
24. Boxer Replica
25. suz rgv 800
26. Koentjuh
27. (Onbekende gebruiker). Arrewald
29. bmwjoske
30. Winner61
31. hjr1100s
32. altrecht
33. Boxer-twin
34. BCRMick
35. toot
36. devogel
36. BomSan
37. Kaas
38. thijsje
39. BosB
40. goldbmw
41. BMWILLEM19
42. BMadW David
43. simple
44. Beemer
45.
46.
47.
R1200S Owners
1. Tuono
2. Boxershort
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Please, keep it Sport-Boxer
Activiteiten
Wegens enorm succes is het informatieve, gezellige en leerzame "grote R1100S topic" en "Het enorme R1100S topic DEEL II" doorgezet in "Het bizarre R1100S topic DEEL III"
Als vervolg op het R1100S topic gaan we nu verder met het "Sport-Boxer topic". Deze is alweer uit de voegen gegroeid en nu gaan we verder met deel V ! De 1200 serie (R 1200 S / R1200 R) eigenaren stijgen inmiddels in aantal.
De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn. De deelnemers zullen per motortype worden ingedeeld. Voor de R1100S bestaat al een verhaaltje. Als er mensen zijn met een ander type en daar een kort verhaaltje over kwijt willen in de startpost, mail me dan even.
Bij de S meeting kwamen altijd wel zo'n 25 mensen opdagen. Ik hoop dat het er nu (nog) meer worden met meer verschillende motortypen.
Ik hoop dat we er met zijn allen weer een enorm (leuk, gezellig, informatief en leerzaam) topic van mogen maken.
Welkom allemaal !
v.l.n.r.: Bozzma, Arrewald en Charley.
De R1200R.
Tuono
Boxershort
De R1100S
De R1100S is een eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen. Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen. De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten. De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Dit cardan heeft een reaktiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en remreakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.
De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming. Optioneel is een sportpakket dat je kan herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.
Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Ik ken een geval waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:
De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.
Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben. Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: Olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis). Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".
Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.
Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.
Bozzma
De R1200S
De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op:
De R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. Helaas heeft de motor geen (af-fabriek) mogelijkheden meer voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.
Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor.
Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor de boxer-motor. Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. Ik heb geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1 ) een aspirant kopers van harte welkom met vragen en tips.
Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links. Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst ? Post het even, dan zet ik je erbij.
Accessoires
ermax: home
Boxerstyle
Recchia-motos
Bikes.sjbmw
Suburban-machinery
Ascycles
Scherb-s.de
Metisse.de
Hattech.de
Pack-Parts
R1100Sgoodies
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBpower
Hobbyist
Alphatechnik
Knfilters
Wuedo
Hesa-motorsport.de
Jaeger-motorsport
Tuning
http://www.techlusion.us/home.htm
Tovami: testbanken voor motoren, auto's en karts
http://www.metisse.de/frame_daten/start_D_GB.html
Top-Themen bei t-online.de
http://www.bbpower.de/
Turbo Boxer
http://www.fuelinmoto.com.au/
http://www.ebl-motorpower.de/
BMW Motorcycle Turbocharger Kits
Uitlaten
Edelstahlauspuff - Titanauspuff - Rahmenbau - Motorrad - Leistungsmessung
Suspended Domain
http://www.omexperformanceusa.com/R1100S.html
BN Pipes GmbH - Sportauspuffanlagen für Audi, Seat, Skoda und Volkswagen
Staintune
Two Brothers Racing - TBR - Exhaust Systems
Zach
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
http://www.remus-racing.com
. . : : : VAN DER LINDE SYSTEMS : : : . .
http://www.edgemoto.com/vanderlinde/van_S.html
Veren en dempers
http://www.wpsuspension.com/
Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
http://www.ohlins.com
Banden,accu's en onderhoud:
Gummert, ow nee... BredeBeier
Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland
http://www.mamut.com/AFS_Motorparts
http://www.accuhandel-utrecht.nl/
Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/00r1100s.html
Overige R1100S links
S-Boxer
Wijhenke
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
http://www.bmbikes.co.uk/index.htm
http://www.motorrad-einbeck.de
Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam
Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.
Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)
Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html
http://www.gps.nl
http://www.sportextreme.com
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
http://www.expansys.nl
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
http://www.baehr.net/
Race & circuit
http://www.motorsportschool.be
http://www.circuit-de-folembray.com/
http://www.circuitdecroix.com/
http://www.crtholland.nl/
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1
Opknappen, modden en renoveren:
Micro-fiches !
R1100S Owners
1. bredebeier
2. Bozzma
3. Charley
4.
5.
6. bulleke
7. SeatsnifferDre
8. beamertje
9. Patriesss
10. (((boxer)))
11. luka
12. puggy
13. silver R1100S
14. slidePaT
15. jansof
16. Sleeper
17. girlR1100S
18. kaatje75
19. Monocilinder
20. Hanski
21. Stampertje_35
22. R@VEN
23. MrBeemer
24. Boxer Replica
25. suz rgv 800
26. Koentjuh
27. (Onbekende gebruiker). Arrewald
29. bmwjoske
30. Winner61
31. hjr1100s
32. altrecht
33. Boxer-twin
34. BCRMick
35. toot
36. devogel
36. BomSan
37. Kaas
38. thijsje
39. BosB
40. goldbmw
41. BMWILLEM19
42. BMadW David
43. simple
44. Beemer
45.
46.
47.
R1200S Owners
1. Tuono
2. Boxershort
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Please, keep it Sport-Boxer
Activiteiten
Laatst bewerkt: