Zithouding op de motor - countersteering

~
Je kunt motorrijden op zo vele manieren, de een doet dat graag relaxed en houd overzicht, de andere wil alles uit zijn motor kunnen halen, en iedereen moet dat op zijn eigen manier ook kunnen doen.
Ik houd ook van de bergen en ben dan ook regelmatig in zuid frankrijk te vinden, maar zal nooit een bocht sneller ingaan dan dat ik kan overzien, en daar voel ik mij het lekkerst bij, ook al heb ik de weg al tig keer gereden....
De ene keer dat het net anders is zal mij niet verrassen...
Het zelfde met foto's van een achterband, eerste reactie's zijn altijd over de schaamranden.....op het circuit rijd ik ze ook aan gort, maar op de openbare weg een stuk minder, gewoon omdat ik het risico niet wil lopen....
Daar doet geen cursus mij tot een andere rijstijl leiden~



Heb even een paar kernpunten uit je verhaal aangestipt , je hebt helemaal gelijk imo ...

M. a. w. ga rijden op je eigen manier. en geef het de tijd te ontwikkelen tot je eigen (vertrouwde)stijl ..

:z
 
Laatst bewerkt:
Gewoon naar het eind van de bocht kijken dan gaat het vaak automatisch.
Hoe zou je dat countersteering kunnen oefenen dan ??

Het hangt voor een deel van je motor af wat je nodig hebt, maar heb je een zware motor met een lange wielbasis, dan kun je beter het countersteering tot een automatisme maken.

Met een relatief licht en sportief motortje gaat het allemaal redelijk vanzelf, als met een fiets. Maar met een zware lange motor even snel een kort links/rechts slingertje maken om er omheen te komen lukt je niet zonder countersteering.
 
Ik vind het altijd opvallend hoe de term countersteer vaak gezien wordt als een bepaalde 'techniek', iets wat je wel of niet kan toepassen. Terwijl de term countersteering eigenlijk alleen een verklaring is van de werking van het stuur. Het is per definitie is hoe een motor stuurt, altijd. Of je het nou bewust doet of niet. Dat geldt overigens niet alleen voor een motor, maar ook een brommer, een fiets of nota bene een autoped. Naar links sturen = naar rechts kantelen en v.v., laat dat nou net zijn hoe een motor de bocht om gaat, gekanteld.

Dat gezegd hebbende, mijn eigen ervaring is dat wanneer je een bocht relatief langzaam neemt (dat is op de openbare weg doorgaans het geval), je beter tegen kan leunen en, zoals je zelf al aangeeft, door druk uit te oefenen in tegengestelde richting van de bocht, de motor meer onder een hoek forceert waardoor deze scherper stuurt. Als ik in de zelfde situatie zou gaan mee leunen, dan blijft de motor meer rechtop staan en heeft dat vaak een houterige bocht tot gevolg.

Ik denk eigenlijk dat alles afhankelijk is van je snelheid en hoe scherp de bocht is.
 
Daar zeg je wat. Maar met mijn oude Norton van 180 kg, korte wielbasis en relatief steile vorkssprong gaat alles even gemakkelijk, alsof je op een bromfietsje rijdt.

Maar met de 240 kg zware Supermagna, langere wielbasis en schuinere vork, moet ik bewust tegensturen om een kort bochtje te maken anders ga ik rechtdoor.
 
Daar zeg je wat. Maar met mijn oude Norton van 180 kg, korte wielbasis en relatief steile vorkssprong gaat alles even gemakkelijk, alsof je op een bromfietsje rijdt.

Maar met de 240 kg zware Supermagna, langere wielbasis en schuinere vork, moet ik bewust tegensturen om een kort bochtje te maken anders ga ik rechtdoor.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat die factoren ook meespelen ja! Bewust zijn van hoe het stuur werkt helpt dan zeker om een zwaardere/langere motor gemakkelijk(er) onder de gewenste hoek te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Wow heftig filmpje. Maar of dit nu het voorbeeld van verkeerd gebruik van countersteering is? Je ziet heel duidelijk dat hij op de verkeerde weghelft terecht komt door een hobbel in de weg en het verliezen van de controle daarna. Vervolgens heeft hij pech dat daar net die vrachtwagen op dat moment reed. Volgens mij dikke vette pech in plaats van wat dan ook.

\
Toch niet, je ziet heel duidelijk dat hij probeert naar rechts te sturen, waardoor de motor zich terug rechtop zet. Als hij een beetje meer naar links had gestuurd, had hij de bocht scherper aangesneden en was hij probleemloos gepasseerd. Dat is de hele theorie van Countersteering ! Maar je survival instinct zegt je dat je naar rechts moet sturen als je naar rechts wil. Maar het tegenovergestelde is waar!

Hoeveel tijd zit er tussen het verliezen van de controle (zijn voorwiel komt bijna los van de grond, zo niet helemaal) en het moment van impact? Theorie is leuk, maar blijf dit filmpje twijfelachtig vinden als voorbeeld. De 2e link die je plaatste, is bekend en leerzamer :t
 
Laatst bewerkt:
Heb het net gecheckt: Er zit een seconde tussen loskomend voorwiel en de impact. Weet niet hoor, maar hij had niet eens de tijd om nog iets te doen om te corrigeren.
 
Hoeveel tijd zit er tussen het verliezen van de controle (zijn voorwiel komt bijna los van de grond, zo niet helemaal) en het moment van impact? Theorie is leuk, maar blijf dit filmpje twijfelachtig vinden als voorbeeld. De 2e link die je plaatste, is bekend en leerzamer :t

Het gaat ook niet zo zeer om het corrigeren, daar is inderdaad te weinig tijd voor. Maar meer om de allereerste reactie. Je ziet in de slomo (op 1:57) duidelijk dat zodra hij de tegenligger ziet, hij hard naar rechts stuurt. Vervolgens, als hij merkt dat hij dat het niet gaat, gaat hij vol in de rem. Ik vind deze theorie op z'n minst aannemelijk. :)

En al kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat het falen om tegen te sturen de oorzaak is van deze crash, kan je zeker wel zeggen dat als er op het moment van eerste reactie wél de goede kant op gestuurd was, de bocht hoogstwaarschijnlijk wel gehaald zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
En al kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat het falen om tegen te sturen de oorzaak is van deze crash, kan je zeker wel zeggen dat als er op het moment van eerste reactie wél de goede kant op gestuurd was, de bocht hoogstwaarschijnlijk wel gehaald zou zijn.

Ach, als hij niet was geschrokken van de truck en gewoon de bocht had gemaakt die hij reeds had ingezet, dan was hij waarschijnlijk al langs de truck gereden.
Door hard naar rechts te sturen komt de motor overeind en is er dan al haast geen houden meer aan. Door daarna nog weer eens naar rechts te sturen wordt het alleen maar erger.

Hij hoefde niet eens een tegenstuur actie te maken om meer ruimte te maken, zelfs alleen het dichtdraaien van alleen het gas had al een beter resultaat gegeven omdat hij dan door de afnemende centrifugaal kracht meer in de bocht zou vallen. Moet je alleen niet gelijk naar rechtssturen :]
 
Lijkt er meer op dat zijn rem actie veroorzaakt dat hij naar buiten gaat. Remmen in de bocht kan, heel goed zelfs, maar vraagt wel heel actief (tegen)sturen.
Maar inderdaad van het gas af en gewoon de bocht afmaken (en niet naar de vrachtw kijken) was genoeg geweest.
 
Hij had even wat langzamer moeten rijden. Die 'king of the road'-stijl is ongezond.
 
Het gaat ook niet zo zeer om het corrigeren, daar is inderdaad te weinig tijd voor. Maar meer om de allereerste reactie. Je ziet in de slomo (op 1:57) duidelijk dat zodra hij de tegenligger ziet, hij hard naar rechts stuurt. Vervolgens, als hij merkt dat hij dat het niet gaat, gaat hij vol in de rem. Ik vind deze theorie op z'n minst aannemelijk. :)

En al kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat het falen om tegen te sturen de oorzaak is van deze crash, kan je zeker wel zeggen dat als er op het moment van eerste reactie wél de goede kant op gestuurd was, de bocht hoogstwaarschijnlijk wel gehaald zou zijn.
de allereerste reactie was goed want als je het niet vertraagde goed kijkt hoor je dat op het moment dat hij de vrachtwagen ziet dat zijn step over de grond begint te schuren wat die voor die tijd niet deed. hij kantelde dus meer in. maar waarschijnlijk schrok hij van het omhoogkomen van de step en toen was het schrik op schik en waren de opties voor zijn hersenen om goed te reageren afgelopen. hij reed dus zonder reserve en dan helpt geen enkele stuurtechniek. op het moment dat paniek (schrik op schrik) overneemt ben je verloren.
 
Topic Switch van onderwerp lijkt mij wel van toepassing. O-)

Waarom vliegt dom koekje onder vrachtwagen ?
 
de allereerste reactie was goed want als je het niet vertraagde goed kijkt hoor je dat op het moment dat hij de vrachtwagen ziet dat zijn step over de grond begint te schuren wat die voor die tijd niet deed. hij kantelde dus meer in. maar waarschijnlijk schrok hij van het omhoogkomen van de step en toen was het schrik op schik en waren de opties voor zijn hersenen om goed te reageren afgelopen. hij reed dus zonder reserve en dan helpt geen enkele stuurtechniek. op het moment dat paniek (schrik op schrik) overneemt ben je verloren.

Mooi verwoord :Y

En noem mij ook maar dom, maar het zou mij theoretisch ook kunnen overkomen. En ik denk niet alleen mij. Als mijn stepje per ongeluk een keer het asfalt raakt, zet ik hem uit reflex ook altijd recht(er) op. Verwacht alleen dat ik op de weg uit het filmpje minder hard die bocht ingegaan was. Maar achteraf commentaar leveren is zo makkelijk: Je kunt de persoon in kwestie een dom koekje noemen. Maar je kunt ook waarderen dat iemand het lef heeft om een dergelijk filmpje online te plaatsen zodat anderen ervan kunnen leren :Y
 
Laatst bewerkt:
Mooi verwoord :Y

En noem mij ook maar dom, maar het zou mij theoretisch ook kunnen overkomen. En ik denk niet alleen mij. Als mijn stepje per ongeluk een keer het asfalt raakt, zet ik hem uit reflex ook altijd rechtop. Verwacht alleen dat ik op de weg uit het filmpje minder hard die bocht ingegaan was. Maar achteraf commentaar leveren is zo makkelijk: Je kunt de persoon in kwestie een dom koekje noemen. Maar je kunt ook waarderen dat iemand het lef heeft om een dergelijk filmpje online te plaatsen zodat anderen ervan kunnen leren :Y

Het lef ? van iemand anders die zich te barsten rijdt ? ... :z

Nou`` je zet zelf de oplossing al neer ... dus jij bent geen dom koekje (hoop ik . O-)
 
Het lef ? van iemand anders die zich te barsten rijdt ? ... :z

Nou`` je zet zelf de oplossing al neer ... dus jij bent geen dom koekje (hoop ik . O-)

Tja als je niet in kan zien dat iemand zijn eigen trots opzij zet door een dergelijk filmpje op het www te zetten... Hij had hem ook niet kunnen plaatsen. En die oplossing was idd. niet heel moeilijk. Ben geen koekje maar een poffertje ;)
 
Tja als je niet in kan zien dat iemand zijn eigen trots opzij zet door een dergelijk filmpje op het www te zetten... Hij had hem ook niet kunnen plaatsen. En die oplossing was idd. niet heel moeilijk. Ben geen koekje maar een poffertje ;)


Heeft ie het zelf nog geplaatst dan ? ... :? (heb het stuk tekst in filmpje niet gelezen B| )
 
Laatst bewerkt:
Elke motorrijder en fietser doet aan countersteering vaak ook onbewust anders kom je de bocht niet in.

Dat is voor een deel waar en voor een deel niet waar. Met een licht brommertje lukt het ook door naar links of rechts te leunen en daar hoef je niet voor tegen te sturen.
 
Elke motorrijder en fietser doet aan countersteering vaak ook onbewust anders kom je de bocht niet in.

Countersturen als een gek en toch de verkeerde kant op gaan:
dik%2Btrom.%2Bboston.jpg
 
Genoeg advies gegeven dacht ik zo :)

Vergeet niet dat het sturen van de motor een samenspel is van gewicht, houding en kracht he. Probeer ook eens wat te gaan 'staan' op de steps. Niet helemaal rechtop, maar net je gewicht van het zadel af. Geeft ook wel een leuk bochtengevoel, geeft je een beetje het idee hoe je ook met druk op de steps de motor kunt besturen en hoe groot ook daarvan de invloed is.

Of scoor eens ergens wat pionnen of iets wat die functie kan vervullen, en probeer dan eens zonder handen de slalom te doen :)
 
Laatst bewerkt:
Mooi verwoord :Y

En noem mij ook maar dom, maar het zou mij theoretisch ook kunnen overkomen. En ik denk niet alleen mij. Als mijn stepje per ongeluk een keer het asfalt raakt, zet ik hem uit reflex ook altijd recht(er) op. Verwacht alleen dat ik op de weg uit het filmpje minder hard die bocht ingegaan was. Maar achteraf commentaar leveren is zo makkelijk: Je kunt de persoon in kwestie een dom koekje noemen. Maar je kunt ook waarderen dat iemand het lef heeft om een dergelijk filmpje online te plaatsen zodat anderen ervan kunnen leren :Y

Het kan aan mij liggen hoor, maar hij rijdt in de bocht 44 mph, dat is zo'n 70 km/h. Zo afgrijselijk snel gaat het toch allemaal niet? Het snelste in het filmpje is 55 mph, iets van 85, dat is ongeveer de speedlimit daar waarschijnlijk.

Ben het verder met je eens hoor, dit kan iedereen overkomen, maar daarom des te beter om er bewust van te zijn toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan