Cr500 is dat wat?

Beste XR-crosser,

Ik ben 36 jaar, heb een shit-load aan motoren gehad en als er 1 type motor is, dat voor de hobby-crosser niet duur is in onderhoud, dan is het een CR500.

Bijna geen hobby-crosser gebruikt het volle vermogen van een CR500 gedurende de hele tijd. En dus kan zo'n zuiger probleemloos een heel seizoen mee en langer.

En verdere onderhoudskosten??

Viertakt heeft vaker verse olie nodig. Koprevisie, zoals genoemd kost een emmer met geld en hoe meer draaiende delen, hoe meer kans op schade.

Meerpijs mengsmering t.o.v. gewone peut is maar 20 ct. per liter.
Bij 160 liter per jaar ( +/- 20 tanken redelijk vol) heb je het nog maar over nog geen 40 euro.

Dus overtuig mij a.u.b. met jouw gebruikers-ervaringen en misschien dat ik je standpunt begrijp.
 
_o- _o- _o- _o-
@Xr250 Als je hier hier komt om een Cr500 af te kraken moet je zeker 2 keer nadenken voordat je het doet.Hier heb je alleen serieuze Cr500 rijders en die vegen de vloer schoon met degene die de CR500 afkraakt.

Hier een filmpje van wat een CR500 cross doet met een getuned XR600sm.Je hoort duidelijk dat de 500 het gewoon rustig aandoet,terwijl de XR600 het uit zit te schreeuwen van de pijn _o- _o-
http://www.surinamepowersports.com/Videos/maasvlakte%20026.MOV

Oja, de 500 start in z'n 2de versnelling


DINOSAURS STILL RULE THE EARTH!!!
CR500Riders

Heb je het ook over een slome 4-tact ;)

Maar allebei heeft zo zijn charmes :)
Op de weg rijdt een 4-tact gewoon fijner, voor de cross is het gewoon 2-tact!!



Cr500 weegt 101 kilo,en heeft standaard 65 pk.

Noem mij eens 1 viertakt die daar tegenaan kan xr-250.

Ik wacht af in spanning.. ;)

zoek trouwens voor de gein eens even in de topics hieronder,over motorblokken die kapot lopen.En vertel mij dan ook eens ff hoeveel 2 takten,en hoeveel viertakten er tussen staan... ;)

Mijn TE610 weegt iets van 116kg en heeft nog 56 pk (over 3 maanden +/- 65), maar kan natuurlijk niet tippen aan de bruutheid van een CR500 :}


Rij wel vaker samen met een CR500SM, maar rijdt gewoon lekker samen, niemand hoeft zich in te houden om de ander bij te houden :)

4-tact heb je idd vaker koprevisies, 2-tact vaker een zuigertje. Kosten zullen elkaar niet zoveel ontlopen denk ik...
 
TVP'tje van: foto 's + info van dikke t2 takten cr500 kx500 enz


Door nielsCR500 op 31-12-2005 00:13


Voordeel van 2 takt,t.o.v viertakt.

2 takt heeft veel minder bewegende delen,dus minder slijtage.
Je hebt t.o.v een viertakt,alleen maar een zuiger en een krukas(bak daargelaten).
Een tweetakt heeft in principe, met dezelfde cilinderinhoud 1.5% meer vermogen t.o.v een viertakt.
2 takt maakt makkelijker hogere toeren(dus meer vermogen),ook weer door minder bewegende delen.
Per krukasomwenteling 1 arbeidslag,en een viertakt per 2 krukasomwentelingen 1 arbeidslag.
Geen last van zwevende kleppen e/d.
Geen kleppen wat verbranden,geen distr.kettingen/spanners wat je moet vervangen.
Geen loopnokken van de nokkenas wat kapot gaan.
Simpele constructie.
Waarom rijden mensen eigenlijk viertakt?hahaha

Nadeel,mengsmering.Je mengt altijd op de grens(grens-smering)
Tanken bij de pomp.
Zuigerslijtage.

Kom maar op met de argumenten. ;)

En ja,een 4 takt rijd beter op de weg,maar daar heb je geen crossmotor voor gekocht toch?

:+
 
TVP'tje van: foto 's + info van dikke t2 takten cr500 kx500 enz


Door nielsCR500 op 31-12-2005 00:13


Voordeel van 2 takt,t.o.v viertakt.

2 takt heeft veel minder bewegende delen,dus minder slijtage.
Je hebt t.o.v een viertakt,alleen maar een zuiger en een krukas(bak daargelaten).
Een tweetakt heeft in principe, met dezelfde cilinderinhoud 1.5% meer vermogen t.o.v een viertakt.
2 takt maakt makkelijker hogere toeren(dus meer vermogen),ook weer door minder bewegende delen.
Per krukasomwenteling 1 arbeidslag,en een viertakt per 2 krukasomwentelingen 1 arbeidslag.
Geen last van zwevende kleppen e/d.
Geen kleppen wat verbranden,geen distr.kettingen/spanners wat je moet vervangen.
Geen loopnokken van de nokkenas wat kapot gaan.
Simpele constructie.
Waarom rijden mensen eigenlijk viertakt?hahaha

Nadeel,mengsmering.Je mengt altijd op de grens(grens-smering)
Tanken bij de pomp.
Zuigerslijtage.

Kom maar op met de argumenten. ;)

En ja,een 4 takt rijd beter op de weg,maar daar heb je geen crossmotor voor gekocht toch?

:+

Jawel, ombouwen naar SM 8-)
 
Beste XR-crosser,

Ik ben 36 jaar, heb een shit-load aan motoren gehad en als er 1 type motor is, dat voor de hobby-crosser niet duur is in onderhoud, dan is het een CR500.

Bijna geen hobby-crosser gebruikt het volle vermogen van een CR500 gedurende de hele tijd. En dus kan zo'n zuiger probleemloos een heel seizoen mee en langer.

En verdere onderhoudskosten??

Viertakt heeft vaker verse olie nodig. Koprevisie, zoals genoemd kost een emmer met geld en hoe meer draaiende delen, hoe meer kans op schade.

Meerpijs mengsmering t.o.v. gewone peut is maar 20 ct. per liter.
Bij 160 liter per jaar ( +/- 20 tanken redelijk vol) heb je het nog maar over nog geen 40 euro.

Dus overtuig mij a.u.b. met jouw gebruikers-ervaringen en misschien dat ik je standpunt begrijp.
a ok sorry ja ik ben maar een hobbycrosser he niets meer en een slome 4takt 250cc is meer als voldoende voor een 14 jarige crosser 2+4T rulet ok ?CR500OOK :} :} :} RESPECT VOOR ALLE CROSS TYPES GEWOON :} :] :] :} :}
 
a ok sorry ja ik ben maar een hobbycrosser he niets meer en een slome 4takt 250cc is meer als voldoende voor een 14 jarige crosser 2+4T rulet ok ?CR500OOK :} :} :} RESPECT VOOR ALLE CROSS TYPES GEWOON :} :] :] :} :}


hehe,slijmbal...


















Maar een xr250 is super om het op te leren. :Y
Je gaat vanzelf wel over op een 250 2 takt,en daarna maybe een dikke 2 takt.. :+


En nu naar bed! :( :P :9
 
Laatst bewerkt:
Hey XR-250-killer, no hard feelings!

Ik heb een zoon van 15 en die heeft een CR125.

Hij zou het pa wel eens laten zien!

Nou, ik heb hem met zijn tong op zijn tweede knoopsgat van het veld moeten slepen!

Dus ook voor jou geldt dat je jeugdige overmoed is vergeven en ik vind het super dat je gewoon wil crossen!!

Veel plezier!
 
Hoeveel pk heeft een cr250 eigenlijk?

En zijn er trouwens voor de CR 250/500 makkelijk spullen te verkrijgen om om te bouwen richting een SM?
 
Hoeveel pk heeft een cr250 eigenlijk?

En zijn er trouwens voor de CR 250/500 makkelijk spullen te verkrijgen om om te bouwen richting een SM?


CR 250 heeft iets minder dan 50 pk.Ik dacht 46,maar weet het niet zeker,maar de CR 250 werkt mét powervalve's,en de 500 niet.

Zo als meestal voor de ombouw van full-cross naar SM.,van oudere bouwjaren,zul je het zelf moeten doen.
 
Hoeveel pk heeft een cr250 eigenlijk?

En zijn er trouwens voor de CR 250/500 makkelijk spullen te verkrijgen om om te bouwen richting een SM?
mijn honda xr 250 heeft origineel 24kw maar is opgedreven met pistong en nieuwe demper(zaalig geluid) nu heeft hij er 28kw :9~


P.S. een honda cr 250 heeft (origineel) 44kw
 
Laatst bewerkt:
Honda CR250 heeft vanaf 1992, met de nieuwe HPP, ongeveer 53 pk tot 59 pk (43Kw) , bij de nieuwste modellen.

Die dingen lopen ook echt wel, hoor!!

Verschil met een CR500 is dus niet zo heel groot in pk's, maar vooral in koppel en de wijze waarop het vermogen wordt afgegeven.
 
Iemand die weet waar ergens een werkplaatshandboek te halen is voor een cr 250 uit 1990? Al flink gezocht maar ik vindt alleen maar voor de 2000+ modellen.

Gisteren wezen kijken naar 1'tje die er nog echt top uit zag, maar aangezien ik geen ervaring heb met een 2-takt zou ik voor het onderhoud wel graag zo'n boek erbij willen hebben.. iemand die er 1 weet?
 
Iemand die weet waar ergens een werkplaatshandboek te halen is voor een cr 250 uit 1990? Al flink gezocht maar ik vindt alleen maar voor de 2000+ modellen.

Gisteren wezen kijken naar 1'tje die er nog echt top uit zag, maar aangezien ik geen ervaring heb met een 2-takt zou ik voor het onderhoud wel graag zo'n boek erbij willen hebben.. iemand die er 1 weet?

Geen boek, maar heb wel een hele nette CR staan *D :P
 
Iemand die weet waar ergens een werkplaatshandboek te halen is voor een cr 250 uit 1990? Al flink gezocht maar ik vindt alleen maar voor de 2000+ modellen.

Gisteren wezen kijken naar 1'tje die er nog echt top uit zag, maar aangezien ik geen ervaring heb met een 2-takt zou ik voor het onderhoud wel graag zo'n boek erbij willen hebben.. iemand die er 1 weet?


http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=dd0DJxjhLPwDJVsj8GQ9EPg2dKmCyLo7eSk=?BOL_OWNER_ID=1001004001485290&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

zo besteld, zo in huis en niet al te duur.
 
Iemand die weet waar ergens een werkplaatshandboek te halen is voor een cr 250 uit 1990? Al flink gezocht maar ik vindt alleen maar voor de 2000+ modellen.

Gisteren wezen kijken naar 1'tje die er nog echt top uit zag, maar aangezien ik geen ervaring heb met een 2-takt zou ik voor het onderhoud wel graag zo'n boek erbij willen hebben.. iemand die er 1 weet?

Zijn hele goede machines, die CR250 uit 1990.
Wel even kritisch naar de cylinder kijken. Die willen nog wel eens scheuren bij de bouten waar hij op het blok zit. Altijd de alu-steun waar hij mee aan het frame zit eraf halen!!! Goed kijken naar haarscheurtjes dus.

Koppeling wil ook nog wel eens slippen.
 
hee..... dat heb ik liggen is wel gekopieert als het goed is voor jou
groeten rtje
Iemand die weet waar ergens een werkplaatshandboek te halen is voor een cr 250 uit 1990? Al flink gezocht maar ik vindt alleen maar voor de 2000+ modellen.

Gisteren wezen kijken naar 1'tje die er nog echt top uit zag, maar aangezien ik geen ervaring heb met een 2-takt zou ik voor het onderhoud wel graag zo'n boek erbij willen hebben.. iemand die er 1 weet?
 

Kijk, dat zijn berichten. thanx!


Zijn hele goede machines, die CR250 uit 1990.
Wel even kritisch naar de cylinder kijken. Die willen nog wel eens scheuren bij de bouten waar hij op het blok zit. Altijd de alu-steun waar hij mee aan het frame zit eraf halen!!! Goed kijken naar haarscheurtjes dus.

Koppeling wil ook nog wel eens slippen.

Hmm, moet ik daar zaterdag maar even naar gaan kijken, want dan ga ik waarschijnlijk de CR nog een keer bekijken..
 
Zijn er eigenlijk nog speciale dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een cr500? En om de hoeveel uur/km moet de zuiger eigenlijk vervangen worden? Want het lijkt me wel leuk om gewoon met zo een ding een beetje in de buurt te spelen :] , maar heb eigenlijk helemaal geen idee waar je op moet letten met zo een ding bij de aanschaf :o .
 
Sorry ff ouwe koeie uit de sloot halen.

Heb volgende project om me te beginnen:
CR250 '89
18" drie spaaks dymag 110/150
320mm 4pot voor

Verder moet die meer "straat" worden dan een supermotard, std. veerweg begrenzen + zwaardere kortere veren.

leuk artikel voor ombouw cr500 naar engels hillclimb (bochtig bergweggetje, asfalt, ex-F1 auto's, 250cc karts etc) staat in n boek van robinson (pa van jamie).
Kortom is een kwestie van vering/overbrenging om een evenwicht te vinden tussen wheelie/wheel spin

iemand nog ideeen, of leuke delen?

Grt,
gerhard
 
Terug
Bovenaan Onderaan