Breva 850 / 1100 / 1200 topic

Dank je Breva,

Toch maar eerst eens de druk laten meten, dan verder zoeken.

Als het de pomp is, dan zij het zo, maar dan moet ik wel direct aktie ondernemen.

Qua kilometer stand zou ik niet verwachten, maar qua bouwjaar eerst het natuurlijk wel 1 van de eerste.

Mochten er nog mensen tips hebben dan hoor ik het graag

groet,

Alex
 
Er hoort in de 1100 10w60 olie, mogelijk zit er "dunnere"in komt de oliedruk niet goed op gang.
Goeie gedachte, hier had ik niet aan gedacht.

Theoretisch zou het moeten kunnen als men een 10W50 olie ipv een 10W60 toegepast zou hebben.
Ik verwacht het niet, omdat ik de eerste 1000 km dit probleem niet heb gehad en langzaam aan steeds meer frequent.

Als het probleem blijft zal het waarschijnlijk toch de olie druk zijn, of dit nu komt door de pomp of de olie (ik kan me niet voorstellen dat de olie een oliedruk verschil geeft eerder dat het niet meer goed smeert bij hogere temperaturen) dan gaat het blok open, en de pomp vervangen worden. tegelijkertijd zal de olie en filter vervangen worden waarbij ik de juiste viscositeit ook gelijk uitsluit)

Bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte
 
Dank je Breva,

Toch maar eerst eens de druk laten meten, dan verder zoeken.

Als het de pomp is, dan zij het zo, maar dan moet ik wel direct aktie ondernemen.

Qua kilometer stand zou ik niet verwachten, maar qua bouwjaar eerst het natuurlijk wel 1 van de eerste.

Mochten er nog mensen tips hebben dan hoor ik het graag

groet,

Alex

Ben van gedachte veranderd, druk meten kost fors meer moeite dan de sensor vervangen (25,- inclusief verzenden) daarbij blijkt er een nieuwere sensor te zijn (dus mogelijk zat daar wel een probleempje in) dus die gaan we vervangen.

Als het probleem verholpen is, dan is het goed. anders alsnog druk meten en eventueel pomp vervangen
 
De oliedruksensor kun je het makkelijkste vervangen door de linker uitlaatbocht te demonteren en een ringsleutel te gebruiken met een geschikte vorm. Anders moet de tank er af en moet het luchtfilterhuis er uit.
 
De oliedruksensor kun je het makkelijkste vervangen door de linker uitlaatbocht te demonteren en een ringsleutel te gebruiken met een geschikte vorm. Anders moet de tank er af en moet het luchtfilterhuis er uit.

Bedankt voor de tip, ik had me er nog niet in verdiept maar was er wel vanuit gegaan dat de tank eraf moest.

Blijkbaar is bij een Guzzi de uitlaat makkelijker verwijderbaar dan de tank?

Qua ringsleutels moet het wel lukken (heb van die ratel ring sleutels, waar de kop een stuk kan scharnieren)

Maar twijfel over het terug plaatsen, de nieuwe sensor bestaat uit twee delen:
1) een verloop (de nieuwe sensor heeft een andere aansluit maat dan de originele) 2 de sensor

Ik twijfel of het wel lukt om het op die manier terug te plaatsen.

Verder zou ik wel eens onder de tank willen kijken hoe alles zit en in welke staat het is, dus mogelijk kies ik wel voor de moeilijke weg
 
De tank eraf is het probleem niet, de benzineslang losmaken van de tank is lastig. Bij Lamers halen ze de slang niet van de tank af maar de andere kant heb ik gezien.
 
Zoals Dolf ook al zegt, de benzineslang er af halen is lastig. Wees hier voorzichtig mee want je zal niet de eerste zijn die het rode kunststof kniestukje afbreekt. Gelukkig is hier tegenwoordig wel een vervangend onderdeel voor te krijgen.
Ik heb trouwens Hyperpro vering onder mijn Breva. Hiervoor gaf ik aan dat het WP is, maar dat was op mijn vorige motor. Foutje! :) :W
 
Afgelopen zaterdag mijn nieuwe leren jas en broek wezen passen bij de HD-dealer in Veghel. Ik had deze van het Zweedse Halvarssons gezien op de motorbeurs. Ze hadden alleen geen pasmogelijkheden of voorraad en stonden er dan ook om naamsbekendheid uit te breiden en verwezen naar hun dealers. Gelukkig in één keer de goede maat besteld, zodat ik ze meteen mee kon nemen. Gisteren ondanks de pekel kon ik het niet laten een proefrit te maken, was wel frisjes met 3 à 4 graden dus maar een uurtje gereden. Goed bevallen zit prima op de Breva en leer gaat alleen maar beter zitten naarmate je het vaker draagt. Het gaat om de Halvarssons Discovery jas en de Dede broek met outlast voering en water- en winddicht membraam. Ik had nog nooit van het merk gehoord. Beetje in het hogere prijssegment, maar dat zie ik er ook wel aan af. Nou mijn figuur zien te behouden, dan kan ik er weer jaren tegen 😊
 
Operatie oliesensor vervangen is van start gegaan, maar is niet zo eenvoudig als verwacht.

Zoals vermeld is er een nieuwe sensor welke niet past in originele gat, daarom koop je er een verloop bij, waardoor het geheel hoger wordt.

Nu past het setje alleen niet meer recht boven het gat door de bout van de dynamo.
Napluizen van de service manual geeft aan dat het de "Vast"bout waar de dynamo om heen draait en niet de stelbout.

Ik ga morgen dus maar de gok nemen om de moer er vanaf te draaien en de bout een klein stukje uit te draaien, zodat de dynamo er niet af hoeft maar ik wel met de sensor recht boven het gat kan komen.

Ik heb geen spantool voor de belt van de dynamo dus hoop dat alles goed gaat, anders ben ik weer een stuk verder van huis.

Hebben jullie nog dingen welke ik over het hoofd zie?

groet,

Alex
 
Die moer kun je gerust losdraaien. De spaninrichting van de riem zit aan de andere kant. De spanning gaat er dus niet af.
Zelf heb ik er over gedacht om een kniestukje tussen het blok en de oliedruksensor te plaatsen. Je kunt de sensor er dan vanaf de zijkant (voor de linker cilinder) zo uitdraaien. Het is voorlopig nog maar een idee. Nog niet verder uitgewerkt of geprobeerd. Weet iemand misschien of dit kan en heeft iemand hier al ervaring mee?
 
een knie stukje er op draaien zal niet zo makkelijk zijn, zoveel ruimte zit daar niet, en ik denk dat de "knie" snel vast zal lopen met aandraaien, maar als het wel past zou het ideaal zijn, 1x kloten en daarnaa geen probleem meer.

Bedankt voor je aanvulling, ik dacht het al, maar nu weet ik het 100% zeker
 
Vandaag een plezierritje op mijn Breva gemaakt, doe ik eigenlijk te weinig. Zonder oordopjes hoor je het geluid van de cementmolen toch het beste.
 
Nu al 2 avonden bezig geweest, guzzi is nog niet klaar.

De Guzzi staat op dit moment 2-1 achter op gevoel. Hij rijd heerlijk maar het feit dat ik al een storing heb na 1200 km na aanschaf (12000 km totaal) en het waardeloze sleutelen vallen me tegen.

De vervangende sensor is door zijn hulpstuk echt een waardeloze oplossing, ik zal het opnemen met TML want ik kan me niet voorstellen dat hun het een kwalitatieve oplossing vinden.
Ik moet de bout van de dynamo loshalen om hem te kunnen plaatsen, daarbij moet ik de aansluiting van de sensor (lip) verbuigen om niet tegen die zelfde bout aan te zitten. Helaas is vandaag mijn telefoon overleden anders had ik wat foto's laten zien, deze houden jullie te goed.
Mogelijk kunnen ze iets met deze informatie.

Daarbij valt het sleutelen aan de Guzzi me erg tegen, voor mijn gevoel is er totaal geen rekening met vervanging gehouden. Het blok is gemonteerd (inclusief airbox etc) geplaats in het frame, maar zelfs de kap van de dynamo belt verwijderen lukt niet eenvoudig omdat je bij de bovenste 2 boutjes niet fatsoenlijk kan komen met gereedschap.

Dit is voor mij gevoel toch echt een verschil met een japanner.

AFin als hij dadelijk weer kilometers goed rijd ben ik het zo vergeten maar op dit moment baal ik een beetje van hem.

Ik snap dat ik op het verkeerde deel van het forum over de Guzzi loop te ........., maar hoop dat jullie me toch nog willen helpen. :+

De ontluchting van de versnellingsbak, is een lange rubbere slang, zit deze ergens op aangesloten of ligt deze los naast de airbox (onder de tank)

Als jullie me dit nog kunnen vertellen doe je me een groot plezier. Vrijdag ga ik hem afbouwen

Ik hou jullie op de hoogte of de problemen verholpen zijn

groet,

Alex (Luna)
 
De ontluchtingsslang van de versnellingsbak ligt inderdaad los naast de airbox.
Wat betreft de slechte bereikbaarheid van sommige onderdelen ben ik het wel met je eens, maar van de andere kant is de Guzzi wel een motor waaraan je het onderhoud makkelijk zelf kunt doen. Dat is voor andere motoren wel eens anders, zoals bij dat merk met de B... . Canbussystemen e.d. zijn wat mij betreft funest voor de zelfsleutelaar. Wij hebben GuzziDiag en kunnen heel veel zelf.
De oliedruksensor met een hulpstuk ken ik niet. Mijn dealer heeft me een oliedruksensor geleverd met een ronde aansluitstift. Die sensor zou beter moeten zijn, maar dat moet nog blijken.

Alex, sleutel nog even door en geef de moed niet op!
Als je straks weer rijdt ben je alles binnen 5 km weer vergeten. :]
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Het gaat goedkomen, maar moest even mijn gal spuwen ;)

Bedankt voor de bemoedigende woorden, en ik heb hem zeker niet opgegeven, maar zoals gemeld viel het me tegen.

Qua sensor, dat is ook de reden dat ik contact op wil nemen met TLM, ik hoor van vele dat het een goede zaak is en daarom verwacht ik dat ze zelf niet op de hoogte zijn hoe slecht deze oplossing past, terwijl het wel van hun site vandaag komt.

Laten we vooropstellen, als de sensor op een fatsoenlijke manier had gepast had de frustratie en geinvesteerde tijd al een stuk minder geweest.

eerst maar eens zien dat morgen het lampje niet meer blijft branden, dadelijk is het toch de pomp :X

en daarna vele km maken.

Bedankt voor de terugkoppeling omtrent de versnellingsbak ontluchting

tot snel

groet,

alex (Luna)
 
Luna,

Volgens mij heb je gewoon een verkeerde sensor gekregen, 2 dagen sleutelen om 1 sensor eruit te draaien en weer monteren is niet normaal. Ben je wel gewend om zelf te sleutelen als je Guzzi onhandig vindt? Japanners zijn ook niet altijd makkelijk qua bereikbaarheid.
 
Qua verkeerde sensor,

Daar heb ik zeker mijn twijfels over, daarom ga ik dit ook opnemen met TLM (niet om moeilijk te doen maar wel om anderen voor dit euvel te behoeden)

Qua zelf sleutelen, met mijn MTS motorvoertuigen techniek en 30 jaar sleutelen aan brommers, auto's en motoren denk ik dat het wel goed zit.

Als je ziet dat ik twee avonden (avonden niet dagen) bezig ben geweest voor:
Tank verwijderen, airbox verwijderen, sensor losdraaien (wat geen pretje is met zo weinig ruimte) er achter komen dat de sensor indraaien zo echt niet gaat lukken met de bout van de dynamo zo boven de sensor. inkorten van het koppelstuk om te kijken of hij dan eventueel wel past. achterhalen of ik de bout van de dynamo kan loshalen zonder dat de spanning van de snaar af gaat (heb geen snaar span tool)
kap van de belt verwijderen (Wat een hel off a job is met 2 m6 boutjes waar je geen ratel op kan zetten omdat de frame buis direct voor de boutjes zit en vlak onder het balhoofd zit)
Bout van de dynamo loshalen en klein stukje verschuiven dat de dynamo niet losschiet maar de sensor nu wel past,
En bovenstaand verhaal omgekeerd nog een keer doen om alles weer in elkaar te krijgen

lijkt me 2 avonden niet onredelijk (zeker gezien het feit dat dit de eerste keer is dat ik aan (Deze) guzzi werk.

Mijn ervaring is dat japanners zo zijn ontworpen dat je er net nog wel bij kan met gereedschap, en mij gevoel zegt dat het met Guzzi op bovenstaande componenten net niet zo is, maar.... ik laat me graag overtuigen dat ik verkeerd zit, daarbij hoor ik het ook graag als jullie speciaal gereedschap gebruiken waar dat toch nog net wel mee kan.

Ik heb mij oude telefoon hier dus zal zo nog even een aantal foto's plaatsen
 
Even wat plaatjes

aanzicht vanaf de achterkant motor, om te laten zien hoe dicht het op de bout van de dynamo zit

full
 
dan ook nog wat foto gemaakt hoe de aansluit op de tank nu in elkaar zit (ik kon dat niet vinden in de service manual) mogelijk kunnen we hiermee nog iemand een plezier doen.

full
 
En als laatste nog een vraagje, kent iemand deze draden die op mijn dynamo liggen (zaten niet aangesloten dus ik denk voor een optie welke ik niet heb)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan