fast frankie
Die hard MF'er
verwijderen svp.
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het "werkt" op elke fiets, maar het is niet echt bochtentechniek denk ik... ik vind het meer een handigheidje, een truukje. Maar wel een erg makkelijk handigheidje!Op maandag 10 november 2003 13:37 schreef fast frankie het volgende:
Wie doet er aan counter-stearing, en op wat voor fiets ?
Kan het überhaupt wel met een chopper-model of is deze techniek
alleen voor supersports weggelegd ?
Is het een betere bochtentechniek of zijn er andere te prefereren ?
Werkt zelfs op een fiets.
Als je het eenmaal door hebt doe je niet anders.
Je doet eigelijk zowiezo niet anders. PRobeer maar eens echt met je gewicht te sturen, er gebeurt dan bar weinig. Vooral bij rotondes kan je lekker trekken en duwen. Te stom voor woorden eigelijk dat ze je bij je rijles vertellen dat je alles met je gewicht doet.
Tegensturen inderdaad, maar dat heeft niets met uitbrekende achterkanten te maken...Counter-stearing das frans voor tegensturen (bij een uitbrekend achterkant dus), en dat heb ik vorige week nog gedaan toen mijn achterrem blokkeerde in een bochie
Maar das vast niet wat je bedoeld..WTF is countersteering volgens jullie ?
Countersteering wil zeggen dat je je motor 'inkantelt' door de andere kant op te sturen. Dus, maw, als je een bocht naar links wilt maken, dan beweeg je het stuur naar rechts. De motor valt dan naar links en maakt ook een bocht naar links. Als je rechts wilt, gaat het natuurlijk precies andersom.Counter-stearing das frans voor tegensturen (bij een uitbrekend achterkant dus), en dat heb ik vorige week nog gedaan toen mijn achterrem blokkeerde in een bochie
Maar das vast niet wat je bedoeld..WTF is countersteering volgens jullie ?
edit. shit ze zijn me weer te snel af!
Toch is het wel handig om het jezelf aan te wennen. Het reageert veel sneller. Dit kan vooral ook nuttig zijn als je ergens voor uit moet wijken. Dit gaat met countersteering veel sneller dan door te sturen met je gewicht.Op maandag 10 november 2003 14:03 schreef Mulder71 het volgende:
[zeikmodus]tis trouwens steering en niet stearing [/zeikmodus]
Ah i see, dus beginnen met leunen en dan intussen je stuur ff de andere kant op tikken voordat je "normaal" de bocht ingaat..nee dat heb ik nog nooit gedaan nooit van gehoord ook.
Probeer maar eens voorzichtig als je gewoon rechtuit rijdt. Je merkt dan dat een klein beetje duwen tegen het stuur gelijk al resulteert in een vrij heftige zijdelingse beweging van je motor. Erg handig als je ergens voor uit wilt wijken.
Mijn idee van bocht met tegensturen is meer een speedwaybocht.
Countersteering wil zeggen dat je je motor 'inkantelt' door de andere kant op te sturen. Dus, maw, als je een bocht naar links wilt maken, dan beweeg je het stuur naar rechts. De motor valt dan naar links en maakt ook een bocht naar links. Als je rechts wilt, gaat het natuurlijk precies andersom.
Idd. Maar bij mijn weten doe je het alleen bij het insturen van de bocht. Als je eenmaal in de bocht ligt, heb je je stuur weer gewoon recht.Op maandag 10 november 2003 14:05 schreef fast frankie het volgende:
maar dus in een bocht naar links duw je met je linkerhand tegen
je linkerkant van je stuur
Op maandag 10 november 2003 14:03 schreef Mulder71 het volgende:
[zeikmodus]tis trouwens steering en niet stearing [/zeikmodus]
Ah i see, dus beginnen met leunen en dan intussen je stuur ff de andere kant op tikken voordat je "normaal" de bocht ingaat..nee dat heb ik nog nooit gedaan nooit van gehoord ook.
Mijn idee van bocht met tegensturen is meer een speedwaybocht.
Klopt, nog leuker wordt het als je in plaats van zachtjes duwenOp maandag 10 november 2003 14:05 schreef fast frankie het volgende:
maar dus in een bocht naar links duw je met je linkerhand tegen
je linkerkant van je stuur
Op maandag 10 november 2003 14:10 schreef Tarwetijger het volgende:Klopt, nog leuker wordt het als je in plaats van zachtjes duwen gewoon een flinke ruk aan je stuur "de verkeerde kant op" geeft... je zult versteld staan van de snelheid waarmee je bochten dan kunt insturen.
Als je eenmaal ingestuurd bent, werkt het tegenstuur-principe nog steeds, maar dan wordt de kantelhoek gewoon groter (of kleiner? Eh, je gaat gewoon nog platter).
Bij wijze van spreken dan hè... alles met beleid doen. Maar als je iets minder voorzichtig tegenstuurt (betere woordkeuze? ), is het effect natuurlijk groter.Als je idd een flinke ruk geeft, zul je nog van meer dingen versteld staan
.. maar als je je er wel bewust van bent, kun je er des te beter gebruik van maken.en iedereen heeft het wel eens gedaan maar nooit echt beseft.
Uiteindelijk ga je zo plat als de grondspeling van je motor toelaat, dus daarin is er geen verschil. Het is wel makkelijk als je voor je gevoel een beetje te hard een bocht door gaat, en het idee hebt om te ver naar buiten te lopen (en naast de weg te raken). Vaak durf je je motor dan niet gewoon verder in te sturen (terwijl het eigenlijk wel kan, maar je "bevriest"), een beetje tegensturen heeft hetzelfde effect: je motor gaat platter en je draait dus net even krapper.Op maandag 10 november 2003 14:12 schreef Redline Rider het volgende:
Maar kan je nou met counteren even plat als de normale manier.
Ben echt benieuwt hoe dat aanvoelt op snelweg was het erg makkelijk