Ja die op de klauw
Remvloeistof neemt water op, en gaat dan sponzig remmen
Als je een nieuwe motor koopt werken de remmen goed en hoef je niet al te hard in het remhandel te knijpen om op tijd stil te staan.Na verloop van enkele jaren en na enkele tienduizenden kilometers zul je merken dat de remmen steeds minder hun best doen en je steeds harder moet knijpen om tijdig tot stilstand te komen. Het is dan hoog tijd geworden om de remmen met een kritisch oog te bekijken en groot onderhoudt te plegen. Om erachter te komen waarom de remwerking niet meer optimaal is, moeten we eerst weten hoe een schijfrem werkt en uit welke onderdelen hij bestaat. Als je in de remhandel knijpt komt de zuiger in de remcilinder in beweging. Deze verplaatst een bepaalde hoeveelheid remvloeistof door de remleiding naar de remklauw. In de remklauw bevinden zich 1 of meer zuigers die hierdoor in beweging komen. Zij drukken de remblokjes die voorzien zijn van remvoering materiaal tegen de remschijf. Hoe groter de druk is op de remblokken, des te harder worden zij tegen de remschijf gedrukt en des te krachtiger wordt de motor afgeremd. Hierbij komt veel warmte vrij want de bewegingsenergie van motor en berijder wordt omgezet in warmte onder het motto : energie gaat nooit verloren. Het eerste wat we gaan controleren is de hoeveelheid remvloeistof want als er te weinig remvloeistof aanwezig is kan het systeem natuurlijk niet goed functioneren. De remcilinder van de voorrem zit bij iedere motor op het stuur bij de remhendel en de remcilinder van de achterrem bevindt zich in de buurt van het rempedaal. Meestal zit aan de zijkant een kijkglaasje met een peilstreepje zodat je in 1 oogopslag kunt zien of er nog voldoende remvloeistof aanwezig is. Is dit niet het geval dan schroef je het dekseltje bovenop de remcilinder los en vul je bij met de juiste soort remvloeistof , kijk in het instructieboekje van je motor welke soort je nodig hebt of vraag het aan je dealer. Er zijn 3 soorten remvloeistof : DOT 3 , DOT 4 en DOT 5. De aanduiding DOT staat voor Department of Transport, het Amerikaanse ministerie dat de eisen vastlegde waaraan de remvloeistoffen moeten voldoen. DOT 3 en DOT 4 zijn vloeistoffen op glycolbasis die een kookpunt hebben van respectievelijk 205 graden en 230 graden Celsius. Het nadeel van deze vloeistoffen is dat ze hygroscopisch zijn, met andere woorden ze nemen water op uit hun omgeving . Hierdoor ontstaat corrosie in het remsysteem en wordt het kookpunt van de remvloeistof verlaagd . Omdat bij remmen veel warmte wordt geproduceerd, ontstaat daardoor het risico dat de remvloeistof gaar koken . Zoals iedereen weet ontstaan bij koken luchtbellen en als er lucht in de remleiding aanwezig is, is de remwerking afwezig omdat lucht snel samendrukbaar is. Het is daarom zaak regelmatig, 1 keer in de 2 of 3 jaar, de remvloeistof te vervangen. De derde soort DOT 5 , is een vloeistof op siliconenbasis die geen water opneemt en een hoger kookpunt heeft, 260 graden. Wijk niet af van de opgegeven soort remvloeistof n meng in geen geval de ene soort met de andere. Wees voorzichtig als je remvloeistof bijvult Want DOT 3 en DOT 4 zijn bijzonder agressief en tasten de lak van de motorfiets aan.De eigenschap van een vloeistof is dat deze niet samendrukbaar is en dat overal in het systeem dezelfde druk heerst . Dat betekend dat de druk die op de remleiding wordt uitgeoefend net zo groot is als de druk die op de remzuigers wordt uitgeoefend. Die druk kan oplopen tot 70 atmosfeer. Als de rubberen remleiding na verloop van een aantal jaren verouderd is, zal hij minder goed weerstand kunnen bieden aan de grote druk. De remdruk wordt dan grotendeels gebruikt om de remleiding te vervormen in plaats van remzuigers te verplaatsen. Het gevolg is dat je veel krachtiger in het remhendel moet knijpen om de motor tot stilstand te brengen en het gevoel in het remhendel is veel minder . De oplossing van dit probleem is de oude remleiding vervangen door een remleiding van teflon met een gevlochten stalen omhulsel. Deze gepantserde leiding zet zelfs bij extreem remmen niet uit waardoor het sponsachtige gevoel verdwijnt en de remmen weer adequaat reageren als je in het remhendel knijpt. Vrijwel iedere motorzaak kan staalomvlochten remleidingen leveren en het vervangen van de remleiding is een klusje dat iedere motorrijder zelf kan of zou moeten kunnen. Begin met de schroeven los te draaien waarmee de remhendel en de remcilinder op het stuur vastzitten. Haal de remcilinder naar beneden, haal het vuldeksel eraf en vang de remvloeistof op in een conservenblikje . Nu kan je de bout losdraaien waarmee de onderste banjo van de remleiding aan de remklauw is bevestigd. Houd je conservenblikje bij de hand want er zit nog remvloeistof in de leiding. Daarna draai je de bout los waarmee de bovenste banjo van de remleiding aan de remcilinder is bevestigd. Met de oude remleiding als voorbeeld ga je naar je dealer en je besteld een nieuw exemplaar . Tot voor kort kon je zelfbouwsetjes kopen, bestaande uit benodigde banjo’s knelringen, pijpmoeren socket en nut en de gewenste remleiding waarmee jezelf de remleiding kom samenstellen. De werkwijze lijkt erg veel op het monteren van centrale verwarmingsbuizen met behulp van knelkoppelingen. Als je secuur te werk gaar voldoet dit systeem prima . Ik heb zes jaar geleden op deze wijze de remleiding van 1 van mijn motoren vervangen en deze werkt nog altijd perfect.
Toch bleken er de afgelopen jaren een aantal onhandige sleutelaars te zijn die de remleiding niet goed hadden gemonteerd en als gevolg hiervan ongeluk kregen. Daarom mogen deze zelfbouwsets met ingang van 2002 niet meer worden verkocht. Het monteren van de nieuwe remleiding is simpel, maar vergeet daarbij niet nieuwe koperen ringen tussen banjo en de klauw/remcilinder te gebruiken om lekkage te voorkomen. Als het goed is heeft de dealer die ringen meegeleverd. Als alle onderdelen weer op hun plaats zitten vul je de remcilinder tot 5 mm onder de rand met de juiste remvloeistof en je schroeft het dekseltje erop. Nu komt het lastigste klusje, het ontluchten van het remsysteem. Knijp het remhendel 10 keer in om druk op te bouwen en houdt hem vast. Draai nu de ontluchtingsnippel op de remklauw een halve slag open tot de remvloeistof eruit komt. Houdt er een doek bij om te voorkomen dat de spetters van de remvloeistof op de lak van de motor komen. Draai de nippel vast en laat het remhendel los. Knijp weer een aantal keren in het remhendel en ontlucht nogmaals. Herhaal deze handelingen net zo lang tot je voldoende weerstand voelt bij het inknijpen van de remhendel Met andere woorden tot de rem net zo aanvoelt als voordat je aan deze operatie begon. Controleer regelmatig het niveau van de remvloeistof en vul indien nodig bij. Als je denkt dat je klaar bent ga je met de motor aan de hand de straat op en je knijpt in de rem om te controleren of de rem werkt. Rij daarna voorzichtig de straat op en neer en rem diverse keren. Werkt het goed dan ben je klaar, maar voelt de rem nog sponsachtig aan en is de remwerking slecht dan zit er waarschijnlijk nog lucht in de remleiding en moet je nog meer ontluchten. Nu je toch bezig bent met de remmen is het verstandig meteen de toestand van de remblokjes te controleren. Blokjes van Brembo hebben in het midden een groef. Als de groef nog goed zichtbaar is, zonder de remblokjes te demonteren is dit meestal te zien, is er nog voldoende remvoering aanwezig maar als de groef nauwelijks neer zichtbaar is en de remvoering akelig dun is geworden, is het tijd voor vervanging je kunt dit vergelijken met de profieldiepte van de banden. De remklauw zit meestal met twee grote imbusbouten aan de vorkpoot vastgeschroefd. Als je deze bouten losdraait heb je de remklauw in je hand. Aan de bovenzijde van de remklauw loopt een stift of een dunne bout van links naar rechts die de remblokjes op hun plaats houdt. Verwijder deze stift , daarna kun je de remblokken eruit halen. De remklauw is altijd smerig door remstof en straatvuil . Gebruik geen benzine , terpentine of soortgelijk schoonmaakmiddel om de klauw schoon te maken , want dat kan het rubber van de zuigerafdichtingen , een soort oliekering, aantasten je kunt het beste een schone doek met wat nieuwe remvloeistof gebruiken. Let op of je natte plekken op de remklauw ziet want dat kan duiden op lekkage van de zuiger(s). In dat geval moet de zuigerafdichting worden vervangen . Voordat je de nieuwe remblokken monteert, moet je de zuigers zover mogelijk naar buiten drukken omdat de spleet tussen de remblokken anders te nauw is voor de remschijf. Het is verstandig tevens de remschijf te inspecteren en de dikte te meten. Als er groeven in de remschijf zitten veroorzaken deze niet alleen extreme slijtage van de nieuwe remblokjes , maar is de remwerking ook beroerd. De oplossing is in dit geval het laten afdraaien van de remschijf of een nieuwe remschijf monteren. Als je de remschijf laat afdraaien ontstaat het risico dat de schijf te dun wordt in je instructieboekje wordt de minimale dikte opgegeven en ook na veel kilometers te hebben gereden kan de remschijf te ver zijn afgesleten. Het aanschaffen van een nieuwe remschijf is het enige alternatief.. He kan ook voorkomen dat een remschijf, door extreme warmte ontwikkeling is kromgetrokken. In dat geval is vervangen ook de enige oplossing. Remschijven zijn meestal gemaakt van gietijzer. Dit materiaal is goedkoop en de remwerking is goed. Het nadeel is dat gietijzer er niet zo fraai uitziet, het snel roest maar voor de remwerking is dat geen probleem . Een remschijf van RVS ziet er mooier uit maar hij is duurder en remt minder goed dan een gietijzeren exemplaar. wat je zeker niet moet doen is de remschijf laten verchromen want hierdoor wordt het oppervlak zo glad dat de remblokjes er geen vat meer op hebben en de motor dus nauwelijks remt. Bovendien bestaat het gevaar dat de chroomlaag loskomt of los roest. Fit veroorzaak extra slijtage aan de remblokjes. Tot slot nog een goede raadgeving : hoewel het werken aan de remmen niet moeilijk is en iedereen die een beetje technisch inzicht heeft en ook kan, moet je beslist geen risico nemen. Als je ook maar enigszins twijfelt aan je eigen vaardigheid of je hebt het juiste gereedschap niet laat het dan doen door de vakman. Bedenk wel dat je leven afhangt van een paar goede remmen
Remvloeistof neemt water op, en gaat dan sponzig remmen
Als je een nieuwe motor koopt werken de remmen goed en hoef je niet al te hard in het remhandel te knijpen om op tijd stil te staan.Na verloop van enkele jaren en na enkele tienduizenden kilometers zul je merken dat de remmen steeds minder hun best doen en je steeds harder moet knijpen om tijdig tot stilstand te komen. Het is dan hoog tijd geworden om de remmen met een kritisch oog te bekijken en groot onderhoudt te plegen. Om erachter te komen waarom de remwerking niet meer optimaal is, moeten we eerst weten hoe een schijfrem werkt en uit welke onderdelen hij bestaat. Als je in de remhandel knijpt komt de zuiger in de remcilinder in beweging. Deze verplaatst een bepaalde hoeveelheid remvloeistof door de remleiding naar de remklauw. In de remklauw bevinden zich 1 of meer zuigers die hierdoor in beweging komen. Zij drukken de remblokjes die voorzien zijn van remvoering materiaal tegen de remschijf. Hoe groter de druk is op de remblokken, des te harder worden zij tegen de remschijf gedrukt en des te krachtiger wordt de motor afgeremd. Hierbij komt veel warmte vrij want de bewegingsenergie van motor en berijder wordt omgezet in warmte onder het motto : energie gaat nooit verloren. Het eerste wat we gaan controleren is de hoeveelheid remvloeistof want als er te weinig remvloeistof aanwezig is kan het systeem natuurlijk niet goed functioneren. De remcilinder van de voorrem zit bij iedere motor op het stuur bij de remhendel en de remcilinder van de achterrem bevindt zich in de buurt van het rempedaal. Meestal zit aan de zijkant een kijkglaasje met een peilstreepje zodat je in 1 oogopslag kunt zien of er nog voldoende remvloeistof aanwezig is. Is dit niet het geval dan schroef je het dekseltje bovenop de remcilinder los en vul je bij met de juiste soort remvloeistof , kijk in het instructieboekje van je motor welke soort je nodig hebt of vraag het aan je dealer. Er zijn 3 soorten remvloeistof : DOT 3 , DOT 4 en DOT 5. De aanduiding DOT staat voor Department of Transport, het Amerikaanse ministerie dat de eisen vastlegde waaraan de remvloeistoffen moeten voldoen. DOT 3 en DOT 4 zijn vloeistoffen op glycolbasis die een kookpunt hebben van respectievelijk 205 graden en 230 graden Celsius. Het nadeel van deze vloeistoffen is dat ze hygroscopisch zijn, met andere woorden ze nemen water op uit hun omgeving . Hierdoor ontstaat corrosie in het remsysteem en wordt het kookpunt van de remvloeistof verlaagd . Omdat bij remmen veel warmte wordt geproduceerd, ontstaat daardoor het risico dat de remvloeistof gaar koken . Zoals iedereen weet ontstaan bij koken luchtbellen en als er lucht in de remleiding aanwezig is, is de remwerking afwezig omdat lucht snel samendrukbaar is. Het is daarom zaak regelmatig, 1 keer in de 2 of 3 jaar, de remvloeistof te vervangen. De derde soort DOT 5 , is een vloeistof op siliconenbasis die geen water opneemt en een hoger kookpunt heeft, 260 graden. Wijk niet af van de opgegeven soort remvloeistof n meng in geen geval de ene soort met de andere. Wees voorzichtig als je remvloeistof bijvult Want DOT 3 en DOT 4 zijn bijzonder agressief en tasten de lak van de motorfiets aan.De eigenschap van een vloeistof is dat deze niet samendrukbaar is en dat overal in het systeem dezelfde druk heerst . Dat betekend dat de druk die op de remleiding wordt uitgeoefend net zo groot is als de druk die op de remzuigers wordt uitgeoefend. Die druk kan oplopen tot 70 atmosfeer. Als de rubberen remleiding na verloop van een aantal jaren verouderd is, zal hij minder goed weerstand kunnen bieden aan de grote druk. De remdruk wordt dan grotendeels gebruikt om de remleiding te vervormen in plaats van remzuigers te verplaatsen. Het gevolg is dat je veel krachtiger in het remhendel moet knijpen om de motor tot stilstand te brengen en het gevoel in het remhendel is veel minder . De oplossing van dit probleem is de oude remleiding vervangen door een remleiding van teflon met een gevlochten stalen omhulsel. Deze gepantserde leiding zet zelfs bij extreem remmen niet uit waardoor het sponsachtige gevoel verdwijnt en de remmen weer adequaat reageren als je in het remhendel knijpt. Vrijwel iedere motorzaak kan staalomvlochten remleidingen leveren en het vervangen van de remleiding is een klusje dat iedere motorrijder zelf kan of zou moeten kunnen. Begin met de schroeven los te draaien waarmee de remhendel en de remcilinder op het stuur vastzitten. Haal de remcilinder naar beneden, haal het vuldeksel eraf en vang de remvloeistof op in een conservenblikje . Nu kan je de bout losdraaien waarmee de onderste banjo van de remleiding aan de remklauw is bevestigd. Houd je conservenblikje bij de hand want er zit nog remvloeistof in de leiding. Daarna draai je de bout los waarmee de bovenste banjo van de remleiding aan de remcilinder is bevestigd. Met de oude remleiding als voorbeeld ga je naar je dealer en je besteld een nieuw exemplaar . Tot voor kort kon je zelfbouwsetjes kopen, bestaande uit benodigde banjo’s knelringen, pijpmoeren socket en nut en de gewenste remleiding waarmee jezelf de remleiding kom samenstellen. De werkwijze lijkt erg veel op het monteren van centrale verwarmingsbuizen met behulp van knelkoppelingen. Als je secuur te werk gaar voldoet dit systeem prima . Ik heb zes jaar geleden op deze wijze de remleiding van 1 van mijn motoren vervangen en deze werkt nog altijd perfect.
Toch bleken er de afgelopen jaren een aantal onhandige sleutelaars te zijn die de remleiding niet goed hadden gemonteerd en als gevolg hiervan ongeluk kregen. Daarom mogen deze zelfbouwsets met ingang van 2002 niet meer worden verkocht. Het monteren van de nieuwe remleiding is simpel, maar vergeet daarbij niet nieuwe koperen ringen tussen banjo en de klauw/remcilinder te gebruiken om lekkage te voorkomen. Als het goed is heeft de dealer die ringen meegeleverd. Als alle onderdelen weer op hun plaats zitten vul je de remcilinder tot 5 mm onder de rand met de juiste remvloeistof en je schroeft het dekseltje erop. Nu komt het lastigste klusje, het ontluchten van het remsysteem. Knijp het remhendel 10 keer in om druk op te bouwen en houdt hem vast. Draai nu de ontluchtingsnippel op de remklauw een halve slag open tot de remvloeistof eruit komt. Houdt er een doek bij om te voorkomen dat de spetters van de remvloeistof op de lak van de motor komen. Draai de nippel vast en laat het remhendel los. Knijp weer een aantal keren in het remhendel en ontlucht nogmaals. Herhaal deze handelingen net zo lang tot je voldoende weerstand voelt bij het inknijpen van de remhendel Met andere woorden tot de rem net zo aanvoelt als voordat je aan deze operatie begon. Controleer regelmatig het niveau van de remvloeistof en vul indien nodig bij. Als je denkt dat je klaar bent ga je met de motor aan de hand de straat op en je knijpt in de rem om te controleren of de rem werkt. Rij daarna voorzichtig de straat op en neer en rem diverse keren. Werkt het goed dan ben je klaar, maar voelt de rem nog sponsachtig aan en is de remwerking slecht dan zit er waarschijnlijk nog lucht in de remleiding en moet je nog meer ontluchten. Nu je toch bezig bent met de remmen is het verstandig meteen de toestand van de remblokjes te controleren. Blokjes van Brembo hebben in het midden een groef. Als de groef nog goed zichtbaar is, zonder de remblokjes te demonteren is dit meestal te zien, is er nog voldoende remvoering aanwezig maar als de groef nauwelijks neer zichtbaar is en de remvoering akelig dun is geworden, is het tijd voor vervanging je kunt dit vergelijken met de profieldiepte van de banden. De remklauw zit meestal met twee grote imbusbouten aan de vorkpoot vastgeschroefd. Als je deze bouten losdraait heb je de remklauw in je hand. Aan de bovenzijde van de remklauw loopt een stift of een dunne bout van links naar rechts die de remblokjes op hun plaats houdt. Verwijder deze stift , daarna kun je de remblokken eruit halen. De remklauw is altijd smerig door remstof en straatvuil . Gebruik geen benzine , terpentine of soortgelijk schoonmaakmiddel om de klauw schoon te maken , want dat kan het rubber van de zuigerafdichtingen , een soort oliekering, aantasten je kunt het beste een schone doek met wat nieuwe remvloeistof gebruiken. Let op of je natte plekken op de remklauw ziet want dat kan duiden op lekkage van de zuiger(s). In dat geval moet de zuigerafdichting worden vervangen . Voordat je de nieuwe remblokken monteert, moet je de zuigers zover mogelijk naar buiten drukken omdat de spleet tussen de remblokken anders te nauw is voor de remschijf. Het is verstandig tevens de remschijf te inspecteren en de dikte te meten. Als er groeven in de remschijf zitten veroorzaken deze niet alleen extreme slijtage van de nieuwe remblokjes , maar is de remwerking ook beroerd. De oplossing is in dit geval het laten afdraaien van de remschijf of een nieuwe remschijf monteren. Als je de remschijf laat afdraaien ontstaat het risico dat de schijf te dun wordt in je instructieboekje wordt de minimale dikte opgegeven en ook na veel kilometers te hebben gereden kan de remschijf te ver zijn afgesleten. Het aanschaffen van een nieuwe remschijf is het enige alternatief.. He kan ook voorkomen dat een remschijf, door extreme warmte ontwikkeling is kromgetrokken. In dat geval is vervangen ook de enige oplossing. Remschijven zijn meestal gemaakt van gietijzer. Dit materiaal is goedkoop en de remwerking is goed. Het nadeel is dat gietijzer er niet zo fraai uitziet, het snel roest maar voor de remwerking is dat geen probleem . Een remschijf van RVS ziet er mooier uit maar hij is duurder en remt minder goed dan een gietijzeren exemplaar. wat je zeker niet moet doen is de remschijf laten verchromen want hierdoor wordt het oppervlak zo glad dat de remblokjes er geen vat meer op hebben en de motor dus nauwelijks remt. Bovendien bestaat het gevaar dat de chroomlaag loskomt of los roest. Fit veroorzaak extra slijtage aan de remblokjes. Tot slot nog een goede raadgeving : hoewel het werken aan de remmen niet moeilijk is en iedereen die een beetje technisch inzicht heeft en ook kan, moet je beslist geen risico nemen. Als je ook maar enigszins twijfelt aan je eigen vaardigheid of je hebt het juiste gereedschap niet laat het dan doen door de vakman. Bedenk wel dat je leven afhangt van een paar goede remmen