Counter steering

Zoals je op die DVD hebt gezien doe je dit sowieso. Dit werd uitgebeeld door dat meisje die het eerst zonder zijwieltjes ging fietsen. Zonder countersteering kom je de bocht niet om. Maar inderdaad, als je er wat bewuster op let kun je je bochten zeker verbeteren...
 
Als het niet de originele DVD is mag jij 'm niet verkopen, nee.
Downloaden van films daarentegen is (nog) niet illegaal.

edit: haakje verkeerd
 
Laatst bewerkt:
ik zei niet dat hij niet origineel is toch?

downloaden is niet illegaal, maar als je op fok of tweakers naar warez gaat linken dan zou je wel eens gebanned kunnen worden.

verbaast me dat dat hier blijkbaar wel mag .....
 
Nee, dat klopt, maar je moet toch toegeven dat het voor €5 inclusief verzendkosten een tikkeltje ongeloofwaardig is dat het om een origineel gaat.
Er staat trouwens geen directe link naar de download, alleen maar een link naar de zoekmachine waarmee je hem zou kúnnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat klopt, maar je moet toch toegeven dat het voor €5 inclusief verzendkosten een tikkeltje ongeloofwaardig is dat het om een origineel gaat.
Nee, het zou geloofwaardig zijn dat de heer Hood dacht: kom, laat ik es 3 euro gaan verdienen, dan kan ik volgende week 5 minuten korter werken |(
 
Ook zonder winstoogmerk is het verspreiden van kopieën illegaal...
Maar goed, dit topic gaat over countersteering. Maar weer ontopic verder gaan?
 
Tegensturen, ja er is een heus Nederlands woord voor, is wat de motor als het ware vanzelf doet. Of eigenlijk elk wiel dat je de bocht omstuurt, valt eerst de ene kant op en dan de bocht in de andere kant op. Je kan dat wat nadrukkelijker te doen door op het stuur te duwen, trekken aan de andere kant kan overigens net zo goed, en dan stuur je makkelijker de bocht in. Vooral in de bergen is dat ook een zeer makkelijke manier van bochten rijden, ook haarspeldbochten gaan gemakkelijker op die manier. Gewoon eens voorzichtig proberen bij een klein bochie en dan voel je vanzelf wat er gebeurt.
 
Tegensturen is niet mijn meest toepaste rijtechniek. In bochten werk ik juist liever wel met mij gewicht.

Bewust tegensturen kan je gebruiken voor de wat snellere flauwe bochten. Voor scherpe haarspeldbochten probeer ik juist mijn fiets meer te kantelen door hem onder mij vandaan te drukken. (misschien geïniteerd door tegensturen )
Ik vind tegensturen mbt tot haarspelbochten in tegenstelling tot Sphyridus geen fijne rijstijl. Ook een nadeeltje van tegensturen is, zeker als het wat regent, dat het allemaal wat gaat wringen in mijn ogen.
 
Ik vind countersteering iets wat je niet in theorie moet gaan uitleggen.. zo doe je het op de fiets ook al en gaat het automatisch...
 
probeer eens lekker snel te slalommen om je banden op te warmen met counter steering op een rechte weg, dan voel je ook wel wat de motor eigenlijk doet. Het voelt als een beheerste tankslapper naar mijn idee, correct me if im wrong.

:') . Dat werkt niet. Nee. Echt niet.

't Is geen (formule 1) auto.
 
Zelf duw ik altijd heel licht tegen de kant waar ik dus heen wil, nu heb ik een vrij lichte fiets dus ik weet niet of je bij wat zwaardere fietsen ook harder moet duwen :P.

Zo werd het me ook geleerd bij de VRO1 cursus: rustig duwen naar de kant waar je naar toe wil
 
rij maar eens op de snelweg, rechtuit, 120, en doe dan heel voorzichtig maar eens een tikje met je stuur naar links, dan ga je naar rechts, en uiteindelijk naar links
 
rij maar eens op de snelweg, rechtuit, 120, en doe dan heel voorzichtig maar eens een tikje met je stuur naar links, dan ga je naar rechts, en uiteindelijk naar links

In twist of the wrist 2 is het toch anders. Tikje naar links is naar rechts gaan tikje naar rechts en je gaat naar links.
 
als je uit moet wijken kan je het doen. Dat wordt ook uitgelegd bij een VRO cursus volgens mij.
Maar om een bocht door te gaan zou ik gewoon lekker normaal sturen. (welke manier dat ook is)
 
In twist of the wrist 2 is het toch anders. Tikje naar links is naar rechts gaan tikje naar rechts en je gaat naar links.

dat-zeg-ik.jpg


maar uiteindelijk ga je toch naar rechts als je naar rechts stuurt.
 
Ik heb hier zelfs een hele discussie over gehad.

Medemotorrijders die achter mij reden vertelden mij dat ik "verkeerd"de bocht instuurde.

"Je werkt jezelf tegen en leunt de andere kant op."

Nee, ik blijf rechtop maar ik kantel mijn motor onder mij. ( Op een smalle SM valt dat nog iets meer op en ziet er wat extremer uit :+ ) Zo heb je veel controle en zeker bij uitwijken en korte bochten werkt dit heel makkelijk.
Maar nee, van mij nemen ze dat niet aan natuurlijk, want zij hebben al tig jaar het rijbewijs. ( Je weet wel, we nemen 3 lesjes en we hebben het rijbewijs)
Totdat een Belgische vriend aan mij vroeg hoe dat nou werkte, en ik heb het hem uitgelegd.
Hij vond het fantastisch, zijn motor beter onder controle en gebruikt deze techniek nu altijd. Hij ging ook altijd 'hangen'in een bocht. Dat kan ook natuurlijk, maar soms werkt tegensturen beter en soepeler.

Vibram-VSM-Tech-campione-del-mondo-di-Supermotard_large.jpg


Hier een mooi stukje theorie over tegensturen vs gewichtsverplaatsing.

http://users.telenet.be/virago/tegensturen_versus_gewichtsverpl.htm
 
Laatst bewerkt:
probeer et eens met hogere snelheid (de snelheden waarbij tegensturen echt werkt en gebruikt wordt)... dan zal je eerder rechtdoor gaan dan naar rechts als je je stuur naar rechts trekt :+

bij 150 klopt dit in ieder geval niet. Stuur je naar rechts, ga je naar links, en uiteindelijk naar rechts.
 
Ik heb hier zelfs een hele discussie over gehad.

Medemotorrijders die achter mij reden vertelden mij dat ik "verkeerd"de bocht instuurde.

"Je werkt jezelf tegen en leunt de andere kant op."

Nee, ik blijf rechtop maar ik kantel mijn motor onder mij. ( Op een smalle SM valt dat nog iets meer op en ziet er wat extremer uit :+ ) Zo heb je veel controle en zeker bij uitwijken en korte bochten werkt dit heel makkelijk.
Maar nee, van mij nemen ze dat niet aan natuurlijk, want zij hebben al tig jaar het rijbewijs. ( Je weet wel, we nemen 3 lesjes en we hebben het rijbewijs)
Totdat een Belgische vriend aan mij vroeg hoe dat nou werkte, en ik heb het hem uitgelegd.
Hij vond het fantastisch, zijn motor beter onder controle en gebruikt deze techniek nu altijd. Hij ging ook altijd 'hangen'in een bocht. Dat kan ook natuurlijk, maar soms werkt tegensturen beter en soepeler.

[afbeelding]

Hier een mooi stukje theorie over tegensturen vs gewichtsverplaatsing.

http://users.telenet.be/virago/tegensturen_versus_gewichtsverpl.htm

Ja op een SM is het ook niet de bedoeling dat je er naast gaat hangen ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan