Oude Brikker
MF veteraan
Ik moet stootranden uit cilinders halen.
Dat schijnt te kunnen door honen.
Ik heb nergens een beschrijving kunnen vinden hoe je dat moet doen.
Een hoonapparaatje voor op de boormachine is snel gekocht, je cilinders verpesten door verkeerd werken gaat waarschijnlijk nog veel sneller.
Iemand hierzo die kan uitleggen hoe het moet?
EDIT
Inmiddels aardig wat reacties gekregen.
Hieronder de informatie die mi (en ik ben geen expert!) een goed beeld geeft van wat honen is en hoe het gaat.
Duidelijk filmpje
Beschrijving :
Stootranden weghalen dmv hoonstenen en handboormachine is te doen mits men ervaring heeft in het honen uit de hand.
Eerst weten of de cilinder(s) uitgevoerd zijn met wel of niet met een Nigasil laagje.Zo ja dan is het niet raadzaam want dat is de harde slijtvaste laag in de cilinder(voering).
Wat belangrijk is:meten is weten.Wil je de oude zuigers gebruiken zou dat kunnen mits je niet door de tolerantie heen gaat(maatvoering).Dit is aangegeven door de fabrikant en zal in het wph staan.
Dus moet men meetapparatuur hebben: micrometers,binnenmicrometers,meetklokkjes
enz.en moet je er mee om kunnen gaan.
Zelf doe ik het zo:uiteraard eerst meten van de zuigerdiameter(is ook niet helemaal rond)
en de cilinder(voering).Van de zuiger de kleinste maat opzoeken met meten.
Zoek in de cilinder(voering) de grootste maat op en vergelijk deze waarden met die van de fabrikant.Heb je genoeg vlees dan kan je beginnen.
Wat ik doe is eerst de rand voorzichtig wegschrapen met een schraapstaal en zorg dat je alleen het randje weghaalt en iets boven de grootste diameter blijft.
Waarom met een schraapstaal?Het wegnemen van materiaal moet voorzichtig gebeuren doe je het met een b.v Dremel heb je kans dat dit te snel gaat en je door je maatvoering heen schiet.
Is de stootrand minimaal aanwezig kan je met voorzichtig honen de gehele cilinder pakken.Let wel meten is weten en dan weet je ook waar je materiaal weg moet halen.
Dit uit de hand honen is zuiver een gevoelskwestie en is m.i. te moeilijk voor de gemiddelde hobbiyst.
Daar waar veel materiaal weggehaald moet worden haalt men langzaam de hoonsteen heen en weer waar weinig weg moet snel eroverheen/doorheen.
Smeren kan het beste gebeuren met hoonolie als je dit niet heb is gasolie(diesel)met een klein beetje smeerolie ook een mogelijkheid.
Hierna goed spoelen!Ultrasoon reinigen het beste dan komen de slijpdelen goed uit de porien.Het gehoonde profiel(de zeg maar krasjes)moet een hoek vormen van +/- 120gr.
Het is een heel epistel geworden en allicht zal ik het e.e.a. vergeten zijn.Heb het ff snel getikt want moeders staat te wachten om naar de kerstfair te gaan!
Oja best goed te doen met een knappe 230v boormachine en hoonstenen die je bij de gereedschap handel kan kopen.
Heb je er nog zin in veel succes met oefenen
Hier nog meer leeswerk :
http://www.kspa.com.br/do...te/KS_50003804-01_WEB.pdf
Dat schijnt te kunnen door honen.
Ik heb nergens een beschrijving kunnen vinden hoe je dat moet doen.
Een hoonapparaatje voor op de boormachine is snel gekocht, je cilinders verpesten door verkeerd werken gaat waarschijnlijk nog veel sneller.
Iemand hierzo die kan uitleggen hoe het moet?
EDIT
Inmiddels aardig wat reacties gekregen.
Hieronder de informatie die mi (en ik ben geen expert!) een goed beeld geeft van wat honen is en hoe het gaat.
Duidelijk filmpje
Beschrijving :
Stootranden weghalen dmv hoonstenen en handboormachine is te doen mits men ervaring heeft in het honen uit de hand.
Eerst weten of de cilinder(s) uitgevoerd zijn met wel of niet met een Nigasil laagje.Zo ja dan is het niet raadzaam want dat is de harde slijtvaste laag in de cilinder(voering).
Wat belangrijk is:meten is weten.Wil je de oude zuigers gebruiken zou dat kunnen mits je niet door de tolerantie heen gaat(maatvoering).Dit is aangegeven door de fabrikant en zal in het wph staan.
Dus moet men meetapparatuur hebben: micrometers,binnenmicrometers,meetklokkjes
enz.en moet je er mee om kunnen gaan.
Zelf doe ik het zo:uiteraard eerst meten van de zuigerdiameter(is ook niet helemaal rond)
en de cilinder(voering).Van de zuiger de kleinste maat opzoeken met meten.
Zoek in de cilinder(voering) de grootste maat op en vergelijk deze waarden met die van de fabrikant.Heb je genoeg vlees dan kan je beginnen.
Wat ik doe is eerst de rand voorzichtig wegschrapen met een schraapstaal en zorg dat je alleen het randje weghaalt en iets boven de grootste diameter blijft.
Waarom met een schraapstaal?Het wegnemen van materiaal moet voorzichtig gebeuren doe je het met een b.v Dremel heb je kans dat dit te snel gaat en je door je maatvoering heen schiet.
Is de stootrand minimaal aanwezig kan je met voorzichtig honen de gehele cilinder pakken.Let wel meten is weten en dan weet je ook waar je materiaal weg moet halen.
Dit uit de hand honen is zuiver een gevoelskwestie en is m.i. te moeilijk voor de gemiddelde hobbiyst.
Daar waar veel materiaal weggehaald moet worden haalt men langzaam de hoonsteen heen en weer waar weinig weg moet snel eroverheen/doorheen.
Smeren kan het beste gebeuren met hoonolie als je dit niet heb is gasolie(diesel)met een klein beetje smeerolie ook een mogelijkheid.
Hierna goed spoelen!Ultrasoon reinigen het beste dan komen de slijpdelen goed uit de porien.Het gehoonde profiel(de zeg maar krasjes)moet een hoek vormen van +/- 120gr.
Het is een heel epistel geworden en allicht zal ik het e.e.a. vergeten zijn.Heb het ff snel getikt want moeders staat te wachten om naar de kerstfair te gaan!
Oja best goed te doen met een knappe 230v boormachine en hoonstenen die je bij de gereedschap handel kan kopen.
Heb je er nog zin in veel succes met oefenen
Hier nog meer leeswerk :
http://www.kspa.com.br/do...te/KS_50003804-01_WEB.pdf
Laatst bewerkt: