Carburateur naar Injectie

abBuzzer

Die hard MF'er
4 okt 2009
508
0
Den Haag
oke, een dommevraag ! |(

ik zat net met een collega te praten over motoren.
collega heeft vroeger ook motor gereden

hij vroeg wat voor blok ik had en na wat slappe geouwehoer
zei hij "je kan het ombouwen naar injectie"

Nou ben ik een noob wat betreft techniek dus en ik weet niet of ik mijn collega moet geloven!!

dus...
kan je een blok met carburateurs ombouwen tot een met injectie???
 
Injectie heeft wel degelijk voordelen.
hoeveelheid/druk/tijdstip/enz zijn te regelen ( denk aan tuning )
En ik neem aan dat als je injectie op je carb fiets hebt, dit onder "tuning" valt.
 
Laatst bewerkt:
Injectie heeft wel degelijk voordelen.
hoeveelheid/druk/tijdstip/enz zijn te regelen ( denk aan tuning )
En ik neem aan dat als je injectie op je carb fiets hebt, dit onder "tuning" valt.

Dat is bij een carbfiets ook allemaal te regelen. Er zit dus geen magische pk-winst in injectie......

De reden dat de huidige fietsen allemaal injectie hebben is tweeledig: als eerste vanwege de katalysator, die vereist nu eenmaal een specifiek mengsel, anders gaat ie stuk. Dat is bij een carbfiets lastiger af te regelen.
Als tweede de milieu-eisen, je kunt een injectiefiets wat makkelijker "knijpen" om de emissiewaardes omlaag te brengen.

Voor de fabrikanten zitten hier de voordelen. Als er een aanpassing moet komen ivm nieuwe milieu-eisen bv. is het nu eenmaal eenvoudiger en goedkoper om de software aan te passen ipv. nieuwe carbs oid. te moeten ontwerpen.

TS, er is muv de genoemde redenen, geen enkel reëel voordeel voor jou om de carbs op je fiets om te ruilen voor injectie. Uiteraard kun je het doen als leuke bezigheidstherapie, daar niet van.....
 
Laatst bewerkt:
Dat is bij een carbfiets ook allemaal te regelen. Er zit dus geen magische pk-winst in injectie......

De reden dat de huidige fietsen allemaal injectie hebben is tweeledig: als eerste vanwege de katalysator, die vereist nu eenmaal een specifiek mengsel, anders gaat ie stuk. Dat is bij een carbfiets lastiger af te regelen.
Als tweede de milieu-eisen, je kunt een injectiefiets wat makkelijker "knijpen" om de emissiewaardes omlaag te brengen.

Voor de fabrikanten zitten hier de voordelen. Als er een aanpassing moet komen ivm nieuwe milieu-eisen bv. is het nu eenmaal eenvoudiger en goedkoper om de software aan te passen ipv. nieuwe carbs oid. te moeten ontwerpen.

TS, er is muv de genoemde redenen, geen enkel reëel voordeel voor jou om de carbs op je fiets om te ruilen voor injectie. Uiteraard kun je het doen als leuke bezigheidstherapie, daar niet van.....
Als er een aanpassing moet komen ivm een nieuwe uitlaat, andere nokkenas, tandwielverhouding, rijker laten lopen, armer laten lopen, koppel, toeren op je carb fiets ( die, nógmaals, waarschijnlijk als "tuning object" dient, waarom zou je anders injectie op je carb fiets willen hebben? ) is het nu eenmaal eenvoudiger en goedkoper om de software aan te passen ipv. je carbs opnieuw te moeten wijzigen ( grotere/kleinere carbs/ sproeierbezetting )

Uiteraard kun je de carbs op zo'n fiets laten zitten, als een leuke bezigheidstherapie ( telkens nieuwe setting in je carburateurs proppen )
 
Laatst bewerkt:
Als er een aanpassing moet komen ivm een nieuwe uitlaat, andere nokkenas, tandwielverhouding, rijker laten lopen, armer laten lopen, koppel, toeren op je carb fiets ( die, nógmaals, waarschijnlijk als "tuning opbject" dient, waarom zou je anders injectie op je carb fiets willen hebben? ) is het nu eenmaal eenvoudiger en goedkoper om de software aan te passen ipv. je carbs opnieuw te moeten wijzigen ( grotere/kleinere carbs/ sproeierbezetting )

Uiteraard kun je de carbs op zo'n fiets laten zitten, als een leuke bezigheidstherapie ( telkens nieuwe setting in je carburateurs proppen )

Kennelijk weet jij niet hoeveel kennis en kunde er bestaat bij de goede tuners. Allemaal prima te doen bij een carbfiets, vraag maar eens wat er allemaal mee uitgehaald is....

Daarnaast is het ook bij een injectiefiets niet simpelweg een andere mapping er in gooien als je er "even" wat andere spullen op zet.......
 
Je spreekt jezelf tegen, is het nou wel, of niet makkelijker om carburateurs opnieuw te ontwerpen ( qua vorm en werking )
Het lijkt mij toch een stuk makkelijker om "even de laptop aan te slingeren" na ( of zelfs tijdens, probeer dat maar eens met carbs )een testrun, dan om je carburateurs los te halen, en de sproeierbezetting e.d. te veranderen. Maar blijkbaar zijn we het niet eens, en laat ik het hier ook bij.
 
Laatst bewerkt:
Er is wel degelijk vermogens winst te halen met injectie systeem
Een injectie heeft geen venturie nodig (vernauwing in de carb) en heeft dus minder weerstand in het inlaat kanaal en dus meer vermogen (een GTI is daarom sneller) en is veel makkelijker en sneller af te stellen dan carbs (even aan de laptop hangen in plaats van sproeier wisselen en gasnaalden verstellen)
Maar ook hiervoor geldt dat je er wel verstand van moet hebben

Er zijn hele mooie progammeerbare ECU's te koop
Megasquirt is denk ik een van de meest gebruikte en heeft een heel goed forum en is open source-soft ware en is als bouw paket te koop
www.megasquirt.info MegaSquirt Engine Management & Fuel Injection by DIYAutoTune.com kijk maar eens op deze sites
Microsquirt is ECU die draait op de megasquirt soft-ware en is speciaal voor motorfietsen ontwikkeld en kost 400 dollar en daar komt dan nog 500 euro aan onderdelen bij (benzine pomp,triggerwheel,throttle body's enzo)
Dus voor de prijs van flatslides kan je ook kiezen voor injectie
Ook izwm een turbo is injectie uitstekend te gebruiken en wordt ook veel toegepast

Maw het kan heel goed en is redelijk betaalbaar en zeer zeker intresant
 
Laatst bewerkt:
maar ze kunnen ook niet tegen onverbrande benzine.
Onverbrande benzine kunnen ze niet tegen maar om goed te kunnen werken moeten kat motoren wel rijk lopen en niet arm,overigens werken ze prima met carburateur motoren.
Ik heb op mijn auto zelfs een geregeld kat met carburateur.
 
Laatst bewerkt:
Een injectie heeft geen hoge lucht snelheden nodig die een carb voor goede werking wel nodig heeft
Je kan dus met hele grote inlaatkanalen werken en dan ook bij lage toeren talen een goed mengsel maken en dat is bij carbs erg lastig tot onmogelijk

Een ander groot voordeel is een wideband O2 meter kan koppelen aan een ECU en dan dus het mengesel laten regelen of een uitlaatgastemperatuurmeter er aan koppelen of beide
Er een MAF sensor er aan knopen die dan weer de wideband O2 kontroleerd
Een setting voor straat en setting voor race en dat schakelen met een knopje
Data loggen en dat dan ook real time uit kunnen uitlezen op een laptop of je palmfoon
via wifi of bluethooth
Een pingel sensor er aan knopen (bij motorfietsen lastig door de geintregeerde versnellings bak)
Acceleratie verijking afstellen op jouw persoonlijke voorkeur
Mengsel armer maken als je een constante snelheid rijdt en dus de fiets zuiniger is
Multie fuell mogelijk heden enz enz enz

Er is echt heel veel mogelijk dat met een carb lastig of niet te doen is

En als men zich een echt in de werking een carb zou verdiepen dan zien ze dat zo'n ding ook niet makkelijk is

Ik zeg niet dat het makkelijk is.....maar het is wel heel goed te doen
 
Laatst bewerkt:
Nee, bouw je fiets dan om tot directe injectie. Dat is tenminste een echte uitdaging!

edit: zijn er eigelijk niet al bougie/injector units te krijgen/maken die je er zo in kun schroeven? Hmm..
 
Laatst bewerkt:
oke, een dommevraag ! |(

ik zat net met een collega te praten over motoren.
collega heeft vroeger ook motor gereden

hij vroeg wat voor blok ik had en na wat slappe geouwehoer
zei hij "je kan het ombouwen naar injectie"

Nou ben ik een noob wat betreft techniek dus en ik weet niet of ik mijn collega moet geloven!!

dus...
kan je een blok met carburateurs ombouwen tot een met injectie???


Kost veel tijd en geld. Je kan beter een andere motor kopen dan op die manier de zaak ombouwen.
Je moet er ook nog de expertise voor hebben om het te kunnen doen.
 
Kost veel tijd en geld. Je kan beter een andere motor kopen dan op die manier de zaak ombouwen.
Je moet er ook nog de expertise voor hebben om het te kunnen doen.
Zeg je dat ook even tegen alle mensen met verbouwde fietsjes?

Denk aan achterbruggen, andere motorblokken enz enz.. dat "loont" ook niet, maar men vind het wel leuk om te doen.
 
Laatst bewerkt:
Je spreekt jezelf tegen, is het nou wel, of niet makkelijker om carburateurs opnieuw te ontwerpen ( qua vorm en werking )
Het lijkt mij toch een stuk makkelijker om "even de laptop aan te slingeren" na ( of zelfs tijdens, probeer dat maar eens met carbs )een testrun, dan om je carburateurs los te halen, en de sproeierbezetting e.d. te veranderen. Maar blijkbaar zijn we het niet eens, en laat ik het hier ook bij.
Je haalt 2 dingen door elkaar volgens mij.
Een carburateur is prima voor tunen maar voor fabrikanten gaat het om emissie en niet om PK/koppelwinst (hoewel dat ook een wedstrijd lijkt te zijn) dus is een ander ontwerp nodig.
Verder is een injectie in de meeste gevallen alleen te tunen met behulp van een PC, Rapid bike, tuneboy o.i.d. en dan is hij inderdaad makkelijker te tunen.
Heb je echter een carburateurfiets dan is het makkelijker om die in die staat te tunen met andere gasnaalden, sproeiers en op maat gemaakte gasmengbuizen en wat je nog meer kan verzinnen dan dat je hem ombouwt tot injectie.
 
Tuurlijk is het onzin om zelf een injectie op een fiets te gaan bouwen maar het is wel heel leerzaam en interesant
Ik ben al een tijdje spullen en info aan het verzamelen en binnen kort (hoop ik) ga ik wel beginnen met de ouwe oliestoker te voorzien van een microsquirt (in kleine makklijke stapjes...eerst de vonkjes en dan de benzine) en dan wordt de volgende onzinige stap een klein Volvo T5 turbotje (ligt ook al op de plank)

En waarom.......omdat het kan
 
Terug
Bovenaan Onderaan