Boete: triplerend door 'file'

Frunkle

Rookie
6 mei 2008
26
0
Deze morgen, op de A12:

Barstensvol file, op een gegeven moment reed alles weer 70, maar heb er toch nog een aantal tussendoor ingehaald (stugge linksrijders, die niet echt moeite doen om in te halen). Dit werd door de gepasseerde snelwegpliesie 'tripleren' genoemd. En dat mocht niet.

Is die grens van 40km/u in de file officieel vastgelegd? Ben er inmiddels wel achter dat het geen gedogen is (wat oom agent ook zei) maar wel echt mag.

Bekeuring is overigens artikel 5.
 
Oef, Artikel 5 is nooit leuk :+..

Ik doe het zelf ook wel eens hoor.. Ik begrijp dat ze het willen bekeuren, maar ik vind het erg vervelend dat er in NL zo weinig boetes worden geschreven voor onnodig links rijden.. Dat is nml 9/10 keer de ergernis waardoor dit soort dingen worden gedaan...

Laat ze daar maar eens meer op bekeuren en dan een dikke 150 euro.. Dan leren mensen dat eens.. Helaas zijn veel autorijders lui, even in en uitvoegen is te veel werk...
 
Laatst bewerkt:
Of die grens van 40 officieel is vastgelegd of niet, het gaat om filerijden. Op moment dat alles weer 70 rijdt, lijkt me dat geen file meer, toch?
 
Of die grens van 40 officieel is vastgelegd of niet, het gaat om filerijden. Op moment dat alles weer 70 rijdt, lijkt me dat geen file meer, toch?

Dat is dus maar de vraag. Ik vind 70 namelijk erg langzaam op de A12, en dus filerijden. :/
 
Correct me if i'm wrong maar 'tripleren' is toch alleen het links (tegen de vangrail aan) inhalen van verkeer over, of in ieder geval vlak bij, de doorgetrokken streep langs de rijstrook. (Uiterst links dus)

Hoe kun je dan voor tripleren bekeurt worden als je zegt dat je ze tussen de rijstroken in inhaalt?

Valsheid in geschriften van de dienders? _O- :+
 
voor zover ik weet is het max 50 wat jij mag rijden, als het overige verkeer ook weer 50 rijdt moet je invoegen.

Het snelheidsverschil mag max 10 km/u zijn.

Dat betekent dat je bij een stilstaande file met max. 10 km/u er langs mag rijden?
 
Laatst bewerkt:
Tripleren mag wel, dat is de regel die in '91 is geschrapt en waardoor wij motorrijders nu tussen de file door mogen. Vandaar dat 'ie je daar geen boete voor kon geven maar wel artikel 5. Of die boete voor artikel 5 ('Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.') terecht is is heel erg situatie afhankelijk en kan dus onmogelijk via een forum worden beoordeeld. Het is evenwel voor sommige agenten gebruikelijk om voor iedere motorrijder die zich niet aan de richtlijnen voor filerijden houdt een artikel 5 toe te kennen, ofschoon dit ook voor hen slechts een richtlijn is. Echter de inschatting van de situatie door de agent is dan weer de richtlijn in een eventuele bezwaarprocedure.

Let wel, dit bericht verkondigt slechts mijn mening welke in dit specifieke geval geheel gefundeerd is op via het wereldwijdeweb verzamelde informatie.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 5, dan begin je pas bij een paar honderd euro, beetje belachelijk.
Ik zou zeker bezwaar indienen. De grens is dacht ik inderdaad 40 per uur, hoe weet jij nou hoe hard de auto's rijden?

Zeg dat het gewoon in een keer weer begon te rijden en dat je toen nog tussen de auto's zat en daarna netjes terug ingevoegd bent. Ze kunnen toch niet verwachten dat als de auto's weer even op het gas kunnen jij direct terug de rij in springt? Dat is nog link ook.

Niet akkoord gaan met de schikking dus, laat maar lekker voorkomen.
 
Artikel 5, dan begin je pas bij een paar honderd euro, beetje belachelijk.
Ik zou zeker bezwaar indienen. De grens is dacht ik inderdaad 40 per uur, hoe weet jij nou hoe hard de auto's rijden?

Zeg dat het gewoon in een keer weer begon te rijden en dat je toen nog tussen de auto's zat en daarna netjes terug ingevoegd bent. Ze kunnen toch niet verwachten dat als de auto's weer even op het gas kunnen jij direct terug de rij in springt? Dat is nog link ook.

Niet akkoord gaan met de schikking dus, laat maar lekker voorkomen.

Onzin, art 5 kan ook met 50 euro klaar zijn.
Maar kan ook tp invordering rijbewijs betekenen en duizenden euro's.
En alle varianten ertussen.

"Gewoon zeggen dat t in 1 keer begon te rijden".... Als het een file was, denk je dan niet dat die politieauto in de buurt van de Topicstarter is geweest, of vlogen ze in een helikopter ?? Dan weten ze toch of die file wel of niet net begon te rijden??

Blije Y plaatst tot nu toe de enige zinnige opmerking, naar mijn idee.
De rest speculeert er maar een beetje op los.

Er word niet scherp gelet op motorrijders die tussen de auto's doorrijden in de file.
Met veel van dit soort actie's kun je erop wachten dat er wel weer scherper op gelet gaat worden. Ik ben de topicstarter wat dat betreft dus bepaald niet dankbaar....
 
Laatst bewerkt:
Wat Blije Y zegt. en wacht even de echte bekeuring af. Je hebt nu alleen een aankondiging (gele briefje ontvangen). Op de echte bekeuring (of transactievoorstel) staat de uiteindelijke overtreding en het bedrag.
ff paar weekjes geduld dus.
 
Onzin, art 5 kan ook met 50 euro klaar zijn.
Maar kan ook tp invordering rijbewijs betekenen en duizenden euro's.
En alle varianten ertussen.

Blije Y plaatst tot nu toe de enige zinnige opmerking, naar mijn idee.
De rest speculeert er maar een beetje op los.

Geloof jij echt dat hij hiervoor een boete van zeg tussen de 50 en 100 euro krijgt? Denk het niet. Artikel 5 wordt overal te pas en te onpas maar gebruikt. Bovendien moet de OvJ ook betaald worden.

Je hebt wel gelijk dat er veel gespeculeert wordt maar ach dat hou je toch niet tegen :)
 
Tip: vraag via de Wet Openbaarheid Bestuur (zie www.flitsservice.nl voor details) het PV op, zodra je iets uit Leeuwarden hoort. Bij flitsservice helpen ze je dan wel verder. ;)
 
Geloof jij echt dat hij hiervoor een boete van zeg tussen de 50 en 100 euro krijgt? Denk het niet. Artikel 5 wordt overal te pas en te onpas maar gebruikt. Bovendien moet de OvJ ook betaald worden.

Je hebt wel gelijk dat er veel gespeculeert wordt maar ach dat hou je toch niet tegen :)

Heb dit al wel gevonden, tripleren (al komt de definitie idd niet overeen met mijn 'overtrednig', zoals eerder terecht opgemerkt is) is een overtreding van de derde graad: 150 euries.
 
...Ik ben de topicstarter wat dat betreft dus bepaald niet dankbaar....

Tsja, kan ik ergens wel begrijpen. Maar na een nachtdienst wil ik gewoon naar mijn bedje en niet dom 70 rijden omdat enkele malloten geen gas willen geven.
 
Geloof jij echt dat hij hiervoor een boete van zeg tussen de 50 en 100 euro krijgt? Denk het niet. Artikel 5 wordt overal te pas en te onpas maar gebruikt. Bovendien moet de OvJ ook betaald worden.

Dat niet, maar een artikel 5 wordt wel regelmatig teruggedraaid, bijvoorbeeld wanneer er toch een ander artikel van toepassing zou zijn. Zo weet ik dat bij Boos B de uitgeschreven boete voor artikel 5 bij een ongeval is omgezet naar artikel 19 RVV.
 
Heb dit al wel gevonden, tripleren (al komt de definitie idd niet overeen met mijn 'overtrednig', zoals eerder terecht opgemerkt is) is een overtreding van de derde graad: 150 euries.
Waar heb je m gevonden? In België bestaat het namelijk nog wel, daar is het het rijden over het stukje naast de meest linker rijstrook.
 
Inderdaad. Daarom vroeg ik ook om de wettelijke onderbouwing van de 40km/u grens :+
Die wettelijke onderbouwing is er dus volgens mij niet, alleen de richtlijn. Maar alles wat buiten de richtlijn valt is dus mogelijk (situatieafhankelijk dus) onveilig en daar mag dan de agent in kwestie zijn oordeel over vellen.

Edit: Oei, sorry, drie op een rij. Volgens mij wordt het tijd dat ik weer aan het werk ga.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt moeilijk om een wettelijke basis vragen als het gaat om gedoogregels, I.c. "de gedragscode" is een dringend advies en is geen wettelijke regeling.

Terug in de rij bij een snelheid van 40 km/u en;
Maximaal 10 km/u sneller dan het overige verkeer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan