cilinder honen, hoe moet dat?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik moet stootranden uit cilinders halen.
Dat schijnt te kunnen door honen.
Ik heb nergens een beschrijving kunnen vinden hoe je dat moet doen.
Een hoonapparaatje voor op de boormachine is snel gekocht, je cilinders verpesten door verkeerd werken gaat waarschijnlijk nog veel sneller.

Iemand hierzo die kan uitleggen hoe het moet?

EDIT
Inmiddels aardig wat reacties gekregen. *O*
Hieronder de informatie die mi (en ik ben geen expert!) een goed beeld geeft van wat honen is en hoe het gaat.

Duidelijk filmpje

Beschrijving :

Stootranden weghalen dmv hoonstenen en handboormachine is te doen mits men ervaring heeft in het honen uit de hand.

Eerst weten of de cilinder(s) uitgevoerd zijn met wel of niet met een Nigasil laagje.Zo ja dan is het niet raadzaam want dat is de harde slijtvaste laag in de cilinder(voering).

Wat belangrijk is:meten is weten.Wil je de oude zuigers gebruiken zou dat kunnen mits je niet door de tolerantie heen gaat(maatvoering).Dit is aangegeven door de fabrikant en zal in het wph staan.
Dus moet men meetapparatuur hebben: micrometers,binnenmicrometers,meetklokkjes
enz.en moet je er mee om kunnen gaan.

Zelf doe ik het zo:uiteraard eerst meten van de zuigerdiameter(is ook niet helemaal rond)
en de cilinder(voering).Van de zuiger de kleinste maat opzoeken met meten.
Zoek in de cilinder(voering) de grootste maat op en vergelijk deze waarden met die van de fabrikant.Heb je genoeg vlees dan kan je beginnen.
Wat ik doe is eerst de rand voorzichtig wegschrapen met een schraapstaal en zorg dat je alleen het randje weghaalt en iets boven de grootste diameter blijft.
Waarom met een schraapstaal?Het wegnemen van materiaal moet voorzichtig gebeuren doe je het met een b.v Dremel heb je kans dat dit te snel gaat en je door je maatvoering heen schiet.
Is de stootrand minimaal aanwezig kan je met voorzichtig honen de gehele cilinder pakken.Let wel meten is weten en dan weet je ook waar je materiaal weg moet halen.
Dit uit de hand honen is zuiver een gevoelskwestie en is m.i. te moeilijk voor de gemiddelde hobbiyst.
Daar waar veel materiaal weggehaald moet worden haalt men langzaam de hoonsteen heen en weer waar weinig weg moet snel eroverheen/doorheen.
Smeren kan het beste gebeuren met hoonolie als je dit niet heb is gasolie(diesel)met een klein beetje smeerolie ook een mogelijkheid.
Hierna goed spoelen!Ultrasoon reinigen het beste dan komen de slijpdelen goed uit de porien.Het gehoonde profiel(de zeg maar krasjes)moet een hoek vormen van +/- 120gr.
Het is een heel epistel geworden en allicht zal ik het e.e.a. vergeten zijn.Heb het ff snel getikt want moeders staat te wachten om naar de kerstfair te gaan!
Oja best goed te doen met een knappe 230v boormachine en hoonstenen die je bij de gereedschap handel kan kopen.
Heb je er nog zin in veel succes met oefenen :W

Hier nog meer leeswerk :
http://www.kspa.com.br/do...te/KS_50003804-01_WEB.pdf
 
Laatst bewerkt:
Als je echt stootranden in je cilinder hebt, dan zal honen alleen waarschijnlijk niet voldoende zijn.

Honen is eigenlijk de laatste bewerking na het boren van de cilinders. Het is bedoeld om het oppervlak van je cilinder een klein beetje ruwer te maken, zodat de olie er wat beter aan hecht. Het wordt ook vaak gedaan als alleen zuigerveren vervangen worden, zonder de cilinderboring te vergroten naar een volgende overmaat.
 
Ik moet stootranden uit cilinders halen.
Dat schijnt te kunnen door honen.
Ik heb nergens een beschrijving kunnen vinden hoe je dat moet doen.
Een hoonapparaatje voor op de boormachine is snel gekocht, je cilinders verpesten door verkeerd werken gaat waarschijnlijk nog veel sneller.

Iemand hierzo die kan uitleggen hoe het moet?

Mocht je hierin geinteresseerd zijn heb ik nog wel een cilinderblok van een XJ600 liggen (=hetzelfde als van een Radian?)
Maar mocht je aan je eigen blok willen sleutelen zou ik het gewoon wegbrengen naar een motorrevisie bedrijf. Kost dacht ik een paar tientjes per cilinder.
 
zelf doen met zo'n ding voor in de boormachine is niet echt een optie...

bij revisiebedrijven en dergelijke hebben ze nog wel eens een hoonapparaat staan. in principe heb je dan wel een setje nieuwe zuigers en alles nodig. dus een 2e hands setje is véél goedkoper!
 
Ik heb een donorblok, waar cilinders en zuigers OK van zijn.

Ik heb begrepen dat je, als je bijv. nieuwe zuigerveren monteert, je altijd de stootranden eruit moet halen, omdat de zaak anders geheid in de puin draait.
Zo kan ik me voorstellen dat je, als de cilinders etc. overzet van het ene naar het andere blok, er verstandig aan doet die stootranden ook weg te halen.
 
Ik heb in een dolle bui ook wel eens een hoonsetje gekocht maar nog nooit gebruikt, mede vanwege het ontbreken van een how-to. Ik heb me wel eens laten vertellen dat men remolie gebruikt tijdens het honen, geen idee of dat een broodje Aap verhaal is?
 
Honen doe je niet zo maar uit de hand, die setjes waar jullie het over hebben is leuk om een remcilinder schoon te maken o.i.d., maar een goede hoonmachine gaat niet alleen rond, maar zakt bij elke rondgang ook nog eens, zodat je hoek van de hoonsporen onder een hoek van ongeveer 60 graden komen te staan, alleen zo kun je de hele wand gelijkmatig raken, en dus ook overal even veel weghalen. doe je dat met hogere snelheid uit de hand, dan maak je zelf paralelle krassen in de wand, wat misschien nog erger is dan je stootranden
 
Ik pas de topictitel even aan, want nu suggereert de titel dat dit een How-To is. En dat is natuurlijk (nog) niet zo.
'How To cilinder honen' > 'cilinder honen, hoe moet dat?'

Het is natuurlijk wel zo, dat als we toch met zijn allen veel info kunnen vinden en hier plaatsen, dat we dan de OP kunnen aanpassen, waarmee het dan een echte How-To wordt. Is er misschien een professionele honer hier, waar een MF-er even mag filmen? O-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de aanpassing.
Ik had een ? moeten zetten in de titel, dan was er geen verwarring mogelijk gewest.

NB
Dit filmpje is erg duidelijk

Als ik het zo zie is echt opknappen/schadeherstel, zoals in dat filmpje, meer iets voor zo'n speciale hoonmachine.

Voor "opfrissen" lijkt me dat een klomboormachine ook wel kan voldoen, mits je de op- en neergaande bewegingen mooi vloeiend maakt en de hoon een soepele cardanische ophanging heeft.

Wat me verder opvalt is dat de man er sloten spoelvloeistof bij laat lopen.
Iets dat me ook bij gebruik van een kolomboormach. wel nodig lijkt.

Ieg weer wat geleerd :Y
 
Laatst bewerkt:
Honen doe je niet zo maar uit de hand, die setjes waar jullie het over hebben is leuk om een remcilinder schoon te maken o.i.d., maar een goede hoonmachine gaat niet alleen rond, maar zakt bij elke rondgang ook nog eens, zodat je hoek van de hoonsporen onder een hoek van ongeveer 60 graden komen te staan, alleen zo kun je de hele wand gelijkmatig raken, en dus ook overal even veel weghalen. doe je dat met hogere snelheid uit de hand, dan maak je zelf paralelle krassen in de wand, wat misschien nog erger is dan je stootranden

Op en neer gaan met de boormachine dus...

Ik ben met je eens dat het geen volledig grondig honen is, maar om ff de cilinders op te frissen voor het monteren van nieuwe zuigerveren kan het prima.
 
Stootranden weghalen dmv hoonstenen en handboormachine is te doen mits men ervaring heeft in het honen uit de hand.

Eerst weten of de cilinder(s) uitgevoerd zijn met wel of niet met een Nigasil laagje.Zo ja dan is het niet raadzaam want dat is de harde slijtvaste laag in de cilinder(voering).

Wat belangrijk is:meten is weten.Wil je de oude zuigers gebruiken zou dat kunnen mits je niet door de tolerantie heen gaat(maatvoering).Dit is aangegeven door de fabrikant en zal in het wph staan.
Dus moet men meetapparatuur hebben: micrometers,binnenmicrometers,meetklokkjes
enz.en moet je er mee om kunnen gaan.

Zelf doe ik het zo:uiteraard eerst meten van de zuigerdiameter(is ook niet helemaal rond)
en de cilinder(voering).Van de zuiger de kleinste maat opzoeken met meten.
Zoek in de cilinder(voering) de grootste maat op en vergelijk deze waarden met die van de fabrikant.Heb je genoeg vlees dan kan je beginnen.
Wat ik doe is eerst de rand voorzichtig wegschrapen met een schraapstaal en zorg dat je alleen het randje weghaalt en iets boven de grootste diameter blijft.
Waarom met een schraapstaal?Het wegnemen van materiaal moet voorzichtig gebeuren doe je het met een b.v Dremel heb je kans dat dit te snel gaat en je door je maatvoering heen schiet.
Is de stootrand minimaal aanwezig kan je met voorzichtig honen de gehele cilinder pakken.Let wel meten is weten en dan weet je ook waar je materiaal weg moet halen.
Dit uit de hand honen is zuiver een gevoelskwestie en is m.i. te moeilijk voor de gemiddelde hobbiyst.
Daar waar veel materiaal weggehaald moet worden haalt men langzaam de hoonsteen heen en weer waar weinig weg moet snel eroverheen/doorheen.
Smeren kan het beste gebeuren met hoonolie als je dit niet heb is gasolie(diesel)met een klein beetje smeerolie ook een mogelijkheid.
Hierna goed spoelen!Ultrasoon reinigen het beste dan komen de slijpdelen goed uit de porien.Het gehoonde profiel(de zeg maar krasjes)moet een hoek vormen van +/- 120gr.
Het is een heel epistel geworden en allicht zal ik het e.e.a. vergeten zijn.Heb het ff snel getikt want moeders staat te wachten om naar de kerstfair te gaan!
Oja best goed te doen met een knappe 230v boormachine en hoonstenen die je bij de gereedschap handel kan kopen.
Heb je er nog zin in veel succes met oefenen :W
 
Goede uitgebreide uitleg!
Hee, oude Brikker, als je op een gegeven moment alle goede info in de startpost zet, kan je er evengoed nog een echte How-to van maken. Ik pas dan wel de topictitel aan. En dan komt ie ook in het Howto lijstje.
 
Motorfietsen hebben dermate kleine toleranties dat het hele verhaal niet opgaat.
Als er een waarneembare stootrand is moet de clinderbus gewoon vergroot worden naar de volgende overmaat met bijpassende zuigers.

Stootranden weghalen is meer iets voor scheepsdieselmotoren, die dingen waar je rechtop in de cilinder kunt staan.
 
Motorfietsen hebben dermate kleine toleranties dat het hele verhaal niet opgaat.
Als er een waarneembare stootrand is moet de clinderbus gewoon vergroot worden naar de volgende overmaat met bijpassende zuigers.

Stootranden weghalen is meer iets voor scheepsdieselmotoren, die dingen waar je rechtop in de cilinder kunt staan.

bullsh...

t gaat kwa zuigerspeling/limieten gewoon om diameter maten/verhoudingen,,,,, n auto zuiger van 80mm rond komt redelijk in de buurt kwa zuigerspeling als n motor met 80mm...........mits gegoten zuiger/lucht of waterkoeling blahblahbla
eerts het hele zwikkie eens goed opmeten

tuurlijk n scheepsdiesel met 1000mm boring heb n wel wat andere uitzetting coeficient. met n klompzuiger van 100kg+....... n 3,5cc nitro modelbouw racemotor ook best ander verhaal

honen die je in principe niet met T handje, tenzij t budget machinaal honen(sunnen cilinder king/plateau honen) niet toelaat B|

het gaat er gewoon om dat n cilinder exact rond en parralel is...........ook wanneer het hele zooitje aangetrokken is.......ivm vervorming door cil.kopbouten/tapeinden
exacte zuigerspeling is n verhaal apart

kortom.........goed honen kan n expert 20 A4's over vol schrijven _O-
 
Laatst bewerkt:
bullsh...

t gaat kwa zuigerspeling/limieten gewoon om diameter maten/verhoudingen,,,,, n auto zuiger van 80mm rond komt redelijk in de buurt kwa zuigerspeling als n motor met 80mm...........mits gegoten zuiger/lucht of waterkoeling blahblahbla
eerts het hele zwikkie eens goed opmeten

tuurlijk n scheepsdiesel met 1000mm boring heb n wel wat andere uitzetting coeficient. met n klompzuiger van 100kg+....... n 3,5cc nitro modelbouw racemotor ook best ander verhaal

honen die je in principe niet met T handje, tenzij t budget machinaal honen(sunnen cilinder king/plateau honen) niet toelaat B|

het gaat er gewoon om dat n cilinder exact rond en parralel is...........ook wanneer het hele zooitje aangetrokken is.......ivm vervorming door cil.kopbouten/tapeinden
exacte zuigerspeling is n verhaal apart

kortom.........goed honen kan n expert 20 A4's over vol schrijven _O-

Honen is een nabewerking, zinloos als de maatvoering niet meer klopt, bijvoorbeeld in het geval van een stootrand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan