hier nog een stukje,
AMSTERDAM - Aan lef ontbreekt het BMW niet. Dat bleek al toen twee jaar geleden de gewaagde, overdekte C1 (volgens de laatste berichten begin 2002 eindelijk ook in Nederland toegestaan om zonder helm te berijden) werd geïntroduceerd. Maar ook nu, met de hagelnieuwe F650CS, laat de Beierse fabriek zien dat het anders kan. Opnieuw geen risicoloos geploeter, maar een machine die met geen andere motorfiets te vergelijken is.
\'CS\' staat voor City Scarver, wat vrij vertaald volgens Duitse marketing betekent dat je de machine \"als een warme sjaal om je heen wikkelt, versmelt met de techniek en in staat bent zowel in de stad als op een bochtig parcours de show te stelen...\"
Duidelijk veel te ver doorgeslagen reclametaal, maar feit is dat de nieuweling over eigenschappen beschikt die in deze klasse tot nog toe ontbraken. BMW mikt dan ook op een geheel nieuwe doelgroep. Mensen in drukke, verstedelijkte gebieden die, ondanks dat zij over het A-rijbewijs beschikken, de tweewieler toch links laten liggen. Bijvoorbeeld omdat er te weinig mogelijkheden zijn bagage mee te nemen.
Dat probleem heeft de CS niet. Door de moderne en uitgekiende vormgeving van het plaatwerk beschikt de motor over veel en gemakkelijk toegankelijke pakruimte. Een alternatief voor een zware toerbuffel of een motorscooter.
Met grote voordelen ten opzichte van die twee groepen. De toermotor is in de praktijk vaak ongeschikt voor stads- en fileverkeer (een ieder die wel eens met een Honda Pan European in een file is gestrand weet wat we bedoelen), terwijl de scooter met zijn kleine wielen en lagere vermogen vooral op de snelweg zijn beperkingen kent. De \'softe\' uitstraling van die laatste nog even buiten beschouwing gelaten.
Krachtbron
De City Scarver is wel degelijk geschikt voor het grote werk. Dankzij een prima weggedrag en een koppelsterke eencilinder krachtbron. Het maximum vermogen van 37kW (50 pk) mag magertjes lijken, in de praktijk komt het hoogste koppel van 62 Nm al bij 5500 toeren vrij en dat geeft de BMW vleugels. Overigens is de motor in de zogenaamde ECE-uitvoering ook leverbaar met een 34 pk blok en zo geschikt voor achttienjarige motorrijders.
De City Scarver is ook voor de buitenweg sterk genoeg. FOTO BMW
BMW heeft de bagagepuzzel opgelost door de olie en de benzine in het frame van de CS onder te brengen. Hierdoor ontstond een kuipvormige opbergruimte onder het plaatwerk. Het vak in de \'tank\' biedt plaats aan een standaard bijgeleverde tas waarin bijvoorbeeld een laptop past. Ook helm of andere kostbaarheden kunnen zo veilig en droog worden opgeborgen. Af fabriek is voor de Scarver zelfs een audiosysteem leverbaar met weerbestendige speakers en versterker, compleet met cd- of md-apparatuur. Geen concurrent die daar aan kan tippen. Voor het kofferrek en de achterzitting levert BMW waterdichte tassen met een inhoud tot 35 liter. Opnieuw veelzijdigheid troef: elke tas is ook als rugzak te gebruiken.
Er is nóg een discipline waar de F650CS geen concurrentie kent. De hoogte van het zadel is met 78 cm al erg laag, maar op verzoek is de BMW ook leverbaar met een buddyseat van slechts 75 cm. Ideaal nieuws voor motorrijders die een hekel hebben aan de extreem grote zithoogte van veel moderne machines. Want wie moeite heeft met de tenen het asfalt te halen - en dat zijn lang niet alleen vrouwen - komt onvermijdelijk in de problemen als er bijvoorbeeld op een smal dijkweggetje of langs de Amsterdamse gracht moet worden gekeerd.
Het uiterlijk van BMW\'s baby is overduidelijk een kwestie van smaak. Dankzij opvallende metallic tinten, een grijsblauw ingekleurd windscherm met dubbele ellipsoïde lampjes en een lange voorvork is de City Scarver met geen ander te verwisselen. Adembenemend mooi of stoer is het niet, apart en anders zeker wel.
Voorsprong
De BMW beschikt over een driewegkatalysator, een enkelzijdige achterbrug en een onderhoudsvrije tandriem-aandrijving \'a la Harley Davidson en Buell. Als extra is ABS leverbaar. Daarmee tonen de Duitsers opnieuw veiligheidstechnisch een voorsprong te hebben, want in deze prijsklasse is er geen andere fabrikant die een anti-blokkeer-systeem levert.
Tot slot de prijs, bij het imagosterke BMW toch vaak de keerzijde van de medaille. Niet dit keer: de City Scarver staat vanaf volgende maand voor 8.550, oftewel 18.841, bij de dealer en dat durven we bijna een koopje te noemen.