bochten

k ben dus als beginner op mn plaat gegaan, en het is mn eigen schuld.
Probleem is het volgende:
Je leert rijden,
je leert bochtjes nemen,
en dan ga je platter door de bochtjes, en platter en platter
en op een gegeven moment zit je quasi aan de grond met een stepje ofzo.
En dan ga je verzitten begint het weer opnieuw. En in mijn geval ging ik dan ook platter en platter, tot ik ineens mn jiffy aan de grond reed, effe iets had van "he, mn jiffy zit aan de grond", en tegen dat ik het goed besefte ging ik wijd en het decor in. |( Effe concentratie en kijktechniek weg en daar ging ik. Dat was op een rotonde die ik goed ken, en ik ging er altijd vlot omheen in zn 1 (zonder verzitten), en dit was dus gebeurd nadat ik er een paar rondjes in zn 2 was rondgegaan (met verzitten).

Wat ik dus wil zeggen is, t probleem met bochten nemen is dat je in het begin vrij snel je grens kan verleggen, want je hebt nog veel ruimte over, maar ergens moet je stoppen met verleggen, en de vraag is waar is de limiet. Ik ben er dus effe overgegaan en er dan bij gaan liggen :( . Zaterdag kan ik terug :] Ben benieuwd of ik er anders van ga rijden.

Ik had zoiets van "het kan altijd platter", k weet niet wat jouw idee is, maar k ga nu toch wat meer uitkijken, en mn capriolen sparen voor op het circuit.

Maargoed dat is mijn ervaring. Een goeie tip, ga eens met wat lui meerijden die al beter zijn, en volg ze door bochtige wegen, is heel interessant om je aanrijsnelheid voor een bocht te leren. Zoek wel lui die redelijk zijn, en niet van die gozers die overal een knietje leggen, want dat zou je wel eens zuur kunnen opbreken als je die probeert te volgen en halverwege durf je niet meer.

En een laatste tip, volg wat trainingen!
 
Waar gaat het om? Een vlotte en vloeiende bocht maken of het maken van een kneedown en zo plat mogelijk.

Als je kiest voor het eerste hoef je de extremen van jezelf en je fiets niet perse te verkennen en hou je voor beiden voldoende veiligheids- en zekerheidsmarge.
Ga je voor het tweede, op zich geen punt, maar dan calculeer je ook het risico in dan je op je plaat kan gaan.

Ik zou eerst voor de fun en de veiligheid gaan en als je enige jaren rijdt (zonder brokken) kun je je grenzen geleidelijk verleggen.
Wil je de grens snel verleggen? Kan ook, maar dan heb je kans dat je dit forum op gegeven moment niet meer kunt bezoeken...

Rustig aan niet laten opfokken door rijders die meer ervaren zijn. Leer je eigen grenzen kennen en verleg ze zeer geleidelijk. Hoe verder je komt des te meer moet je blij zijn met kleinere stapjes in de voortgang...
 
Wat ik altijd belangrijk vind in een bocht, bijv klaverbladje is dat je (in geval van rechterbocht) in principe je linkerhand los moet kunnen laten en dus alleen met je rechterhand tegen je stuur drukt (gyroscopisch effect) en in een linkerbocht ook maar dat gaat wat moeilijker met je gas :)

Effect is dat je veel gecontroleerder en vloeiender stuurt dan wanneer je met beide handen zit aan je stuur zit te trekken en te duwen. Het klink misschien allemaal een beetje gek maar probeer het maar voorzichtig, je zult zien dat het werkt :]

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan