Boete: triplerend door 'file'

Ergens ben ik het eigenlijk wel eens met JW V. We mogen blij zijn dat het artikel dat het rijden tussen de file door geschrapt is en dat er bovendien een richtlijn is opgesteld. Als je je aan de richtlijn houdt zou alles goed moeten gaan (zou, want er zijn ook overijverige agenten die toch nog boetes schrijven). Dus inderdaad, wees blij met wat we hebben en gedraag je volgens de afspraak, dan laten we zien dat we deze uitzondering op de regels waard zijn. Natuurlijk, iedereen rijdt wel eens meer dan 10 km harder door de file en iedereen schat de snelheid van het overige verkeer wel eens verkeerd in en dat zal ook lang niet altijd een probleem zijn, maar als we de blikkers té jaloers of bang maken vrees ik dat ze die geschrapte regel gewoon weer terug invoeren. Ze blijven helaas de meerderheid.

En Koos heeft er geen bal mee te maken, die maakt geen regeltjes maar mag ze alleen uitvoeren. Hij mocht willen dattie daadwerkelijk wat te vertellen had.

:^

Koos en z'n club doen alleen maar hun werk, en nee: dit is niet cynisch bedoeld.
 
:^

Koos en z'n club doen alleen maar hun werk, en nee: dit is niet cynisch bedoeld.

Maar ze kunnen we zelf invulling geven aan dit werk en naar mijn bescheiden mening, doen ze dat helemaal verkeerd.

Zeker als ze verschillende politieregio's puur chanteren als Spee een conflict met Blik op de Weg heeft. Spee betaald namelijk een aanzienlijk deel van de hardware van de controlerende agenten, en de regio's waren nogal bang dat ze een hoop geld misliepen. Vandaar dat er een poos niet met blik op de weg is gewerkt door veel regio's, omdat Spee wel heel erg had door laten schemeren dat de kraan dichtgedraaid zou worden.

Dat de regio's daar gehoor aan gaven vind ik overigens net zo slecht (integriteit anyone?). En geloof me er waren in de periode genoeg agenten die het bloed van Spee wel konden drinken. Ze kunnen het alleen niet hardop zeggen he. ;)

Dus dat Spee alleen maar zijn werk doet? neuh, ik vind hem gevaarlijk.
 
:^

Koos en z'n club doen alleen maar hun werk, en nee: dit is niet cynisch bedoeld.

Koos is helaas alleen wat overactief. Zijn graaiclub is alleen maar gericht op het binnenharken van zoveel mogelijk geld en heeft met veiligheid niks te maken. Als er echt bekeurd werd puur op onveilige situaties had de TS hier waarschijnlijk geen bon gehad, hooguit een (al dan niet terechte) preek / waarschuwing zoals het wel zou moeten.
 
Eerste zin ben ik het helemaal mee eens.

De rest... klopt ook, gebeurd ook best wel, maar denk je echt dat iemand hier op dit forum ooit een topic zal openen dat ie een bon heeft gehad voor links blijven rijden ??
Da's niet C 8-) 8-) L ...

Het klinkt misschien heel raar, maar hoe vaak zie je dat ze bij wegmisbruikers mensen daadwerkelijk een boete geven voor het te lang links rijden.. Misschien overdrijf ik het nu een beetje maar dit soort programma's willen laten zien waar de politie zich mee bezig houdt en 9/10 keer wordt dan de bumperklever aangehouden en mag degene die daarvoor te lang links heeft gereden lekker doorrijden.. Om daarnaast uberhaupt niet over de inhoud van het programma te oordelen :+

Misschien moet ik het anders zeggen.. Ik zou graag zien dat de prioriteit ligt bij het aanhouden van de linksrijder en dat de bumperklever op de tweede plaats komt! (al is dat natuurlijk weer niet geoorloofd vanuit verkeersveiligheid e.d.)

maargoed, volgens mij zijn wij het met elkaar eens!
 
Laatst bewerkt:
Zou een verklaring kunnen zijn. Wie weet trappen ze erin.









Ik zou zelf, als dit echt MIJN verklaring was, twijfelen aan mijn verkeersinzicht O-) :P
daar heb je ook helemaal gelijk in, maar iedereen maakt inschattingsfoutjes toch? ik ga er ook zeker niet van uit dat je er onder zou komen met deze verklaring, maar dit is mij wel een keer gebeurt, ik zag een opening ontstaan 2 auto's voor mij waar ik weer in kon voegen, toen ik daar reed keek ik op de teller reed ik al weer 90...
 
daar heb je ook helemaal gelijk in, maar iedereen maakt inschattingsfoutjes toch? ik ga er ook zeker niet van uit dat je er onder zou komen met deze verklaring, maar dit is mij wel een keer gebeurt, ik zag een opening ontstaan 2 auto's voor mij waar ik weer in kon voegen, toen ik daar reed keek ik op de teller reed ik al weer 90...

:o -> :W
 
Tsja, dat vond de agent ook. Zelf vind ik het onzin, de auto's rijden min of meer parallel op, dus dan durf ik het wel aan. Op de ambulancecursus leer je gekkere dingen; kwestie van inschatten.

Bovendien, als het verkeer 20km/u rijd ga je er toch met 40-50km/u doorheen? da's ook 20km/u te hard. Ik zie iig nooit motorrijders (ondanks dat ik helaas heel veel file zie) die bij stilstaand verkeer de 10km/u aanhouden...

ikke wel O-) gewoon omdat ik me ook erger aan die andere motorrijders die het verpesten voor de rest. Als de regel straks weer aangepast gaat worden roept iedereen hier moord en brand over de stomme automobilisten die het voor de motorrijder verpesten.

Met 10-15 km sneller ben je ook veel sneller op de plaats van bestemming t.o.v. de blikkers. verpest dat nou niet ( sta gewoon iets eerder op) en bedank ook de blikkers die extra ruimte voor je maken, kost je geen tijd om je handje op te steken en daarmee vergroot je je kans op een ruime doortocht voor de volgende keer wel.

Zo kweek je sympathie en dat helpt alleen maar.
 
ikke wel O-) gewoon omdat ik me ook erger aan die andere motorrijders die het verpesten voor de rest. Als de regel straks weer aangepast gaat worden roept iedereen hier moord en brand over de stomme automobilisten die het voor de motorrijder verpesten.

Met 10-15 km sneller ben je ook veel sneller op de plaats van bestemming t.o.v. de blikkers. verpest dat nou niet ( sta gewoon iets eerder op) en bedank ook de blikkers die extra ruimte voor je maken, kost je geen tijd om je handje op te steken en daarmee vergroot je je kans op een ruime doortocht voor de volgende keer wel.

Zo kweek je sympathie en dat helpt alleen maar.

10km/u? Je moet echt een heilige zijn. Ik heb nog noooooit een motorrijder in een stilstaande file 10km/u zien rijden en ben ook heel erg blij dat ik je niet voor mij heb gehad. |(
Handje opsteken kan ook bij 20-30km/u sneller en doet het inderdaad goed. En sta iets eerder op: ik rij praktisch alleen file als ik uit een nachtdienst kom en dan wil ik gewoon rapperdestap naar huis. En niet met 10km/u tussen een rij geparkeerde auto's doorkachelen. -O-
 
Ergh. Als ik door de file rijd let ik écht niet op m'n teller. Ik kijk voor me uit, let op de koekblikkers voor me en en let goed op waar ik tussendoor kan en welke malloten zo nodig van baan moeten wisselen omdat ze een gaatje zien (keep your lane!).

Laatst nog een mooie slalom om een auto gemaakt. Waarom ze in vredesnaam van baan moeten wisselen blijf ik maar raar vinden. Je schiet er hooguit 2 meter mee op. Waar praten we over?

Ik merk het vanzelf als ik te snel door de file ga. Als de koekblikken voorbij flitsen, dan weet ik dat ik fout bezig ben/te snel rijd, daar heb ik geen teller voor nodig.
 
Maar na een nachtdienst wil ik gewoon naar mijn bedje en niet dom 70 rijden omdat enkele malloten geen gas willen geven.
Ik wil graag op tijd op mijn werk komen en niet in een file terecht komen omdat iemand links inhaalde en door een geschrokken automobilist in de vangrail terecht is gekomen...

[me="Tuutuut"]kent er zo nog wel een paar :X[/me]
 
Artikel 5 is nu juist om het mogelijk te maken gevaarlijk gedrag te beboeten wat niet specifiek genoemd staat in de wet. Door rood rijden staat er wel in, dus krijg je een boete voor door rood rijden. Vwb rijden tussen de files staat er niets expliciet in de wet, dus ook al overtreed je de wet niet expliciet, dan kun je nog aangepakt worden op artikel 5, als je je gevaarlijk gedraagt (volgens de agent dan natuurlijk).
Ik denk overigens dat bij/met snelheden van 70kph of meer tussen auto's doorrijden best een behoorlijk risico is. Ik gok dat een veroordeling op basis van artikel 5 dan ook best een redelijke kans maakt.

Het gaat zelfs nog verder.... als je door rood rijdt op een zodanige manier dat je het overige verkeer daadwerkelijk in gevaar brengt kan er alsnog artikel 5 als extraatje uit rollen.
Mbt die 70 km/u in de file heb je volkomen gelijk. Het inhalen van de file, tussen de rijstroken in, is een wettelijk niet geregelde gedraging en dús toegestaan. Vervolgens is er een gedragscode aan opgehangen. Inmiddels is daar (ongetwijfeld, al heb ik er niet naar gekeken) jurisprudentie bijgekomen. Dat betekent dat je een knappe jongen bent als je de gedragscode bij de rechter kunt omzeilen.......
 
Laatst bewerkt:
Als je met 70 per uur nog langs de file rijdt hoor je gewoon een bekeuring te krijgen. Ook al is de reden dat een ander onnodig links rijdt. Dat wil niet zeggen dat je dan nog langs mag.
Ik ben zelf heus geen heilig boontje op de mootor en een trouwe sponsor van het CJIB maar als ik met 70 per uur een file voorbij ga en een boete krijg dan ga ik niet op een forum lopen zeuren en de zoveelste standaard discussie op gang brengen.

Onnodig links rijden is irritant, vervelend en noem maar op ......maar met 70 er voorbij gaan of bumperkleven is gevaarlijk.
En niet gaan zeuren dat onnodig linksrijden juist uitlokt dat je er dichter op gaat rijden of er triplerend voorbij gaat want dat is complete onzin.
 
Als je met 70 per uur nog langs de file rijdt hoor je gewoon een bekeuring te krijgen. Ook al is de reden dat een ander onnodig links rijdt. Dat wil niet zeggen dat je dan nog langs mag.
Ik ben zelf heus geen heilig boontje op de mootor en een trouwe sponsor van het CJIB maar als ik met 70 per uur een file voorbij ga en een boete krijg dan ga ik niet op een forum lopen zeuren en de zoveelste standaard discussie op gang brengen.

Onnodig links rijden is irritant, vervelend en noem maar op ......maar met 70 er voorbij gaan of bumperkleven is gevaarlijk.
En niet gaan zeuren dat onnodig linksrijden juist uitlokt dat je er dichter op gaat rijden of er triplerend voorbij gaat want dat is complete onzin.

mwa, ik ken zat situaties waarin je gewoon goed en heel terecht met 70 tussen de file heen kunt gaan. Dit gaat niet altijd opzettelijk.
 
Bovendien moet de OvJ ook betaald worden.

Het OvJ wordt hoe dan ook wel betaald hoor. Denk maar niet dat ze hun uitgeschreven boetes zelf mochten houden. Het OvJ heeft net als alle andere overheidstakken gewoon een budget en wat ze binnenhalen gaat naar de staat (en is waarschijnlijk al geheel of deels in de begroting meegenomen voor verdeling).

Nee, wat mag max is nergens vast gelegd. Wel is in de gedrachtcode vastgelegd dat je met maximaal 10km/u verschil mag inhalen tussen de rijen door als men nog geen 40Km/uur rijdt dus bij 39,999 mag jij 49,999 rijden tussen de file door. En als het verkeer 40 rijdt moet je invoegen.

Je verwart een maximum verschil met een verplicht verschil. Als de file 45 rijdt, zou je er ook nog met 49,999 doorheen moeten kunnen (zou je zeggen).

Overigens, de gedragscode (waar het ministerie van V&W zelf ook naar linkt) noemt alleen het snelheidsverschil, geen maximum snelheid.

Je quote mij wel maar dat heb ik niet geschreven. Nergens staat dat 70 te hard is of dat 20KM/u verschil te hard is.

Zie een paar centimeter hierboven. Het eerste staat er inderdaad niet, maar het tweede staat wél in de richtlijn. :)

Het klinkt misschien heel raar, maar hoe vaak zie je dat ze bij wegmisbruikers mensen daadwerkelijk een boete geven voor het te lang links rijden.. Misschien overdrijf ik het nu een beetje maar dit soort programma's willen laten zien waar de politie zich mee bezig houdt en 9/10 keer wordt dan de bumperklever aangehouden en mag degene die daarvoor te lang links heeft gereden lekker doorrijden.. Om daarnaast uberhaupt niet over de inhoud van het programma te oordelen :+

Misschien moet ik het anders zeggen.. Ik zou graag zien dat de prioriteit ligt bij het aanhouden van de linksrijder en dat de bumperklever op de tweede plaats komt! (al is dat natuurlijk weer niet geoorloofd vanuit verkeersveiligheid e.d.)

maargoed, volgens mij zijn wij het met elkaar eens!

Op zich is het niet heel raar hoor. Er wordt vaak ook naar gevaarzetting gekeken. Linksrijden is wel bijzonder irritant, maar niet direct gevaarlijk. Pas als je je laat opnaaien en zelf (bewust of uit een slechte gewoonte) gaat bumperkleven is er gevaar. Als iemand onnodig links rijdt en je gaat níet bumperkleven is de kans dat de linksrijder pakken al gegroeid. Maar het is natuurlijk dan nog niet zeker dat ze er ook wat aan gaan doen.




Zo, genoeg ge-wijs-neusd... :+
 
geen bon gehad, hooguit een (al dan niet terechte) preek / waarschuwing zoals het wel zou moeten.

Toch zit hier ook een deel van het probleem.
Nederlanders worden zo vaak gewaarschuwd dat ze daar een verwachtingspatroon aan ophangen.
Als iedere diender bij iedere geconstateerde overtreding altijd zou schrijven dan was er helemaal geen discussie geweest over deze bekeuring.

Als je kinderen of honden of whatever ook altijd alleen maar waarschuwt en nooit bestraft gaan ze zich ook steeds minder aantrekken van waarschuwingen en zullen ze ondanks de waarschuwing gewoon doorgaan met het gedrag aangezien ere toch geen sanctie op volgt. Zo langzamerhand geld dit ook voor een best grote groep verkeersdeelnemers, met name de wat jongere die opgegroeid zijn met waarschuwingen vanaf de kant van de politie, naar mijn idee.

Ik had laatst een gast die bekeurde ik voor rijden door rood, die vond en wist zeker dat ik hem daar niet voor kon bekeuren, want hij had daar van mij nog nooit eerder een waarschuwing voor gehad ??? En geloof me, dat meende hij echt !!
 
Het klinkt misschien heel raar, maar hoe vaak zie je dat ze bij wegmisbruikers mensen daadwerkelijk een boete geven voor het te lang links rijden.. Misschien overdrijf ik het nu een beetje maar dit soort programma's willen laten zien waar de politie zich mee bezig houdt en 9/10 keer wordt dan de bumperklever aangehouden en mag degene die daarvoor te lang links heeft gereden lekker doorrijden.. Om daarnaast uberhaupt niet over de inhoud van het programma te oordelen :+

Misschien moet ik het anders zeggen.. Ik zou graag zien dat de prioriteit ligt bij het aanhouden van de linksrijder en dat de bumperklever op de tweede plaats komt! (al is dat natuurlijk weer niet geoorloofd vanuit verkeersveiligheid e.d.)

maargoed, volgens mij zijn wij het met elkaar eens!

Links rijden is hinderlijk, kleven gevaarlijk.

Om begrip te kweken zou het handig zijn dat ze idd eens een aflevering vullen met het bekeuren van linksrijders. Maar na drie van die gevallen gezien te hebben zou iedereen zappen, dat is tenslotte weinig spectaculair.

Zonder linksrijders lukt het niet om rechts in te halen, dat ben ik dan wel weer met je eens :)
 
ikke wel O-) gewoon omdat ik me ook erger aan die andere motorrijders die het verpesten voor de rest. Als de regel straks weer aangepast gaat worden roept iedereen hier moord en brand over de stomme automobilisten die het voor de motorrijder verpesten.

Met 10-15 km sneller ben je ook veel sneller op de plaats van bestemming t.o.v. de blikkers. verpest dat nou niet ( sta gewoon iets eerder op) en bedank ook de blikkers die extra ruimte voor je maken, kost je geen tijd om je handje op te steken en daarmee vergroot je je kans op een ruime doortocht voor de volgende keer wel.

Zo kweek je sympathie en dat helpt alleen maar.

:^
 
mwa, ik ken zat situaties waarin je gewoon goed en heel terecht met 70 tussen de file heen kunt gaan. Dit gaat niet altijd opzettelijk.

Tuurlijk niet..... iemand met een afstandbediening van jouw gasschuif deed dat :Y :Y


En als je iemand op 6 hoog uit het raam gooit is dat geen opzettelijke doodslag of moord, je wilde alleen de kamer voor jezelf.
 
Tuurlijk niet..... iemand met een afstandbediening van jouw gasschuif deed dat :Y :Y


En als je iemand op 6 hoog uit het raam gooit is dat geen opzettelijke doodslag of moord, je wilde alleen de kamer voor jezelf.

Moord is altijd opzettelijk O-)
 
Puur informatieve vraag:

Mag je nou max een file die 40 rijdt inhalen door zelf 50 te gaan rijden, of een file die 50 rijdt max met 60 inhalen?

Sowieso boven 50 = niet inhalen (weet ik nog uit mn theorie) maar ik begrijp dus niet 100% of die 50 nou voor de file is of voor jou, duidelijkheid zou super zijn! Tnx~
 
Puur informatieve vraag:

Mag je nou max een file die 40 rijdt inhalen door zelf 50 te gaan rijden, of een file die 50 rijdt max met 60 inhalen?

Sowieso boven 50 = niet inhalen (weet ik nog uit mn theorie) maar ik begrijp dus niet 100% of die 50 nou voor de file is of voor jou, duidelijkheid zou super zijn! Tnx~~

Dat weet, naar mijn informatie, niemand. Het begrip file staat niet in de wet, er is wel jurisprudentie over maar die is niet eensluidend. De gedragscode geeft hier ook geen informatie over....

:/

Zie over files ook: http://www.motorplatform.nl/samenindefile/filescriptie_brenda_alsemgeest.pdf
 
Laatst bewerkt:
Puur informatieve vraag:

Mag je nou max een file die 40 rijdt inhalen door zelf 50 te gaan rijden, of een file die 50 rijdt max met 60 inhalen?

Sowieso boven 50 = niet inhalen (weet ik nog uit mn theorie) maar ik begrijp dus niet 100% of die 50 nou voor de file is of voor jou, duidelijkheid zou super zijn! Tnx~~

Als je ongeveer rond de 50 weer invoegt, dan komt het goed!

Ze staan echt niet met een lasergun tussen de file door te schieten hoor. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan