Counter-stearing ?!?

counter-stearing

  • Voor

    Stemmen: 34 97,1%
  • Tegen

    Stemmen: 1 2,9%
  • Anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    35
Ik kwam er gister toevallig achter toen ik vannuit groningen naar amersfoort reed lekker achter me ruitje zat elleboog op de knietjes... lekker makkelijk met inhalen op de snelweg met 1 handje gewoon duwe en trekken.... wel rare gewaar wording... binnenkort eens in de bochten gaan oefenen
 
ik zou niet weten hoe je met een zware motor beetje rap van koers zou moeten verwisselen zonder countersteeren, want van die grote zware wielen willen dan alleen maar vooruit en vanuit de heupen sturen wordt hem dan niet.

of je moet goed in het vet zitten rond de heupen? :)
 
Werkt zelfs op een fiets.
Als je het eenmaal door hebt doe je niet anders.

Je doet eigelijk zowiezo niet anders. PRobeer maar eens echt met je gewicht te sturen, er gebeurt dan bar weinig. Vooral bij rotondes kan je lekker trekken en duwen. Te stom voor woorden eigelijk dat ze je bij je rijles vertellen dat je alles met je gewicht doet.

Volgens mij is dit toepasbaar op elk soort motor, waarschijnlijk is het effect minder op een chopper vanwege de balhoofdshoek maar een motor is een motor.
 
Op maandag 10 november 2003 13:37 schreef fast frankie het volgende:
Wie doet er aan counter-stearing, en op wat voor fiets ?
Kan het überhaupt wel met een chopper-model of is deze techniek
alleen voor supersports weggelegd ?
Is het een betere bochtentechniek of zijn er andere te prefereren }) ?
Het "werkt" op elke fiets, maar het is niet echt bochtentechniek denk ik... ik vind het meer een handigheidje, een truukje. Maar wel een erg makkelijk handigheidje! *D
 
Werkt zelfs op een fiets.
Als je het eenmaal door hebt doe je niet anders.
Je doet eigelijk zowiezo niet anders. PRobeer maar eens echt met je gewicht te sturen, er gebeurt dan bar weinig. Vooral bij rotondes kan je lekker trekken en duwen. Te stom voor woorden eigelijk dat ze je bij je rijles vertellen dat je alles met je gewicht doet.
:^
Ik heb het inderdaad ook wel eens op de (trap)fiets geprobeerd, maar dat voelt erg raar, omdat de fiets zo licht is denk ik! :) En inderdaad raar dat het eigenlijk niet gewoon bij de rijlessen hoort...
 
Counter-stearing :? das frans voor tegensturen (bij een uitbrekend achterkant dus), en dat heb ik vorige week nog gedaan toen mijn achterrem blokkeerde in een bochie :+
Maar das vast niet wat je bedoeld..WTF is countersteering volgens jullie ?
 
Counter-stearing :? das frans voor tegensturen (bij een uitbrekend achterkant dus), en dat heb ik vorige week nog gedaan toen mijn achterrem blokkeerde in een bochie :+
Maar das vast niet wat je bedoeld..WTF is countersteering volgens jullie ?
Tegensturen inderdaad, maar dat heeft niets met uitbrekende achterkanten te maken...
 
Counter-stearing :? das frans voor tegensturen (bij een uitbrekend achterkant dus), en dat heb ik vorige week nog gedaan toen mijn achterrem blokkeerde in een bochie :+
Maar das vast niet wat je bedoeld..WTF is countersteering volgens jullie ?
Countersteering wil zeggen dat je je motor 'inkantelt' door de andere kant op te sturen. Dus, maw, als je een bocht naar links wilt maken, dan beweeg je het stuur naar rechts. De motor valt dan naar links en maakt ook een bocht naar links. Als je rechts wilt, gaat het natuurlijk precies andersom. ;)
 
als je achterkant uitbreekt moeje niet zo hard remmen met je achterrem.. :)

als je achterkant uitbreekt bij de bocht uitsturen dan ben je beetje aan het driften c.q. je achterband heb net ff geen grip..

simpel gezegt, countersteeren is ff naar links sturen als je naar rechts wil.

of.. Use The F*cking Search!
zijn al een paar topics over geweest naar mijn idee :)

edit. shit ze zijn me weer te snel af! B|
 
[zeikmodus]tis trouwens steering en niet stearing [/zeikmodus]

Ah i see, dus beginnen met leunen en dan intussen je stuur ff de andere kant op tikken voordat je "normaal" de bocht ingaat..nee dat heb ik nog nooit gedaan nooit van gehoord ook.


Mijn idee van bocht met tegensturen is meer een speedwaybocht.
 
Vlgs mij bedoelen ze met countersteering niet automatisch gecontroleerd slippen, hoor.
Je stuurt nl. je wiel opzij, zodat je alvast scheef hangt.

"vanuit de heupen" is gewoon naast je motor gaan hangen en op die manier schuin uitkomen...

In beide gevallen spint je wiel niet, hoor.
 
edit. shit ze zijn me weer te snel af! B|
})
:P
Op maandag 10 november 2003 14:03 schreef Mulder71 het volgende:
[zeikmodus]tis trouwens steering en niet stearing [/zeikmodus]

Ah i see, dus beginnen met leunen en dan intussen je stuur ff de andere kant op tikken voordat je "normaal" de bocht ingaat..nee dat heb ik nog nooit gedaan nooit van gehoord ook.

Probeer maar eens voorzichtig als je gewoon rechtuit rijdt. Je merkt dan dat een klein beetje duwen tegen het stuur gelijk al resulteert in een vrij heftige zijdelingse beweging van je motor. Erg handig als je ergens voor uit wilt wijken.


Mijn idee van bocht met tegensturen is meer een speedwaybocht.
Toch is het wel handig om het jezelf aan te wennen. Het reageert veel sneller. Dit kan vooral ook nuttig zijn als je ergens voor uit moet wijken. Dit gaat met countersteering veel sneller dan door te sturen met je gewicht.
 
Countersteering wil zeggen dat je je motor 'inkantelt' door de andere kant op te sturen. Dus, maw, als je een bocht naar links wilt maken, dan beweeg je het stuur naar rechts. De motor valt dan naar links en maakt ook een bocht naar links. Als je rechts wilt, gaat het natuurlijk precies andersom. ;)

bye.gif


Bedankt voor de uitleg *D keurig gedaan :}

[slijm-modus] had het zelf niet beter weten te omschrijven :+ [slijm-modus]
maar dus in een bocht naar links duw je met je linkerhand tegen
je linkerkant van je stuur :? *D

bye.gif
 
ja ik begrijp wat jij bedoelt. wat ze altijd op die grasbanen doen...
maar dat is tegensturen van tegensturen...

dit is tegensturen van countersteering.. :)

en iedereen heeft het wel eens gedaan maar nooit echt beseft.
 
Op maandag 10 november 2003 14:05 schreef fast frankie het volgende:
maar dus in een bocht naar links duw je met je linkerhand tegen
je linkerkant van je stuur :? *D
Idd. Maar bij mijn weten doe je het alleen bij het insturen van de bocht. Als je eenmaal in de bocht ligt, heb je je stuur weer gewoon recht.
 
Op maandag 10 november 2003 14:03 schreef Mulder71 het volgende:
[zeikmodus]tis trouwens steering en niet stearing [/zeikmodus]

Ah i see, dus beginnen met leunen en dan intussen je stuur ff de andere kant op tikken voordat je "normaal" de bocht ingaat..nee dat heb ik nog nooit gedaan nooit van gehoord ook.


Mijn idee van bocht met tegensturen is meer een speedwaybocht.
bye.gif


Nou dat tikken, is mi meer "leunen" :)
 
Op maandag 10 november 2003 14:05 schreef fast frankie het volgende:
maar dus in een bocht naar links duw je met je linkerhand tegen
je linkerkant van je stuur :? *D
Klopt, nog leuker wordt het als je in plaats van zachtjes duwen gewoon een flinke ruk aanwat meer kracht op je stuur "de verkeerde kant op" geeft uitoefend... je zult versteld staan van de snelheid waarmee je bochten dan kunt insturen.
Als je eenmaal ingestuurd bent, werkt het tegenstuur-principe nog steeds, maar dan wordt de kantelhoek gewoon groter (of kleiner? Eh, je gaat gewoon nog platter).
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 10 november 2003 14:10 schreef Tarwetijger het volgende:Klopt, nog leuker wordt het als je in plaats van zachtjes duwen gewoon een flinke ruk aan je stuur "de verkeerde kant op" geeft... je zult versteld staan van de snelheid waarmee je bochten dan kunt insturen.
Als je eenmaal ingestuurd bent, werkt het tegenstuur-principe nog steeds, maar dan wordt de kantelhoek gewoon groter (of kleiner? Eh, je gaat gewoon nog platter).

Als je idd een flinke ruk geeft, zul je nog van meer dingen versteld staan :X

:+
 
Maar kan je nou met counteren even plat als de normale manier.

Ben echt benieuwt hoe dat aanvoelt op snelweg was het erg makkelijk
 
en iedereen heeft het wel eens gedaan maar nooit echt beseft.
.. maar als je je er wel bewust van bent, kun je er des te beter gebruik van maken. :9
Op maandag 10 november 2003 14:12 schreef Redline Rider het volgende:
Maar kan je nou met counteren even plat als de normale manier.
Ben echt benieuwt hoe dat aanvoelt op snelweg was het erg makkelijk
Uiteindelijk ga je zo plat als de grondspeling van je motor toelaat, dus daarin is er geen verschil. Het is wel makkelijk als je voor je gevoel een beetje te hard een bocht door gaat, en het idee hebt om te ver naar buiten te lopen (en naast de weg te raken). Vaak durf je je motor dan niet gewoon verder in te sturen (terwijl het eigenlijk wel kan, maar je "bevriest"), een beetje tegensturen heeft hetzelfde effect: je motor gaat platter en je draait dus net even krapper.
Dit gaat natuurlijk niet op als je knie, stepje en uitlaat al vonken trekken over het asfalt...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan