Boete: triplerend door 'file'

Puur informatieve vraag:

Mag je nou max een file die 40 rijdt inhalen door zelf 50 te gaan rijden, of een file die 50 rijdt max met 60 inhalen?

Sowieso boven 50 = niet inhalen (weet ik nog uit mn theorie) maar ik begrijp dus niet 100% of die 50 nou voor de file is of voor jou, duidelijkheid zou super zijn! Tnx~~

ik denk dat dat dan weer grijs wordt, maar als bromsnor (of baksteen) achter je rijdt en vindt dat je te hard gaat, dan moet je gewoon betalen. maar hou nou gewoon 50 voor jou aan als max, dan zit je altijd safe.

De manier waarop jij je door het verkeer beweegt bepaald veel of je van de "heren" in het grensgebied wel of geen bekeuring krijgt. zo kan je namelijk ook met 40 heel asociaal rijden.
 
Laatst bewerkt:
Als je ongeveer rond de 50 weer invoegt, dan komt het goed!

Ze staan echt niet met een lasergun tussen de file door te schieten hoor. _O-
:^ soms zie ik echter ook automobilioten helemaal debiel doen, om mij er alsnog tussendoor te laten. Als ze zo focussen op mij en niet het overig verkeer, dan peer ik hem er inderdaad nog langs.
 
"Trippend" aan het verkeer deelnemen is zowieso levensgevaarlijk. Zeker als je nog een onervaren LSD-/paddogebruiker bent. |(

:+
 
Laatst bewerkt:
Het is trouwens ook altijd een beetje situatieafhankelijk. Als het weer 50 à 60 rijdt, maar iets verder zijn ze alweer druk aan het remmen, dan blijf ik er even met gelijke snelheid tussen zitten. Anders zit je in files zo heen en weer te slingeren tussen wel en niet er tussendoor.
 
max snelheid is altijd de geldende snelheidsbeperking, borden langs de weg of matrixbord.
Omdat bij een file bijna altijd de matrix 50 aangeeft, mag je niet harder dan dat en zul je dus in moeten voegen. Daarom wordt er gezegd, als de file 40 of harder rijdt dat je moet invoegen.
tegen de tijd dat de file 70 rijdt zijn de matrixborden meestal wel weer uit hoor...
En als die borden nog op 70 staan, dan rijdt de boel in d epraktijk meestal nog wel. Ze gaan snel genoeg naar de 50 toe. |(

Ergens ben ik het eigenlijk wel eens met JW V. We mogen blij zijn dat het artikel dat het rijden tussen de file door geschrapt is en dat er bovendien een richtlijn is opgesteld. Als je je aan de richtlijn houdt zou alles goed moeten gaan (zou, want er zijn ook overijverige agenten die toch nog boetes schrijven). Dus inderdaad, wees blij met wat we hebben en gedraag je volgens de afspraak, dan laten we zien dat we deze uitzondering op de regels waard zijn. Natuurlijk, iedereen rijdt wel eens meer dan 10 km harder door de file en iedereen schat de snelheid van het overige verkeer wel eens verkeerd in en dat zal ook lang niet altijd een probleem zijn, maar als we de blikkers té jaloers of bang maken vrees ik dat ze die geschrapte regel gewoon weer terug invoeren. Ze blijven helaas de meerderheid.

En Koos heeft er geen bal mee te maken, die maakt geen regeltjes maar mag ze alleen uitvoeren. Hij mocht willen dattie daadwerkelijk wat te vertellen had.
Wat me nog het meest verbaasd in deze hele tread is dat er geroepen wordt over oom agent. Maar wat denk je dat de verzekringsmaatschappijen doen als getuigen verklaren dat jij je niet aan de gedragscode hield en je raakt betrokken bij een ongelukje?

Ik bedoel... als je het nou over een graai..cultuur hebt B|
10km/u? Je moet echt een heilige zijn. Ik heb nog noooooit een motorrijder in een stilstaande file 10km/u zien rijden en ben ook heel erg blij dat ik je niet voor mij heb gehad. |(
Handje opsteken kan ook bij 20-30km/u sneller en doet het inderdaad goed. En sta iets eerder op: ik rij praktisch alleen file als ik uit een nachtdienst kom en dan wil ik gewoon rapperdestap naar huis. En niet met 10km/u tussen een rij geparkeerde auto's doorkachelen. -O-
10 km snelheidsverschil. Stilstaande auto's rijden niet en hebben dus geen snelheid. O-)
Links rijden is hinderlijk, kleven gevaarlijk.

Om begrip te

Gek word je van die klevers, vanochtend zat er ook de hele tijd eentje tegen mijn voorwiel. B|


:+
 
Wat me nog het meest verbaasd in deze hele tread is dat er geroepen wordt over oom agent. Maar wat denk je dat de verzekringsmaatschappijen doen als getuigen verklaren dat jij je niet aan de gedragscode hield en je raakt betrokken bij een ongelukje?

Ik bedoel... als je het nou over een graai..cultuur hebt B|
Tsja, het topic gaat nou eenmaal over een boete hè? :P
 
Wat me nog het meest verbaasd in deze hele tread is dat er geroepen wordt over oom agent. Maar wat denk je dat de verzekringsmaatschappijen doen als getuigen verklaren dat jij je niet aan de gedragscode hield en je raakt betrokken bij een ongelukje?

Ik bedoel... als je het nou over een graai..cultuur hebt B|

Je bedoelt...... dat als je als een daas door de file heen ragt, er geen enkel verband kan zijn tussen jouw rijgedrag en de aanrijding??????

Ben ik nou zo dom of......... :X
 
Je bedoelt...... dat als je als een daas door de file heen ragt, er geen enkel verband kan zijn tussen jouw rijgedrag en de aanrijding??????

Ben ik nou zo dom of......... :X
Misschien :P

Wat ik bedoel is dat verzekeringsmaatschappijen er alles aan doen om onder uitkeren vandaan te komen. Zij zijn dus gek op die gedragscode en als er getuigen zijn die hen doen vermoeden dat jij je niet aan die code hebt gehouden, ze alle kanten uit zullen draaien om dat aan te grijpen om niet te betalen. Dat bedoel ik.
 
Nog even een afsluitinkje: ik heb nooit meer wat van deze boete gehoord. Schijnbaar vond de officier van justitie het ook een vaag verhaal.

Helaas inmiddels wel weer twee andere snelheidsboetes (binnen een uur) en een rood licht boete. Snif.
 
Artikel 5 WVW is het enige artikel dat je kunt overtreden tijdens het tussen de file door rijden. Het is dan ook het enige waar je een bekeuring voor kunt krijgen.

De stilzwijgende afspraak is dat als je je houdt aan het convenant filerijden dat je geen overtreding van art. 5 pleegt. Houd je je niet aan die regels, zoals in dit geval, betekent dat niet automatisch dat je wel art. 5 overpleegt (m.a.w. gevaar of hinder veroorzaakt of kan veroorzaken) maar je zult ook bij een rechtszaak de schijn wel tegen hebben.

Als je zelf kun motiveren dat de snelheid in dit geval verantwoord is, is het de moeite waard om het voor te laten komen. Kun je die motivatie niet geven, dan zou ik het erbij laten zitten.

Dat je nog niks gehoord hebt zegt niks, de officier heeft 3 jaar om te reageren.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 5 WVW is het enige artikel dat je kunt overtreden tijdens het tussen de file door rijden. Het is dan ook het enige waar je een bekeuring voor kunt krijgen.

De stilzwijgende afspraak is dat als je je houdt aan het convenant filerijden dat je geen overtreding van art. 5 pleegt. Houd je je niet aan die regels, zoals in dit geval, betekent dat niet automatisch dat je wel art. 5 overpleegt (m.a.w. gevaar of hinder veroorzaakt of kan veroorzaken) maar je zult ook bij een rechtszaak de schijn wel tegen hebben.

Als je zelf kun motiveren dat de snelheid in dit geval verantwoord is, is het de moeite waard om het voor te laten komen. Kun je die motivatie niet geven, dan zou ik het erbij laten zitten.

Dat je nog niks gehoord hebt zegt niks, de officier heeft 3 jaar om te reageren.

Ik kan me niet voorstellen dat de OvJ drie jaar heeft om te reageren; ik begreep toen namelijk van oom agent dat ik binnen 12 weken de boete op de mat moest krijgen. Drie jaar lijkt me ook niet logisch, je kunt je na zoveel tijd niet meer fatsoenlijk verweren. Ik weet nu al amper hoe de omstandigheden ook al weer waren :/
 
Het is perfect mogelijk om aan 140 door een stilstaande file te rijden (heb ik jaren gedaan richting Brussel). Mag er natuurlijk niemand van de "stilstaande" voertuigen een manoeuvre uitvoeren zoals een vakwissel.
 
Onzin, art 5 kan ook met 50 euro klaar zijn.
Maar kan ook tp invordering rijbewijs betekenen en duizenden euro's.
En alle varianten ertussen.

"Gewoon zeggen dat t in 1 keer begon te rijden".... Als het een file was, denk je dan niet dat die politieauto in de buurt van de Topicstarter is geweest, of vlogen ze in een helikopter ?? Dan weten ze toch of die file wel of niet net begon te rijden??

Blije Y plaatst tot nu toe de enige zinnige opmerking, naar mijn idee.
De rest speculeert er maar een beetje op los.

Er word niet scherp gelet op motorrijders die tussen de auto's doorrijden in de file.
Met veel van dit soort actie's kun je erop wachten dat er wel weer scherper op gelet gaat worden. Ik ben de topicstarter wat dat betreft dus bepaald niet dankbaar....


ghe ghe.. jij moet de "onnodig links rijders bekeuren".

Maar ik snap het wel, ik zou 't ook niet leuk vinden als iemand mij komt vertellen hoe ik mijn werk moet doen.
ERGO: iedereen mag gewoon weer achter en rechts achter de onnodig links rijder aan sluiten
 
Nog even een afsluitinkje: ik heb nooit meer wat van deze boete gehoord. Schijnbaar vond de officier van justitie het ook een vaag verhaal.

Helaas inmiddels wel weer twee andere snelheidsboetes (binnen een uur) en een rood licht boete. Snif.

Ik zou maar niet te hard schreeuwen van die krijg ik niet meer, die duurt gewoon nog wat langer, t is pas een half jaar terug. Ik kan het mis hebben, maar ze moeten toch binnen een jaar reageren???
 
art 5 is geen Mulderfeit maar een verkeersmisdrijf:

Volgens mij heeft de OvJ daarvoor 2 jaar de tijd. (maar ik ben ook niet zeker)

:+ je hebt al 1,2 en 3 jaar :+

iig ben je er nog zeker niet van af.

Iemand die het zeker weet ?

edit:
zelf even opgezocht bij het OM: (beter dan gokken ;) )

---------------

Binnen welke termijn moet de bekeuring op de mat liggen?
Bij verkeersovertredingen die onder de wet Mulder vallen (de lichtere overtredingen) behoort de CJIB-beschikking in principe binnen 4 maanden op de mat te liggen. Gaat het om een huurauto, dan moet de CJIB-envelop binnen 8 maanden ontvangen zijn. Er zijn situaties waarbij deze termijnen overschreden mogen worden, bijvoorbeeld bij tussentijdse verhuizingen of andere omstandigheden waardoor het langer duurt om de bestuurder/kentekenhouder te bereiken.

Bij overschrijding van deze termijnen is een beroep bij de Officier van Justitie aan te raden. Bij verkeersovertredingen die onder het strafrecht vallen, geldt een formele verjaringstermijn van twee jaar.

-----------------------

Kortom je moet nog 1,5 jaar wachten voordat je zeker weet dat er niets meer volgt.
sorry dat ik je blijdschap verstoor :X
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus maar de vraag. Ik vind 70 namelijk erg langzaam op de A12, en dus filerijden. :/

raar standpunt. "ik vind...."

zo bezorg je ons motorrijders mooi weer een slechte naam met je gedrag.
volgens mij snap je niet helemaal wat de kenmerken van een file is.
Neem een extra lesje theorie, da's ook goedkoper dan een boete.
 
Nog even een afsluitinkje: ik heb nooit meer wat van deze boete gehoord. Schijnbaar vond de officier van justitie het ook een vaag verhaal.

Helaas inmiddels wel weer twee andere snelheidsboetes (binnen een uur) en een rood licht boete. Snif.

Ehhm, of je hebt ontzettend pech of die art 5 was terecht.
 
Als ik mij niet vergis schrijft de wet dat je auto's met niet meer dan 10 km/h snelheids verschil mag inhalen. Ook is er de regel dat je zelf niet meer dan 50 km/h mag rijden wanneer je file rijdt.

Je kunt dus file rijden zolang het overige verkeer niet sneller rijdt dan 40 km/h.

Deze grens is al snel bereikt en je zult merken dat je vaak te snel rijdt, maar denk niet dat er tot op de kilometer op wordt gelet.
 
@blackmaze: je vergist je dus wel. Wat jij noemt staat in de gedragscode.
 
Jongens en meisjes,

Hoe moelijk is het nou helemaal.....

File is nu eenmaal een vervelend gegeven in deze tijd. Betekent dus dat iedereen hier last van heeft en dat je je moet aanpassen aan die omstandigheid als je erin verzeild raakt.

Dat er voor motorrijders de mogelijkheid is geboden om door de file heen te laveren en zo minder oponthoud te hebben is mooi, betekent natuurlijk wel dat dat op een voor ieder veilige manier dient te geschieden. En omdat den huydigen mensch dat zelf niet in kan schatten (althans de overgrote meerderheid niet) is dus de bekende gedragscode opgesteld met daarin de genoemde snelheden en snelheidsverschillen.
Betekent niet dat als je 3 kilometer in het uur harder rijdt dan de gedragscode aangeeft dat je dan gelijk een verbaal oploopt, maar er moeten nu eenmaal bepaalde grenzen worden aangegeven waarbinnen de deskundigen e.e.a. veilig genoeg achten.
Als je je daar niet aan kan houden of het niet snapt dan lijkt mij dat toch een gebrek aan verkeersinzicht. Het gaat niet om cijfertjes, het gaat om een gezonde balans tussen ieders veiligheid en een stukje doorstroming.

Gelukkig rij ik slechts uiterst zelden met de Beemert in de file, ik blijf er een hekel aan hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan