Claxon, wanneer teveel van het goede?

Kan wel, maar om een laptop met speakerinstallatie op 12V mee te sleuren en dan op het juiste moment dat filmpje te starten ... Ik weet het niet. Het lijkt me niet zo handig.


_O-

Ok, speciaal voor jou:

Fiets over je schouder en gaan :+
 
ik zal ongetwijfeld de enige zijn maar ik kijk veel naar wat anderen doen en soms denk ik wel, had ik maar weer zo'n stebel

even een sidestep, ik werd ooit beantwoord door een vrachtwagen omdat ik toeterde (reden onbekend nu) dus luid zat toch :P

een vrachtwagen waarvan de chauffeur lijkt te slapen of iets heel anders te doen in de gedachte dat hij nog scherp genoeg is om 2 dingen te doen (ja dat bestaat echt)
als ik dit zie kijk ik omhoog en zie ik niet iets dat lijkt op een zeer wakkere chauf toeterde ik dus. nu heeft dat geen zin, de stebel zit niet op de huidige motor

ook in de stad kan het ERG goed werken. fietsers voor je, 3 tot 5 rij dik? met de gewone toeter kijkt men eens en als ze zin hebben gaan ze daarvan 2 of 3 maken.
met de stebel was het van schrik aan de kant (zonder schrik reactie) en dan pas kijken, dan kon ik er al tussendoor dus :)

hij die zegt dat je als normale bestuurder niet hoort te schrikken, sommige mensen schrikken nu eenmaal sneller. zegt niets over de daarop volgende reactie.
ik schrik vaak, in totaal dus niet alleen verkeers gerelateerd. toch zien weinig mensen het aan me omdat ik amper beweeg van schrik.
toch is het gevoel, ondanks het uitblijven van lichamelijke beweging niet fijn en soms, heel soms, moet ik gewoon even ophouden met wat ik doe om tot rust te komen.

over het decibel niveau, die gemeten aantal Db's, zou het waar zijn?

een vergelijking: zaklampen
er zijn zat merken zaklampen die een lumen waarde opgeven die het hele ledje wat erin zit nooit kan halen. toch word hij genoteerd.
zelfs grote fabrikanten die een eer hoog te houden hebben zitten er naast. soms zelfs 25%
dit zijn dus op zaklamp gebied de A-merken. de B-merken (nog erg goed maar minder dan) zitten er vaker en soms zelfs iets meer naast dan de 25%.

zou dit voor de toeters ook opgaan?

ik ga nu een aanname maken maar het is een chinees ding?
die staan nu niet echt bekend om hun reputatie de gestelde verbruiken/lumens/Db's/enz... te halen ;)

zou hij de 140+ halen, waar monteer je hem?
ik had hem namelijk onder het zadel zitten, de stebel. zadel eraf en 1 keer toeteren was piep in de oren als ik ernaast stond. erop was het net te doen. veel luider dan de standaard dus maar nog gewoon acceptabel.
als je die 140+ dus monteert op een manier dat het geluid niet rechtstreeks (los) bij de aanschouwer terecht kan zal het al weer mee vallen

het meest vervelende is dan dat je hem bediend wanneer je naast de motor staat en per ongeluk tegenaan komt...
dus misschien 2 relay's plaatsen. 1 voor de knop en 1 om te zorgen dat hij alleen maar werkt als het contact aan staat

de tifus wat een verhaal, toch de ritalin maar eens verhogen :P
 
Laatst bewerkt:
ik zal ongetwijfeld de enige zijn maar ik kijk veel naar wat anderen doen en soms denk ik wel, had ik maar weer zo'n stebel

even een sidestep, ik werd ooit beantwoord door een vrachtwagen omdat ik toeterde (reden onbekend nu) dus luid zat toch :P

een vrachtwagen waarvan de chauffeur lijkt te slapen of iets heel anders te doen in de gedachte dat hij nog scherp genoeg is om 2 dingen te doen (ja dat bestaat echt)
als ik dit zie kijk ik omhoog en zie ik niet iets dat lijkt op een zeer wakkere chauf toeterde ik dus. nu heeft dat geen zin, de stebel zit niet op de huidige motor

ook in de stad kan het ERG goed werken. fietsers voor je, 3 tot 5 rij dik? met de gewone toeter kijkt men eens en als ze zin hebben gaan ze daarvan 2 of 3 maken.
met de stebel was het van schrik aan de kant (zonder schrik reactie) en dan pas kijken, dan kon ik er al tussendoor dus :)

hij die zegt dat je als normale bestuurder niet hoort te schrikken, sommige mensen schrikken nu eenmaal sneller. zegt niets over de daarop volgende reactie.
ik schrik vaak, in totaal dus niet alleen verkeers gerelateerd. toch zien weinig mensen het aan me omdat ik amper beweeg van schrik.
toch is het gevoel, ondanks het uitblijven van lichamelijke beweging niet fijn en soms, heel soms, moet ik gewoon even ophouden met wat ik doe om tot rust te komen.

over het decibel niveau, die gemeten aantal Db's, zou het waar zijn?

een vergelijking: zaklampen
er zijn zat merken zaklampen die een lumen waarde opgeven die het hele ledje wat erin zit nooit kan halen. toch word hij genoteerd.
zelfs grote fabrikanten die een eer hoog te houden hebben zitten er naast. soms zelfs 25%
dit zijn dus op zaklamp gebied de A-merken. de B-merken (nog erg goed maar minder dan) zitten er vaker en soms zelfs iets meer naast dan de 25%.

zou dit voor de toeters ook opgaan?

ik ga nu een aanname maken maar het is een chinees ding?
die staan nu niet echt bekend om hun reputatie de gestelde verbruiken/lumens/Db's/enz... te halen ;)

zou hij de 140+ halen, waar monteer je hem?
ik had hem namelijk onder het zadel zitten, de stebel. zadel eraf en 1 keer toeteren was piep in de oren als ik ernaast stond. erop was het net te doen. veel luider dan de standaard dus maar nog gewoon acceptabel.
als je die 140+ dus monteert op een manier dat het geluid niet rechtstreeks (los) bij de aanschouwer terecht kan zal het al weer mee vallen

het meest vervelende is dan dat je hem bediend wanneer je naast de motor staat en per ongeluk tegenaan komt...
dus misschien 2 relay's plaatsen. 1 voor de knop en 1 om te zorgen dat hij alleen maar werkt als het contact aan staat

de tifus wat een verhaal, toch de ritalin maar eens verhogen :P
:^
 
Gewoon aan het rijden zeg je.... De laatste keer dat jij zelf reed moet nog voor de uitvinding van de mobiele telefoon geweest zijn.

Jij bent dus blijkbaar zo'n angsthaas die voor iedereen schielijk aan de kant gaat; maak je een fout, kijk je niet, zit je te SMS'en; maakt niet uit, jij als brave motorrijder gaat wel voor hen aan de kant.

"Is niet erg hoor dat je me bijna doodreed; ik zal je ook maar niet wakker maken of je drukke telefoongesprek onderbreken, dan kun je met de telefoon in de hand heerlijk verder blunderen in het drukke verkeer."
Hoe kom je nou bij "angsthaas" uit? Niet toeteren = angst? En is toeteren dan dapper? :?

Doet me trouwens denken aan een verhaal van m'n vader. Die doet iets stoms met de auto, in ieder geval in de ogen van een andere automobilist, die als een dwaas begint toeteren. Vader stapt uit en loopt naar de man toe, om te vragen wat het probleem is. Man begint alle ramen te sluiten, maar komt er niet meer aan toe zijn deur op te slot te doen, dus deurtje open, en vader vraagt: wat is jouw probleem? Man: "nou meneer, ik wilde alleen maar zeggen: dat was heel gevaarlijk wat u daar deed!" :$
 
Laatst bewerkt:
Wie is nou de eerste die toegeeft dat hij/zij een harde claxon op een motorfietsje gewoon cool vind?
Nah, ik vind piep uncool, mag dat ook? Als je het toch over Calimero hebt...




@Monkey,

1- ik geloof ook niet dat die chinees 140+ db haalt. Ik was nieuwsgierig naar een wettelijk maximum. Te veel is inderdaad ook niet goed. En, is die chinees wel waterdicht en bestand tegen trillingen..... maw: werkt hij volgende week nog steeds?

2- ik zie verschil in schrikken en ernstig schrikken. Het verschil tussen "oeps, er zit er een naast mij" of in paniek het stuur omgooien en spontaan die eeuwenoude eik knuffellen met de deur van de bolide. De laatste vorm van paniek is een vorm van paniek die je niet in het verkeer wil zien.


Een relais moet er toch wel tussen. Het standaard piep-toetertje wat veel motorfietsfabrikanten toepassen trekt niet veel stroom. Dat speelgoeddingetje kan met de schakelaar in het handvat direct geschakeld worden. De wat forsere stroom van een luidere claxon zal via een relais geschakeld moeten worden.

Je kan de plus voor dit relais van de geschakelde plus van de motorfiets aftakken, dan is de claxon alleen aktief als het contact aan staat. Bij mijn motorfietsen werkte de originele toeter al op deze manier (af-fabriek), daar heb ik de originele toeter vervangen door de spoel van het relais wat de luidere toeters schakelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een stebel nautilus liggen, moet ik nog even inbouwen. Had het op m'n vorige motoren ook altijd, wanneer je op de snelweg zit en moet claxoneren hoor je het standaard ding amper boven de windherrie uit, ik vraag me dan af hoeveel je 'target' hoort. Stebel komt er ruimschoots overheen... en klinkt cool :+
 
....Hoe kom je nou bij "angsthaas" uit? Niet toeteren = angst? En is toeteren dan dapper? :?...

Zo ingewikkeld is het niet hoor... 

Als je in tien jaar tijd nooit de claxon hebt hoeven gebruiken moet je echt alle situaties die ook maar enig risico inhouden hebben vermeden, 
Dan moet je dus echt gereden hebben als een angsthaas anders kan dat gewoon niet. 

Iemand noemde terecht al het voorbeeld van invoegend verkeer, daarbij moet je inderdaad altijd extra opletten of ze je wel zien. Op voorhand aan de kant gaan is niet alleen een verkeerd signaal, het is zelfs niet eens toegestaan.
Maar ook als je inhaalt -gewoon op de snelweg- dan kan het niet anders dan dat je bij elk voertuig dat je inhaalt even in de dode hoek zit.
Die bestuurder zal maar net op dat moment ook naar links willen. 

Natuurlijk moet je daar rekening mee houden maar om op voorhand te gaan remmen of uit te wijken omdat iemand te lui is om te kijken is het verkeerde signaal, het geeft ook onvoorspelbaar verkeersgedrag wat ongewenst is en op zich weer gevaarlijk kan zijn.

Zelf neem ik gewoon deel aan het verkeer, ik ga dus ook gewoon voorbij maar houd ze goed in de gaten en kan ingrijpen als dat nodig is.
En mocht er toch één komen en lijkt het erop dat ik moet gaan ingrijpen dan is dat dus afwending van gevaar, op zo'n moment kan een kort claxonsignaal iemand bewust maken van zijn fout en hoef ik dus ook niet een voor anderen onverwachte manoeuvre te maken.

Niets mis mee dus. :)
 
Laatst bewerkt:
Toen ik les had, merkte ik dat mijn instructeur toch best regelmatig de claxon gebruikte. Heeft me ook weleens uit riskante situaties 'gered' op die manier (als er weer eens een randdebiel in stationwagen van parkeerhaven wou wegrijden terwijl ik er net naast zat).
Ik ben nu ook niet te benauwd om hem te gebruiken, terwijl ik er in de auto echt bijna nooit op druk.

Claxongebruik is het probleem niet. Een goed hoorbare claxon willen, ook niet. Maar echt doorschieten en dan denken dat je dan tegen alles beveiligd bent, wel.
 
Toen ik les had, merkte ik dat mijn instructeur toch best regelmatig de claxon gebruikte. Heeft me ook weleens uit riskante situaties 'gered' op die manier (als er weer eens een randdebiel in stationwagen van parkeerhaven wou wegrijden terwijl ik er net naast zat).
Ik ben nu ook niet te benauwd om hem te gebruiken, terwijl ik er in de auto echt bijna nooit op druk.

Claxongebruik is het probleem niet. Een goed hoorbare claxon willen, ook niet. Maar echt doorschieten en dan denken dat je dan tegen alles beveiligd bent, wel.

Wow, dat zoveel wijsheid zich op de Assense ring begeeft.. :}

:+
 
Wow, dat zoveel wijsheid zich op de Assense ring begeeft.. :}

:+
jaaa gratis wijze lessen van LD, doe er je voordeel mee! :P :+



(ben benieuwd wat het effect zou zijn van zo'n megatoeter als je op die ring dan weer zo'n scootmobiel-gast tegen komt :+ )
 
Laatst bewerkt:

zeker alleen de laatste zin O-)

@Monkey,

1- ik geloof ook niet dat die chinees 140+ db haalt. Ik was nieuwsgierig naar een wettelijk maximum. Te veel is inderdaad ook niet goed. En, is die chinees wel waterdicht en bestand tegen trillingen..... maw: werkt hij volgende week nog steeds?

2- ik zie verschil in schrikken en ernstig schrikken. Het verschil tussen "oeps, er zit er een naast mij" of in paniek het stuur omgooien en spontaan die eeuwenoude eik knuffellen met de deur van de bolide. De laatste vorm van paniek is een vorm van paniek die je niet in het verkeer wil zien.
1, dat zijn inderdaad de dingen die ik in gedachte had ;)
2, schrikken is er maar in 2 manieren in mijn ogen, schrikken en erover kunnen praten en je letterlijk dood schrikken.

ik zelfs schrik de laatste tijd zeer snel en zelfs van dingen die ik zelf in gang breng (stekker van compressor erin doen en me kapot schrikken van het aanslaan.. :') )
maar mijn reactie blijft beperkt bij het verschieten van mijn gezicht en vaak ook de focus in een bepaalde richting.
een oud collega van me was samen met mij in een schuur bezig met brandstof cans toen er in de deur opening onze chef verscheen. ondanks dat ik nog geen 10 secondes geleden had gezegd, oh daar zul je hem hebben was er een gil hoorbaar (vrouwlijk he :P )
mijn reactie is tot nu toe altijd het zelfde geweest, zeer beperkt qua lichaam bewegingen, ook bij dingen die erg schrikken zijn (explosie)
Je kan de plus voor dit relais van de geschakelde plus van de motorfiets aftakken, dan is de claxon alleen aktief als het contact aan staat. Bij mijn motorfietsen werkte de originele toeter al op deze manier (af-fabriek), daar heb ik de originele toeter vervangen door de spoel van het relais wat de luidere toeters schakelt.

dat is wel een slimme ja! eens kijken of het bij mij ook zo werkt! ik wil de stebel ook er weer in zetten.
dat maakt het 2e relais inderdaad volledig overbodig :)
Als je in tien jaar tijd nooit de claxon hebt hoeven gebruiken moet je echt alle situaties die ook maar enig risico inhouden hebben vermeden, 
Dan moet je dus echt gereden hebben als een angsthaas anders kan dat gewoon niet. 
ik gebruik hem nooit om gevaar af te wenden. dan zou ik namelijk tijd nemen om de toeter te vinden met mijn vinger, die tijd gebruik ik liever om te ontwijken ;) eventueel met ingeknepen even de koppeling inknijpen om aandacht te krijgen.
Iemand noemde terecht al het voorbeeld van invoegend verkeer, daarbij moet je inderdaad altijd extra opletten of ze je wel zien. Op voorhand aan de kant gaan is niet alleen een verkeerd signaal, het is zelfs niet eens toegestaan.
Maar ook als je inhaalt -gewoon op de snelweg- dan kan het niet anders dan dat je bij elk voertuig dat je inhaalt even in de dode hoek zit.
Die bestuurder zal maar net op dat moment ook naar links willen. 
ik weet dat ik niet in de randstad woon enzo maar ik herken dit niet echt, even een beetje gas (als ik sneller rij) of rem (als ik iets langzamer rijd) is tot nu toe altijd genoeg geweest.

als ik hem zo weinig gebruik, waarom dan die stebel erop zetten hoor ik je vragen :z
ik gebruik hem bijvoorbeeld wel eens om iemand wakker te maken als ik denk dat deze licht te slapen, vrachtwagen chauffeurs bijvoorbeeld. is al 2 keer voor gekomen en werd vriendelijk beantwoord vanuit de vrachtwagen *O*
of even hoi zeggen, gaat ook net iets makkelijker met een luidere :P
 
zeker alleen de laatste zin O-)1, dat zijn inderdaad de dingen die ik in gedachte had ;)
2, schrikken is er maar in 2 manieren in mijn ogen, schrikken en erover kunnen praten en je letterlijk dood schrikken.

ik zelfs schrik de laatste tijd zeer snel en zelfs van dingen die ik zelf in gang breng (stekker van compressor erin doen en me kapot schrikken van het aanslaan.. :') )
maar mijn reactie blijft beperkt bij het verschieten van mijn gezicht en vaak ook de focus in een bepaalde richting.
een oud collega van me was samen met mij in een schuur bezig met brandstof cans toen er in de deur opening onze chef verscheen. ondanks dat ik nog geen 10 secondes geleden had gezegd, oh daar zul je hem hebben was er een gil hoorbaar (vrouwlijk he :P )
mijn reactie is tot nu toe altijd het zelfde geweest, zeer beperkt qua lichaam bewegingen, ook bij dingen die erg schrikken zijn (explosie)dat is wel een slimme ja! eens kijken of het bij mij ook zo werkt! ik wil de stebel ook er weer in zetten.
dat maakt het 2e relais inderdaad volledig overbodig :)ik gebruik hem nooit om gevaar af te wenden. dan zou ik namelijk tijd nemen om de toeter te vinden met mijn vinger, die tijd gebruik ik liever om te ontwijken ;) eventueel met ingeknepen even de koppeling inknijpen om aandacht te krijgen.ik weet dat ik niet in de randstad woon enzo maar ik herken dit niet echt, even een beetje gas (als ik sneller rij) of rem (als ik iets langzamer rijd) is tot nu toe altijd genoeg geweest.

als ik hem zo weinig gebruik, waarom dan die stebel erop zetten hoor ik je vragen :z
ik gebruik hem bijvoorbeeld wel eens om iemand wakker te maken als ik denk dat deze licht te slapen, vrachtwagen chauffeurs bijvoorbeeld. is al 2 keer voor gekomen en werd vriendelijk beantwoord vanuit de vrachtwagen *O*
of even hoi zeggen, gaat ook net iets makkelijker met een luidere :P

Ik dacht langzamerhand dat ik echt de enige was die daar dezelfde blik op had.
Zeker op de motor gebruik ik me toeter echt nooit. Alleen in het geval die lady beschrijft zie ik het nut. Desondanks heb ik tot nu toe altijd gekozen voor stoppen/uitwijken of gas erbij. Want voor hetzelfde geval toeter ik en doet de automobilist niet hetgene wat ik verwachte met me toeteractie en lig ik er alsnog onder.
 
Laatst bewerkt:
Zo ingewikkeld is het niet hoor... 

Als je in tien jaar tijd nooit de claxon hebt hoeven gebruiken moet je echt alle situaties die ook maar enig risico inhouden hebben vermeden, 
Dan moet je dus echt gereden hebben als een angsthaas anders kan dat gewoon niet. 

Iemand noemde terecht al het voorbeeld van invoegend verkeer, daarbij moet je inderdaad altijd extra opletten of ze je wel zien. Op voorhand aan de kant gaan is niet alleen een verkeerd signaal, het is zelfs niet eens toegestaan.
Maar ook als je inhaalt -gewoon op de snelweg- dan kan het niet anders dan dat je bij elk voertuig dat je inhaalt even in de dode hoek zit.
Die bestuurder zal maar net op dat moment ook naar links willen. 

Natuurlijk moet je daar rekening mee houden maar om op voorhand te gaan remmen of uit te wijken omdat iemand te lui is om te kijken is het verkeerde signaal, het geeft ook onvoorspelbaar verkeersgedrag wat ongewenst is en op zich weer gevaarlijk kan zijn.

Zelf neem ik gewoon deel aan het verkeer, ik ga dus ook gewoon voorbij maar houd ze goed in de gaten en kan ingrijpen als dat nodig is.
En mocht er toch één komen en lijkt het erop dat ik moet gaan ingrijpen dan is dat dus afwending van gevaar, op zo'n moment kan een kort claxonsignaal iemand bewust maken van zijn fout en hoef ik dus ook niet een voor anderen onverwachte manoeuvre te maken.

Niets mis mee dus. :)
Als ik jouw conclusie zo volg en doorberedeneer, stel jij hier dat ik nog nooit heb ingehaald _O-
zeker alleen de laatste zin O-)
Eh.. ja :$
ik gebruik hem nooit om gevaar af te wenden. dan zou ik namelijk tijd nemen om de toeter te vinden met mijn vinger, die tijd gebruik ik liever om te ontwijken ;) eventueel met ingeknepen even de koppeling inknijpen om aandacht te krijgen.

ik weet dat ik niet in de randstad woon enzo maar ik herken dit niet echt, even een beetje gas (als ik sneller rij) of rem (als ik iets langzamer rijd) is tot nu toe altijd genoeg geweest.
Dat dus.. En in de Randstad werkt dat precies hetzelfde.
Ik dacht langzamerhand dat ik echt de enige was die daar dezelfde blik op had.
Zeker op de motor gebruik ik me toeter echt nooit. Alleen in het geval die lady beschrijft zie ik het nut. Desondanks heb ik tot nu toe altijd gekozen voor stoppen/uitwijken of gas erbij. Want voor hetzelfde geval toeter ik en doet de automobilist niet hetgene wat ik verwachte met me toeteractie en lig ik er alsnog onder.
Volgens sommige mensen rijd je dan als een angsthaas :P Voortaan dapper toeteren OK?
 
Laatst bewerkt:
Waarde jongelui en ouderen die jong van hart zijn,

De claxon mag volgens de wetgeving gebruikt worden om gevaar af te wenden. Daarbij wordt uiteraard niet bedoeld dat u met de claxon gaat werpen, of dat u uw voertuig volledig bekleedt met claxons om deze als een schild te gebruiken. Daarmee wordt het daadwerkelijk laten klinken van de claxon bedoeld.

Wat "gevaar" precies inhoudt is niet heel goed omschreven, en is dus vrij te interpreteren door eenieder. Voor mij betreft dat de elementen uit de volgende, overigens geheel niet uitputtende, lijst.

- Automobilisten die ondanks de nadering van mijn voertuig toch besluiten om dan wel achteruit te rijden en mijn rijrichting te kruisen, dan wel vooruit rijden en mijn rijrichting te kruisen, dan wel achteruit te rijden en zich in mijn rijrichting te begeven dan wel vooruit te rijden en zich in mijn rijrichting te begeven, dit alles op een wijze die mij noodzaakt om gebruik te maken van de reminstallatie van mijn voertuig op een wijze die als "uitzonderlijker dan doorgaans" bestempeld kan worden.

Ik moet echter ruiterlijk zijn en toegeven dat ik soms ook claxonneer als mensen op een dusdanig storende wijze de verkeersregels aan hun laars lappen dat ik er hinder van ondervindt, in de vorm van het moeten halt houden of traag rijden zonder aanwijsbare geldige reden, dan wel het onnodig moeten accelereren om halt houdend of traag rijdend verkeer te moeten ontwijken, dit bijvoorbeeld bij fietsoversteekplaatsen waarbij de fietsgangers geen voorrang hebben, het zich met 40 km/u op provinciale wegen begeven zonder zich in een invalidenvoertuig te bevinden waardoor het wettelijk niet toegelaten is om het voertuig naar keuze in te halen.
 
Ik moet echter ruiterlijk zijn en toegeven dat ik soms ook claxonneer als mensen op een dusdanig storende wijze de verkeersregels aan hun laars lappen dat ik er hinder van ondervindt, in de vorm van het moeten halt houden of traag rijden zonder aanwijsbare geldige reden, dan wel het onnodig moeten accelereren om halt houdend of traag rijdend verkeer te moeten ontwijken, dit bijvoorbeeld bij fietsoversteekplaatsen waarbij de fietsgangers geen voorrang hebben, het zich met 40 km/u op provinciale wegen begeven zonder zich in een invalidenvoertuig te bevinden waardoor het wettelijk niet toegelaten is om het voertuig naar keuze in te halen.
Bestuurders die regel aan de laars lappen kunnen een gevaarlijke situatie creeren en daarmee vind ik dat claxoneren toegestaan is. Ik zal dit ook als zodanig uitleggen aan de agent die daar een andere mening over is toegedaan en als ik als gevolg van dit toeteren een prent krijg, is dat jammer maar helaas.

Ik weet ook echt wel dat ik met mijn motortje de Calimero van de snelweg ben. Ik rij met slechts 300 kg oud ijzer en plastic rond waarvan maar minimaal deel ter bescherming van de bestuurder dient. Koekblikkers rijden met dik 1000 kg pisbakkenijzer en plastic rond waarvan een heel groot deel ter bescherming van de grootste foutenbron dient. Motorrijden is nu eenmaal een Calimero spelletje.

Ik schat de waarde van het claxonneke hoog in. De claxon maakt mensen er op attent dat er gevaar is (helaas niet waar het gevaar is) en het maakt alle bestuurders in de directe omgeving tijdelijk meer alert.
Dat zo'n wake-up call ook schrikreacties kan opwekken... tja, hoeveel ga je dan schrikken van de doffe klap van een voertuig-restijling?


Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat een droplul in dikke OOOO mij (al bellend) aankeek terwijl hij mij van de linkerbaan af wilde duwen. Botheid in optima forma....
Toch heb ik toen ook ik het claxonneke gebruikt. Niet omdat ik het vermoeden had dat koning botheid daar van onder de indruk zou raken, maar meer om andere weggebruikers te waarschuwen tegen de botheid van deze eikel. Een noodstop van mijn kant betekent dat ik aan de alertheid van de overige weggebruikers ben overgeleverd en hopelijk kunnen andere weggebruikers anticiperen op koning botheid.
 
Als de situatie daadwerkelijk gevaarlijk is, heb je simpelweg geen tijd om te toeteren. Stel je loopt op straat en er valt een piano naar beneden. Ga je schreeuwen of doe je een stapje opzij? Dat bedoel ik dus. Als je tijd hebt om te schreeuwen, dan zal het qua direct gevaar ook wel meevallen. Toeteren is in 99% van de gevallen gewoon irritatie. Ik vind dat.. naja niet zo fantastisch en een beetje ehmmm ouderwets (in culturen waarvan wij vinden dat ze ten opzichte van ons "achter lopen" vind je ook de meeste toeteraars in het verkeer toet toet...), maar goed, doe wat je wil. Maar schuif het nou niet onder de noemer "gevaar afwenden" want dat is het gewoon niet.
 
Bestuurders die regel aan de laars lappen kunnen een gevaarlijke situatie creeren en daarmee vind ik dat claxoneren toegestaan is. Ik zal dit ook als zodanig uitleggen aan de agent die daar een andere mening over is toegedaan en als ik als gevolg van dit toeteren een prent krijg, is dat jammer maar helaas.

Ik weet ook echt wel dat ik met mijn motortje de Calimero van de snelweg ben. Ik rij met slechts 300 kg oud ijzer en plastic rond waarvan maar minimaal deel ter bescherming van de bestuurder dient. Koekblikkers rijden met dik 1000 kg pisbakkenijzer en plastic rond waarvan een heel groot deel ter bescherming van de grootste foutenbron dient. Motorrijden is nu eenmaal een Calimero spelletje.

Ik schat de waarde van het claxonneke hoog in. De claxon maakt mensen er op attent dat er gevaar is (helaas niet waar het gevaar is) en het maakt alle bestuurders in de directe omgeving tijdelijk meer alert.
Dat zo'n wake-up call ook schrikreacties kan opwekken... tja, hoeveel ga je dan schrikken van de doffe klap van een voertuig-restijling?


Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat een droplul in dikke OOOO mij (al bellend) aankeek terwijl hij mij van de linkerbaan af wilde duwen. Botheid in optima forma....
Toch heb ik toen ook ik het claxonneke gebruikt. Niet omdat ik het vermoeden had dat koning botheid daar van onder de indruk zou raken, maar meer om andere weggebruikers te waarschuwen tegen de botheid van deze eikel. Een noodstop van mijn kant betekent dat ik aan de alertheid van de overige weggebruikers ben overgeleverd en hopelijk kunnen andere weggebruikers anticiperen op koning botheid.



Werkt beter:

Met iemand die mij bewust van de weg probeert te drukken heb ik geen medelijden.
 
Ik rij dagelijks woonwerk met de motor. Dat komt dus neer op rijden op een overvolle snelweg tussen de forenzen waarvan een deel denkt denkt dat je alles achter het stuur kan doen.

Er zijn mensen die beweren dat je altijd kan telefoneren achter het stuur, zelfs als het een "moeilijk" telefoongesprek is. En dan heb ik het maar niet over de dropveters die onderweg nog even de stukken voor een vergadering doorlezen.
Kortom, met regelmaat is er een verkeersdeelnemer waarvan ik denk: die voert zo'n rare beweging uit, zou hij mij wel zien? Wordt die lelijke blikken doos het laatste wat ik ooit gezien heb?

Ik gebruik in die gevallen de claxon. Ik heb het standaard piep-dingetje al vervangen door een echte claxon. En heel vaak blijkt dan dat die bestuurder je niet gezien heeft. Maar soms is zelfs die 112 db (die ik nu gebruik) niet voldoende.

Nu was ik wat aan het surfen door het extreem grote aanbod van ebay. En ik zie extra luide claxonnekes.
Maar, de advertentie claimt 143 db. Dat is wel heel extreem, dat betekent ik dit geluid zonder gehoorbescherming echt als pijnlijk ervaar en misschien een paar uur lang een irritante piep hoor. 120 ~ 130 db is de pijngrens, met zo'n claxon maak je doden wakker....


Zijn er eigenlijk grenzen voor de hoeveelheid geluid uit een claxon? Wat zegt de wetgever hierover?


[~[url="http://www.sickspeed.com/template_pics/black_horn_front.jpg"]afbeelding~][/url]

wat kost zon ding?

shut-up-and-take-my-money2.jpg
 
Als de situatie daadwerkelijk gevaarlijk is, heb je simpelweg geen tijd om te toeteren. Stel je loopt op straat en er valt een piano naar beneden. Ga je schreeuwen of doe je een stapje opzij? Dat bedoel ik dus. Als je tijd hebt om te schreeuwen, dan zal het qua direct gevaar ook wel meevallen. Toeteren is in 99% van de gevallen gewoon irritatie. Ik vind dat.. naja niet zo fantastisch en een beetje ehmmm ouderwets (in culturen waarvan wij vinden dat ze ten opzichte van ons "achter lopen" vind je ook de meeste toeteraars in het verkeer toet toet...), maar goed, doe wat je wil. Maar schuif het nou niet onder de noemer "gevaar afwenden" want dat is het gewoon niet.

Niet helemaal waar. In de auto kan toeteren en remmen perfekt. Je gaat bovenop de rem staan, met je handen op de toeter en klaar.

Op een motor is dat anders omdat de toeter niet een gigantisch groot oppervlak is wat je met beide handen kunt indrukken. Daar is het een onoogelijk klein knopje wat ook nog eens op een stomme plek onder het knipperlicht is verstopt. Zo heb ik af en toe last van volgende, niet los van elkaar te bedenken situaties.

- Ik haal iemand in en ik toeter daarbij zonder aanwijsbare reden.
- Iemand snijdt me af en ik ga vrolijk naar links knipperen als reactie.

De eerste actie zorgt ervoor dat ik me een lul voel.
De tweede actie zorgt ervoor dat ik met een onvoldaan gevoel achter de betreffende persoon hang.
 
Bestuurders die regel aan de laars lappen kunnen een gevaarlijke situatie creeren en daarmee vind ik dat claxoneren toegestaan is. Ik zal dit ook als zodanig uitleggen aan de agent die daar een andere mening over is toegedaan en als ik als gevolg van dit toeteren een prent krijg, is dat jammer maar helaas.

Ik weet ook echt wel dat ik met mijn motortje de Calimero van de snelweg ben. Ik rij met slechts 300 kg oud ijzer en plastic rond waarvan maar minimaal deel ter bescherming van de bestuurder dient. Koekblikkers rijden met dik 1000 kg pisbakkenijzer en plastic rond waarvan een heel groot deel ter bescherming van de grootste foutenbron dient. Motorrijden is nu eenmaal een Calimero spelletje.

Ik schat de waarde van het claxonneke hoog in. De claxon maakt mensen er op attent dat er gevaar is (helaas niet waar het gevaar is) en het maakt alle bestuurders in de directe omgeving tijdelijk meer alert.
Dat zo'n wake-up call ook schrikreacties kan opwekken... tja, hoeveel ga je dan schrikken van de doffe klap van een voertuig-restijling?


Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat een droplul in dikke OOOO mij (al bellend) aankeek terwijl hij mij van de linkerbaan af wilde duwen. Botheid in optima forma....
Toch heb ik toen ook ik het claxonneke gebruikt. Niet omdat ik het vermoeden had dat koning botheid daar van onder de indruk zou raken, maar meer om andere weggebruikers te waarschuwen tegen de botheid van deze eikel. Een noodstop van mijn kant betekent dat ik aan de alertheid van de overige weggebruikers ben overgeleverd en hopelijk kunnen andere weggebruikers anticiperen op koning botheid.

In zulke gevallen denk ik niet aan een claxon, gaat een hoop naars door mijn hoofd dan, maar een claxonekke indrukken hoort daar niet bij.


Zo besloot ik een jaar terug om twee auto's op een twee baans weg in te halen, ben zowat de eerste voorbij totdat die besluit dat die ook wil inhalen, mij compleet over het hoofd gezien en ik zat met me knie zowat tegen het portier aan. Koppeling in, flinke straal gas en zwaaien, auto wist niet hoe snel die terug moest naar zijn eigen baan.

Situatie had ook opgelost kunnen worden door te accelereren, maar de situatie liet deze oplossing ook toe, gezien het niet te grote snelheidsverschil. Daarnaast blijft een paniekerig gezichtje priceless.
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal waar. In de auto kan toeteren en remmen perfekt. Je gaat bovenop de rem staan, met je handen op de toeter en klaar.

Op een motor is dat anders omdat de toeter niet een gigantisch groot oppervlak is wat je met beide handen kunt indrukken. Daar is het een onoogelijk klein knopje wat ook nog eens op een stomme plek onder het knipperlicht is verstopt. Zo heb ik af en toe last van volgende, niet los van elkaar te bedenken situaties.

- Ik haal iemand in en ik toeter daarbij zonder aanwijsbare reden.
- Iemand snijdt me af en ik ga vrolijk naar links knipperen als reactie.

De eerste actie zorgt ervoor dat ik me een lul voel.
De tweede actie zorgt ervoor dat ik met een onvoldaan gevoel achter de betreffende persoon hang.
Jaaa van autorijden heb ik helemaal geen verstand :P
("nou van motorrijden heb je ook niet veel kaas gegeten" (kop hem vast in :P))
 
Werkt beter:

Met iemand die mij bewust van de weg probeert te drukken heb ik geen medelijden.
Kiezelsteentjes werken ook, alleen is de voorruit van gelaagd glas. In die ruit geeft het alleen een sterretje en een nijdige bestuurder.


Als de situatie daadwerkelijk gevaarlijk is, heb je simpelweg geen tijd om te toeteren. Stel je loopt op straat en er valt een piano naar beneden. Ga je schreeuwen of doe je een stapje opzij? Dat bedoel ik dus. Als je tijd hebt om te schreeuwen, dan zal het qua direct gevaar ook wel meevallen. Toeteren is in 99% van de gevallen gewoon irritatie. Ik vind dat.. naja niet zo fantastisch en een beetje ehmmm ouderwets (in culturen waarvan wij vinden dat ze ten opzichte van ons "achter lopen" vind je ook de meeste toeteraars in het verkeer toet toet...), maar goed, doe wat je wil. Maar schuif het nou niet onder de noemer "gevaar afwenden" want dat is het gewoon niet.
Ik heb mezelf aangeleerd om bij wat gevaarlijkere situaties mijn duim boven het "toeterknopje" te houden. Dat doe ik in de auto en op de motor.
De spieren spannen is een reflexbeweging en daarmee is een schrikreflex onmiddellijk een geluidje produceren.

Inmiddels is al een paar keer gebeleken dat dit een goede gewoonte is. De laatste keer was met het koekblik. Toen heb ik met deze "gekke gewoonte" in de zomervakantie van vorig jaar misschien ernstiger letsel voor een Zwitserse motorrijdster voorkomen.

We reden in druk, chaotisch verkeer bij Basel. Ineens remde de auto voor mij op een heftige manier. Ik toeterde terwijl ik een noodstop maakte - vol in het abs op droog wegdek. De auto voor mij raakte de motor van de motorrijdster aan en ik stond een goede 20 cm achter dit voertuig stil met een ernstig hoge hartslag - zeg maar. Van de stress en de schrik vergat ik zelfs mijn vingers van de claxon af te halen, dat besef kwam pas later.
De motorrijdster was gevallen en krabbelde gelukkig helemaal in orde overeind voor de auto die haar achterband aangetikt had, de Fiat Panda die met rokende banden vlak voor mijn bumper stond...

Als ik geen lawaai had gemaakt, was de bestuurder achter mij misschien niet alert genoeg geweest om tijdig te remmen, ik had dan een tikje extra gekregen en........



Een mens (ik in ieder geval) rekent niet op een plotselinge noodstop. Zelfs niet op een drukke, chaotische snelweg. Daar moet een duidelijk zichtbare reden voor zijn en er kan zich veel ellende verschuilen achter voertuig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan