Claxon, wanneer teveel van het goede?

jaaa gratis wijze lessen van LD, doe er je voordeel mee! :P :+



(ben benieuwd wat het effect zou zijn van zo'n megatoeter als je op die ring dan weer zo'n scootmobiel-gast tegen komt :+ )

Ik denk dat je er in zo'n geval van uit kan gaan dat het een demeterende betreft.
Met claxonneren bereik je dan nix, naast dat de persoon zich verrot schrikt..
 
De meeste automobilisten horen een ambulance niet eens aankomen en dan kom jij daar lekker dapper met je fluohesje en je grote toeter aan.
 
Kiezelsteentjes werken ook, alleen is de voorruit van gelaagd glas. In die ruit geeft het alleen een sterretje en een nijdige bestuurder.Ik heb mezelf aangeleerd om bij wat gevaarlijkere situaties mijn duim boven het "toeterknopje" te houden. Dat doe ik in de auto en op de motor.
De spieren spannen is een reflexbeweging en daarmee is een schrikreflex onmiddellijk een geluidje produceren.

Inmiddels is al een paar keer gebeleken dat dit een goede gewoonte is. De laatste keer was met het koekblik. Toen heb ik met deze "gekke gewoonte" in de zomervakantie van vorig jaar misschien ernstiger letsel voor een Zwitserse motorrijdster voorkomen.

We reden in druk, chaotisch verkeer bij Basel. Ineens remde de auto voor mij op een heftige manier. Ik toeterde terwijl ik een noodstop maakte - vol in het abs op droog wegdek. De auto voor mij raakte de motor van de motorrijdster aan en ik stond een goede 20 cm achter dit voertuig stil met een ernstig hoge hartslag - zeg maar. Van de stress en de schrik vergat ik zelfs mijn vingers van de claxon af te halen, dat besef kwam pas later.
De motorrijdster was gevallen en krabbelde gelukkig helemaal in orde overeind voor de auto die haar achterband aangetikt had, de Fiat Panda die met rokende banden vlak voor mijn bumper stond...

Als ik geen lawaai had gemaakt, was de bestuurder achter mij misschien niet alert genoeg geweest om tijdig te remmen, ik had dan een tikje extra gekregen en........



Een mens (ik in ieder geval) rekent niet op een plotselinge noodstop. Zelfs niet op een drukke, chaotische snelweg. Daar moet een duidelijk zichtbare reden voor zijn en er kan zich veel ellende verschuilen achter voertuig.

Je probeert echt uit alle macht het nut van een toeter duidelijk te maken, maar echt, niemand trapt erin. We rijden allemaal een motor hier en werkelijk niemand heeft de claxon ooit gebruikt om "gevaar af te wenden" dat heb je namelijk niet nodig op de brommer. kwestie van om je heen kijken en zorgen dat je niet in de serieuze problemen komt. De claxon is wel prima om te laten merken dat je erg gefrustreerd bent na de aktie van een medeweggebruiker.

De claxon is dan ook een soort versimpelde morsecode, maakt niet uit of je lang of kort claxonneert, het betekent vrijwel altijd: "sodemieter op van mijn planeet, ontieglijke domme hufter" en dat lucht op want de ontvangende partij weet namelijk feilloos dat TOEEEEEEET TOEEEETT eigenlijk "sodemieter op van mijn planeet, ontieglijke domme hufter" betekend. Het betekend iig NIET: "Ik wil u niet ontrieven vriendelijk medeweggebruiker, maar volgens mij heeft u mij niet gezien, ik probeer bij deze gevaar af te wenden, vriendelijk bedankt alvast."

En je vinger bij de claxon houden voordat het gevaarlijk gaat worden?? Dafuq, als je de situatie van te voren ziet aankomen, dan heet dat niet een gevaarlijk situatie maar een voorspelbare situatie. En dan kan je beter iets anders gaan doen dan je vinger precies goed voor je toetert positioneren me dunkt.

Nogmaals ik weet niet wie je probeert te overtuigen, maar de meeste hier rijden zelf ook op zo'n tweewielig dingetje, en afgezien van het feit dat er hele kuddes zijn die zich heel zielig voelen tussen al die boze oto's, zijn er gelukkig maar weinig met een claxonfetisjisme, gelukkig maar want als iedere keer dat je toetert spontaan je vizier aan de binnenkant beslaat is het nut ook een beetje ver te zoeken.

Nou veel plezier verder met rijden (ondanks al die aanslagen op je lijf en ledematen) en hou de vinger bij de knop.

*toet toet* :]
 
Als de situatie daadwerkelijk gevaarlijk is, heb je simpelweg geen tijd om te toeteren. Stel je loopt op straat en er valt een piano naar beneden. Ga je schreeuwen of doe je een stapje opzij? Dat bedoel ik dus. Als je tijd hebt om te schreeuwen, dan zal het qua direct gevaar ook wel meevallen.

wij hebben bepaalde drills op het werk, je ziet ze heel enkel wel eens in films ook

je loopt met de groep ergens en je word beschoten, als jij als eerste signaleert of je bevind je het dichtst bij de schutter geef jij als eerste vuur.

dus, je loopt en word ineens beschoten.
in een flits en uit reactie (je hebt het ten slotte niet voor niets zo vaak getrained) doe je eigenlijk 2 dingen tegelijk
-schieten in de richting van de schutter, niet goed gericht.
-schreeuwen: contact front/left enz

dit gaat daadwerkelijk tegelijk, je brengt je wapen omhoog en voor het eerste schot begin je vaak al te schreeuwen.

om het geval van de piano te doen, ja ik kan dus rennen en schreeuwen tegelijk. als je vaak genoeg oefent om te schreeuwen uit reactie gaat dit vanzelf na een tijd.
 
En je vinger bij de claxon houden voordat het gevaarlijk gaat worden?? Dafuq, als je de situatie van te voren ziet aankomen, dan heet dat niet een gevaarlijk situatie maar een voorspelbare situatie. En dan kan je beter iets anders gaan doen dan je vinger precies goed voor je toetert positioneren me dunkt.

dus als je iets aan kunt zien komen is het niet gevaarlijk?

ik blijf even in mijn vorige voorbeeld, je weet al bij voorbereiding voor de uitzending naar het buitenland dat het daar gevaarlijk word, IED's (bermbommen en geimproviseerde explosieven), beschietingen met allerlei materiaal...

dit is dus voorspelbaar en niet gevaarlijk volgens jouw?
die militairen kunnen in plaats van handen aan het wapen en altijd goed schreeuwen dat er ergens iets is beter zorgen dat ze weg duiken?

ja, extreem maar ik hoop dat je mijn bruggetje ziet en doorhebt wat ik bedoel.
 
wij hebben bepaalde drills op het werk, je ziet ze heel enkel wel eens in films ook

je loopt met de groep ergens en je word beschoten, als jij als eerste signaleert of je bevind je het dichtst bij de schutter geef jij als eerste vuur.

dus, je loopt en word ineens beschoten.
in een flits en uit reactie (je hebt het ten slotte niet voor niets zo vaak getrained) doe je eigenlijk 2 dingen tegelijk
-schieten in de richting van de schutter, niet goed gericht.
-schreeuwen: contact front/left enz

dit gaat daadwerkelijk tegelijk, je brengt je wapen omhoog en voor het eerste schot begin je vaak al te schreeuwen.

om het geval van de piano te doen, ja ik kan dus rennen en schreeuwen tegelijk. als je vaak genoeg oefent om te schreeuwen uit reactie gaat dit vanzelf na een tijd.

En dit heeft te maken met???

Jezelf trainen als een navy seal om bij gevaar niet alleen uit te kunnen wijken maar ook om (niet goed gericht uiteraard) te toeteren???

Ik vraag het me af, ben je jezelf belachelijk aan het maken of de toeteraars? Dit is overigens geen aanval ik herhaal GEEN aanval, ik zou niet willen dat je in een reflex niet gericht gaat toeteren/schieten. :j

dus als je iets aan kunt zien komen is het niet gevaarlijk?

ik blijf even in mijn vorige voorbeeld, je weet al bij voorbereiding voor de uitzending naar het buitenland dat het daar gevaarlijk word, IED's (bermbommen en geimproviseerde explosieven), beschietingen met allerlei materiaal...

dit is dus voorspelbaar en niet gevaarlijk volgens jouw?
die militairen kunnen in plaats van handen aan het wapen en altijd goed schreeuwen dat er ergens iets is beter zorgen dat ze weg duiken?

ja, extreem maar ik hoop dat je mijn bruggetje ziet en doorhebt wat ik bedoel.

En dat beantwoord mijn vraag...

Je weet dat er officiele termen zijn voor wanneer een uitgezonden soldaat bij thuiskomst niet meer de realitieit van de oorlog kan onderscheiden he?

En ja ik zie het bruggetje, en het is duidelijk een brug te ver.
 
Laatst bewerkt:
Er is niemand die jou wil verplichten met de duim op het knopje van de claxon te rijden. Waarom maak je jezelf zo druk dat ik dat wel doe?

Is het omdat ik geen LUL mag roepen als iemand mij in de berm drukt met zijn wrakkie? Of mag lawaai van een motorfiets alleen maar uit de uitlaat komen?
 
Er is niemand die jou wil verplichten met de duim op het knopje van de claxon te rijden. Waarom maak je jezelf zo druk dat ik dat wel doe?

Is het omdat ik geen LUL mag roepen als iemand mij in de berm drukt met zijn wrakkie? Of mag lawaai van een motorfiets alleen maar uit de uitlaat komen?


Ik zeg doen :]
 
Jezelf trainen als een navy seal om bij gevaar niet alleen uit te kunnen wijken maar ook om (niet goed gericht uiteraard) te toeteren???
als jij denkt dat dit soort dingen alleen voorbehouden zijn aan seals... ok
Ik vraag het me af, ben je jezelf belachelijk aan het maken of de toeteraars? Dit is overigens geen aanval ik herhaal GEEN aanval, ik zou niet willen dat je in een reflex niet gericht gaat toeteren/schieten. :j
bij tekort aan argumenten ga je dus maar over op slappe grappen?

nou ok, ik moest er wel degelijk om lachen, humor heb je wel! (geen sarcasme of grap, ik kon er echt om lachen)

ohja, dat niet goed gericht schieten... dit betekend dat je het wapen in de richting van het doel doet maar dat je de richtmiddelen niet gebruikt
Je weet dat er officiele termen zijn voor wanneer een uitgezonden soldaat bij thuiskomst niet meer de realitieit van de oorlog kan onderscheiden he?
ja, PTSD bijvoorbeeld. weet jij dan ook waar dit behandeld kan worden, bij wie er aangeklopt moet worden en wat de procedures hiervoor zijn?
wijs doen omdat je ook een term kent is makkelijk vind je ook niet ;)
En ja ik zie het bruggetje, en het is duidelijk een brug te ver.

een brug te ver?
omdat er bij een nood situatie, het beschoten/van je sokken gereden worden, een reactie te trainen is?

je toetert nu niet omdat dit afleid en je deze moeite in andere dingen steekt.

de meeste mensen duiken ineen onder vuur, zeer normaal.
na training kun je deze reactie omzetten in vuur beantwoorden en melding (schreeuwen)

na training kun je de reactie op de motor in een nood situatie omzetten naar een betere

met dat laatste zeg ik absoluut niet dat jouw reactie een verkeerde is.
sterker nog, ik heb gezegd dat ik ook niet toeter bij nood, of niet?
maar als je zou willen kun je dus je reactie aanpassen door trainen.

dus een brug te ver (leuk gevonden icm militairen ;) ) is de vergelijking misschien wel maar de brug waar ik het over had is dat gedrag te trainen is, ook de reactie een in nood dan wel paniek situatie.
 
Laatst bewerkt:
Er is niemand die jou wil verplichten met de duim op het knopje van de claxon te rijden. Waarom maak je jezelf zo druk dat ik dat wel doe?

Is het omdat ik geen LUL mag roepen als iemand mij in de berm drukt met zijn wrakkie? Of mag lawaai van een motorfiets alleen maar uit de uitlaat komen?

Das wel lekker makkelijk ja. Eerst het topic openen om vervolgens als je erachter komt dat niet iedereen meehuilt met de wolven te gaan roepen: "Dat moet ik toch zelluf weten! heb je toch geen last van?"

Ja idd moet je zelf weten, open dan geen toetertopic op een openbaar forum, maar begin een eigen forum.

www.toeter-op-de-motor-forum.nl is nog vrij vermoed ik.

En jij hebt je toeter toc niet om LUL te roepen, maar het is een vreselijk handig stukje gereedschap om je vege lijf te redden. Maar naar nu blijkt gebruik je hem dus net als ieder ander, gewoon om hard LUL te roepen, en je zoekt een grote mensen toeter omdat LUL beter klinkt als je harder roept.

Jezus zeg dat dan meteen malloot.

Ik zou deze nemen:


Niets schreeuwt zo ontzettend lekker LUL als een ahooga horn.

Maar nou niet meer zeggen dat je zo zielig bent op de motor met al die boze oto mensen en lekker LUL toeteren hele dag. want dat lucht op. Dat vreselijke gecalimero is nergens voor nodig want motorrijders zijn niet zielig!!! onthou en herhaal driemaaldaags: motorrijders zijn geen slachtoffers.

Heerlijk zo'n doorbraak. *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er ook niet meer op reageren. Toeterbrigade, toeter er maar op los, vooral niet anticiperen of iemand voor laten, gewoon lekker je voorrang afdwingen... en nu maar hopen dat het geen stokdoof oma'tje is
Lezen deed je toch al niet dus zo'n verlies is het niet.


....Je probeert echt uit alle macht het nut van een toeter duidelijk te maken, maar echt, niemand trapt erin. We rijden allemaal een motor hier en werkelijk niemand heeft de claxon ooit gebruikt om "gevaar af te wenden"  dat heb je namelijk niet nodig op de brommer.... 
Een valhelm is zeker ook overbodig....


Je vergeet de Calimero vergelijking... O, wacht, die gaat hier natuurlijk niet op.

Als er hier iemand zegt "Want zij zijn groot en ikke is klein" dan ben jij dat wel. 
Immers, jij denkt dat de hele wereld om je heen het op jou heeft voorzien en dat daar niets aan te doen is. Ach gossie wat ben je zielig....


Laat me je uit deze nachtmerrie helpen; bijna niemand heeft het slecht met je voor; sterker nog, de meeste weggebruikers hebben het nog steeds gewoon heel goed met je voor.
Wat wel gebeurt is dat iemand soms wat minder goed oplet of gewoon een foutje maakt, kan gebeuren toch ? 


Als motorrijder ben je daar natuurlijk op voorbereid; je kunt niet alleen altijd uitwijken, het is gewoon je tweede natuur om fouten van anderen aan te zien komen. 
Je kunt daar dus ook voor waarschuwen en dat is waar die claxon voor dient, dat is natuurlijk veel beter dan onverwachte manoeuvres te maken die voor anderen weer gevaarlijk kunnen zijn. 


Apart dat je het zo druk over anticiperen hebt terwijl je er zelf blijkbaar niet erg goed in bent...
 
als jij denkt dat dit soort dingen alleen voorbehouden zijn aan seals... ok

Ik gebruikte de naam navy seals om aan te geven dat het om een redelijk professionele training ging, zodat ik niet met veel woorden hoef te gaan uitleggen dat het om een veelomvattende training gaat. Er is vast een term voor die het gebruik van algemeen bekende symbolen om ietssnel duidelijk te kunne maken en als ik die had geweten dan had ik deze ook gebruikt om dit hele verhaal niet te hoeven typen. pff ingewikkeld hoor, en als jij dat nou meteen door had was dit niet nodig geweest allemaal. :)

bij tekort aan argumenten ga je dus maar over op slappe grappen?

nou ok, ik moest er wel degelijk om lachen, humor heb je wel! (geen sarcasme of grap, ik kon er echt om lachen)

Niets vult een nuttloze post zo lekker op als een paar slappe/flauwe grappen.

ohja, dat niet goed gericht schieten... dit betekend dat je het wapen in de richting van het doel doet maar dat je de richtmiddelen niet gebruikt

God-zij-dank, even zag ik taferelen van in de rondte draaiende, woest om zich heen schietende mannen met machinegeweren die uiteindelijk op elkaar aan het schieten zijn. Maar dat valt dus reuze mee, pak van mijn hart. :Y

ja, PTSD bijvoorbeeld. weet jij dan ook waar dit behandeld kan worden, bij wie er aangeklopt moet worden en wat de procedures hiervoor zijn?
wijs doen omdat je ook een term kent is makkelijk vind je ook niet ;)

Zoals ik al aangaf in mijn post kende ik de term juist niet, ik gaf er alleen een kort (en waarschijnlijk vreselijk ontoereikende), jij daarentegen kwam direkt met de juiste term (afkorting) dus mijn vraag is beantwoord. Ik probeer altijd een heldere vraag te stellen zodat hij gemakkelijk juist beantwoord kan worden, waarvoor mijn dank. (ja ik weet het ik word nu echt heel flauw :P)
een brug te ver?
omdat er bij een nood situatie, het beschoten/van je sokken gereden worden, een reactie te trainen is?

je toetert nu niet omdat dit afleid en je deze moeite in andere dingen steekt.

de meeste mensen duiken ineen onder vuur, zeer normaal.
na training kun je deze reactie omzetten in vuur beantwoorden en melding (schreeuwen)

na training kun je de reactie op de motor in een nood situatie omzetten naar een betere

met dat laatste zeg ik absoluut niet dat jouw reactie een verkeerde is.
sterker nog, ik heb gezegd dat ik ook niet toeter bij nood, of niet?
maar als je zou willen kun je dus je reactie aanpassen door trainen.

dus een brug te ver (leuk gevonden icm militairen ;) ) is de vergelijking misschien wel maar de brug waar ik het over had is dat gedrag te trainen is, ook de reactie een in nood dan wel paniek situatie.

Hier kunnen twee dingen aan de hand zijn, of jij vind de militaire training waar jij over sprak nou niet vreselijk belangrijk/moeilijk en is eigenlijk te plaatsen in het rijtje "effectief toeren naar medeweggebruikers" of jij vindt eigenlijk ook dat een dergelijke training een beetje overdreven is om effectief te kunnen toeteren.

We hebben het over toeteren , je weet wel tuut tuut, is op geen enkel niveau te vergelijken met een oorlogssituatie, en als jij dat wel vind dat ben je de gemiddelde oorlogssituatie en de training daarvoor ernstig aan het bagatelliseren. Of dat *scrollt omhoog* PTSD (ff een wilde gok, Post Traumatic Stress Syndrom toch? ) is misschien toch dichterbij dan je denkt.

Maar inmiddels is de kwestie al opgelost, ts wilde gewoon heel mannelijk LUL roepen.
 
Lezen deed je toch al niet dus zo'n verlies is het niet.Een valhelm is zeker ook overbodig....


Je vergeet de Calimero vergelijking... O, wacht, die gaat hier natuurlijk niet op.

Als er hier iemand zegt "Want zij zijn groot en ikke is klein" dan ben jij dat wel. 
Immers, jij denkt dat de hele wereld om je heen het op jou heeft voorzien en dat daar niets aan te doen is. Ach gossie wat ben je zielig....


Laat me je uit deze nachtmerrie helpen; bijna niemand heeft het slecht met je voor; sterker nog, de meeste weggebruikers hebben het nog steeds gewoon heel goed met je voor.
Wat wel gebeurt is dat iemand soms wat minder goed oplet of gewoon een foutje maakt, kan gebeuren toch ? 


Als motorrijder ben je daar natuurlijk op voorbereid; je kunt niet alleen altijd uitwijken, het is gewoon je tweede natuur om fouten van anderen aan te zien komen. 
Je kunt daar dus ook voor waarschuwen en dat is waar die claxon voor dient, dat is natuurlijk veel beter dan onverwachte manoeuvres te maken die voor anderen weer gevaarlijk kunnen zijn. 


Apart dat je het zo druk over anticiperen hebt terwijl je er zelf blijkbaar niet erg goed in bent...

Jou volg ik echt even niet, heb je verkeerde gequote toevallig?

Waaruit blijkt dat ik vind dat iedereen tegen mij is?? Als je de discussie aan wil gaan is het prima, maar begin dan niet met een post die heeeel veel woorden gebruikt en eigenlijk alleen maar " nietus wat je zegt ben je zelluf" (verzin het tong uitsteken er zelf even bij ajb) zegt. Of geven even aan waaruit blijkt dat ik iedere keer zeg dat alles en iedereen tegen arme ikke is. succes. :j
 
Ik gebruikte de naam navy seals om aan te geven dat het om een redelijk professionele training ging, zodat ik niet met veel woorden hoef te gaan uitleggen dat het om een veelomvattende training gaat. Er is vast een term voor die het gebruik van algemeen bekende symbolen om ietssnel duidelijk te kunne maken en als ik die had geweten dan had ik deze ook gebruikt om dit hele verhaal niet te hoeven typen. pff ingewikkeld hoor, en als jij dat nou meteen door had was dit niet nodig geweest allemaal. :)
dat is nou juist de grap, ik weet bijna zeker dat ik niet een bijzondere training heb gehad, ook ben ik geen vechtend soort en verder dan mijn basis opleiding heb ik dit zeer weinig gedaan. en toch bleek dat de keren dat ik het wel moest doen de reactie er toch nog in zat.
dat dit een proffesionele training is zal ik niet ontkennen, methodes uit deze training zijn echter wel degelijk toe te passen in dagelijkse dingen. 1 hiervan is als voorbeeld wat te doen als er iets verkeerd gaat in het verkeer. of dit nu toeteren is of gelijk alles om je heen zoveel mogelijk in je opnemen qua situatie.
Niets vult een nuttloze post zo lekker op als een paar slappe/flauwe grappen.
dat is het nu juist, zo nutteloos was het toch allemaal niet?
God-zij-dank, even zag ik taferelen van in de rondte draaiende, woest om zich heen schietende mannen met machinegeweren die uiteindelijk op elkaar aan het schieten zijn. Maar dat valt dus reuze mee, pak van mijn hart. :Y
blij dat ik je gerust heb gesteld.
het idee is een beetje dat er iets richting de vijand gaat zodat hij ook wil bukken.
Zoals ik al aangaf in mijn post kende ik de term juist niet, ik gaf er alleen een kort (en waarschijnlijk vreselijk ontoereikende), jij daarentegen kwam direkt met de juiste term (afkorting) dus mijn vraag is beantwoord. Ik probeer altijd een heldere vraag te stellen zodat hij gemakkelijk juist beantwoord kan worden, waarvoor mijn dank. (ja ik weet het ik word nu echt heel flauw :P)
het flauwe valt mee, je zegt (of typed) wat je denkt, kan ik wel waarderen.
Hier kunnen twee dingen aan de hand zijn, of jij vind de militaire training waar jij over sprak nou niet vreselijk belangrijk/moeilijk en is eigenlijk te plaatsen in het rijtje "effectief toeren naar medeweggebruikers" of jij vindt eigenlijk ook dat een dergelijke training een beetje overdreven is om effectief te kunnen toeteren.
belangrijk, zeker
moeilijk? inzetten om het echt te leren en een goede leermeester hebben is voldoende ;)
maar het ging me niet om een heel pakket aan training. toeteren is slechts 1 deel van het rijden net als de reactie onder vuur 1 deel van de militaire training is
We hebben het over toeteren , je weet wel tuut tuut, is op geen enkel niveau te vergelijken met een oorlogssituatie, en als jij dat wel vind dat ben je de gemiddelde oorlogssituatie en de training daarvoor ernstig aan het bagatelliseren. Of dat *scrollt omhoog* PTSD (ff een wilde gok, Post Traumatic Stress Syndrom toch? ) is misschien toch dichterbij dan je denkt.
toeteren en oorlog is zeker niet het zelfde.
reactie onder stressvolle situaties kunnen dat zeker wel zijn, of het een kogel is of een auto die zich in jouw richting begeeft, dodelijk kan het beide zijn.
PTSD is niet Post Traumatic Stress Syndrom, dat zou PTSS zijn ;)
wel is dat weer de nederlandse term, Post Traumatisch Stress Stoornis
Post Traumatic Stress Dissorder ;)
Maar inmiddels is de kwestie al opgelost, ts wilde gewoon heel mannelijk LUL roepen.
_O-
 
wij hebben bepaalde drills op het werk, je ziet ze heel enkel wel eens in films ook

je loopt met de groep ergens en je word beschoten, als jij als eerste signaleert of je bevind je het dichtst bij de schutter geef jij als eerste vuur.

dus, je loopt en word ineens beschoten.
in een flits en uit reactie (je hebt het ten slotte niet voor niets zo vaak getrained) doe je eigenlijk 2 dingen tegelijk
-schieten in de richting van de schutter, niet goed gericht.
-schreeuwen: contact front/left enz

dit gaat daadwerkelijk tegelijk, je brengt je wapen omhoog en voor het eerste schot begin je vaak al te schreeuwen.

om het geval van de piano te doen, ja ik kan dus rennen en schreeuwen tegelijk. als je vaak genoeg oefent om te schreeuwen uit reactie gaat dit vanzelf na een tijd.
Zal zeker mogelijk zijn, dat geloof ik direct. Maar in een verkeerssituatie zie ik het nut nog steeds niet. Het gaat allemaal zo snel, als het misgaat. Als je je dan realiseert dat geluid relatief langzaam gaat, daar moet iemand nog op reageren (beginnen met kijken, want de omstanders zijn niet getraind doorgaans), beseffen en dan nog iets doen... :N Een toeter als het al mis aan het gaan is, is altijd zinloos. Kan me voorstellen dat dat bij een militaire dinges anders is.
 
Laatst bewerkt:
Kiezelsteentjes werken ook, alleen is de voorruit van gelaagd glas. In die ruit geeft het alleen een sterretje en een nijdige bestuurder.Ik heb mezelf aangeleerd om bij wat gevaarlijkere situaties mijn duim boven het "toeterknopje" te houden. Dat doe ik in de auto en op de motor.
De spieren spannen is een reflexbeweging en daarmee is een schrikreflex onmiddellijk een geluidje produceren.

Inmiddels is al een paar keer gebeleken dat dit een goede gewoonte is. De laatste keer was met het koekblik. Toen heb ik met deze "gekke gewoonte" in de zomervakantie van vorig jaar misschien ernstiger letsel voor een Zwitserse motorrijdster voorkomen.

We reden in druk, chaotisch verkeer bij Basel. Ineens remde de auto voor mij op een heftige manier. Ik toeterde terwijl ik een noodstop maakte - vol in het abs op droog wegdek. De auto voor mij raakte de motor van de motorrijdster aan en ik stond een goede 20 cm achter dit voertuig stil met een ernstig hoge hartslag - zeg maar. Van de stress en de schrik vergat ik zelfs mijn vingers van de claxon af te halen, dat besef kwam pas later.
De motorrijdster was gevallen en krabbelde gelukkig helemaal in orde overeind voor de auto die haar achterband aangetikt had, de Fiat Panda die met rokende banden vlak voor mijn bumper stond...

Als ik geen lawaai had gemaakt, was de bestuurder achter mij misschien niet alert genoeg geweest om tijdig te remmen, ik had dan een tikje extra gekregen en........



Een mens (ik in ieder geval) rekent niet op een plotselinge noodstop. Zelfs niet op een drukke, chaotische snelweg. Daar moet een duidelijk zichtbare reden voor zijn en er kan zich veel ellende verschuilen achter voertuig.


Ik heb al meerdere keren meegemaakt, dat het gedrag in het verkeer net iets anders was als normaal, mijn eerste reactie is dan om iets meer afstand tot mijn voorligger aan te houden. Je voelt een rempartij soms aankomen. Ik heb dus al meegemaakt, dat ik de auto door kon laten rollen, omdat ik wat ruimte had gecreëerd, met achter mij een auto die in een grote rookwolk van smeulend rubber tot stilstand kwam. Je zit dan echt te wachten op de klap.
Ook wel eens, dat jongelui aan het scheuren waren, asociaal inhalen, dan ineens langzaam op de rechterbaan rijden en dan weer plotseling het gas erop en zonder richting aangeven of kijken weer inhalen. Op een gegeven moment reden ze weer langzaam op de rechterbaan, tijdens het inhalen had ik de hand boven de claxon, begint mijn vrouw nog van waarom hou jij je hand boven de ...........Pweeeeeep. Kwamen de ettertjes weer zonder waarschuwing naar links, terwijl ik er naast zat. Ze zijn toch maar even rechts blijven rijden.
 
Zal zeker mogelijk zijn, dat geloof ik direct. Maar in een verkeerssituatie zie ik het nut nog steeds niet. Het gaat allemaal zo snel, als het misgaat. Als je je dan realiseert dat geluid relatief langzaam gaat, daar moet iemand nog op reageren (beginnen met kijken, want de omstanders zijn niet getraind doorgaans), beseffen en dan nog iets doen... :N Een toeter als het al mis aan het gaan is, is altijd zinloos. Kan me voorstellen dat dat bij een militaire dinges anders is.

Ik heb met toeteren toch echt wel eens een L#L er van weerhouden om de rechterkant van mijn auto met mooie deuken te verfraaien.

En ik heb ook wel eens een hele grote lul die bijna een frontale aanrijding veroorzaakte met een totaal mislukte inhaalpoging, een minuutje met de toeter achtervolgt en die ging opeens heel rustig rijden. (Hij had zijn leven waarschijnlijk te danken aan het feit, dat ik een parkeerhaventje gebruikte om ruimte te maken, zodat hij van de andere weghelft af kon. Als ik niet had kunnen uitwijken, was de botsing waarschijnlijk pal naast mij geweest.)
 
Ik heb met toeteren toch echt wel eens een L#L er van weerhouden om de rechterkant van mijn auto met mooie deuken te verfraaien.

En ik heb ook wel eens een hele grote lul die bijna een frontale aanrijding veroorzaakte met een totaal mislukte inhaalpoging, een minuutje met de toeter achtervolgt en die ging opeens heel rustig rijden. (Hij had zijn leven waarschijnlijk te danken aan het feit, dat ik een parkeerhaventje gebruikte om ruimte te maken, zodat hij van de andere weghelft af kon. Als ik niet had kunnen uitwijken, was de botsing waarschijnlijk pal naast mij geweest.)
Met de auto is het soms een ander verhaal, daarmee heb je doorgaans niet het acceleratievermogen en de uitwijkmogelijkheden die je met een motor wel hebt. Ook heb je bij een actie niet al je skillllzzz nodig om je voertuig onder bedwang te houden. Je tweede alinea onderstreept alleen dat een toeter een manier is om lul te zeggen, want ergens tijdens die minuut zal het gevaar toch wel al geweken zijn :P
 
Ik weet niet of het al gezegd is... want ga geen 8 pagina's lezen over een claxon.

Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen? Ik ken het andersom namelijk een Iveco en een MAN truck (16m60 lang, 50 ton, 2m50 breed en 4m hoog) hebben een auto claxon aan boord als standaard claxon. Als ik die in een noodsituatie gebruik gaat men op zoek naar de auto die in de gevarenzone zit. Niet de truck! Kan me voorstellen dat dat andersom ook speelt, heb je een veel te zware claxon op je motor zoekt men naar iets groots en "zien" ze je nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Zal zeker mogelijk zijn, dat geloof ik direct. Maar in een verkeerssituatie zie ik het nut nog steeds niet. Het gaat allemaal zo snel, als het misgaat. Als je je dan realiseert dat geluid relatief langzaam gaat, daar moet iemand nog op reageren (beginnen met kijken, want de omstanders zijn niet getraind doorgaans), beseffen en dan nog iets doen... :N Een toeter als het al mis aan het gaan is, is altijd zinloos. Kan me voorstellen dat dat bij een militaire dinges anders is.
*O*

dat was waar het mij ook om ging, het is mogelijk
er waren/zijn hier mensen die zeggen dat ze niet toeteren omdat het tijd neemt die ook aan het uitwijken besteed kan worden. ik zelf heb dat zelfs gezegd.
vervolgens was het totaal onmogelijk om te toeteren want je kon beter uitwijken. piano voorbeeld aan de top hiervan. dus zeg ik dat het niet onmogelijk is beide te doen, als je het maar traint, met een extreem voorbeeld erbij.

maar aan het eind van het verhaal, ik deed het immers ook niet. ook ik denk dat het de moeite niet is om dit altijd te doen.
soms houd ik de duim/hand wel een bij de toeter, als ik net als in het voorbeeld van bert heel duidelijk iets zie aankomen en denk dat het wel degelijk eens kan helpen. ook voor de laatste reden van bert (de minuut) gebruik ik de toeter wel eens. hij mag dan misschien alleen voor nood gebruikt worden maar het is en blijft gewoon een zeer duidelijke manier van communiceren :+
Ik weet niet of het al gezegd is... want ga geen 8 pagina's lezen over een claxon.

Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen? Ik ken het andersom namelijk een Iveco en een MAN truck (16m60 lang, 50 ton, 2m50 breed en 4m hoog) hebben een auto claxon aan boord als standaard claxon. Als ik die in een noodsituatie gebruik gaat men op zoek naar de auto die in de gevarenzone zit. Niet de truck! Kan me voorstellen dat dat andersom ook speelt, heb je een veel te zware claxon op je motor zoekt men naar iets groots en "zien" ze je nog niet.

dat is een hele goede en ik denk dat er veel niet over na gedacht hadden, incl ik

ik denk dat de toon bepalend hiervoor is, een hoge toon is een kleiner voertuig, een lage een grotere. een schip heeft immers vaak een zeer lage toon, een vrachtwagen zit hier iets boven.

het lawaai en hoe hard het klinkt maakt dan denk ik weinig uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan