JulienCB750
Rookie
- 16 mrt 2015
- 2
- 0
Ik ben niet iemand die hier veel van weet, maar leuk is het wel dus vandaar dat ik toch wat probeer te zeggen:
Een apart conisch luchtfilter per carburateur geeft als je het mij vraagt de grootste mogelijke luchttoevoer mogelijk, puur omdat er zo weinig filtermateriaal aanwezig is en de lucht zo direct mogelijk de carburateur naar binnen kan gaan.
Meer lucht is meer benzine en dus meer potentieel vermogen.
Nadeel lijkt mij dat door het gebrek aan een stabiele omgeving (gelijke druk/temperatuur/luchtvochtigheid/etc), de luchttoevoer erg afhankelijk wordt van luchtvochtigheid en rijwind bijvoorbeeld. Waardoor een goede afstelling vrij lastig wordt? Plus een kortere luchtinlaat zal zorgen voor meer vuil in de cilinders en dus hogere slijtage.
Als laatste.. het eraf halen van het originele luchtfilterhuis en die vervangen door losse filters zal niet zomaar kunnen vanwege het feit dat je delen in je afstelling aan het veranderen bent en dus opnieuw zult moeten afstellen.
En als je niet weet wat je dan zou moeten gaan afstellen, is dit gedoemd te mislukken. Meestal beginnen jongens hiermee te kloten als ze een brommert hebben, zo'n Puch die te langzaam loopt. Trek het luchtfilter ervan af en het ding maakt een teringherrie zonder sneller te gaan, eerder langzamer. En later komen ze erachter dat er bedrijven bestaan met testbanken en laptops om dergelijke meuk goed af te stellen, oftewel: niet voor dummies.
Daarbij, zeker bij een oudere motor zoals een CB750 waar zelfs het origineel lastig af te stellen is vanwege slijtage wordt het mijn inziens helemaal lachen met vier losse luchtfilters.
Uiteraard kan ik al dit bovenstaande compleet fout hebben, maar hopelijk zit er iets van waarheid in en ben je toch geholpen al is het maar een beetje. Veel plezier in ieder geval met je CB!
op die oudere moto's is het dikwijls ook een hels karwai om de carburatoren (van) tussen het blok en de luchtfilterkast te halen/monteren, omdat die kast dikwijls niet naar achter kan. 1 keer en de volgende keer stak je er losse filters op (ik toch)
Je begint goed, maar gaat niet goed verderJe slaat af en toe de plank mis.
Ja en nee.In een goed ontworpen airbox krijg je meer lucht/brandstof naar binnen, dan bij losse filters.
Dat laatste is gratisMaar ze geven wel meer lucht als de vaak slecht ontworpen luchtfilterkasten van oudere motoren. Een airbox dempt overigens ook het inlaatgeluid. Bij open filters krijg je ook nog eens het aanzuiggeluid er bij.
En ik heb nog geen enkele Puch af zien stellen met een laptop en dat geld ook voor alle carbfietsen. Dat is nog ouderwets lucht brandstofmengsel meten en dan gaan schroeven. De laptop is hooguit interessant voor een digitale versie van het wph.
Vergeten we geen atmosferische drukvulling in dit verhaal? Het idee dat losse filters meer lucht geven is outdated, gezien het verplaatsen van de luchtinlaat naar de voorzijde direct in de rijwind, en het optimaliseren van dit inlaattraject een luchtdruk in de inlaat geeft die hoger is dan 1 atmosfeer. En dan heb je de facto dus al meer lucht dan je met losse filters ooit gaat bereiken.
Laten we vooral niet beginnen over carburateurs versus injectie, want het injectiesysteem wint dat op alle terreinen voor wat betreft optimale hoeveelheid brandstof bij X toerental en Y gasklephoek.
Ik zou het er nog eens op na moeten slaan.Volgens wat ik heb gelezen begint die druk vulling pas effect te hebben bij snelheden boven 200 km/ uur
Dus niet echt iets waar een café racer bouwer zich druk om zal maken
Den dat de open looks een belangrijke rede zal zijn
Je begint goed, maar gaat niet goed verder
Hoewel het op zich een zijstraat is, is het toch belangrijk om even nuances aan te brengen (net als jij doet trouwens, waarvoor dank).
Meer lucht betekent niet direct meer benzine. De maximale vulling staat namelijk redelijk vast, het dus om een verhouding. Het mengsel. Ergens zitten er natuurlijk marges in, maar een carb is vast afgesteld op een x range aan lucht wat er in stroomt.
Meer lucht is dus niet direct meer benzine, maar eerder: carb aanpassen op meer lucht inlaat, dus mengsel weer op orde brengen.
want ook het ideale mengsel is min of meer een vast gegeven.Ja en nee.
Ten eerste is niet iedere airbox goed ontworpen, daarnaast hangt het af va welke open filter het betreft (en welke carb!)
1: Ook is het interessant om uit te leggen waarom een airbox voor meer lucht kan zorgen, ik laat aan jou over om dat te doenDat laatste is gratis Goede breedband lambda aan de laptop er is eigenlijk geen enkele andere manier van meten en afstellen. Los van de varianten met electronische dingen aan de carbs.
2:Veel verschil tussen carb en injectie is er niet: gaat om af stellen van ideaal mengsel bij alle toerentallen. Alleen de manier waarop afstellen gebeurd is anders.
Een pc aan de carb fiets is niet raar, zie elke dynobank. Alleen is er enkel uitlaatgas (liefste per cilinder) te meten. Bij moderne fietsen ook inlaat (luchtstroom, dichtheid, temp) en uitlaat, naast het uiteindelijke uitlaatgas.
edit
Misschien ben ik wat vergeten, alvast excuus.
Nu weer een jup
Prachtig!De oorsprong van café racers is 'less is more'...