beyond cool
MF veteraan
Bam Jonguh
Kan wel, maar om een laptop met speakerinstallatie op 12V mee te sleuren en dan op het juiste moment dat filmpje te starten ... Ik weet het niet. Het lijkt me niet zo handig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Bam Jonguh
Kan wel, maar om een laptop met speakerinstallatie op 12V mee te sleuren en dan op het juiste moment dat filmpje te starten ... Ik weet het niet. Het lijkt me niet zo handig.
ik zal ongetwijfeld de enige zijn maar ik kijk veel naar wat anderen doen en soms denk ik wel, had ik maar weer zo'n stebel
even een sidestep, ik werd ooit beantwoord door een vrachtwagen omdat ik toeterde (reden onbekend nu) dus luid zat toch
een vrachtwagen waarvan de chauffeur lijkt te slapen of iets heel anders te doen in de gedachte dat hij nog scherp genoeg is om 2 dingen te doen (ja dat bestaat echt)
als ik dit zie kijk ik omhoog en zie ik niet iets dat lijkt op een zeer wakkere chauf toeterde ik dus. nu heeft dat geen zin, de stebel zit niet op de huidige motor
ook in de stad kan het ERG goed werken. fietsers voor je, 3 tot 5 rij dik? met de gewone toeter kijkt men eens en als ze zin hebben gaan ze daarvan 2 of 3 maken.
met de stebel was het van schrik aan de kant (zonder schrik reactie) en dan pas kijken, dan kon ik er al tussendoor dus
hij die zegt dat je als normale bestuurder niet hoort te schrikken, sommige mensen schrikken nu eenmaal sneller. zegt niets over de daarop volgende reactie.
ik schrik vaak, in totaal dus niet alleen verkeers gerelateerd. toch zien weinig mensen het aan me omdat ik amper beweeg van schrik.
toch is het gevoel, ondanks het uitblijven van lichamelijke beweging niet fijn en soms, heel soms, moet ik gewoon even ophouden met wat ik doe om tot rust te komen.
over het decibel niveau, die gemeten aantal Db's, zou het waar zijn?
een vergelijking: zaklampen
er zijn zat merken zaklampen die een lumen waarde opgeven die het hele ledje wat erin zit nooit kan halen. toch word hij genoteerd.
zelfs grote fabrikanten die een eer hoog te houden hebben zitten er naast. soms zelfs 25%
dit zijn dus op zaklamp gebied de A-merken. de B-merken (nog erg goed maar minder dan) zitten er vaker en soms zelfs iets meer naast dan de 25%.
zou dit voor de toeters ook opgaan?
ik ga nu een aanname maken maar het is een chinees ding?
die staan nu niet echt bekend om hun reputatie de gestelde verbruiken/lumens/Db's/enz... te halen
zou hij de 140+ halen, waar monteer je hem?
ik had hem namelijk onder het zadel zitten, de stebel. zadel eraf en 1 keer toeteren was piep in de oren als ik ernaast stond. erop was het net te doen. veel luider dan de standaard dus maar nog gewoon acceptabel.
als je die 140+ dus monteert op een manier dat het geluid niet rechtstreeks (los) bij de aanschouwer terecht kan zal het al weer mee vallen
het meest vervelende is dan dat je hem bediend wanneer je naast de motor staat en per ongeluk tegenaan komt...
dus misschien 2 relay's plaatsen. 1 voor de knop en 1 om te zorgen dat hij alleen maar werkt als het contact aan staat
de tifus wat een verhaal, toch de ritalin maar eens verhogen
Hoe kom je nou bij "angsthaas" uit? Niet toeteren = angst? En is toeteren dan dapper?Gewoon aan het rijden zeg je.... De laatste keer dat jij zelf reed moet nog voor de uitvinding van de mobiele telefoon geweest zijn.
Jij bent dus blijkbaar zo'n angsthaas die voor iedereen schielijk aan de kant gaat; maak je een fout, kijk je niet, zit je te SMS'en; maakt niet uit, jij als brave motorrijder gaat wel voor hen aan de kant.
"Is niet erg hoor dat je me bijna doodreed; ik zal je ook maar niet wakker maken of je drukke telefoongesprek onderbreken, dan kun je met de telefoon in de hand heerlijk verder blunderen in het drukke verkeer."
Niet zoiets als een luide uitlaat toch?Wie is nou de eerste die toegeeft dat hij/zij een harde claxon op een motorfietsje gewoon cool vind?
Nah, ik vind piep uncool, mag dat ook? Als je het toch over Calimero hebt...Wie is nou de eerste die toegeeft dat hij/zij een harde claxon op een motorfietsje gewoon cool vind?
....Hoe kom je nou bij "angsthaas" uit? Niet toeteren = angst? En is toeteren dan dapper? ...
Toen ik les had, merkte ik dat mijn instructeur toch best regelmatig de claxon gebruikte. Heeft me ook weleens uit riskante situaties 'gered' op die manier (als er weer eens een randdebiel in stationwagen van parkeerhaven wou wegrijden terwijl ik er net naast zat).
Ik ben nu ook niet te benauwd om hem te gebruiken, terwijl ik er in de auto echt bijna nooit op druk.
Claxongebruik is het probleem niet. Een goed hoorbare claxon willen, ook niet. Maar echt doorschieten en dan denken dat je dan tegen alles beveiligd bent, wel.
jaaa gratis wijze lessen van LD, doe er je voordeel mee!Wow, dat zoveel wijsheid zich op de Assense ring begeeft..
1, dat zijn inderdaad de dingen die ik in gedachte had@Monkey,
1- ik geloof ook niet dat die chinees 140+ db haalt. Ik was nieuwsgierig naar een wettelijk maximum. Te veel is inderdaad ook niet goed. En, is die chinees wel waterdicht en bestand tegen trillingen..... maw: werkt hij volgende week nog steeds?
2- ik zie verschil in schrikken en ernstig schrikken. Het verschil tussen "oeps, er zit er een naast mij" of in paniek het stuur omgooien en spontaan die eeuwenoude eik knuffellen met de deur van de bolide. De laatste vorm van paniek is een vorm van paniek die je niet in het verkeer wil zien.
Je kan de plus voor dit relais van de geschakelde plus van de motorfiets aftakken, dan is de claxon alleen aktief als het contact aan staat. Bij mijn motorfietsen werkte de originele toeter al op deze manier (af-fabriek), daar heb ik de originele toeter vervangen door de spoel van het relais wat de luidere toeters schakelt.
ik gebruik hem nooit om gevaar af te wenden. dan zou ik namelijk tijd nemen om de toeter te vinden met mijn vinger, die tijd gebruik ik liever om te ontwijken eventueel met ingeknepen even de koppeling inknijpen om aandacht te krijgen.Als je in tien jaar tijd nooit de claxon hebt hoeven gebruiken moet je echt alle situaties die ook maar enig risico inhouden hebben vermeden,
Dan moet je dus echt gereden hebben als een angsthaas anders kan dat gewoon niet.
ik weet dat ik niet in de randstad woon enzo maar ik herken dit niet echt, even een beetje gas (als ik sneller rij) of rem (als ik iets langzamer rijd) is tot nu toe altijd genoeg geweest.Iemand noemde terecht al het voorbeeld van invoegend verkeer, daarbij moet je inderdaad altijd extra opletten of ze je wel zien. Op voorhand aan de kant gaan is niet alleen een verkeerd signaal, het is zelfs niet eens toegestaan.
Maar ook als je inhaalt -gewoon op de snelweg- dan kan het niet anders dan dat je bij elk voertuig dat je inhaalt even in de dode hoek zit.
Die bestuurder zal maar net op dat moment ook naar links willen.
zeker alleen de laatste zin 1, dat zijn inderdaad de dingen die ik in gedachte had
2, schrikken is er maar in 2 manieren in mijn ogen, schrikken en erover kunnen praten en je letterlijk dood schrikken.
ik zelfs schrik de laatste tijd zeer snel en zelfs van dingen die ik zelf in gang breng (stekker van compressor erin doen en me kapot schrikken van het aanslaan.. )
maar mijn reactie blijft beperkt bij het verschieten van mijn gezicht en vaak ook de focus in een bepaalde richting.
een oud collega van me was samen met mij in een schuur bezig met brandstof cans toen er in de deur opening onze chef verscheen. ondanks dat ik nog geen 10 secondes geleden had gezegd, oh daar zul je hem hebben was er een gil hoorbaar (vrouwlijk he )
mijn reactie is tot nu toe altijd het zelfde geweest, zeer beperkt qua lichaam bewegingen, ook bij dingen die erg schrikken zijn (explosie)dat is wel een slimme ja! eens kijken of het bij mij ook zo werkt! ik wil de stebel ook er weer in zetten.
dat maakt het 2e relais inderdaad volledig overbodig ik gebruik hem nooit om gevaar af te wenden. dan zou ik namelijk tijd nemen om de toeter te vinden met mijn vinger, die tijd gebruik ik liever om te ontwijken eventueel met ingeknepen even de koppeling inknijpen om aandacht te krijgen.ik weet dat ik niet in de randstad woon enzo maar ik herken dit niet echt, even een beetje gas (als ik sneller rij) of rem (als ik iets langzamer rijd) is tot nu toe altijd genoeg geweest.
als ik hem zo weinig gebruik, waarom dan die stebel erop zetten hoor ik je vragen
ik gebruik hem bijvoorbeeld wel eens om iemand wakker te maken als ik denk dat deze licht te slapen, vrachtwagen chauffeurs bijvoorbeeld. is al 2 keer voor gekomen en werd vriendelijk beantwoord vanuit de vrachtwagen
of even hoi zeggen, gaat ook net iets makkelijker met een luidere
Als ik jouw conclusie zo volg en doorberedeneer, stel jij hier dat ik nog nooit heb ingehaaldZo ingewikkeld is het niet hoor...
Als je in tien jaar tijd nooit de claxon hebt hoeven gebruiken moet je echt alle situaties die ook maar enig risico inhouden hebben vermeden,
Dan moet je dus echt gereden hebben als een angsthaas anders kan dat gewoon niet.
Iemand noemde terecht al het voorbeeld van invoegend verkeer, daarbij moet je inderdaad altijd extra opletten of ze je wel zien. Op voorhand aan de kant gaan is niet alleen een verkeerd signaal, het is zelfs niet eens toegestaan.
Maar ook als je inhaalt -gewoon op de snelweg- dan kan het niet anders dan dat je bij elk voertuig dat je inhaalt even in de dode hoek zit.
Die bestuurder zal maar net op dat moment ook naar links willen.
Natuurlijk moet je daar rekening mee houden maar om op voorhand te gaan remmen of uit te wijken omdat iemand te lui is om te kijken is het verkeerde signaal, het geeft ook onvoorspelbaar verkeersgedrag wat ongewenst is en op zich weer gevaarlijk kan zijn.
Zelf neem ik gewoon deel aan het verkeer, ik ga dus ook gewoon voorbij maar houd ze goed in de gaten en kan ingrijpen als dat nodig is.
En mocht er toch één komen en lijkt het erop dat ik moet gaan ingrijpen dan is dat dus afwending van gevaar, op zo'n moment kan een kort claxonsignaal iemand bewust maken van zijn fout en hoef ik dus ook niet een voor anderen onverwachte manoeuvre te maken.
Niets mis mee dus.
Eh.. jazeker alleen de laatste zin
Dat dus.. En in de Randstad werkt dat precies hetzelfde.ik gebruik hem nooit om gevaar af te wenden. dan zou ik namelijk tijd nemen om de toeter te vinden met mijn vinger, die tijd gebruik ik liever om te ontwijken eventueel met ingeknepen even de koppeling inknijpen om aandacht te krijgen.
ik weet dat ik niet in de randstad woon enzo maar ik herken dit niet echt, even een beetje gas (als ik sneller rij) of rem (als ik iets langzamer rijd) is tot nu toe altijd genoeg geweest.
Volgens sommige mensen rijd je dan als een angsthaas Voortaan dapper toeteren OK?Ik dacht langzamerhand dat ik echt de enige was die daar dezelfde blik op had.
Zeker op de motor gebruik ik me toeter echt nooit. Alleen in het geval die lady beschrijft zie ik het nut. Desondanks heb ik tot nu toe altijd gekozen voor stoppen/uitwijken of gas erbij. Want voor hetzelfde geval toeter ik en doet de automobilist niet hetgene wat ik verwachte met me toeteractie en lig ik er alsnog onder.
Bestuurders die regel aan de laars lappen kunnen een gevaarlijke situatie creeren en daarmee vind ik dat claxoneren toegestaan is. Ik zal dit ook als zodanig uitleggen aan de agent die daar een andere mening over is toegedaan en als ik als gevolg van dit toeteren een prent krijg, is dat jammer maar helaas.Ik moet echter ruiterlijk zijn en toegeven dat ik soms ook claxonneer als mensen op een dusdanig storende wijze de verkeersregels aan hun laars lappen dat ik er hinder van ondervindt, in de vorm van het moeten halt houden of traag rijden zonder aanwijsbare geldige reden, dan wel het onnodig moeten accelereren om halt houdend of traag rijdend verkeer te moeten ontwijken, dit bijvoorbeeld bij fietsoversteekplaatsen waarbij de fietsgangers geen voorrang hebben, het zich met 40 km/u op provinciale wegen begeven zonder zich in een invalidenvoertuig te bevinden waardoor het wettelijk niet toegelaten is om het voertuig naar keuze in te halen.
Bestuurders die regel aan de laars lappen kunnen een gevaarlijke situatie creeren en daarmee vind ik dat claxoneren toegestaan is. Ik zal dit ook als zodanig uitleggen aan de agent die daar een andere mening over is toegedaan en als ik als gevolg van dit toeteren een prent krijg, is dat jammer maar helaas.
Ik weet ook echt wel dat ik met mijn motortje de Calimero van de snelweg ben. Ik rij met slechts 300 kg oud ijzer en plastic rond waarvan maar minimaal deel ter bescherming van de bestuurder dient. Koekblikkers rijden met dik 1000 kg pisbakkenijzer en plastic rond waarvan een heel groot deel ter bescherming van de grootste foutenbron dient. Motorrijden is nu eenmaal een Calimero spelletje.
Ik schat de waarde van het claxonneke hoog in. De claxon maakt mensen er op attent dat er gevaar is (helaas niet waar het gevaar is) en het maakt alle bestuurders in de directe omgeving tijdelijk meer alert.
Dat zo'n wake-up call ook schrikreacties kan opwekken... tja, hoeveel ga je dan schrikken van de doffe klap van een voertuig-restijling?
Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat een droplul in dikke OOOO mij (al bellend) aankeek terwijl hij mij van de linkerbaan af wilde duwen. Botheid in optima forma....
Toch heb ik toen ook ik het claxonneke gebruikt. Niet omdat ik het vermoeden had dat koning botheid daar van onder de indruk zou raken, maar meer om andere weggebruikers te waarschuwen tegen de botheid van deze eikel. Een noodstop van mijn kant betekent dat ik aan de alertheid van de overige weggebruikers ben overgeleverd en hopelijk kunnen andere weggebruikers anticiperen op koning botheid.
Ik rij dagelijks woonwerk met de motor. Dat komt dus neer op rijden op een overvolle snelweg tussen de forenzen waarvan een deel denkt denkt dat je alles achter het stuur kan doen.
Er zijn mensen die beweren dat je altijd kan telefoneren achter het stuur, zelfs als het een "moeilijk" telefoongesprek is. En dan heb ik het maar niet over de dropveters die onderweg nog even de stukken voor een vergadering doorlezen.
Kortom, met regelmaat is er een verkeersdeelnemer waarvan ik denk: die voert zo'n rare beweging uit, zou hij mij wel zien? Wordt die lelijke blikken doos het laatste wat ik ooit gezien heb?
Ik gebruik in die gevallen de claxon. Ik heb het standaard piep-dingetje al vervangen door een echte claxon. En heel vaak blijkt dan dat die bestuurder je niet gezien heeft. Maar soms is zelfs die 112 db (die ik nu gebruik) niet voldoende.
Nu was ik wat aan het surfen door het extreem grote aanbod van ebay. En ik zie extra luide claxonnekes.
Maar, de advertentie claimt 143 db. Dat is wel heel extreem, dat betekent ik dit geluid zonder gehoorbescherming echt als pijnlijk ervaar en misschien een paar uur lang een irritante piep hoor. 120 ~ 130 db is de pijngrens, met zo'n claxon maak je doden wakker....
Zijn er eigenlijk grenzen voor de hoeveelheid geluid uit een claxon? Wat zegt de wetgever hierover?
[~[url="http/www.sickspeed.com/template_pics/black_horn_front.jpg"]afbeelding~][/url]
Als de situatie daadwerkelijk gevaarlijk is, heb je simpelweg geen tijd om te toeteren. Stel je loopt op straat en er valt een piano naar beneden. Ga je schreeuwen of doe je een stapje opzij? Dat bedoel ik dus. Als je tijd hebt om te schreeuwen, dan zal het qua direct gevaar ook wel meevallen. Toeteren is in 99% van de gevallen gewoon irritatie. Ik vind dat.. naja niet zo fantastisch en een beetje ehmmm ouderwets (in culturen waarvan wij vinden dat ze ten opzichte van ons "achter lopen" vind je ook de meeste toeteraars in het verkeer toet toet...), maar goed, doe wat je wil. Maar schuif het nou niet onder de noemer "gevaar afwenden" want dat is het gewoon niet.
Bestuurders die regel aan de laars lappen kunnen een gevaarlijke situatie creeren en daarmee vind ik dat claxoneren toegestaan is. Ik zal dit ook als zodanig uitleggen aan de agent die daar een andere mening over is toegedaan en als ik als gevolg van dit toeteren een prent krijg, is dat jammer maar helaas.
Ik weet ook echt wel dat ik met mijn motortje de Calimero van de snelweg ben. Ik rij met slechts 300 kg oud ijzer en plastic rond waarvan maar minimaal deel ter bescherming van de bestuurder dient. Koekblikkers rijden met dik 1000 kg pisbakkenijzer en plastic rond waarvan een heel groot deel ter bescherming van de grootste foutenbron dient. Motorrijden is nu eenmaal een Calimero spelletje.
Ik schat de waarde van het claxonneke hoog in. De claxon maakt mensen er op attent dat er gevaar is (helaas niet waar het gevaar is) en het maakt alle bestuurders in de directe omgeving tijdelijk meer alert.
Dat zo'n wake-up call ook schrikreacties kan opwekken... tja, hoeveel ga je dan schrikken van de doffe klap van een voertuig-restijling?
Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat een droplul in dikke OOOO mij (al bellend) aankeek terwijl hij mij van de linkerbaan af wilde duwen. Botheid in optima forma....
Toch heb ik toen ook ik het claxonneke gebruikt. Niet omdat ik het vermoeden had dat koning botheid daar van onder de indruk zou raken, maar meer om andere weggebruikers te waarschuwen tegen de botheid van deze eikel. Een noodstop van mijn kant betekent dat ik aan de alertheid van de overige weggebruikers ben overgeleverd en hopelijk kunnen andere weggebruikers anticiperen op koning botheid.
Jaaa van autorijden heb ik helemaal geen verstandNiet helemaal waar. In de auto kan toeteren en remmen perfekt. Je gaat bovenop de rem staan, met je handen op de toeter en klaar.
Op een motor is dat anders omdat de toeter niet een gigantisch groot oppervlak is wat je met beide handen kunt indrukken. Daar is het een onoogelijk klein knopje wat ook nog eens op een stomme plek onder het knipperlicht is verstopt. Zo heb ik af en toe last van volgende, niet los van elkaar te bedenken situaties.
- Ik haal iemand in en ik toeter daarbij zonder aanwijsbare reden.
- Iemand snijdt me af en ik ga vrolijk naar links knipperen als reactie.
De eerste actie zorgt ervoor dat ik me een lul voel.
De tweede actie zorgt ervoor dat ik met een onvoldaan gevoel achter de betreffende persoon hang.
Kiezelsteentjes werken ook, alleen is de voorruit van gelaagd glas. In die ruit geeft het alleen een sterretje en een nijdige bestuurder.Werkt beter:
Met iemand die mij bewust van de weg probeert te drukken heb ik geen medelijden.
Ik heb mezelf aangeleerd om bij wat gevaarlijkere situaties mijn duim boven het "toeterknopje" te houden. Dat doe ik in de auto en op de motor.Als de situatie daadwerkelijk gevaarlijk is, heb je simpelweg geen tijd om te toeteren. Stel je loopt op straat en er valt een piano naar beneden. Ga je schreeuwen of doe je een stapje opzij? Dat bedoel ik dus. Als je tijd hebt om te schreeuwen, dan zal het qua direct gevaar ook wel meevallen. Toeteren is in 99% van de gevallen gewoon irritatie. Ik vind dat.. naja niet zo fantastisch en een beetje ehmmm ouderwets (in culturen waarvan wij vinden dat ze ten opzichte van ons "achter lopen" vind je ook de meeste toeteraars in het verkeer toet toet...), maar goed, doe wat je wil. Maar schuif het nou niet onder de noemer "gevaar afwenden" want dat is het gewoon niet.