Boete: triplerend door 'file'

Geloof jij echt dat hij hiervoor een boete van zeg tussen de 50 en 100 euro krijgt?
Denk het niet. Artikel 5 wordt overal te pas en te onpas maar gebruikt. Bovendien moet de OvJ ook betaald worden.

Je hebt wel gelijk dat er veel gespeculeert wordt maar ach dat hou je toch niet tegen :)

Geen idee, maar je speculeert aardig mee, althans het lijkt erop dat jij speculeert dat het iig geen 50 of 100 euro gaat worden :? :P
 
voor zover ik weet is het max 50 wat jij mag rijden, als het overige verkeer ook weer 50 rijdt moet je invoegen.

Het snelheidsverschil mag max 10 km/u zijn.

Nee, wat mag max is nergens vast gelegd. Wel is in de gedrachtcode vastgelegd dat je met maximaal 10km/u verschil mag inhalen tussen de rijen door als men nog geen 40Km/uur rijdt dus bij 39,999 mag jij 49,999 rijden tussen de file door. En als het verkeer 40 rijdt moet je invoegen.
 
Geen idee, maar je speculeert aardig mee, althans het lijkt erop dat jij speculeert dat het iig geen 50 of 100 euro gaat worden :? :P

Ik ken de politie en ik ken de gulzigheid en graaierigheid van oa. Koos Spee en kornuiten dus weet ik dat het niet met 'slechts' 100 euro wordt afgedaan. Voor rijden over een busbaan en rechts inhalen krijg je al 150 euro, laat staan artikel 5.

En het is idd een speculatie, maar wel een enigzins onderbouwde :P
 
Laatst bewerkt:
Nee, wat mag max is nergens vast gelegd. Wel is in de gedrachtcode vastgelegd dat je met maximaal 10km/u verschil mag inhalen tussen de rijen door als men nog geen 40Km/uur rijdt dus bij 39,999 mag jij 49,999 rijden tussen de file door. En als het verkeer 40 rijdt moet je invoegen.

max snelheid is altijd de geldende snelheidsbeperking, borden langs de weg of matrixbord.
Omdat bij een file bijna altijd de matrix 50 aangeeft, mag je niet harder dan dat en zul je dus in moeten voegen. Daarom wordt er gezegd, als de file 40 of harder rijdt dat je moet invoegen.

Er was nog een recent ander topic over het filerijden. Daar werd ook een soort van definitie gezegd dat een file een situatie is waarbij verkeer gehinderd wordt om de maximaal toegestane snelheid te rijden. Dus als ze 70 rijden waar je 90 mag, dan zou dat technisch een file zijn.
Niet dat ik het slim vind om dan tussen de auto's te gaan rijden...
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom er nog zoveel mensen zijn die denken dat het gedoogd is.
Sinds 1989 (kan ook 1990 zijn maar iig iets in die buurt) zijn er veel subregels geschrapt en sindsdien zijn de verkeersregels in het wetboek opgenomen onder de noemer "vereenvoudigde verkeersregels".
Die dag is dus het gedogen weggevallen omdat het niet meer verboden was.
Na vele jaren bakkeleien is er een poging gedaan om duidelijkheid en begrip te scheppen en is er een gedragscode opgesteld.
deze kunnen we makkelijk genoeg vinden op diverse sites zoals die van de MAG en de KNMV.
Daarmee is meteen het volgende misverstand gecreëerd doordat velen denken dat het een wetsbepaling is maar niets is minder waar.
Je MAG tussen de file door mits je het overige verkeer niet in gevaar brengt, net zoals je het overige verkeer niet in gevaar mag brengen onder "normale" omstandigheden.
Je MAG NIET harder dan aangegeven op de matrixborden want dat is een max. snelheid.
Wanneer is er een file?
Wanneer het verkeer niet ongehinderd door kan rijden is er sprake van een file!
Rijdt het verkeer 80 waar er 90 is aangegeven (matrixborden of het standaard verkeersbord voor snelheid)mag je er met 90 tussendoor, mits je het overig verkeer niet in gevaar brengt!
Let wel dat een agent volgens zijn/haar inzicht een boete kan en mag uitschrijven inzake art.5 !!! (wat jij niet gevaarlijk vindt kan de dienstdoende agent dus wel vinden)

Kwam deze reactie op een eerder draadje tegen, bevalt me wel *D
 
Ik ken de politie en ik ken de gulzigheid en graaierigheid van oa. Koos Spee en kornuiten dus weet ik dat het niet met 'slechts' 100 euro wordt afgedaan. Voor rijden over een busbaan en rechts inhalen krijg je al 150 euro, laat staan artikel 5.

En het is idd een speculatie, maar wel een enigzins onderbouwde :P

Maar ergens is rechts inhalen en rijden over een busbaan alleen een specificatie van artikel 5. :/
 
Er word niet scherp gelet op motorrijders die tussen de auto's doorrijden in de file.
Met veel van dit soort actie's kun je erop wachten dat er wel weer scherper op gelet gaat worden. Ik ben de topicstarter wat dat betreft dus bepaald niet dankbaar....

Ik ben al die verkeersdeelnemers ondankbaar die zo lang onnodig links blijven rijden.. Ook de politie moet leren om dingen aan te pakken bij de aard van dit probleem.. En dat is toch echt het onnodig linksrijden!
 
leg aan de rechter uit dat je tussen de file doorreed en dat alles begon te rijden, je wilde invoegen maar zag geen veilige plek om dit te doen, paar auto's verder wel. Lijkt me dat een rechter daar wel rekening mee houdt?
 
leg aan de rechter uit dat je tussen de file doorreed en dat alles begon te rijden, je wilde invoegen maar zag geen veilige plek om dit te doen, paar auto's verder wel. Lijkt me dat een rechter daar wel rekening mee houdt?

Dat was ook zo O-)
 
~[/quote]
Er word niet scherp gelet op motorrijders die tussen de auto's doorrijden in de file.
Met veel van dit soort actie's kun je erop wachten dat er wel weer scherper op gelet gaat worden. Ik ben de topicstarter wat dat betreft dus bepaald niet dankbaar....
~
betekent dat dat baksteen ook zo tussen de file door rijdt, dat hij van zijn baas beter op ons moet gaan letten of dat hij bang is dat collega's beter op hem gaan letten?


tripleren is de overtreffende trap van doubleren, hetgeen betekent inhalen. Dit houdt dus in dat je het inhalende voertuig links moet inhalen tussen het voertuig en de witte lijn. Anders ben jij aan het doubleren en is de auto links van je aan het tripleren. Die is dan dus fout. En jij ook omdat je weer rechts inhaalt etc. Is dat misschien de reden dat het tripleren geschrapt is? geen idee, ik lul maar wat.
 
Maar ergens is rechts inhalen en rijden over een busbaan alleen een specificatie van artikel 5. :/

:?

Nee, dat zijn met name genoemde strafbare gedragingen in de WAHV en hebben niets met art 5 WVW uit te staan.

Als bovenstaande gemeend is, dan heb je ook genoeg kennis om mijn bovenstaande reply zonder googlen te snappen :)
 
Ik ben al die verkeersdeelnemers ondankbaar die zo lang onnodig links blijven rijden.. Ook de politie moet leren om dingen aan te pakken bij de aard van dit probleem.. En dat is toch echt het onnodig linksrijden!

Eerste zin ben ik het helemaal mee eens.


De rest... klopt ook, gebeurd ook best wel, maar denk je echt dat iemand hier op dit forum ooit een topic zal openen dat ie een bon heeft gehad voor links blijven rijden ??
Da's niet C 8-) 8-) L ...


In dit specifieke geval heb ik geen mening hoor, ik was er niet bij dus mis teveel info, een boel anderen storen zich daar niet een en hebben wel een mening....
 
Nee, wat mag max is nergens vast gelegd. Wel is in de gedrachtcode vastgelegd dat je met maximaal 10km/u verschil mag inhalen tussen de rijen door als men nog geen 40Km/uur rijdt dus bij 39,999 mag jij 49,999 rijden tussen de file door. En als het verkeer 40 rijdt moet je invoegen.

Juist, zo simpel is het. Als je 70 rijd rij je gewoon te hard en heb je 'recht' op een bekeuring. Ik ben van mening dat we als motorrijders blij zijn dat we bij file er tussendoor mogen en dan moet je dat niet gaan verpesten. Je reed gewoon minimaal 20 km/u te hard en daarvoor kun je bekeurd worden, simple as that.
 
leg aan de rechter uit dat je tussen de file doorreed en dat alles begon te rijden, je wilde invoegen maar zag geen veilige plek om dit te doen, paar auto's verder wel. Lijkt me dat een rechter daar wel rekening mee houdt?

Zou een verklaring kunnen zijn. Wie weet trappen ze erin.









Ik zou zelf, als dit echt MIJN verklaring was, twijfelen aan mijn verkeersinzicht O-) :P
 
Nee, dat zijn met name genoemde strafbare gedragingen in de WAHV en hebben niets met art 5 WVW uit te staan.

Als bovenstaande gemeend is, dan heb je ook genoeg kennis om mijn bovenstaande reply zonder googlen te snappen :)

Het gaat dan om de inhoud van artikel 5. Door rood rijden is ook anderen in gevaar brengen, maar daar hoeft oom agent geen 5 WVW op te plakken maar kan het dan idd af met de WAHV. Vanochtend kon hij dat schijnbaar niet -O-


zonder googlen :Y dus kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden :N
 
Juist, zo simpel is het. Als je 70 rijd rij je gewoon te hard en heb je 'recht' op een bekeuring. Ik ben van mening dat we als motorrijders blij zijn dat we bij file er tussendoor mogen en dan moet je dat niet gaan verpesten. Je reed gewoon minimaal 20 km/u te hard en daarvoor kun je bekeurd worden, simple as that.

Da's idd heel lief van Spee, dat we dat mogen. En te hard rijden op een motor is natuurlijk wel heel erg stout! *O*
 
Laatst bewerkt:
Door rood rijden zou volgens jou redenatie dan ook "een specificatie" van art 5 zijn...??

Volgens mij is dat Nm met Liters vergelijken nl.
Of appels met citroenen.
Ofzo.

Misschien vind je ''toepassing'' duidelijker ipv specificatie? Ik vind dat idd wel. En waarom dat nou appels en citroenen zijn :?

Met door rood rijden breng je ander verkeer (soms, niet altijd :Y ) toch ook in gevaar? Dat de bekeuring zijn grondslag vind in een andere afkorting veranderd niet echt de aard van het beessie :N
 
Laatst bewerkt:
Het gaat dan om de inhoud van artikel 5. Door rood rijden is ook anderen in gevaar brengen, maar daar hoeft oom agent geen 5 WVW op te plakken maar kan het dan idd af met de WAHV. Vanochtend kon hij dat schijnbaar niet -O-


zonder googlen :Y dus kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden :N

Door rood rijden zou volgens jou redenatie dan ook "een specificatie" van art 5 zijn...??

Volgens mij is dat Nm met Liters vergelijken nl.
Of appels met citroenen.
Ofzo.
 
Juist, zo simpel is het. Als je 70 rijd rij je gewoon te hard en heb je 'recht' op een bekeuring. Ik ben van mening dat we als motorrijders blij zijn dat we bij file er tussendoor mogen en dan moet je dat niet gaan verpesten. Je reed gewoon minimaal 20 km/u te hard en daarvoor kun je bekeurd worden, simple as that.

Je quote mij wel maar dat heb ik niet geschreven. Nergens staat dat 70 te hard is of dat 20KM/u verschil te hard is.

Dat we het niet moeten verpesten voor ons zelf ben ik het wel met je eens.
 
Het gaat dan om de inhoud van artikel 5. Door rood rijden is ook anderen in gevaar brengen, maar daar hoeft oom agent geen 5 WVW op te plakken maar kan het dan idd af met de WAHV. Vanochtend kon hij dat schijnbaar niet -O-


zonder googlen :Y dus kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden :N
Artikel 5 is nu juist om het mogelijk te maken gevaarlijk gedrag te beboeten wat niet specifiek genoemd staat in de wet. Door rood rijden staat er wel in, dus krijg je een boete voor door rood rijden. Vwb rijden tussen de files staat er niets expliciet in de wet, dus ook al overtreed je de wet niet expliciet, dan kun je nog aangepakt worden op artikel 5, als je je gevaarlijk gedraagt (volgens de agent dan natuurlijk).
Ik denk overigens dat bij/met snelheden van 70kph of meer tussen auto's doorrijden best een behoorlijk risico is. Ik gok dat een veroordeling op basis van artikel 5 dan ook best een redelijke kans maakt.
 
Laatst bewerkt:
Da's idd heel lief van Spee, dat we dat mogen. En te hard rijden op een motor is natuurlijk wel heel erg not done! *O*

Ergens ben ik het eigenlijk wel eens met JW V. We mogen blij zijn dat het artikel dat het rijden tussen de file door geschrapt is en dat er bovendien een richtlijn is opgesteld. Als je je aan de richtlijn houdt zou alles goed moeten gaan (zou, want er zijn ook overijverige agenten die toch nog boetes schrijven). Dus inderdaad, wees blij met wat we hebben en gedraag je volgens de afspraak, dan laten we zien dat we deze uitzondering op de regels waard zijn. Natuurlijk, iedereen rijdt wel eens meer dan 10 km harder door de file en iedereen schat de snelheid van het overige verkeer wel eens verkeerd in en dat zal ook lang niet altijd een probleem zijn, maar als we de blikkers té jaloers of bang maken vrees ik dat ze die geschrapte regel gewoon weer terug invoeren. Ze blijven helaas de meerderheid.

En Koos heeft er geen bal mee te maken, die maakt geen regeltjes maar mag ze alleen uitvoeren. Hij mocht willen dattie daadwerkelijk wat te vertellen had.
 
Artikel 5 is nu juist om het mogelijk te maken gevaarlijk gedrag te beboeten wat niet specifiek genoemd staat in de wet. Door rood rijden staat er wel in, dus krijg je een boete voor door rood rijden. Vwb rijden tussen de files staat er niets expliciet in de wet, dus ook al overtreed je de wet niet expliciet, dan kun je nog aangepakt worden op artikel 5, als je je gevaarlijk gedraagt (volgens de agent dan natuurlijk).

Yep, dat is het punt wat ik probeerde te maken, maar niet zo goed kon verwoordden. Dank :j
 
Gisteren ook wat automobilisten die onnodig links bleven rijden. Gelukkig reageerde hij netjes op mn koplampseintje :)
 
Ik denk overigens dat bij/met snelheden van 70kph of meer tussen auto's doorrijden best een behoorlijk risico is. Ik gok dat een veroordeling op basis van artikel 5 dan ook best een redelijke kans maakt.

Tsja, dat vond de agent ook. Zelf vind ik het onzin, de auto's rijden min of meer parallel op, dus dan durf ik het wel aan. Op de ambulancecursus leer je gekkere dingen; kwestie van inschatten.

Bovendien, als het verkeer 20km/u rijd ga je er toch met 40-50km/u doorheen? da's ook 20km/u te hard. Ik zie iig nooit motorrijders (ondanks dat ik helaas heel veel file zie) die bij stilstaand verkeer de 10km/u aanhouden...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan