Categorie zwaar ipv licht gekregen

dit is eenzelfde gevalletje als er iets staat dan staat er iets.
volgends mij is deze fout danwel gemaakt maar (nog) niet rechtgezet.
dus dan geld gewoon die fout nog.

als een scheidsrechter een doelpunt die volledig terecht is afkeurd, blijft het ook afgekeurd.
als een winkelier in plaats van 129,99 euro 48,50 op het plaatje zet dan krijg je het product gewoon voor 48,50.
als een agent voor een overtreding een bedrag van 25euro neerzet waar normaliter een sanctie van 150euro op staat dan moet je alsnog 25euro betalen.

soit margrietje wins voorlopig.

Jij snapt er echt niets van he '(



Ik zeg t niet snel maar.... Dom kalf |(
 
Hallo!

Ik heb mijn rijbewijs licht gehaald voor de motor (vorige week).
Echter staat op er op mijn rijbewijs ook dat ik categorie zwaar heb gehaald.

Weet iemand of je dan ook verzekerd ben om toch op zwaar te rijden?
Kan ik problemen krijgen ook al zou ik alleen op een lichte motor gaan rijden?

Hallo!

Allereerst rijst bij mij de vraag op hoeveel cc je hebt afgereden en ten tweede, hoe oud ben je?
 
Ik zou in dit geval doen alsof m'n neus bloedt en me vervolgens aan de regels houden. Dat wil dus zeggen: de eerste tijd gewoon netjes een lichte motorfiets rijden en op het moment dat ik volgens de wet op vol vermogen mag dat ook gaan doen.

Als je dit gaat melden kunnen ze ook leuk even melden dat je rijbewijs ongeldig wordt verklaart en dat je hem eventjes opnieuw mag gaan halen. De gemaakte onkosten hiervoor zul je waarschijnlijk ook nooit meer terug krijgen.

De vorige 3 topics met exact heltzelfde thema eindigden volgens mij elke keer met: "Goh, ik nog eens gekeken en Goh er staan inderdaad twee verschillende data op."

mvg

db
 
Wettelijk gezien is het rijbewijs gewoon geldig. M heeft het gecontroleerd bij de Gemeente zoals ze aangeeft. Registratie is dus goed en het is geen drukfout. Of het verstandig is om zonder ervaring gelijk een zware bak te gaan rijden is een andere discussie. :) :Y
 
Wettelijk gezien is het rijbewijs gewoon geldig. M heeft het gecontroleerd bij de Gemeente zoals ze aangeeft. Registratie is dus goed en het is geen drukfout.
Wettelijk gezien is het rijbewijs gewoon ongeldig. Het maakt helemaal niks uit of het een drukfout is, een communicatiefout tussen cbr en gemeente, of fout in de computer van het cbr staat. Ze heeft geen examen voor A-zwaar afgelegd, ze mocht zo'n examen ook niet afleggen, ze heeft zo'n examen dus ook nooit gehaald, en dus heeft ze geen recht op rijbewijs A-zwaar. Ze heeft ook geen rijbewijs A-zwaar. Ze heeft alleen een roze kaartje waarop onterecht staat dat ze die heeft. Dat kaartje is waardeloos en nietig.

Ze kan 2 dingen doen: of 't negeren en gewoon A-licht rijden tot ze wel zwaar mag, of naar de gemeente gaan en een nieuw pasje aanvragen. Daar horen voor haar geen kosten aan te zitten, maar wellicht is 't wel een hoop geregel. Uiteindelijk is 't niet haar probleem, ze kan 't ook gewoon negeren, maar ze mag zeker niet denken dat ze nu A-zwaar mag rijden. Dat mag ze niet, en dat levert grote problemen op als ze 't wel doet.
 
Laatst bewerkt:
Op een lichte uiteraard niet.

Maar kijk eens naar de datum die achter het zware rijbewijs staat, is dat niet een datum in de toekomst? (2013 ? ;) ). Hij stond er bij mij nl. ook al meteen op, maar dan staat er achter A licht "23-05-2009", en achter A zwaar "23-05-2011".

Mocht dit niet zo zijn, gok ik zomaar dat je niet verzekerd bent. De verzekering grijpt doorgaans ALLE punten aan die ze maar kunnen vinden, om jouw niet te hoeven betalen. Een duur geintje, als je bijv iemand gehandicapt rijdt, en je tot in de eeuwigheid schade moet blijven betalen. ;)

[afbeelding]
Edit; kijk eens naar de bovenste 2 regels: 1996 en 1998.

wat houden die beperkingen bij .12 in?

en het antwoord al gevonden

Natuurlijk is dat een voorbeeldplaatje en geen echt rijbewijs. Kijk eens naar die lijst beperkingen:
- Bril of lenzen nodig
- Gehoorapparaat nodig
- Niet verder dan 100 km van Groningen rijden
- Niet harder dan 80 km/h rijden
- Voor B en BE: Aangepaste koppeling, rem, gas en stuur
- Voor C: Aangepaste spiegels, aangepaste stoel, aangepaste gashendel links en rechts.

Hoe realistisch wil je 't hebben?
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van 100 mogen rijden met een daarvoor gekeurde bus en 80 met vrachtwaggel ?
 
Wettelijk gezien is het rijbewijs gewoon ongeldig. Het maakt helemaal niks uit of het een drukfout is, een communicatiefout tussen cbr en gemeente, of fout in de computer van het cbr staat. Ze heeft geen examen voor A-zwaar afgelegd, ze mocht zo'n examen ook niet afleggen, ze heeft zo'n examen dus ook nooit gehaald, en dus heeft ze geen recht op rijbewijs A-zwaar. Ze heeft ook geen rijbewijs A-zwaar. Ze heeft alleen een roze kaartje waarop onterecht staat dat ze die heeft. Dat kaartje is waardeloos en nietig.

Ze kan 2 dingen doen: of 't negeren en gewoon A-licht rijden tot ze wel zwaar mag, of naar de gemeente gaan en een nieuw pasje aanvragen. Daar horen voor haar geen kosten aan te zitten, maar wellicht is 't wel een hoop geregel. Uiteindelijk is 't niet haar probleem, ze kan 't ook gewoon negeren, maar ze mag zeker niet denken dat ze nu A-zwaar mag rijden. Dat mag ze niet, en dat levert grote problemen op als ze 't wel doet.

:^
 
Lol ik had ongeveer hetzelfde, nadat is motorrijbewijs had gehaald ( auto had ik al) stond op mijn pasje niet alleen een datum bij A en B maar was overal een datum ingevuld! Dus ook bij vrachtwagen en aanhangers, sindsdien rijd ik ook speciaal transport als hobby!
 
Bedankt voor alle reacties!
Ik wilde gewoon weten wat voor problemen ik kon krijgen mocht ik zwaar gaan rijden.
 
Ik ken nog een verhaal van een man die alleen rijbewijs B (en misschien B-E) had, zijn rijbewijs moest verlengen en opeens overal data achter had staan. Hoe gaan ze dat controleren? Ik neem aan dat wanneer je gecontroleerd wordt (en hoevaak gebeurt dat?), dat ze de data achter op het pasje zien en dat meneer agent daarmee akkoord gaat.
 
Ik ken nog een verhaal van een man die alleen rijbewijs B (en misschien B-E) had, zijn rijbewijs moest verlengen en opeens overal data achter had staan. Hoe gaan ze dat controleren? Ik neem aan dat wanneer je gecontroleerd wordt (en hoevaak gebeurt dat?), dat ze de data achter op het pasje zien en dat meneer agent daarmee akkoord gaat.

Ik denk dat de bekeuring ook niet je grootste zorg is. Maar als je een ongeluk hebt dat je ver van huis bent dan.
 
Was van de zomer in Tenerife en sprak een Italiaanse restaurant eigenaar die altijd een mooie BMW van 'm voor de zaak had staan. Bleek dat toen hij ruim 20 jaar geleden van Italie naar Tenerife kwam ze bij het omzetten van z'n rijbewijs hem per ongeluk ook een motorrijbewijs hadden gegeven. De beste man was meteen naar een dealer gegaan en kocht een motor. _O- Nooit iets mis gegaan. :+
 
Was van de zomer in Tenerife en sprak een Italiaanse restaurant eigenaar die altijd een mooie BMW van 'm voor de zaak had staan. Bleek dat toen hij ruim 20 jaar geleden van Italie naar Tenerife kwam ze bij het omzetten van z'n rijbewijs hem per ongeluk ook een motorrijbewijs hadden gegeven. De beste man was meteen naar een dealer gegaan en kocht een motor. _O- Nooit iets mis gegaan. :+

Leuk, dan gaat hij rijden op de weg gaat het een keer mis omdat hij de nodige training/kennis niet heeft en rijd vervolgens zichzelf, of erger nog, een ander dood.

(hoeft niet, maar is een willekeurig doom scenario)
 
Leuk, dan gaat hij rijden op de weg gaat het een keer mis omdat hij de nodige training/kennis niet heeft en rijd vervolgens zichzelf, of erger nog, een ander dood.

(hoeft niet, maar is een willekeurig doom scenario)
zuurpruim -O-
 
Laatst bewerkt:
Leuk, dan gaat hij rijden op de weg gaat het een keer mis omdat hij de nodige training/kennis niet heeft en rijd vervolgens zichzelf, of erger nog, een ander dood.

(hoeft niet, maar is een willekeurig doom scenario)

Kans is heel klein, mits je je hoofd gebruikt.

Een motor is toch niets meer dan een grote brommert......
 
hoi oma, kan het niet laten :P
Leuk, dan gaat hij rijden op de weg gaat het een keer mis omdat hij de nodige training/kennis niet heeft en rijd vervolgens zichzelf, of erger nog, een ander dood.

(hoeft niet, maar is een willekeurig doom scenario)


dude :?

Was van de zomer in Tenerife en sprak een Italiaanse restaurant eigenaar die altijd een mooie BMW van 'm voor de zaak had staan. Bleek dat toen hij ruim 20 jaar geleden van Italie naar Tenerife kwam ze bij het omzetten van z'n rijbewijs hem per ongeluk ook een motorrijbewijs hadden gegeven. De beste man was meteen naar een dealer gegaan en kocht een motor. _O- Nooit iets mis gegaan. :+

ik hecht meer waarde aan ervaring dan aan die lessen...

ik ga er maar vanuit dat je erover heen gelezen hebt, want als je dit meent... |(
 
Als je een ongeval veroorzaakt, ben je gewoon de sjaak, want het klopt niet. en dan blijk je ineens niet verzekerd omdat je eigenlijk helemaal niet op een zware motor mocht rondrijden....


In sommige dingen kan je toch maar beter heel braaf zijn.
We hebben het niet over een beetje rommelen, bijv. illegaal dempertje ofzo, waarbij het risico een bekeuring is. Dat is een risico dat je kan dragen, het risico op niet-verzekerd een ongeval veroorzaken, kan je niet dragen.

Ik zou dus gewoon serieus erachteraan gaan, contact opnemen met het CBR en een nieuw rijbewijs regelen; eentje die klopt.

(het kan natuurlijk ook zijn dat margrietje zich voordoet als 18-jarige maar eigenlijk al 48 is...)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan