Zithouding op de motor - countersteering

Het kan aan mij liggen hoor, maar hij rijdt in de bocht 44 mph, dat is zo'n 70 km/h. Zo afgrijselijk snel gaat het toch allemaal niet? Het snelste in het filmpje is 55 mph, iets van 85, dat is ongeveer de speedlimit daar waarschijnlijk.

Ben het verder met je eens hoor, dit kan iedereen overkomen, maar daarom des te beter om er bewust van te zijn toch?

70km/u is niet snel maar in dit geval dus toch veel te snel :X
En daarom idd. mooi dat we er dankzij een dergelijk filmpje weer bewust van zijn, dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
 
Dat is voor een deel waar en voor een deel niet waar. Met een licht brommertje lukt het ook door naar links of rechts te leunen en daar hoef je niet voor tegen te sturen.


Nogmaals han, je doet altijd countersteering . Met of zonder heupen.

Ga maar eens fietsen met losse handen en leun naar rechts.Stuur gaat naar links en je valt rechts de bocht in zo ook met je motor.
 
je hoeft niet eens tegen te sturen, je laat je motor een fractie langer rechtuit rijden, terwijl jij al de bocht in gaat.
 
De uitleg is dat de persoon in het filmpje naar rechts stuurt. Het lijkt mij erg op wat je een stuur ziet doen als de grip voor weg is. Zijn rechter hand is ook vrij snel los aan het stuur, dus gas dicht = meer druk op het voorwiel dat misschien al moeite had met grip (stof, banden etc).

~espa joe schreef op 03 juli 2017 @ 23:26:
Als je gewoon lekker een bocht neemt ( ik bedoel zeker niet hard, iig ver onder je eigen vertrouwensgrens), hoe houd je dan je bovenlichaam ten opzichte van je motor??
Blijf je best rechtop zitten en laat je de motor helemaal z'n werk doen (door countersteering helt je motor over, maar je behoudt het zwaartepunt boven de motor)?
Of ga je een heel klein beetje je lichaam naar een kant overhellen, waardoor je met minder countersteering de bocht doorkomt....? Ik merk dan wel dat ik minder strak zit, dat de mate van overhellen heel veel invloed heeft op de rijlijn, je hoeft maar een graadje meer over te hellen en je moet direct corrigeren met je stuur om een mooie lijn te behouden... Niet altijd makkelijk.
Ik herhaal nogmaals... Ik heb het over bochten die je ver onder je maximum pakt!
Een bocht die Rossi tegen 170 pakt, ikzelf als ik op m'n grens rijdt tegen 100, maar stel dat ik de bocht neem tegen 80.... Dat soort bochten bedoel ik..


Gas in de bocht betekend meer gewicht op het achterwiel, minder op het voorwiel. Je rustigere rijstijl gaat allicht samen met minder gas in de bocht. Het zou kunnen dat je voorvork, door het krachtenspel van een bocht, dieper inveert dan de achterkant. En dat daardoor de machine anders reageert op input. Heb je toevallig een andere schokbreker achter, voorkant nog stock?
 
Nog wat, countersteering ( actief d.m.v harder drukken ) had deze man niet meer kunnen redden!!
 
Laatst bewerkt:
In tegenstelling tot wat het filmpje beweert, is dit puur een staaltje target fixation. Hij zit wel als een mongool aan zijn stuur te rukken, maar let op hoe hij exact, recht, op de punt van de brandweerwagen rijdt.
Raakpunt is ook logisch, immers hij wil er rechts voorbij, dus hij wil voorbij de wagen kijken, maar blijft op de wagen plakken: Hij raakt en dus keurig links-voor (voor de kijker rechts).

Houdt vanaf 2:02 (na de eerste wilde stuurbeweging) een papiertje op het scherm, met de verticale rand op de hoek van de brandweerwagen. Let vervolgens op hoe die hoek keurig je papiertje blijft volgen.
 
Filmpje was van een mongool die niet kon rijden , klaar dikke punt !. (hij) :? had gvd nog zat
er links buiten omheen kunnen sturen .. (oh nee `sorry , hij kon niet sturen . _O- )
alles was beter dan er op te beuken.
B|
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad! Soepkip .. Dat was hem beter afgegaan dan die truck koppen . Maar hij zat al stijf
van angst op z`n brommer dus hij dacht helemaal niet meer ..
Hij zag Petrus al bij de hemelpoort staan met de bedrijfsvoorwaarden . :z

Zo fijn dat jij het allemaal zo goed weet,leer echt veel van je.. :j
 
Terug
Bovenaan Onderaan